Egna DVD-A inspelningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Egna DVD-A inspelningar

Inläggav Ragnwald » 2005-10-19 10:13

Någon som kan förklara och rekommendera vad jag behöver för grejor och att tänka på, för att göra egna inspelningar med 2 st mikrofoner. PC ska det sitta i.

Dessa fonogram skall sedan gå att spela i min multispelare, just som DVD-audio för två kanaler.
24 bitar men vilken samplingfrekvens ?

Har redan ett par hyggliga mikar AKG-770 och Shure SM-58.
Mina gamla kondensatormikrofoner har gett upp.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-19 12:18

Vet inte vad du har tänkt att spela in men du har inte tänkt på att de mikrofonerna knappast gör DVD-A-formatet någon rättvisa? Antar att det ska till några bättre elektret- eller kondensatormikrofoner. För rimliga pengar kan t.ex. Audio Technica AT-3031 eller 3032 vara ett lämpligt val.

Vilket ljudkort du ska ha vet jag inte men ett som ska vara bra om väl dyrt är väl Lynx Two. Ett billigare alternativ är kanske M-Audio Audiophile 2496. Mikrofonförstärkare coh fantommatning lär du förstås behöva för de flesta ljudkort har ingen eller ingen bra ingång för mikrofoner.

Jag är inte på något sätt expert i ämnet men lite inspelningar brukar jag också fuska med. Ofta är det problem med brusnivån hos mikrofoner och mikrofonförstärkare, åtminstone för mera rimligt prissatta prylar för oss amatörer. Använder själv ett Digigram VXPocket V2 ljudkort i min laptop, Nakamichi CM-300 mikrofoner och mixer/mikrofonförstärkare MX-100. Man märker snart att upptagningslokalen är viktigare än apparaturen i de allra flesta fall.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-10-19 13:34

Vad har du för budget?

Vad skall du spela in?

I min värld så kan man använda D770 eller SM58 som PA mickar, skall du spela in och göra DVD-A så är deras frekvensomfång alldeles för litet..

Samplingsfrekvensen har två sidor, det lite snirkliga svaret : använd den samplingsfrekvens där din AD omvandlare låter bäst! -- det generella svaret : 96kHz brukar räcka, finns det 192 så testa det..

Som Roger skriver, rummet och hur du ställer upp mickarna i förhållande till det du spelar in spelar avgjort det största betydelsen för hur inspelningan kommer att låta.

Jag utgår ifrån att din PC har fireWire portar och så är det lämpligast att skaffa ett interface som ansluts till detta.. Jag har liten erfarenhet av M-Audios interface, men dom verkar rubusta, presonligen rekomenderar jag att du kikar på ett PreSonus firepod (lite billigare) eller ett RME Fireface800 (Låter kanon!).. Fördelen med dessa är att dom har inbyggda mickförstärkare, vilket betyder att du kan tänka bort ett steg i inspelningskedjan tills vidare...!

Mjukvaran är viktig, jag rekomenderar och anväder profssversionen av Samplitude, ett mycket kompetent program som kan bränna DVD-A (Jag har ingen erfarenhet av andra program i överkommmlig klass så thats it..)

Mickar är en vetenskap.. Och där är det ännu mer budget som avgör och vad du tänkt spela in...

AT som Roger nämner gör förträffliga mikkar för pengarna.. Man kan hitta billigare kinesiska men deras QC är tveksam, det går minst 2-300 dåliga på varje bra mikk man lyssnar på..

Ryssarna gör bra mickar oxå, kolla tex på Oktavas MC012...

Vad du skall börja med för mickar hänger mycket på vad du har tänkt spela in..

/ptr

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-19 15:30

På micbuilder-forumet gjordes en jämförelse mellan en Schoeps-mik för ca 2000 $ och en Audio Technica för ca 200 $. Musiksnutten kunde tankas ner och jag kunde i varje fall inte höra någon skillnad värd dessa pengar!

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-10-19 15:50

RogerGustavsson skrev:På micbuilder-forumet ...

har du en länk så jag slipper leta.. :oops:

/ptr

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-19 15:57

ptr skrev:
RogerGustavsson skrev:På micbuilder-forumet ...

har du en länk så jag slipper leta.. :oops:

/ptr

Nja, musiksnutten med akustisk gitarr ligger inte uppe längre. Har den möjligen någonstans på min laptop. Ska kolla. Den är i vanligt CD-format och därför väldigt kort. Annars hade den väl tagit för mycket plats i etern?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-19 17:50

Jag har hittat filen! Den är på 2.5 MB. Den som vill ha den kan skicka ett PM med sin epost-adress, så ska jag se om jag får iväg den.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-19 20:41

Varför inte lägga upp den på ditt ftp-konto här? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-10-19 23:41

Varför inte lägga upp den på ditt ftp-konto här?

