Brinnande säkringar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hardyman

Brinnande säkringar

Inläggav Hardyman » 2005-10-05 21:29

Har nyligen köpt en begagnad NAD 3240PE efter som min gamla JVC brände säkringarna med jämna mellanrum. Detta fenomenet började iofs när jag fick ett par äldre högtalare av en kompis. Häromdagen när jag lyssnade på musik så började det låta konstigt om högtalarna. Jag hoppade upp och sprang bort till förstärkaren. När jag kom fram så hade nästan allt ljud tystnat och en lite rökpuff steg upp ur förstärkaren. Helvetes jävla skit var första tanken och jag koppla ur förstärkaren och öppnade den. Vad jag kunde se med blotta ögat var att inget verkar ha brunnit. Dock hade 2st 5A säkringar rykt all världens väg. Nu började jag alvarligt att fundera på om det är högtalarna som bränner säkringarna. Men för att vara säker så skaffa jag nya säkringar på Clas Ohlssons. När jag kom hem så satt jag i dem och drog igång förstärkaren utan något inkopplat. Men det bara glödde till om 5A:arna och drog även med sig en 4A säkring. Men de gamla säkringarna hade mycket tjockare tråd än vad de nya hade och jag började då fundera på om jag verkligen köpt rätt säkringar. Finns det några speciella säkringar eller är det standard säkringar? Om det visar sig att det är rätt säkringar jag använt, vad är det då som kan ha gått sönder? Vet inte om det är lönt att lämna in den eftersom de kanske bara säger att den är skrot och då får man betala pengar i onödan.

Någon som vet något om det här problemet?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-05 21:48

Jag skulle tro att högtalarna är skumma eftersom de eldat säkringar i två olika förstärkare. Tyvärr låter det som om utgångstransistorerna bränts i din 3240 så de nya säkringarna går direkt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Hardyman

Inläggav Hardyman » 2005-10-05 21:59

Ok, är det värt eller går det att byta dem?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-05 22:02

Jag vet inte faktiskt, beror på om det fortfarande går att få tag i de transistorerna och vad dagens andrahandsvärde är på 3240. Jag misstänker att repkostnaden överstiger detta värde dock.

Kan man reparera själv kan det vara värt det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Cosmoz

Inläggav Cosmoz » 2005-10-06 10:17

Om du inte skulle hitta orginal så är Labelektronik på Söder i Sth bra på ta fram likvärdiga . Kolla även med elfa dom kan oxå ha . Mkt troligt är det att dina slutstegs trissor är trasiga ta bort dom & mät .

Sen skulle jag oxå ohm mätta högt du använder troligtvis är det något som inte stämmer med dessa så dom har en låg impedans som gör så säkringarna brinner .

Återgå till Teknikforum