Hur funkar ström (till och från högtalare)?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stig

Hur funkar ström (till och från högtalare)?

Inläggav Stig » 2005-10-11 12:24

Ett gammalt stereosteg driver mina 8 Super Zero högtalare bak. Plusledningen går till varsin pluspol på första paret högtalare. Minuspolen på dessa högtalare är sammankopplade med pluspolen på nästa par. Och så avslutas det med att sista tåten går från minus till minus på förstärkaren. (det är väl normalt?). Och likadant för andra sidan av rummet.

Nu tänker jag låta Fosgaten övergå till lättare tjänst framöver och ersätta den med en Denon avr-3806 som ju har en uppsjö olika bakkanaler.

- Räcker det fortfarande med 4 ledare per 4 bakhögtalare om jag vill använda alla sido- och baksurroundutgångar (35 m extra av stel kabel är så svårt att jobba med och få snyggt)?
- Jag har ett svagt svagt minne av att man inte skulle koppla ihop jorden på ett par Sentec PA9 monoblock). Vet nån?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Hur funkar ström (till och från högtalare)?

Inläggav Nattlorden » 2005-10-11 12:44

Stig skrev:... 8 Super Zero högtalare bak...

8O *hick* jag har bara 7 SZ totalt hela varvet runt!! 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-11 14:11

Stig, som du har kopplat (dvs 2 högtalare i serie) brukar fungera fint. Det belastar inte slutsteget så mycket, men du får inte ut så mycket effekt heller.
Om dina högtalare har 8 ohm impedans och ditt slutsteg klarar 4ohms högtalare så får du ut mycket mer effekt om du kopplar högtalarna parallellt istället.

När du skall köra 8st för bakkanaler så är första frågan hur de skall vara kopplade?
Jag gissar på 3+1+1+3 koppling.
3 stycken 8ohm blir ca 2.66ohm om de parallellkopplas, och det kan vara lite ansträngande för slutsteget.

Användarvisningsbild
Stig

Re: Hur funkar ström (till och från högtalare)?

Inläggav Stig » 2005-10-11 19:38

Nattlorden skrev:
Stig skrev:... 8 Super Zero högtalare bak...

8O *hick* jag har bara 7 SZ totalt hela varvet runt!! 8O

Nattlorden: Det låter säkert minst lika bra hemma hos dig. Det var ett bök i min lägenhet att få rätsida på ena långväggen med sina öppningar och oregelbundenheter.[/url]

Användarvisningsbild
Stig

Inläggav Stig » 2005-10-11 19:54

silvervarg skrev:Stig, som du har kopplat (dvs 2 högtalare i serie) brukar fungera fint. Det belastar inte slutsteget så mycket, men du får inte ut så mycket effekt heller.
Om dina högtalare har 8 ohm impedans och ditt slutsteg klarar 4ohms högtalare så får du ut mycket mer effekt om du kopplar högtalarna parallellt istället.

När du skall köra 8st för bakkanaler så är första frågan hur de skall vara kopplade?
3 stycken 8ohm blir ca 2.66ohm om de parallellkopplas, och det kan vara lite ansträngande för slutsteget.

Silvervarg: Ja, just så tänkte jag koppla - tack!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-11 20:06

Stig skrev:
silvervarg skrev:Stig, som du har kopplat (dvs 2 högtalare i serie) brukar fungera fint. Det belastar inte slutsteget så mycket, men du får inte ut så mycket effekt heller.

Silvervarg: Ja, just så tänkte jag koppla - tack!
Sedan har man antagligen någon halv ohms kabelresistans med i bilden också som föreklar något för förstärkaren. Den kan betyda en del när man parallellkopplar bakkanaler eftersom man ofta använder långa och diskreta (tunna, billiga) kablar.

Återgå till Teknikforum