Hur kopplar jag in hörlurar, går det alls? Stereofråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mnaul

Hur kopplar jag in hörlurar, går det alls? Stereofråga

Inläggav mnaul » 2005-10-05 19:50

Köpte en stereo med DVD från Coop forum, deras egna märke Lumatron, den heter Lumatron MCM-1004.

Är inte så brydd om kvalitet eller så, den duger helt klart för mina behov. Ska enbart ha den som stereo, dvd-funktion intresserar mig inte.

Nu är det så att jag antog att den skulle ha en phono-utgång för hörlurar, men det visar sig att den inte har det. Däremot har den en digital audio out coaxial utgång, går det på nåt sätt koppla in hörlurar till den?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-05 19:54

Nej, det går inte, den utgången är till för att koppla till en hemmabio-receiver för att få 5.1-ljud. Det är en digital utgång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-05 19:56

För att kunna spela på dina hörlurar så krävs som sagt en hörlursutgång. Har man inte det så behövs en hörlursförstärkare, alt en vanlig förstärkare med hörlursutgång. Dvs förstärkaren har en hörlursförstärkare integrerat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-06 10:20

Vee-Eight skrev: Har man inte det så behövs en hörlursförstärkare, [...]

...och det finns att få tag på för ett par hundralappar på Siba/OnOff/Expert, etc om man inte är jättenoga med ljudkvalitén.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
mnaul

Inläggav mnaul » 2005-10-06 11:21

MichaelG skrev:
Vee-Eight skrev: Har man inte det så behövs en hörlursförstärkare, [...]

...och det finns att få tag på för ett par hundralappar på Siba/OnOff/Expert, etc om man inte är jättenoga med ljudkvalitén.

Hälsn. Michael

Aldrig hört talas om något sådant, hur fungerar den då? Kopplar jag inte hörlursförstärkaren till coaxial digital out?

Tar den över ljudet från stereon så när den är ikopplad så hörs inget från stereohögtalarna?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-06 11:34

Den kopplas till bandspelarutgången om sådan finns. Den ser ut som en liten låda med volymreglage och hörlurshål och ett par sladdar till förstärkaren. Volymen till högtalarna reglerar du då med din ordinarie volymkontroll och till lurarna via boxens kontroll.

Om du inte har någon utgång (förutom till högtalarna) så blir det värre. Coaxutgången fungerar inte (så vitt jag vet) till detta.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
mnaul

Inläggav mnaul » 2005-10-06 14:38

MichaelG skrev:Den kopplas till bandspelarutgången om sådan finns. Den ser ut som en liten låda med volymreglage och hörlurshål och ett par sladdar till förstärkaren. Volymen till högtalarna reglerar du då med din ordinarie volymkontroll och till lurarna via boxens kontroll.

Om du inte har någon utgång (förutom till högtalarna) så blir det värre. Coaxutgången fungerar inte (så vitt jag vet) till detta.

Hälsn. Michael

Ok, men nu hittade jag en 2 kanals audioutgång som ska till TVn: går det köpa en konverter med 2 till 1, alltså 2 sånna där vit och röd och en phono-hona så man kan ansluta hörlurar?

>--- som skulle se ut sådär, Ena kabeln till L och ena til R och i änden är det alltså en phono 3.5 mm hona dit jag kan koppla hörlurarna. Skulle detta fungera tro?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-06 14:44

Troligen är det en line-utgång, så då kan du inte ändra volym. Men då funkar istället boxen MichaelG nämnde desto bättre på den utgången.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-06 16:21

går det inte att koppla hörlurar på högtalarutgången? förutsatt att man monterar ett stort motstånd i serie..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-06 20:35

xeizo skrev:Troligen är det en line-utgång, så då kan du inte ändra volym. Men då funkar istället boxen MichaelG nämnde desto bättre på den utgången.

Sannolikt är det så! Köp en hörlursförstärkare på öppet köp och testa.

//Michael

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-06 21:21

går det inte att koppla hörlurar på högtalarutgången? förutsatt att man monterar ett stort motstånd i serie..

Jo, fast några motstånd behövs.
Man gör såhär:
http://sound.westhost.com/project100.htm

Återgå till Teknikforum