Nad t751 brum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

joheed

Nad t751 brum

Inläggav joheed » 2005-09-26 00:43

Har lite problem med min förstärkare. Brrrrrrrrr låter det i högtalarna när den står i AV lägena. Däremot om jag slår över till 5.1 ingången så försvinner brummet. Kopplar jag om till tvåkanal stereo i AV läge så blir brummet mindre.
Har kommit så långt att jag:
Kopplat ur alla signalkablar
Kopplat ur all annan elektronik stängt av datorn dragit ur antennkablar.
Har endast förstärkaren kopplad till nätet samt främre högtalarna.
Men brummet är fortfarande kvar.
Några ideer någon ? :idea:

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-26 09:00

Har du alltså förstärkaren på och har valt en ingång utan något inkopplat på?
I så fall behöver det inte vara något fel att den brummar.
Brummar den även om du kopplar in en signalkälla utan att spela någon signal från den?

joheed

Inläggav joheed » 2005-09-26 11:01

Givetvis det brummar också då, med allt inkopplat eller inget. Det var så det började. Har bytt dvd och kablar det brummar ändå. Använder Pioneer 585 dvd och RG62 kabel nu och det går fint om jag använder 5.1 ingången då är brummet borta. Men det skulle ju vara kul att kunna använda de andra ingågarna också.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-09-26 13:19

Jag har haft en NAD T761 som alltså tidsmässigt är från samma serie (T7x1). Kort efter att jag köpte den så märkte jag att den hade ett mycket irriterande brum i surroundläget. Inte i alla högtalare och inte i stereoläget om jag inte minns fel. Jag lämnade in den på service eftersom den var helt ny och de fixade den på garanti så klart.

Anledningen till problemet var inte helt oväntat dåliga lödningar, något som NAD verkade ha mycket problem med runt den tiden.
Att följa strömmen minskar spänningen.

joheed

Inläggav joheed » 2005-09-26 23:21

Bara att öppna och börja löda då :D Tack för tippset. Den beter sig precis så, i stereoläget blir det också bättre på min.
/johan

Återgå till Teknikforum