Hur bra är trafovolymkontroller i passiva steg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Hur bra är trafovolymkontroller i passiva steg?

Inläggav Harryup » 2005-10-09 16:35

Obs erfarenheter, inte gissingar, tack.

edit: stavfel
Senast redigerad av Harryup 2005-10-09 19:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-09 16:46

Finns det såna? Det var mer än jag visste. Som en vridtrafo då, typ? Får man fråga om varför du vill veta?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-09 17:05

Typ;
http://www.stevens-billington.co.uk/pagehifi.htm

Jo, jag kommer försöka köra heldigitalt ifrån processor till aktiva delningsfilter och skulle kunna använda en nivåanpassning först för alla kanaler och sedan vilja kunna synka alla till en master volym.

edit stavfel
Senast redigerad av Harryup 2005-10-09 19:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-09 17:52

Svante skrev:Finns det såna? Det var mer än jag visste. Som en vridtrafo då, typ? Får man fråga om varför du vill veta?

Nästan som en vridtrafo. Man har ett antal uttag på lindningen och väljer uttag och därmed nivå med en omkopplare.

Man kan till och med ordna lite spänningsförstärkning men nackdelen är att ett försteg med bara dessa trafo blir beroende av lastimpedansen som reflekteras över till ingången. Det blir sällan optimalt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-10 12:03

Trafona i sig är säkert mycket bra.
En nackdel är att det lätt blir mycket sladddragning och då ökar genast risken för störningar och överhörning m.m.
Hur resultatet blir totalt beror även på hur impedanser är före och efter.

Dvs det finns potential att få det riktigt bra, men det är förmodligen den variant som ger mest möjligheter att skapa något dåligt.

Jämförelsen bör rimligen vara en stepped attenuator (som är det närmaste klassiska), och jag har aldrig trott att det skulle kunna vara motstånden som är största boven till eventuella ljudförsämringar i en sådan.

Återgå till Teknikforum