Antennriktning, vertikalpolariserad

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

MoonMartin

Antennriktning, vertikalpolariserad

Inläggav MoonMartin » 2026-01-26 17:54

Köpte en OK FM-radio och fipplade en del med T-antennen på balkongen.
Det tog ett tag innan jag förstod att sändaren numera är vetikalpolariserad. Det var förr något framför allt förbehållet Skåne.
Att rikta en enkel horisontalpolariserad dipol är självklart, men hur riktar man en vertikalpolariserad dito?
Mitt lilla lyxproblem är att dipolen sitter fäst på väggen intill balkongen, i öst-västlig riktning, men att sändaren står i en aning sydostlig riktning.
Hur vrider man antennen i rätt riktning mot sändaren?
Ändrar jag riktningen på stolpen i T-antennen, alltså I i sändarens riktning?
En annan underlig sak (förutom en tredje) är att P1 är OK, något brus och ibland sämre s-ljud, P2 är verkligen bra (lågt brus) och rent, P3 ganska dåligt, en del brus och dåliga s-ljus, samt mer varierande signalstyrka, P4 är toppen, sitter som smäck.
Det kunde ha hängt på signalkvalitet som en funktion av stigande/fallande frekvens pga av T-antennens mått, men nu är det varannan bra, varannan dålig. Hur kommer det sig?

Användarvisningsbild
MartinRF

Re: Antennriktning, vertikalpolariserad

Inläggav MartinRF » 2026-01-26 20:37

MoonMartin skrev:Köpte en OK FM-radio och fipplade en del med T-antennen på balkongen.
Det tog ett tag innan jag förstod att sändaren numera är vetikalpolariserad. Det var förr något framför allt förbehållet Skåne.
Att rikta en enkel horisontalpolariserad dipol är självklart, men hur riktar man en vertikalpolariserad dito?
Mitt lilla lyxproblem är att dipolen sitter fäst på väggen intill balkongen, i öst-västlig riktning, men att sändaren står i en aning sydostlig riktning.
Hur vrider man antennen i rätt riktning mot sändaren?
Ändrar jag riktningen på stolpen i T-antennen, alltså I i sändarens riktning?
En annan underlig sak (förutom en tredje) är att P1 är OK, något brus och ibland sämre s-ljud, P2 är verkligen bra (lågt brus) och rent, P3 ganska dåligt, en del brus och dåliga s-ljus, samt mer varierande signalstyrka, P4 är toppen, sitter som smäck.
Det kunde ha hängt på signalkvalitet som en funktion av stigande/fallande frekvens pga av T-antennens mått, men nu är det varannan bra, varannan dålig. Hur kommer det sig?

Om det är som du skriver att utsändningen numera är vertikalpolariserad och du har fritt mellan din antenn och sändaren behöver du inte rikta in antennen för den är rundstrålande om den hänger vertikalt. Förutsatt att jag rätt förstått vad det är för antenn du har.

Men om det finns störande strukturer i närheten kan det leda till att du inte har ren vertikalpolarisation vid din antenn och du kan ha interferens mellan olika bidrag: direktsignal + reflexer. Om det förklarar skillnaden mellan de olika kanalerna vågar jag inte påstå. Prova att flytta antennen lite om du kan.

/Martin

Användarvisningsbild
BobHallon

Re: Antennriktning, vertikalpolariserad

Inläggav BobHallon » 2026-01-26 23:12

Hej ,sedan de råstarka mix megapol, rix fm reklamstationern etc på sina ställen i många t.ex vattentorn eller andra höga byggnader med master
(+ mobil sändarnas i ofta samma postioner med sin påverkan utanför sina angivna band)
har FM mottagarna det inte lätt, dab nätets för rikskanalernas 2 uppbyggnader o sedan skrotning ( vissa riksdagsmän , lyssna i mobiltelefonen istället :s
,knappt dagens 5g nät orkar med alla samtidigt uppkopplade tfn i data ströms läge :P på vissa ställen . ännu skojigare när 3g nedkopplat o mesta 2g, ska tydligen komma nya kretsar som skapar 4/5g möjligheter på nedkopplade frekvenserena , nån gång.)
( använd mobilen vid nyårs gratulationer på tolvslaget är inte särskilt upplyftande ) wifi radio är tyvärr det mest stabila idag , när nu fibernätet fungerar :P
Mvh Magnus

Återgå till Teknikforum