Försteg går inte att starta efter uppdatering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Försteg går inte att starta efter uppdatering

Inläggav STDI » 2025-05-27 19:34

Jag har ett Rotel RC-1590 försteg. Programvaran i det kan uppdateras antingen via kabelansluten Internet eller via RS-232 serieport.

Jag har någon gång för länge sedan uppdaterat via nätet utan problem. Sedan några år har jag försökt igen men inte lyckats. Det slutar med att jag får besked om att det finns kontakt med nätet men att apparaten inte får svar i andra änden.

Därför tänkte jag uppdatera genom att ladda ner Rotels program och fil. Då behövde jag skaffa en adapter mellan USB och RS232. Jag köpte en sådan på Amazon och satte igång.

Rätt progam och fil nerladdad. Jag följde instruktionerna. Programmet startade som de skulle men när filen skulle laddas in visades en massa oläsligt på skärmen och programmet stängde av försteget så småningom. Vilket det ska göra. Men inladdningen avbröts och därefter går försteget inte att starta.

Jag har fått god hjälp av Septon som i sin tur varit i kontakt med Rotel. Jag har fått en del tips som jag följt. Men en sak som vi inte lyckats göra är att verifiera att USB/RS-232 är felfri. Det kan allstå bero på den.

Så nu undrar jag om det finns någon här som vet mer om vad felet kan vara eller hur jag ska gå vidare. Jag undrar också om någon vet något om sådan adapter och om den jag har på något sätt kan verifieras. Eller om kanske någon har en fungerande sådan som kan låna ut den. Den är ju liten och lätt och kan skickas.
USB RS232.jpg
USB RS232.jpg (772.9 KiB) Visad 612 gånger
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Morello

Re: Försteg går inte att starta efter uppdatering

Inläggav Morello » 2025-05-27 20:53

Låter som programvaran blivit korrupt och då fungerar sannolikt inte UART över RS232 längre, vilket är vad du nyttjat. Du bör nog skicka den till Septon så får dom lyfta på locket för att ladda på mjukvara via JTAG, ICP eller motsvarande.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-05-27 21:04

Du kan ju testa om UART-porten fungerar genom att skicka kommandon med ett vanligt terminalfönster (terra-term eller motsv).

https://teratermproject.github.io/index-en.html

Kommandon hittar du här:

https://www.rotel.com/sites/default/fil ... otocol.pdf
-Innehar F-skattsedel-

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-05-27 23:44

USB till RS232 adaptrar har även drivrutiner i datorn som kan ställa till det rejält. Det finns mycket få tillverkare av chip till adaptrarna så de flesta är i praktiken likadana. FTDI och Prolific är de stora.

Det är ofta drivrutinerna som är problemet och då adaptrarna ofta ser likadana ut för datorn så fortsätter datorn använda samma drivrutin. Vilket gör att inga adaptrar med samma chip fungerar på den datorn innan man storstädar.

Var bor du? Jag har fortfarande några bärbara datorer med riktig serieport om du behöver låna och inte bor för långt bort.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-05-28 09:46

Ett tips jag fick från Rotel/Septon var att prova nedladdning med hjälp av TeraTerm. Så den är nerladdad. Men hur jag ska skicka enskilda koder, som t ex "Starta" har jag inte koll på (än). Jag ska försöka testa det.
Det är en FTDI-adapter jag har. Den kördes med den drivrutin som datorn hittade när jag satte i den. Därefter har jag uppdaterat till senaste drivrutin. Vid koll av portens egenskaper visas den senaste. Jag har även testat den med en äldre laptop med Windows 10. Samma resultat.
Jag bor i Helsingborg men rör en del på mig. Jag har inte någon brådska eftersom jag har annat att köra på så länge. Så kanske, Neuhausen, kan vi träffas även om vi inte bor nära varandra. Var bor du?
Men du gav mig också en idé. Kanske jag kan ragga upp någon äldre dator i min närhet och då köra RS232 utan adaptor.
Nedan visar jag en bild från mitt försök till uppdatering/start som jag skickat till Septon. Del av svaret från Rotel syns i bilden.
Uppdatering problem.png
Uppdatering problem.png (1 MiB) Visad 463 gånger

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-05-28 11:40

Jag bor en bit ovanför Ullared så det är nog för långt.

Men att få fram en stationär dator med serieport brukar inte vara så svårt. Laptops är svårare, jag använder fortfarande Dell D630 som är mycket gamla. De är så gamla att de har Core2duo processor och redan på den tiden så var det ovanligt med serieport i en laptop.

Svaret från försteget ser inte bra ut, jag skulle inte fortsätta mer med den adaptern då jag inte vet hur hopplös situationen är om man skriver sönder mjukvaran i försteget.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-05-28 12:14

Det är inte nödvändigt med en "riktig" UART-port.

