Moderator: Redaktörer
rqu skrev:Min arbetskamrat har köpt sig en Logitech Z5500 och får knäppar i högtalaren när kylen slår till samt ibland ifrån hissen. Han har testat med ett nätfilter från Classe, men det blev inte bättre. Kan det vara kablaget från datorn till Logitechen som strular, en fin skärmad kabel kanske krävs, en med 3,5mm plugg till RCA, var hittar man en sådan i så fall om man inte vill bygga en själv. Han har inget jordadat uttag till sin dator där Logitechen är inkopplad.
Någon som har ett tips hur han ska bli av med sina knäppar? Nästa grej han tänkte testa är att köra ljudet digitalt via coax, han har ingen toslink ut från datorn.
Svante: eftersom det ligger 110V på datorchassiet om den inte är skyddsjordad (via två avstörningskondingar i nätdelen).
rqu: Hittade lite info om nätknäppar på Svalanders sida.
silvervarg skrev:Svante: eftersom det ligger 110V på datorchassiet om den inte är skyddsjordad (via två avstörningskondingar i nätdelen).
Det är väl inte så att alla datorchassin med nätdelar lägger 110V på chassit om de inte körs jordade? Så läste jag i alla fall ditt inlägg. Eller menade du att just den datorn fungerade så?
phon skrev:Eftersom jag när jag sitter här råkar ha en Meterman 37 bredvid mig så kollade jag mot mitt vattenelement. Mätaren visar 106,7 volt. Ojordad dator som sitter i ett litet ojordat nätverk. Jag vet alltså inte vilken burk som ger vad. Här kanske man kan köra med "vända nätkontakten" för att få ner brummet?
Det är just de två som delar ner de 220 volten till 110.
screen skrev:Det är just de två som delar ner de 220 volten till 110.
ähumm...host...230 är det väl nuförtiden.(sedan ca 10år minst)
En del har tydligen en del spänningsfall...vavetja...
MVH Björn//
silvervarg skrev:Mätte just på min dator, och jag har också halva nätspänningen (ca 115V AC) på chassit. Ström mot elementet mättes till 1.2mA (AC).
phon skrev:230volt har vi aldrig haft här, det brukar pendla runt 210 med under 200 som lägsta värde och 225 som högsta.
E: Har inte du heller jordat, eller testade du bara ojordat?
Vad sjutton har de för toleranser, egentligen? Jag har inte lyckats
hitta något alls om vad man kan kräva för kvalitet på sin el, annat
än att avbrott måste åtgärdas inom rimlig tid.![]()
Jag mätte upp runt 250 volt i min förra lägenhet (>246 minns jag i
alla fall helt säkert), eftersom jag oroade mig för att min fina CRT-
skärm tappat svärtan och bl a ett par nätaggregat till datorn pajat,
delvis pga för hög spänning - är det möjligt?![]()
(Att lampor tycktes gå sönder lite väl ofta var inte heller så kul.)
Det är säkert samma höga spänning i min nuvarande lägenhet, då
jag bara flyttade ca 500 meter, men jag har inte mätt något.
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kalejdokom och 27 gäster