Moderator: Redaktörer
woland skrev:Kollat lite men ingen uppger ju om det är glas eller plastledare som kablarna innehåller.
n-puh skrev:CD-systemets implementering av PCM, MPEG, AC-3 eller vad som nu överförs över toslink innehåller väl var och en dessutom sin egen felkorrektion och information om bitrate vid sidan av att mottagare kan få ut klockfrekvensen ur den biphase kodade signalen.
Mich skrev:Överföring av PCM ljud (CD standard) via S/PDIF (koax eller toslink) anslutning innehåller ingen checksumma eller felkorrektionsbitar. Blir det bitfel så lär det höras. //Michael
Style skrev:det är reed salomon kodat så där har du fel
Style skrev:Mich skrev:Överföring av PCM ljud (CD standard) via S/PDIF (koax eller toslink) anslutning innehåller ingen checksumma eller felkorrektionsbitar. Blir det bitfel så lär det höras. //Michael
det är reed salomon kodat så där har du fel
Jax skrev:Style skrev:Mich skrev:Överföring av PCM ljud (CD standard) via S/PDIF (koax eller toslink) anslutning innehåller ingen checksumma eller felkorrektionsbitar. Blir det bitfel så lär det höras. //Michael
På skivan ja. I spdif finns ingen kodning alls. Inte ens paritetsbit.
Bitfel är sällsynt dock, jitter kan vara ett större problem.
i skrev:Jax skrev:Style skrev:Mich skrev:Överföring av PCM ljud (CD standard) via S/PDIF (koax eller toslink) anslutning innehåller ingen checksumma eller felkorrektionsbitar. Blir det bitfel så lär det höras. //Michael
På skivan ja. I spdif finns ingen kodning alls. Inte ens paritetsbit.
Bitfel är sällsynt dock, jitter kan vara ett större problem.
Fast.. det spelar väl ingen roll egentligen om checksumman finns "bara på skivan" och inte i själva överföringsformatet ?
Jag menar: korrektionskretsarna (i mottagande apparat) arbetar väl lika bra/dåligt oavsett om felet uppstod i avläsningen av skivan eller i överföringen ?
i skrev:Fast.. det spelar väl ingen roll egentligen om checksumman finns "bara på skivan" och inte i själva överföringsformatet ?
Jag menar: korrektionskretsarna (i mottagande apparat) arbetar väl lika bra/dåligt oavsett om felet uppstod i avläsningen av skivan eller i överföringen ?
Mich skrev:i skrev:Fast.. det spelar väl ingen roll egentligen om checksumman finns "bara på skivan" och inte i själva överföringsformatet ?
Korrektionskretsarna sitter i den apparat som läser skivan (transport) och inte i apparaten efter toslink kabeln (DAC). Med andra ord korrektionskretsarna kan inte korrigera för fel i toslink (S/PDIF) överföringen. Digitalt (S/PDIF) så transporteras ljudet sample för sample utan några felkorrektionsbitar. Blir det bitfel i ljudbitarna så blir det bitfel, går inte att fixa till.
//Michael
Mich skrev:i skrev:Fast.. det spelar väl ingen roll egentligen om checksumman finns "bara på skivan" och inte i själva överföringsformatet ?
Korrektionskretsarna sitter i den apparat som läser skivan (transport) och inte i apparaten efter toslink kabeln (DAC). Med andra ord korrektionskretsarna kan inte korrigera för fel i toslink (S/PDIF) överföringen. Digitalt (S/PDIF) så transporteras ljudet sample för sample utan några felkorrektionsbitar. Blir det bitfel i ljudbitarna så blir det bitfel, går inte att fixa till.
//Michael
Qaz skrev:* Toslink/spdif är ju pulsbredsmodulerat, varvid mottagaren borde synka om sig för varje bit, varvid chansen för fel inte ökar ju längre i ett överfört ord man kommer, som tex med uart.
Jax skrev:Qaz skrev:* Toslink/spdif är ju pulsbredsmodulerat, varvid mottagaren borde synka om sig för varje bit, varvid chansen för fel inte ökar ju längre i ett överfört ord man kommer, som tex med uart.
Bifasmodulerat, inte pulsbredd (som man normalt förknippar med analoga system) fast du kanske skrev fel i hastigheten?
Bifas gör det lätt för en faslåst loop att gräva ut klockan ur strömmen.
Jax skrev:I spdif finns ingen kodning alls. Inte ens paritetsbit.
Jax skrev:Jax skrev:I spdif finns ingen kodning alls. Inte ens paritetsbit.
Jag korrigerar mig själv, det finns en paritetsbit.![]()
Den talar i och för sig bara om att någon bit blivit fel i samplet så någon felkorrektion kan inte göras.
Vad en DAC skulle göra vet jag inte, troligen samma som om validitetsbiten är fel, tyst sample.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster