Jag har ett Rotel RC-1590 försteg. Programvaran i det kan uppdateras antingen via kabelansluten Internet eller via RS-232 serieport.
Jag har någon gång för länge sedan uppdaterat via nätet utan problem. Sedan några år har jag försökt igen men inte lyckats. Det slutar med att jag får besked om att det finns kontakt med nätet men att apparaten inte får svar i andra änden.
Därför tänkte jag uppdatera genom att ladda ner Rotels program och fil. Då behövde jag skaffa en adapter mellan USB och RS232. Jag köpte en sådan på Amazon och satte igång.
Rätt progam och fil nerladdad. Jag följde instruktionerna. Programmet startade som de skulle men när filen skulle laddas in visades en massa oläsligt på skärmen och programmet stängde av försteget så småningom. Vilket det ska göra. Men inladdningen avbröts och därefter går försteget inte att starta.
Jag har fått god hjälp av Septon som i sin tur varit i kontakt med Rotel. Jag har fått en del tips som jag följt. Men en sak som vi inte lyckats göra är att verifiera att USB/RS-232 är felfri. Det kan allstå bero på den.
Så nu undrar jag om det finns någon här som vet mer om vad felet kan vara eller hur jag ska gå vidare. Jag undrar också om någon vet något om sådan adapter och om den jag har på något sätt kan verifieras. Eller om kanske någon har en fungerande sådan som kan låna ut den. Den är ju liten och lätt och kan skickas.