Störning från hiss och kyl

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rqu

Störning från hiss och kyl

Inläggav rqu » 2005-10-17 10:44

Min arbetskamrat har köpt sig en Logitech Z5500 och får knäppar i högtalaren när kylen slår till samt ibland ifrån hissen. Han har testat med ett nätfilter från Classe, men det blev inte bättre. Kan det vara kablaget från datorn till Logitechen som strular, en fin skärmad kabel kanske krävs, en med 3,5mm plugg till RCA, var hittar man en sådan i så fall om man inte vill bygga en själv. Han har inget jordadat uttag till sin dator där Logitechen är inkopplad.

Någon som har ett tips hur han ska bli av med sina knäppar? Nästa grej han tänkte testa är att köra ljudet digitalt via coax, han har ingen toslink ut från datorn.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-17 11:08

Jag skulle nog i första hand prova digital koax istället. I och med att datorn inte är skyddsjordad så kommer dess chassi att hoppa till med nätstörningarna och dessa vandrar vidare på signalkabelns skärm. Det är inte säkert att digital koax hjälper men det är inte lika känsligt som analog.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-10-17 13:01

Det bästa är förståss att attakera själva orsakerna till problemet:

Sätt en skylt med "trasig, repartion beställd" på hissdörren på alla våningar. Ingen kommer att åka hiss i huset på ett bra tag.

Det är ganska kallt ute. Kylskåp kanske inte behövs och kan stängas av?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-17 14:55

Troligen kommer störningarna via nätspänningen. När kyl/frys slår till eller när hissen startar så dras troligen ganska mycket ström en mycket kort stund, och då faller spänningen markant.
Datorn i sig klarar det mha kondingarna i nätagget. Logitecten är tydligen mer känslig.
Det kan även vara spänningsskillnader mellan dator och Logitecen som spökar. Prova att koppla med optisk kabel mellan dem för att utesluta detta problem.

Prova är att koppla strömmen till Logitecen till ett uttag som ligger på annan fas och hoppas på att störningarna på den fasen är mindre.
Alternativt om det går att koppla om kyl/frys till annan fas. Hissen får du nog svårt att byta fas på.

Om inget av detta hjälper så behöver du fixa renare ström till Logitecen. Förslagsvis genom att öppna den och se hur strömmer går och addera en stor konding på lämpligt ställe.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-10-17 16:02

Hittade lite info om nätknäppar på Svalanders sida.

Användarvisningsbild
MKo

Re: Störning från hiss och kyl

Inläggav MKo » 2005-10-17 17:45

rqu skrev:Min arbetskamrat har köpt sig en Logitech Z5500 och får knäppar i högtalaren när kylen slår till samt ibland ifrån hissen. Han har testat med ett nätfilter från Classe, men det blev inte bättre. Kan det vara kablaget från datorn till Logitechen som strular, en fin skärmad kabel kanske krävs, en med 3,5mm plugg till RCA, var hittar man en sådan i så fall om man inte vill bygga en själv. Han har inget jordadat uttag till sin dator där Logitechen är inkopplad.

Någon som har ett tips hur han ska bli av med sina knäppar? Nästa grej han tänkte testa är att köra ljudet digitalt via coax, han har ingen toslink ut från datorn.

Om dom där högtalarna (dom har inbyggd förstärkare eller!?) är känsliga även för mobil telefonen så är dom högtalarna känsliga för RF, brytarna/termostaten e.dyl ger tydligen ifrån sig en liten RF spik som hörs.
Kan man åtgärda brytarna själva så ska man sätta på en X-konding!

mvh Michael
Senast redigerad av MKo 2005-10-17 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-17 20:53

Datorer med tillhörande CRT-skärmar skall jordas!
(Har jag lärt mig.)

