Filt/dämpning runt diskanten

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Filt/dämpning runt diskanten

Inläggav NNord » 2005-10-09 14:51

Varför vill man ha filt runt eller över/under diskanten i vissa fall? Är det för att påverka tonkurvan och spridningen på något sätt?

Jag har sett att Dunlavy gjort så, även NHT.. och Ingvar du har väl också gjort något liknande...

Eftersom det är så tunnt, antar jag det är för dämpning av höga frekvenser..
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Filt/dämpning runt diskanten

Inläggav paa » 2006-01-12 00:50

NNord skrev:Varför vill man ha filt runt eller över/under diskanten i vissa fall? Är det för att påverka tonkurvan och spridningen på något sätt?

Jag har sett att Dunlavy gjort så, även NHT.. och Ingvar du har väl också gjort något liknande...

Eftersom det är så tunnt, antar jag det är för dämpning av höga frekvenser..

Det som Dunlavy har använt (och patenterat faktiskt) är inte alls tunnt. Centimetertjock skulle jag tro. Det tar bort kantdiffraktionen påstår han.
Kan det stämma, Svante?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-01-12 09:26

Det sitter filt runt/ovanför diskanten på Carlsson oa50.2-.3, oa51.2-.3, oa52.2-.3 också, har också funderat lite över det.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-01-12 11:19

Det lär ju vara för att dämpa diffraktioner. Ett annat sätt att göra det är att försänka domen så att inte vågutbredning sker längs baffeln. Många tillverkare har båda typerna av i övrigt samma element. (tex Vifa 27 TG 35/45) På tillverkarens kurvor har 35:an (ej försänkt) bättre spridning medans 45:an (försänkt) har jämnare tonkurva "on axis". Intressant vore det att veta om man kan få både bra spridning och jämn respons med hjälp av filten! Eller, det kanske är det som är meningen?

/Jocke

Återgå till Teknikforum