Pioneer DV-668AV sönder

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Pioneer DV-668AV sönder

Inläggav AndersP » 2026-03-26 18:55

Hej kids,
Har inte använt 668 på väl över ett år och jag har dessutom nyss flyttat.
Packade upp en kartong med en välembalerad 668 precis och satte snurr på den. Susar och går som vanligt, men bara med HDMI. Får inte ut nåt ur analogutgångarna. Knäpptyst.
Tycker jag har kollat och provat alla möjliga inställningar, men utan resultat.

Någon som kan komma med tips?
Jag använder dom lyxiga Neutrik som ansluter skärmen först. Dom sitter ju rättså hårt. Kan jag ha lyckats slita loss kontakterna från kretskortet?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Olle99

Re: Pioneer DV-668AV sönder

Inläggav Olle99 » 2026-03-27 14:57

Hej hej , ja du har säkert provat köra på en annan enhet för att ringa in var felet uppstår :) :

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2026-03-28 19:12

Tog en staketpilsner. Var det som behövdes. Skit bakom spakarna helt enkelt. 23 år gamla menyer och HDMI vs. 13 år gamla menyer och HDMI.

Inställningarna i receiver är inte generella utan gäller bara den ingång som är aktiverad för tillfället.
668 kan inte visa fina DVD-audio-menyer längre. Normalt inkopplad altså. Att få ut analogt 5.1-ljud funkar. Man får göra inställningar med 668 kopplad till enbart TV utan ljud. Och sedan koppla in för att få ljud.

Tråden fyller väl tveksamt underhållningsvärde och kan tas bort.

Användarvisningsbild
Olle99

Inläggav Olle99 » 2026-03-29 02:14

:) Jaa man får inte ge sig :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2026-04-03 21:40

Tack till Olle99 för moraliskt stöd.
However några fina DVD-audio menyer får jag inte fram. Den visar allt av OSD i övrigt. Till o med att den tagit emot o känt igen en DVD-audio, men sen blir det svart. Inte ens pioneerloggan visas.
Om jag byter DVD-playback mode från DVD-audio till DVD-video kommer menyerna fram med animationer och härliga 90-tals Mario bros effekter. I listan över ljudspår att välja mellan visas dock inga HD-ljud...
Blir jag tvungen att använda kompositvideoutgången, hitta en adapter och lura min receiver att detta är apparatens riktiga HDMI?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2026-04-05 07:22

Kommer inte kunna behärska mig avseende adapter känner jag. Finns en på Kjelle.

Användarvisningsbild
Olle99

Inläggav Olle99 » 2026-04-05 11:10

Hoppas det fungerar , 668:an är ju gammal , med såg jag hdmi version 1.0 så det kanske kan bli svårt att få till det optimalt , en ny spelare kanske vore något :D

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2026-04-05 11:28

Ja visst, men vilken? Den måste ju kunna allt som 668 kan vilket bla är att spela DVD-audio och SACD multikanal.
Oppo 105 och 205 är lika bra, men har dessutom mediaspelare och digitala ingångar så att daccarna kan användas av annan utrustning.
Prisbilden för oppospelarna är intressant när man tar i beaktande hur gamla även dessa är.

Användarvisningsbild
Olle99

Inläggav Olle99 » 2026-04-05 12:53

Är Sony UBP-X800M2 ett alternativ månne

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-04-05 14:50

AndersP skrev:Tack till Olle99 för moraliskt stöd.
However några fina DVD-audio menyer får jag inte fram. Den visar allt av OSD i övrigt. Till o med att den tagit emot o känt igen en DVD-audio, men sen blir det svart. Inte ens pioneerloggan visas.
Om jag byter DVD-playback mode från DVD-audio till DVD-video kommer menyerna fram med animationer och härliga 90-tals Mario bros effekter. I listan över ljudspår att välja mellan visas dock inga HD-ljud...
Blir jag tvungen att använda kompositvideoutgången, hitta en adapter och lura min receiver att detta är apparatens riktiga HDMI?

Jag förstår inte riktigt din fråga och med det hur du tänker att du vill koppla.

Det jag minns är att 668:an inte skickar vare sig DVD-Audio- eller SACD-ljud över HDMI (det var ännu inte standardiserat över HDMI då det begav sig). Du måste koppla in dessa ljud analogt. Men din receiver kanske inte har analog multikanals ljudingång, eller? Förslagsvis kopplar du då in även videon över analogt gränssnitt. Om det kan hjälpa dig...

Jag har själv en dylik apparat men kan inte kolla just nu.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2026-04-05 16:31

Johan, jag vet att vare sig SACD eller DVD-audio skickas genom HDMI. Problemet är att inte heller DVD-audios skivmenyer skickas genom HDMI.

På SCART-tiden var inte detta nåt problem. Ingen visste vad HDMI var och man fick se alla menyer på tv,n och kunde välja mellan alla olika spår. Det var bland annat 24/96, MLP, stereo och multikanal i olika kombinationer.

Fånigt av mig att formulera det hela som en fråga egentligen, men jag tänkte väl att nån hade nåt knep så att jag kunde slippa denna konverter som ändå går loss på 400 spänn.

Jag tänker helt sonika ta ut analog video från 668's kompositvideo-utgång, konvertera detta till HDMI, sända det till surround-förstårkaren för vidarebefodran till min skärm.
Ett alternativ kan vara en äldre mini-skärm på 7" med kompositingång enkom för DVD-audio menyer.

