Soundblaster Audigy

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Soundblaster Audigy

Inläggav Svante » 2005-10-09 21:42

Är det någon som har lyckats göra mätningar med Soundblaster Audigy? På jobbet har vi haft problem med att det inte går att spela upp samtidigt som man spelar in (utan kontaminering av insignalen från utsignalen) pga mixerprogramvaran (?).

Har någon hittat nyare drivare som har fått det att funka, och finns det kanske olika audigy-versioner?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-09 21:54

Såvitt jag vet går det inte på några ljudkort. Utom möjligen dom som har en inbyggd hårdvarumixer modell lite dyrare ljudkort. På vanliga ljudkort är man beroende av en extern mixer för att kunna spela in och lyssna i realtid(med ASIO-drivrutiner).

Man kopplar line-out till en ingångskanal på mixern och så spelar man in från mixerns dedikerade inspelningsbuss från en annan kanal där signalkällan finns, om mixern har en inspelningsbuss, enklare mixers saknar detta så dår får man använda mixerns aux istället. Den brukar tyvärr även vara i mono på enklare mixers. Men gör man på ovan beskrivna sätt går det utmärkt att lyssna på det man nyss spelat in i samma ögonblick(-2ms) som man spelar in det. Man får inte glömma att dra ner inkanalen på 0 bara. Man använder ju bara dess inspelningsbuss som man självklart vrider upp. Så kan man avlyssna resultatet på line-out kanalen.

För att mätningar skall vara meningsfulla i ett sådant scenario krävs att mixern har mycket bättre prestanda än ljudkortet, vilket inte är särskilt sannolikt. Så därför antar jag att alla dylika mätningar utförs med dedikerad mätningsprogramvara istället, där man tagit hänsyn till alla problem ovan.

Eller också låter man bli att mäta i realtid och mäter en sak i taget.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-09 22:09

Va?

Min erfarenhet är att det går på i stort sett ALLA ljudkort utom Audigy att spela upp ljud samtidigt som man spelar in ljud. Utan att insignalen blir kontaminerad av det man spelar upp (sånär som på lite överhörning som brukar bli värre mot höga frekvenser).

Just audigy-mixern däremot gör tex ett svep med tombstone meningslöst.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-09 23:16

Jag har Audigy och jag sveper med Tombstone. Jag visste inte att det inte gick ..... 8)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-10-09 23:21

Prova KX Project's drivrutiner istället... 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-09 23:24

Föresten, jag är inte säker på att jag använder de drivers dom sände med, jag stoppade nog bara in kortet. Kan kolla imorgon på jobbet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-09 23:39

phon skrev:Jag har Audigy och jag sveper med Tombstone. Jag visste inte att det inte gick ..... 8)

Nja, det kan ju tänkas att det går med rätt drivare. Sättet att testa det är att koppla "ingenting" till ingången och svepa. Då ska man bara se lite överhörning.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-10 13:12

Kollade nu, har en Creative-driver 5.121.442 från -03. Undrar om det var den som följde med eller den kanske fanns i Windows redan. Har inte CD'n här så jag kan se. Borde ju ha varit nåt nyare när kortet bara är några månader gammalt. Föresten, det är ett Audigy 2 ZS (WDM).

Iallafall, körde ett svep i Tombstone, ryckte miken efter starttonen och fick -78dB hela vägen upp till 1-2 k ungefär. Sedan steg det sakta upp till 18k där det var -65dB, och föll sen rätt brant.

Känns inte riktigt som de -100 (och mer)dB som det stod i bruxen nånstans, men det gällde nog line-in. Får nog kolla igen. Jag kör mic-in och en billig elektret.

Hur högt ligger era störningar på labbet?

