Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Vad vill du uppnå med SD-fötter till så små högtalare?
Nattlorden skrev:Noterar när jag kikar runt att den lägsta vikten på SD-fötter för högtalare är 4 kilo - men att det finns ett set för cd-spelare och så som börjar på 2 kilo....
Någon som vet om det bara är en marknadsföringsdetalj, eller det finns någon annan tanke bakom det?
Min tanke är att det borde fungera som det ska att köpa cd-spelarsetet och ställa lätta högtalare på - någon som har en annan uppfattning?
paa skrev:Nattlorden skrev:Noterar när jag kikar runt att den lägsta vikten på SD-fötter för högtalare är 4 kilo - men att det finns ett set för cd-spelare och så som börjar på 2 kilo....
Någon som vet om det bara är en marknadsföringsdetalj, eller det finns någon annan tanke bakom det?
Min tanke är att det borde fungera som det ska att köpa cd-spelarsetet och ställa lätta högtalare på - någon som har en annan uppfattning?
Det är klart att det funkar!
PerStromgren skrev:Påminn mig hur SD-fötter påverkar återgivningen; jag har helt glömt det.
Tack på förhand!
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Påminn mig hur SD-fötter påverkar återgivningen; jag har helt glömt det.
Tack på förhand!
Resonansfrekvensen för hela systemet (högtalare på fötter) flyttas ned till en frekvens som inte anslås under spelande. En fastare koppling till underlaget medför att resonansen hamnar högre upp, dvs inom hörbart område.
Enkelt testbart genom att lägga en vibrationsdetektor på högtalaren och spela med och utan fötter. (Gjort så själv)
Bill50x skrev:
Så här ser det ut hos mig, fungerar bra. Högtalarna väger ca 2 kg. Inte är det vackert och tänkte måla dem svarta med tusch. Men kanske tuschet påverkar gummit, så jag lät bli. Jag har vant mig...
/ B
Froggy skrev:Jag har använt gummilist enligt nedan foto. Om jag minns rätt så fanns det olika dimension och "hårdhet". Med piP fick jag likvärdigt resultat som SD fötterna kändes det som när man puttade lite på högtalaren. Såldes metervis. Kanske någon välsorterad järnhandlare har något liknande?
Bill50x skrev:
Så här ser det ut hos mig, fungerar bra. Högtalarna väger ca 2 kg. Inte är det vackert och tänkte måla dem svarta med tusch. Men kanske tuschet påverkar gummit, så jag lät bli. Jag har vant mig...
/ B
RogerGustavsson skrev:Froggy skrev:Jag har använt gummilist enligt nedan foto. Om jag minns rätt så fanns det olika dimension och "hårdhet". Med piP fick jag likvärdigt resultat som SD fötterna kändes det som när man puttade lite på högtalaren. Såldes metervis. Kanske någon välsorterad järnhandlare har något liknande?
Hur har de fungerat över tid? Många mjuka material ger sig exempelvis typ liggunderlag. Materialet i SD-fötterna är långtidsstabilt om man valt rätt sort för belastningen.
Conny skrev:Jag har målat mina SD-fötter till piP med svart tuschpenna, funkar finfint.
Bill50x skrev:SD-fötter kan vara bra till annat också. Hade tidigare en hårddiskvagga med hårda fötter och hela skrivbordet vibrerade när diskarna gick igång. Med SD-fötter blev det tyst, enbart vinandet från diskarna kvar. Min nya skrivare står också på SD-fötter, mycket mindre oljud som fortplantar sig till hyllan den står på.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst