Vad är nu detta?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Vad är nu detta?

Inläggav Nagrania » 2005-09-09 10:13

Jag har en skiva med Dianne Reeves "A Little Moonlight" som jag ville göra en CDR kopia på. Skivan som är Copy controlled ska ju egentligen inte gå att kopiera i datorn men det är inga problem i.a.f inte i min dator. Problemet är i stället att skivan som är 56:30 och innehåller inga bilder utan bara musik. Den går inte att kopiera för datorn säger att den innehåller 801MB..... men jag undrar vad det är som ökar data informationen utan att speltiden ökar. Eftersom jag nu hade en CDR på 800MB lyckades jag ändå bränna skivan. Är det nu någon annan som råkat ut för samma sak?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-09 13:10

Jag tror mig minnas att ett av sätten att skapa ett kopieringsskyd är just att fylla skivan med nonsens så den överskrider max för de flesta cd´r. Ett sätt att komma ifrån det är att rippa låtarna som wav till hårddisken och bränna därifrån istället. Kör man det avancerade läget i Nero kan man troligen också bara plocka ut själva låtarna och bränna direkt.

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-09-09 13:39

Jo jag har förstått det för idag hittade jag en skiva till som hade mer än 900MB. Det var Zelmanis senaste skiva. Jag provade att bränna den på en vanlig CDR 800MB och det gick utan problem.

Återgå till Teknikforum