Jag gjorde en snygg plott också, men kommer inte in på min (=telias) server nu av någon anledning så jag kan inte lägga upp den. Lägger den här när dom vaknar efter helgen, måååndag you know ......

mike34

Inläggav mike34 » 2005-10-10 13:49

Har ett Audigy 2 ZS hemma med extern burk för analoga in.
Jag hävdar att det är ett ok kort men vill gärna testa det.
Vilket program och hur ska jag göra för att mäta upp signal/brus ev dist så vi kan jämföra med era ? mätningar?
Finns nått intresse ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-10 14:01

Jag känner igen de problem ni har med detta ljudkort. Jag hade själv problem eftersom jag köpte detta ljudkort för att mäta med min Earthworks. Funkade inte alls bra, så jag bytte bort kortet mot ett Soundblaster MP3 istället, funkar bättre för mitt ändamål !

Audigy´s drivrutiner verkar kakka :cry:
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-10 17:54

Nej alltså, felet är inte taskiga data utan att mixern inte går att ställa in så att signalen går bara via line out-line in. Hur man än beter sig så finns det en smitväg elektriskt på kortet.

Jag minns nu inte exakt hur det var, men det var nåt med att mixern måste spela upp både line in och wav, den kan inte spela upp bara wav. Eller nåt sånt.

Men då har några hittat en annan drivare, det är ju bra, då går det alltså att fixa.

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2005-10-10 18:44

Nej det går inte med det kortet vissa dyra kort har det problemet med medhörning . soundblaster live fungerar bäst för mig och har varit stabilast. även riktigt fina kort kan ha det problemet med medhörning. live kortet fungerar till det mesta fast kanske inte signal brus mätningar:)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-10 22:42

niklas skrev:Prova KX Project's drivrutiner istället... 8)

Alltid kul med lite nytt, varför inte prova dessa istället?

Men det var inte kul att försöka. De instruktioner som finns stämmer inte och därför blev i alla fall jag helt "lost". Det sket sig redan från början. Man ska tex ladda hem drivers och något som kallas "debug MFC libraries", några sådana står inte att finna. Däremot kan man hitta en "Full installation" av nämnda program och efter lite letande tror jag mig förstå att vad som ska laddas hem finns i denna installation. Sedan står det att man ska packa upp filen och "unRAR" MFC libraries till System32 mappen under Windows. Problemet är att det inte är något som ska packas hem, den hemladdade filen är en exe-fil och vill installera allting direkt. Vilket man enligt instruktionerna INTE ska göra, den första delen av installationen ska göras i felsäkert läge.

OK, jag avinstallerade Extigy-kortet och hoppades att aven de sk APS-drivisarna åkte ut tillsammans med resten :-)

Startade om datorn i felsäkert läge, installerade "kexet" och bootade om. Därefter skulle man konfigurera ljudinställningarna i KX Mixer Tray - denna lös förstås med sin frånvaro, precis som ljudet i övrigt.

Jag ser det så här, någon sitter och jobbar på bättre drivrutiner för (bla) Extigy, lägger sedan ut allt arbete GRATIS på nätet - och man frågar sig, varför det? För skräpet går ju inte att använda! Om installationen är krånglig, instruktionerna stämmer dåligt eller inte alls - varför ska jag bry mig? Och varför ska den stackarn som satt ihop detta jobba till ingen nytta?

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-10 23:08

Bild

Så här kan tydligen kortet ifråga se ut.

Såg just att Creative hade totat ihop någon sorts instruction för Audigy 2 ZS som man kan hämta bl.a. HÄR
Då har man nåt att göra inatt också 8O

"Creative sends us Sound Blaster Audigy 2 ZS Series

Testing Methodology And Results For RMAA v5.1 Measurement.

It's a very useful technical document, especially for reviewers

Special thanks to Franco De Bonis (Creative WW Audio Sales Marketing Manager) for support. "

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-10 23:15

På samma sida (RightMark download) finns "felet" med överhörningen beskrivet i dokumentet Audigy Setup. Där står också vad man kryssar i för att skippa överhörningen line-in line-ut.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-10 23:20

Fick just svar från Kexet:

1) Jo, instruktionerna är lite gamla.
2) Drivisarna fungerar inte på externa USB-anslutna kort.