Kanske är det både enklast, säkrast och allmänt bäst att börja
med jordade uttag i datorrummet?
:roll:

Mvh E*
Senast redigerad av E 2005-10-18 00:41, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-17 22:07

Jag kopplade en gång in en TV till en ojordad dator. När jag drog ur RCA-pluggen sa det bzzzzt i TVn så var ljudet borta. En krets hade pajat i TVn, eftersom det ligger 110V på datorchassiet om den inte är skyddsjordad (via två avstörningskondingar i nätdelen). När enda förbindelsen mellan datorn och TVn var RCA-pluggens mittstift, så blev det alltså 110 V in på TVns utgång, eftersom TVn var jordad via centralantennen.

Så ja, skyddsjorda datorn, det är bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-17 23:09

Svante: eftersom det ligger 110V på datorchassiet om den inte är skyddsjordad (via två avstörningskondingar i nätdelen).

Det är väl inte så att alla datorchassin med nätdelar lägger 110V på chassit om de inte körs jordade? Så läste jag i alla fall ditt inlägg. Eller menade du att just den datorn fungerade så?

rqu: Hittade lite info om nätknäppar på Svalanders sida.

Visst kan det vara som Svalander säger att det är radiovågor som skapas och att de kan gå extremt långt. Om det oftast var just radiovågor som gick långt så skulle majoriteten av de störningar som folk i lägenhet får i sina HiFi anläggningar bero på grannarnas gamla klyar och frysar m.m.
I praktiken så är det oftast ens egen kyl/frys, och för de i villa så brukar man extremt sällan påverkas ens av kyl/frys på annan våning är HiFi-anläggningen.
Sammantaget så tycker jag detta ger starka indicier att det som Svalander skriver oftast inte är den vanligaste orsaken. Alternativt att dessa radiovågor faktiskt dämpas ganska bra av vanliga husväggar (men han skriver att de inte har några som helst problem att gå igenom ett par väggar).

Eftersom viss osäkerhet råder så tycker jag att ett bra tillvägagångssätt är att först göra några enkla tester för att avgöra om störningarna troligen är via radio eller inte.
Test 1: lägg påslagen mobiltelefon 1 meter från HiFi-anläggningen, dock inte för nära högtalarna (som troligen är oskärmade). Vänta och se om det ger störning. Om det ger störning så är anläggningen troligen ganska mottaglig för RF störningar.

Test 2: Sätt en jordad plåt (tex sidan på ett datorchassi kopplat till ett element) nära intill HiFi-anläggningen i den riktning som misstänkt problemkyl befinner sig. Om störningarna från kylen är ett problem för anläggningen så bör det minska ganska kraftigt av att de nu måste svänga runt plåten ganska tvärt.
Ännu bättre för testet är nog att jorda HiFi-anläggningarnas chassi till elementet, men ingrepp av det slaget har getts bannor i andra trådar, så för att undvika OT så föreslår vi inte det här.
Störningarna kan förståss tas upp av oskärmade kablar också, så om sådannan används skall de helst skyddas av den temporära plåten.

Om ovanstående tester inte pekar på problem med RF så bör rimligen insatserna först koncentrera på problem med störningar via el-nätet.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-10-17 23:15

Min kollegas dator har TFT-skärm, tror inte den är kopplad till någon centralantenn. Om man har antenn till datan eller sin anläggning så kan man koppla in en sån här från Elfa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-17 23:47

silvervarg skrev:
Svante: eftersom det ligger 110V på datorchassiet om den inte är skyddsjordad (via två avstörningskondingar i nätdelen).

Det är väl inte så att alla datorchassin med nätdelar lägger 110V på chassit om de inte körs jordade? Så läste jag i alla fall ditt inlägg. Eller menade du att just den datorn fungerade så?

Nja, alltså, jo, det menade jag, faktiskt. Just den datorn funkade så, och jag tror att det är vanligt att man får 110 V på chassiet (obelastat) om man inte kör jordat. Det beror på att det både från fas och nolla går en konding till skyddjord i nåt avstörningssyfte, tror jag. Det gör att om man stoppar datorn i ett ojordat uttag, och mäter med en voltmeter mellan datorchassiet och värmeelementet (eller något annat jordat) så visar voltmetern 110V. Vrider man över till strömmätning blir det ett par mA kortslutningsström, har jag för mig. Tillräckligt för att det ska killa lite i fingrarna. Speciellt om man har en skärm som gör likadant. Eller kanske två datorer med två skärmar var. Till slut kan det nog bli tal om farliga strömmar.

Den som inte tror mig uppmanas att prova och posta resultatet, jag kanske har fel. Min dator kanske var ett unikum.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-18 10:56

Eftersom jag när jag sitter här råkar ha en Meterman 37 bredvid mig så kollade jag mot mitt vattenelement. Mätaren visar 106,7 volt. Ojordad dator som sitter i ett litet ojordat nätverk. Jag vet alltså inte vilken burk som ger vad. Här kanske man kan köra med "vända nätkontakten" för att få ner brummet?

Lyckas dock inte mäta nån ström, inte ens på känsligaste området. Nån liten uA trodde jag nog att det skulle bli, men elementet är anslutet med plastledning så jag har nog rätt högohmigt ner till pannan. Det är bara pannvattnet som leder och det är nog rätt dött ur den synpunkten. Man kanske skulle hälla lite salt i vattnet? Så kan man få byta pannna lite tidigare ...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-18 11:01

Kanske kan tillägga att jag också har lyckats förstöra nåt när jag kopplade TV-jox till datorn. I det här fallet en satellitmottagare med serieport som kopplades till datorns serieport. I mitt fall gick datorn sönder, dessvärre satt portarna på moderkortet som alltså gick kaputt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-18 13:14

phon skrev:Eftersom jag när jag sitter här råkar ha en Meterman 37 bredvid mig så kollade jag mot mitt vattenelement. Mätaren visar 106,7 volt. Ojordad dator som sitter i ett litet ojordat nätverk. Jag vet alltså inte vilken burk som ger vad. Här kanske man kan köra med "vända nätkontakten" för att få ner brummet?

Jadärserman... :D Och, hrrm, det var inte så att du glömde att flytta över sladden till strömuttaget i multimetern när du mätte? Jag bara kollar. :wink:

Att vända på uttagen lär inte göra någon skillnad, eftersom det sitter en konding mellan nolla och skyddsjord, och en annan mellan fas och skyddsjord. Det är just de två som delar ner de 220 volten till 110.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-10-19 00:06

Det är just de två som delar ner de 220 volten till 110.

ähumm...host...230 är det väl nuförtiden.(sedan ca 10år minst)

En del har tydligen en del spänningsfall...vavetja...

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-19 00:22

screen skrev:
Det är just de två som delar ner de 220 volten till 110.

ähumm...host...230 är det väl nuförtiden.(sedan ca 10år minst)

En del har tydligen en del spänningsfall...vavetja...

MVH Björn//

Ehh, hrrm, ja, det var mer än 10 år sen det hände mig... Får jag väl skylla på. :oops: Det innebär ju att det killar lite till i fingrarna nu då, ja... 8O :D

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-19 08:56

Mätte just på min dator, och jag har också halva nätspänningen (ca 115V AC) på chassit. Ström mot elementet mättes till 1.2mA (AC).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-19 09:17

Mätte strömmen idag, nu till jordpunkten på ett jordat vägguttag (så behöver jag inte förklara nåt ... :oops: ) Det blev 1,26mA

230volt har vi aldrig haft här, det brukar pendla runt 210 med under 200 som lägsta värde och 225 som högsta. Elverket vill inte justera nåt, dom säger att det ligger inom toleranserna. Jag pratar tättbebyggt samhälle alltså, inte en stuga i skogen. Nu till vintern blir det värre när "alla" slår på elvärmen.
Senast redigerad av phon 2005-10-19 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-19 16:47

silvervarg skrev:Mätte just på min dator, och jag har också halva nätspänningen (ca 115V AC) på chassit. Ström mot elementet mättes till 1.2mA (AC).

Har inte du heller jordat, eller testade du bara ojordat?

phon skrev:230volt har vi aldrig haft här, det brukar pendla runt 210 med under 200 som lägsta värde och 225 som högsta.

