Kan man mäta diffusion?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerA

Kan man mäta diffusion?

Inläggav PerA » 2005-09-20 11:55

Nån som vet om man kan mäta hur mycket diffussion det är i
ett rum. Jag antar att det inte går men man kanske kan tolka
tendenser till att rummet är väldigt diffuserat.
Det enda jag kan tänka mig är ETC diagram där man ser om reflexerna är jämnt fördelade.

???

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-20 20:21

Rumsakustikprogram brukar kunna ta emot en diffusionsfaktor på olika ytor. Kanske kan du hitta något där. Tex http://helmholtz.oersted.dtu.dk/~odeon//
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-21 01:16

I en kurs jag läser just, har vi just gått igenom diffusion. Det var mkt ointressant. Det handlade om att diffundera ihop. Någon annan som läst något liknande kanske, kan ni gissa vad ämnet var?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-09-21 08:57

Jag gissar att det var en kurs anknuten till verkstadsteknik, närmare bestämt passbitar. Fast det är väl en annan slags diffusion.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-09-21 16:51

du kan ju använda dig av SDI, Sound diffussion index, detta går ut på att knalla omkring i särdeles bra akustiska konsertsalar och jämföra salens diffuserande utsmyckning relativt hur bra ljudet är och sen sätta en siffra på det...? kan användas av vem som helst :)

fritt tolkat ur beraneks bok "Concert and Opera halls - how they sound"

Annars finns det standard på hur diffusionskoefficienter mäts, men då behöver du ett ekofritt rum.

Lättast är nog att beräkna Lambertdiffusion, som man kan räkna ut utifrån storlek på objekten relativt våglängd .

Användarvisningsbild
PerA

Inläggav PerA » 2005-09-21 17:24

Om Beranek skriver så, så finns det med andra ord ingen bra mätning för detta, jag är alltså inte intresserad av koefficienter eller hur det sprider utan om det går att se på ett diagram eller nåt hur diffust det är.

Återgå till Teknikforum