Jaha, så var det dax för data-utbildning igen!

Vad är ett ftp-konto för något, hur och till vad använder man det?

Vad står den förkortningen för?

Jag är förmodligen rätt så bakom flötet när det gäller funktionerna här på forumet, Har funderat länge på att göra min egen presentation, men det går/gick ju inte att lägga upp bildet här.

Ja, jag vet: Har du ingen annan server du kan lägga upp bilderna på och länka till?

Neeeeej, och inte vet jag hur det skulle gå till heller.

Så, är ftp (hur nu det funkar) nån ny möjlighet att använda här för att lägga upp bilder och annat?

Utbildning tack!

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-10-20 02:51

Oj mycket skrivet sen jag var in sist.

Tja budget är väl obefintlig, men tänkte smyga undan lite kapital för just detta. :wink:

Trevliga förslag på aparatur till överkomligt pris, men vad ska jag med så många ingångar och dyrprogram till ?
Jag tänkte enbart spela in med 2 st mikrofoner, när jag spelar klassisk gitarr eller piano och ev sjunger. Puristiska audiofilinspelningar, varken mer eller mindre.

Lustigt det är just Audio Tecnikamikrofoner som jag använt mig av inköpta nån gång på 80-talet, men nu verkar de ha gett upp.

DVD-brännaren då, klarar alla att bränna DVD-audio ?

Tanken med projektet är ju att pensionera min gamla Revox, om möjligt. :roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-20 07:09

Nej ftp har jag likt Björn (screen) ovan ingen kläm på. I så fall behöver jag en lektion.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-20 08:00

RogerGustavsson skrev:Nej ftp har jag likt Björn (screen) ovan ingen kläm på. I så fall behöver jag en lektion.

Finns mer info här och är det något som är oklart så är det bara att fråga där:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6693

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-10-20 12:43

Ett gratisprogram du kan testa är Audacity, skall klara 24 bitar.. har bara testa det ytterst lite, men det lär funka...

När det gäller interface som är billigare än dom jag föreslagt får du inventera själv för jag har ingen koll.. Speciellt med balancerade ingångar och inbygd micförstärkare kostar det från 4000:- och upp åt..

När det gäller mickar får du nog räkna med ett par tusen för att få nån slags kvalitet...

Puristiska audiofilinspelningar, varken mer eller mindre.

För att göra puristiska två mirofonsinspelningar så skall du nog behålla Revan, och spara i ett tag och kanske skaffa en puristisk stereo mikrofon (tex en Breuner WM1S) och en lämplig mickförstärkare (en DAV BroadhurstGarden No 1) och en lämplig AD/Interface (PrismAudio Dream ADA8), blir väll ett 150' till sammans, men då kan vi tala om "Purism"...

/ptr

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2005-10-20 13:32

ptr skrev:Ett gratisprogram du kan testa är Audacity, skall klara 24 bitar.. har bara testa det ytterst lite, men det lär funka...

När det gäller interface som är billigare än dom jag föreslagt får du inventera själv för jag har ingen koll.. Speciellt med balancerade ingångar och inbygd micförstärkare kostar det från 4000:- och upp åt..

När det gäller mickar får du nog räkna med ett par tusen för att få nån slags kvalitet...

/ptr

Jag har hittat ett alldeles nytt externt ljudkort med micförstärkare och fantom matning.
Det kostar bara 200USD eller 200Euro.

Presonus INSPIRE 1394 kan 24Bit 96KHz progamvara för DVD-A medföljer.

Om jag vill börja försöka spela in en sångkör i kyrka kan någon
rekommendera ett par microfoner som är kostnadseffektiva?
Helst inte mindre än 1500Sek/styck.

- B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-20 15:50

Ser inte i databladet att Presonus Inspire 1394 har fantommatning. Inte heller bilderna på denna visar något som kan tänkas vara fantommatning. Har jag missat något? Tekniska data var ju inte direkt världens bästa... Ser betydligt bättre ut på den något dyrare Presonus FireBox. Där är det uppgivna bruset 12 dB lägre och fantommatning har den helt säkert. FireBox kostar 3135 kr hos Thomann.

Beträffande mikrofoner, vad menar du med "helst inte mindre än 1500 sek/styck"? Jag tror att Audio Technica AT3032 (rundtagande) eller AT3031 (riktad) kan vara ett bra val. De kostar ca 1900 kr/st hos Thomann.
Ett annat alternativ skulle kunna vara AKG: kapsel CK32 eller CK31 tillsammans med antingen LM3 eller HM1000. Inga konventionella mikrofoner för standardstativ men de bör gå att använda ändå. Kapslarna kostar 530 kr/st, LM3 770 kr och HM1000 (med 10 m kabel) 1250 kr.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-10-20 15:51

Presonus INSPIRE 1394 kan 24Bit 96KHz progamvara för DVD-A medföljer.

