av Johan_Lindroos » 2005-09-26 13:42
Jag rekommenderar att använda "riktiga" accelerometrar. Den där ser mer ut som en leksak. Alla accelerometrar uppvisar resonans i sitt övre arbetsområde där massan och piezokristallen hamnar i resonans. Beroende på sin konstruktion, har de olika känslighet i olika riktningar, och flera smarta grejor utnyttjas på bättre accelerometrar föär att ge mest känslighet i vertikalledd. Den där accelerometern ser ut att vara av plast. Rätta mig om jag har fel! Om den är av plast med ett litet platt lock, så kommer den inte att vara användbar speciellt högt upp i frekvens, vilket ju är det man vill göra när det gäller högtalarutveckling.
Sedan är det väldigt viktigt med montaget också. Så hårt som möjligt är det som gäller. Då är det gängad skruvtapp som gäller. Alternativ är epoxylimmad brucka med skruvtapp, men då kan accelerometern och epoxyt hamna i resonans. Det enkla och billiga alternativet är bivax, men då kan man inte gå så högt upp i frekvens som man kanske önskar.
Jag tycker du kan se den där accelerometern mer som en kul grej, och inte lita alltför mycket på dess data som den ger. Kan vara pålitlig dock vid låga frekvenser.
Viktigt är också att accelerometrar brusar så lite som möjligt för att kunna få bättre signal/ brusförhållande. Fast det är mest viktigt om man ska mäta väldigt svaga vibrationer, vilket ju högtalare i sin natur inte är.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025