Jag har en DVD-audio version av King Crimson "Red" som jag inte sett, men som sägs vara från med animationer och sådant.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2026-04-05 17:24

Det finns en liten knapp på fronten som jag råkade trycka på. Då slutade analog utgångarna fungera. Kolla att det inte är något sånt.. jag sitter på påskmiddag och kommer ej ihåg i huvudet vilken knapp det var.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2026-04-05 18:04

Konverter inkopplad och allt funkar!
Stoppade i DVD-audion "Speaking In Tongues" med Talking Heads. I audio setup kan man nu välja mellan:

-Advanced Resolution 5.1 Surround
-Advanced Resolution Stereo

Det är väl 24/96 det syftas på och det är ju inte kattskit i icke bitreducerad 5.1 form. Ordentlig bitrate för ett konsument format even today.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-04-05 18:14

AndersP skrev:Johan, jag vet att vare sig SACD eller DVD-audio skickas genom HDMI. Problemet är att inte heller DVD-audios skivmenyer skickas genom HDMI.

På SCART-tiden var inte detta nåt problem. Ingen visste vad HDMI var och man fick se alla menyer på tv,n och kunde välja mellan alla olika spår. Det var bland annat 24/96, MLP, stereo och multikanal i olika kombinationer.

Fånigt av mig att formulera det hela som en fråga egentligen, men jag tänkte väl att nån hade nåt knep så att jag kunde slippa denna konverter som ändå går loss på 400 spänn.

Jag tänker helt sonika ta ut analog video från 668's kompositvideo-utgång, konvertera detta till HDMI, sända det till surround-förstårkaren för vidarebefodran till min skärm.
Ett alternativ kan vara en äldre mini-skärm på 7" med kompositingång enkom för DVD-audio menyer.

Jag har en DVD-audio version av King Crimson "Red" som jag inte sett, men som sägs vara från med animationer och sådant.

Förstår jag dig rätt om jag tolkar det som att din hembioreceiver inte har någon analog videoingång (komposit/S-video/komponent)?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2026-04-05 18:20

Olle99 skrev:Är Sony UBP-X800M2 ett alternativ månne

Den har varken SACD multichannel eller DVD-audio eller dom analoga utgångar som måste användas till dessa format. Det var ju copy protection det handlade om på den tiden.
Det är 25 år gamla prylar detta får man minnas o fortfarande svårslagna, men Oppo 95, 105 och 205 spöar 668 pga användbara finesser.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2026-04-05 18:30

Johan: Den här diskussionen har inte med ljudet att göra primärt utan med digital och analog video.

Vitsen med en 668 går ju bort om man saknar analog 5.1 eller 7.1 ingång i förstärkaren, så detta har jag haft i minst 15 år.

Johan: Läste din kommentar lite slarvigt ser jag nu. Ber om ursäkt för det. Du frågar om förstärkaren har kompositvideo in. Svaret är ingen aning, men min skärm har det definitivt inte, bara HDMI och DVI, så det måste bli HDMI någon gång före skärmen hur som helst.

Användarvisningsbild
Olle99

Inläggav Olle99 » 2026-04-05 21:55

Ha HA JA King Crimson , jag har lp'n In the Court of the Crimson King , men lite skumma är dom väl :D :D :D

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2026-04-05 22:44

Ja förtusan, men testa dubbeln "wroom, wroom". Det e 2konserter. New York och typ Mexico. Mycket djup bas i mixen. Partystämmning. Prova. Finns på Spottan.

Användarvisningsbild
Olle99

Inläggav Olle99 » 2026-04-06 13:42

Yes :D hade "dille" för några år sedan att kolla på trumsolon , och då bl.a Bill Bruford som ett tag var med i Crimson

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2026-04-06 22:58

Känner att jag måste äga en ytterligare 668. Jättefin apparat! Eller är det jag som är så van vid budgetprylar att jag får kvallechock av en mellanprisprodukt?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2026-04-08 01:19

AndersP skrev:Johan: Läste din kommentar lite slarvigt ser jag nu. Ber om ursäkt för det. Du frågar om förstärkaren har kompositvideo in. Svaret är ingen aning, men min skärm har det definitivt inte, bara HDMI och DVI, så det måste bli HDMI någon gång före skärmen hur som helst.

Jo men det är ju det som förstärkaren (AVR) fixar, om den nu har nån analog video ingång (och hdmi ut).

//Michael

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-04-08 02:41

Michael skrev:
AndersP skrev:Johan: Läste din kommentar lite slarvigt ser jag nu. Ber om ursäkt för det. Du frågar om förstärkaren har kompositvideo in. Svaret är ingen aning, men min skärm har det definitivt inte, bara HDMI och DVI, så det måste bli HDMI någon gång före skärmen hur som helst.

Jo men det är ju det som förstärkaren (AVR) fixar, om den nu har nån analog video ingång (och hdmi ut).

//Michael

Exaktemente! Det är bland annat därför jag blir konfunderad av vad jag fått för svar av AndersP. Jag lade väl typ ned att diskutera helt enkelt.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2026-04-08 05:06

Jaha så ni klipska pojkar vill göra gällande att min 15 år gamla biostärkare kan översätta kompositvideo till HDMI och att den nya konvertern är inhandlad i onödan?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-04-08 09:37

Ja.

Återgå till Teknikforum