Lillebror till Firestation som jag rekomederat ovan så det är säkert utmärkt att börja med.

Helst inte mindre än 1500Sek/styck.

Menar du mindre?

Hur som helst, om du skall spela in kör i kyrka skall du ha ett par rundtagande mickar, helt difusfälts ekvaliserade. (Jag använder ett pat Neumann KM 130, men dom kostar 9 751:- per styck + moms..)

I prsklassen runt 3000:- för ett par skall du lyssna på ett par Oktava MC012, eller kanske ett par Audio Technica AT 3032.. Kanske rent av ett par Pearl TL 6K (Fast jag v et inte vad den kostar nu för tiden..)

Jag skulle nog inte rekomendera några stormembransmikrofoner även om man kanske kunde hitta att par hyffssaade i denna prisklass..

/ptr

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-10-20 20:34

ptr skrev:Ett gratisprogram du kan testa är Audacity, skall klara 24 bitar.. har bara testa det ytterst lite, men det lär funka...

För att göra puristiska två mirofonsinspelningar så skall du nog behålla Revan, och spara i ett tag och kanske skaffa en puristisk stereo mikrofon (tex en Breuner WM1S) och en lämplig mickförstärkare (en DAV BroadhurstGarden No 1) och en lämplig AD/Interface (PrismAudio Dream ADA8), blir väll ett 150' till sammans, men då kan vi tala om "Purism"...

/ptr

Att jag inte budgeterat för dylik investering, betyder inte att jag måste spara.
Däremot vill jag inte betala för funktioner jag inte kommer att behöva använda, men det är nog så i dag att det inte blir billigare när man önskar minimalistiska hiend-produkter, man får en massa soppa på köpet.

Audacity har jag använt för digitalisering av vinyl, funkar perfekt.
Viste inte att det klarade DVD-audio, där ser man.

Mikförstärkare, vad ska den va bra för? Har klarat mig utan hittills.

Kanske ska börja med nya kondensatormikar som steg 1.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-20 21:41

Ragnwald!

Mikrofonförstärkare måste du väl ändå ha? Rätt in in A/D-omvandlaren fungerar endast om mikrofonerna ger linjenivå ut och det gör de sällan. Ibland behövs upp till 50-60 dB förstärkning (1000 gånger), åtminstone om du tänker spela in svaga akustiska instrument som gitarr. Där ger väldigt många lågbudgetprodukter alldeles för mycket brus. Antar att du har mikrofoningångar på Revoxen också? Visst finns det minimalistiska prylar utan en massa "påhäng" t.ex. Apgoee Mini ME men de är dyra. Fantommatning lär du också behöva om du tänker använda någorlunda högkvalitativa mikrofoner.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-10-20 22:24

RogerGustavsson skrev:Mikrofonförstärkare måste du väl ändå ha? Rätt in in A/D-omvandlaren fungerar endast om mikrofonerna ger linjenivå ut och det gör de sällan. Ibland behövs upp till 50-60 dB förstärkning (1000 gånger).

Ok då förstår jag.

Men kan man inte tänka sig någon form av ljudkort att stoppa in i datorn, som uppfyller de här höga kraven. Är det endast externa boxar med firevireanslutning som gäller ?

Igen... brännaren dårå ? En ofärgande brännare. :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-20 22:27

Brännaren är nog det minsta problemet, alla brännare klarar av att spela in en hyfsat störningsfri signal, problemet är isåfall media dvs man bör använda välkända kvalitetsskivor. Önskar man större precision vid bränningen är det bara att bränna vid den lägsta hastighet som brännaren klarar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-21 07:43

Ragnwald!

De ljudkort att stoppa in i datorn, för PCI eller PC Card, har oftast inga eller inga bra mikrofoningångar. Fantommatning finns mig veterligt inte heller men den kan man göra externt via batterier. Ett bra och rimligt prissatt kort för PCI är M-Audio Delta Audiophile 2496 (730 kr). En passande mikrofonförstärkare skulle kunna vara byggd som denna http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ina217.pdf eller denna http://www.analog.com/UploadedFiles/Dat ... 2019_0.pdf . Hos www.elv.de fanns tidigare (och kanske fortfarande) en byggsats liknande dessa för ca 17 € (per kanal). Har kvar ett pdf på den om du vill ha, skicka mig ett PM med din epost-adress i så fall. Vill du komma riktigt billigt undan bör du kolla på www.linkwitzlab.com och hans hembyggda mikrofoner/förstärkare.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-10-21 09:02

Ragnwald skrev:Audacity har jag använt för digitalisering av vinyl, funkar perfekt.
Viste inte att det klarade DVD-audio, där ser man.