Har du testat att skicka kommandon via Tera-term?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-05-28 12:17

Vilka nya funktioner/förbättringar kommer i den senaste mjukvaran? (Har ett likadant försteg)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-05-28 12:28

Calleberg skrev:Vilka nya funktioner/förbättringar kommer i den senaste mjukvaran? (Har ett likadant försteg)

Mitt tips är att du ger blanka fan i att försöka uppdatera det. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-28 12:44

Finns det ingen full fabriksåterställning som går att göra?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-05-28 13:00

Neuhausen skrev:Jag bor en bit ovanför Ullared så det är nog för långt.

Men att få fram en stationär dator med serieport brukar inte vara så svårt. Laptops är svårare, jag använder fortfarande Dell D630 som är mycket gamla. De är så gamla att de har Core2duo processor och redan på den tiden så var det ovanligt med serieport i en laptop.

Svaret från försteget ser inte bra ut, jag skulle inte fortsätta mer med den adaptern då jag inte vet hur hopplös situationen är om man skriver sönder mjukvaran i försteget.

Eftersom det inte är någon brådska för mig så är det inte omöjligt att jag passerar någon gång framöver. Jag hoppas jag får höra av mig till dig i så fall.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-05-28 13:04

Calleberg skrev:Vilka nya funktioner/förbättringar kommer i den senaste mjukvaran? (Har ett likadant försteg)

Det beror på vad du har för version nu. Du kan läsa mer här: https://rotel.com/en-gb/software-updates . Välj "Discontinued Product".
Har du möjlighet så försök att uppdatera med kabel till din router istället för med RS-232. Du gör det via "Menu".

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-05-28 13:07

Nattlorden skrev:Finns det ingen full fabriksåterställning som går att göra?

Vad jag vet finns ingen fysisk knapp för återställning. Mitt största/första problem är att jag inte kan starta försteget och därmed inte kommer åt menyer utan för tillfället är hänvisad till RS-232.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-05-28 13:10

Morello skrev:Det är inte nödvändigt med en "riktig" UART-port.

Har du testat att skicka kommandon via Tera-term?

Jag har ännu inte kommit till skott med att försöka skicka kommandon via TeraTerm. Annat än det som Rotel rekommenderade, alltså uppladdning. Men inga enskilda kommanden. Jag återkommer när jag försökt.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-05-28 13:56

Jag håller med helt om att en riktig RS232 port inte krävs, men det är en sak mindre som kan gå fel.

Då jag kört hundratals mil och spenderat hundratals timmar i telefon på grund av problem med USB-RS232 adaptrar så är jag lite försiktig. Jag vet inte hur Rotels serviceorganisation är så jag är gärna försiktig hellre än att ignorera problem och hoppas att det löser sig.

Kan du kontrollera portinställningarna? Du hittar det i Enhetshanteraren -> Portar (COM och LPT) -> Kommunikationsport (COM3). Under fliken Portinställningar. Beroende på om rotels program hanterar inställningarna själv eller om det använder datorns inställningar så kan du ha saker i portinställningarna som gör livet intressant.

Du bör ha:
Bitar per sekund: 115200
Databitar: 8
Paritet: Ingen
Stoppbitar: 1
Flödesreglering: Ingen

Det är en inställning som kallas 115200 8N1 och är det som nästan alltid används, jag kollade det i Rotels manual också.

Att prova Tera term är ett bra sätt att se om kommunikationen fungerar riktigt.

Skulle du få lite underliga resultat i Tera term så kan det kanske bli tydligare i Bray terminal https://sites.google.com/site/terminalbpp/, den senaste versionen från 2013. Bray behöver inte installeras och är lätt att förstå.

Fördelen är att du antingen skriver i den nedre rutan så att det skickas direkt som i ett vanligt terminalprogram. Eller i den vita rutan i mitten där du kan se så att du skrivit rätt innan du trycker på send knappen. Svaren från enheten kommer i den övre rutan.
Bray-Terminal.png
Bray-Terminal.png (150.08 KiB) Visad 393 gånger

Det är ett litet sidospår, men du kan kanske ha nytta av det när du felsöker. Serieinterface på enheter kan fungera olika, det normala är att terminalprogrammet inte skriver ut tecknet man just tryckt på. Men enheten svarar med samma tecken som man skickat. Så skriver du Test så får du upp "Test" på skärmen. Men om enheten inte ekar det du skriver så får du inte upp något. Då slår man ofta på lokalt eko för att se vad man skriver, kombinerar man de två så blir det då "TTeesstt" om du skriver Test. Det är därför det är separerat i Brays terminal.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-05-28 19:14

Morello skrev:

Mitt tips är att du ger blanka fan i att försöka uppdatera det. :mrgreen:

Absolut, uppdaterar inte ett skit om jag kan undvika det. :)
Jag var mest intresserad av om trådstartaren hade något specifikt syfte, förutom att alltid ha "det senaste" i sina apparater... :D

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-05-28 19:17

STDI skrev:

Det beror på vad du har för version nu. Du kan läsa mer här: https://rotel.com/en-gb/software-updates . Välj "Discontinued Product".
Har du möjlighet så försök att uppdatera med kabel till din router istället för med RS-232. Du gör det via "Menu".

Tack för länken, såg inte ut som det fanns något där som jag inte klarar mig utan, som tur är... :D

Återgå till Teknikforum