Bara så ni vet :-)

/ B

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-10-11 00:00

Bill50x skrev:

Men det var inte kul att försöka. De instruktioner som finns stämmer inte och därför blev i alla fall jag helt "lost". Det sket sig redan från början. Man ska tex ladda hem drivers och något som kallas "debug MFC libraries", några sådana står inte att finna. Däremot kan man hitta en "Full installation" av nämnda program och efter lite letande tror jag mig förstå att vad som ska laddas hem finns i denna installation. Sedan står det att man ska packa upp filen och "unRAR" MFC libraries till System32 mappen under Windows. Problemet är att det inte är något som ska packas hem, den hemladdade filen är en exe-fil och vill installera allting direkt. Vilket man enligt instruktionerna INTE ska göra, den första delen av installationen ska göras i felsäkert läge.

OK, jag avinstallerade Extigy-kortet och hoppades att aven de sk APS-drivisarna åkte ut tillsammans med resten :-)

Startade om datorn i felsäkert läge, installerade "kexet" och bootade om. Därefter skulle man konfigurera ljudinställningarna i KX Mixer Tray - denna lös förstås med sin frånvaro, precis som ljudet i övrigt.

Jag ser det så här, någon sitter och jobbar på bättre drivrutiner för (bla) Extigy, lägger sedan ut allt arbete GRATIS på nätet - och man frågar sig, varför det? För skräpet går ju inte att använda! Om installationen är krånglig, instruktionerna stämmer dåligt eller inte alls - varför ska jag bry mig? Och varför ska den stackarn som satt ihop detta jobba till ingen nytta?

/ B

Du har inte gjort rätt. Så som du har gjort ska man naturligtvis inte behöva göra. Det verkar ju jättejobbigt. :wink:

Klarar man att installera MSN Messenger så klarar man att installera den här. Annars får man ringa Sibas support eller nåt... :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-11 17:05

niklas skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Du har inte gjort rätt. Så som du har gjort ska man naturligtvis inte behöva göra. Det verkar ju jättejobbigt. :wink:

Klarar man att installera MSN Messenger så klarar man att installera den här. Annars får man ringa Sibas support eller nåt... :wink:

Förmodligen blandade jag ihop den vanliga installationen med den manuella. Men det är svårt att se vad som är vad när man läser instruktionen. Vid kontakt har dom ju också (som jag skrev tidigare) medgivit instruktionerna vara "outdated". Dvs dom speglar inte hur produkten ser ut idag. OM man bara ska dubbelklicka på en exe-fil är det bättre att inte ha någon iinstruktion överhuvudtaget. Finns det instruktioner tror man givetvis att det är dom man ska följa, eller hur?

I vilket fall som helst, drivisarna funkar inte på mitt usb-kort, så resonemanget är akademiskt för mig.

Over and out :D

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-11 20:14

niklas skrev:

Hur ska man göra då? Ska man bara köra den där filen utan att först avinstallera de befintliga drivrutinerna? Jag får inte heller mina kx-drivisar att funka och jag har testat alla möjliga metoder...

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-10-11 22:56

Det var ju tråkigt att man rekommenderade ngt som ingen lyckades installera... :lol:

Dessutom vet jag ju inte om de uppfyller det behov som Svante efterfrågade, dvs trådens topic. :oops: Däremot är de himla fiffiga och man kan ändra massor av inställningar, om man vill. Man kan också bara låta de vara default.

Först o främst måste man ha ett ljudkort som stödjs. Det finns en lista här.

Sen är det bara att köra .exe-filen för att installera. Jag avinstallerade inte gamla drivrutiner, men det kan man göra om man inte vill ha kvar filer som inte används på sin dator.

I princip all info finns för övrigt att tillgå via siten.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-12 08:55

För mig känns det bra att behålla mina gamla trötta drivrutiner, då kan jag fortfarande mäta. Vågar inte ens installera Audigys egna drivers, än mindre KX. Fast samtidigt blir man ju lite nyfiken, man kanske skulle försöka i en annan PC som inte används till mätningar ... 8)

Återgå till Teknikforum