Vad sjutton har de för toleranser, egentligen? Jag har inte lyckats
hitta något alls om vad man kan kräva för kvalitet på sin el, annat
än att avbrott måste åtgärdas inom rimlig tid. :?

Jag mätte upp runt 250 volt i min förra lägenhet (>246 minns jag i
alla fall helt säkert), eftersom jag oroade mig för att min fina CRT-
skärm tappat svärtan och bl a ett par nätaggregat till datorn pajat,
delvis pga för hög spänning - är det möjligt? :?:
(Att lampor tycktes gå sönder lite väl ofta var inte heller så kul.)

Det är säkert samma höga spänning i min nuvarande lägenhet, då
jag bara flyttade ca 500 meter, men jag har inte mätt något.

Mvh E*

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-20 23:01

E: Har inte du heller jordat, eller testade du bara ojordat?

Nope, har inga jordade uttag på ovanvåningen utan bara i köket.
Dvs all HiFi utrustning får klara sig utan jord också.
Kanske skulle dra en fuljord-kabel på utsidan av huset och slå ner ett spett i trädgården...

Användarvisningsbild
Honken

Inläggav Honken » 2005-10-23 18:16

Vad sjutton har de för toleranser, egentligen? Jag har inte lyckats
hitta något alls om vad man kan kräva för kvalitet på sin el, annat
än att avbrott måste åtgärdas inom rimlig tid. :?

Jag mätte upp runt 250 volt i min förra lägenhet (>246 minns jag i
alla fall helt säkert), eftersom jag oroade mig för att min fina CRT-
skärm tappat svärtan och bl a ett par nätaggregat till datorn pajat,
delvis pga för hög spänning - är det möjligt? :?:
(Att lampor tycktes gå sönder lite väl ofta var inte heller så kul.)

Det är säkert samma höga spänning i min nuvarande lägenhet, då
jag bara flyttade ca 500 meter, men jag har inte mätt något.

Mvh E*

Att man har problem med hög spänning och lampor och grejer som g¨r sönder beror ofta på s.k nollfel. Dvs Jord och Nollskenan i centralen har dålig kontakt mellan varandra vilket kan innebära att du får tillbkas ström från en annan fas genom nollan vilket ger överspänning! Har själv på den tiden jag jobbade som elektriker nästan dräpt mig en gång pga av detta! trots urskruvad säkring fick jag en ordentlig stöt från en lysrörsarmatur och föll nästan från stegen ner 4 meter i golvet!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-23 19:25

Oj! 8O Tack för den infon.

Det är alltså troligare att något är fel i elcentralen när spänningen
är >= 246 volt, än att den faktiska spänningen fram till
huset/lägenheten är för stor?

Jag som just ska byta lysrör eller t o m armatur i köket, detta var ju
lustigt. :) Får ta det försiktigt och kanske undersöka - alltså låta
någon undersöka - det där med kontakt mellan jord och nollskenan.

Kan ju ha blivit dålig kontakt sedan huset byggdes, runt 1970? Det
är fortfarande bara jordade uttag i köket förresten (dator och lite
annat är tillfälligt kopplat med skarv därifrån).

Mvh E*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-23 19:41

Honken: Gör strömlöst, mät - därefter arbeta! Mätningar är bra för hälsan! :oops:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-23 23:50

Det där känner jag igen, nollfel!

Sverige har väl 4-tråd numera in från stolpen/gatan, istället för 5-tråd som en del andra länder har. Separat jord och nolla, bra grejor! Vi hade väl också 5-tråd förr i tiden, då när allt inte behövde vara så väldigt billigt?

Jag har nyligen varit med om att jorden i stolpen glappade med påföljd att spänningen inne varierade kraftigt beroende på vad som var igång för tillfället. Spis, vv-beredare el liknande.

Väldigt intressanta spänningar mellan kylens chassi och diskbänken till exempel, eller från en fas till "nollan". Elverket kom som ett skott och fixade till det, betalade sen utan knot allt som hade gått sönder.

En intressant iaktagelse är att jordfelsbrytaren inte tyckte att det var nåt fel på anläggningen.

.

Återgå till Teknikforum