.

Det tror jag inte att Audacity gör. Inte vad jag kan hitta i dess menyer i alla fall.
Det är inte så enkelt, eftersom DVD-Audio-specifikationen inte finns särskilt väl beskriven nånstans offentligt.

Det finns kommersiella program för DVD-Audio-bränning: tex Wavelab 5 ska kunna (ev med tilläggsmoduler) producera DVD Audio. Wavelab 5 finns inte crackat vad jag vet. Dyrt som guld.

Just till DVD Audio är svårt att överföra billigt.

Specen är, som sagt, inte offentlig, och licenserna kostar uppenbarligen oerhörda pengar. Kompetenta produktionsprogram kostar 2-10 kUSD, verkar det.

Det enda gratisprogram jag känner till är dvda-author på http://dvd-audio.sourceforge.net , och det har jag i alla fall lyckats överföras ljud till DVD-Audioskivor med. Inte alldeles enkelt, kommandoradsbaserat, inget GUI osv. Producera dina wav-filer, skapa med dvda-author den korrekta katalogstrukturen. Med t ex mkisofs gör man sen en "image" av en DVD från den katalogstrukturen, varefter man bränner en kopia av imagen till DVD+R.

Tar tid, men ska man så ska man.

Det trevligaste med DVD Audio är att
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-21 09:57

Tag bort kommatecknet i länken så går det bättre
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-10-21 13:05

jonasp skrev:Tag bort kommatecknet i länken så går det bättre

Kommatecken i länken???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-21 13:12

n3mmr skrev:

Kommatecken i länken???

Kommat stod direkt efter länken vilket gjorde att den inte funkade men en forumtomte har åtgärdat detta... ;)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-10-21 13:13

Naqref™ skrev:
n3mmr skrev:

Kommatecken i länken???

Kommat stod direkt efter länken vilket gjorde att den inte funkade men en forumtomte har åtgärdat detta... ;)

Åkej.

Men, det där är väl ingen luva?? Det ser ju ut som...som.... en liten HÄST!!!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-10-25 20:46

Tittade på den lilla (till formatet) godingen från PreSonus, vid namn
Firebox för två 48V fantommatade mikar, hörlursutgång, firewireanslutning och Cubase LE följer med, för strax över 3000:-.
Kan det vara en produkt som kan visa mig 24 bitarnas potential ?

Vad tror/vet ni om de billiga kinesiska stormembrans TSM-mikarna ?
Exempel MT87S för 695:-

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-10-25 22:29

Ragnwald skrev:Tittade på den lilla (till formatet) godingen från PreSonus, Firebox för två 48V fantommatade mikar, hörlursutgång, firewireanslutning och Cubase LE följer med, för strax över 3000:-.
Kan det vara en produkt som kan visa mig 24 bitarnas potential ?

Möjligen kanske, rätt använd är den säkert ett schysst interface att börja med...

Ragnwald skrev:Vad tror/vet ni om de billiga kinesiska stormembrans TSM-mikarna ? Exempel MT87S för 695:-

Dom är helt okej för det priset, förvänta dig dock inte att hitta två som låter likadant. Ojämnheten i dom billiga kinamikkarna är legio, man kan kanske hitta två på hundra som mäter och låter tillräkligt lika för att användas som stereo par.

Du kan även kolla på MXL990 (800:- såg just att http://www.emusic.se/ erbjuder två för 1559:-) och rent av den skitbilliga Superlux ECO H6A (400pix)... och http://www.jam.se/ säljer Samsons C03a för 795:-, fördelen med den är att den har tre omställbara lägen, njure, rundtagande och åtta... Användbart om man vill testa lite olika mikrofontekniker.. (Jag har aldrig testat nån Samsonkines, men dom har gott rykte i USA, för att vara en budget mikk). Ett tredje helt okej alternativ är Behringer C1, men den är som dom andra mikkarna, förutom Samsonen ren Njure.. Upptäkte även att man kan köpa ett par Behringer C2 små membransmikrofoner för under 600:-...

Massor av val och ingen självklar vinnare, vad man kan säga är att kvaliteten är ojämn och att man får räkna med lite brus.. Men nog skall dom flesta av dessa mickar räcka som nybörjaraudiofilitiska mikkar..

/ptr

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2005-10-25 22:35

Presonus inspire med firewire
baserat ljud kort med 2 mic ingångar med fantom matning och 2 linje ingångar.
Saxat:
The front panel of the Inspire 1394 features two custom-designed PreSonus microphone preamplifiers with +48V phantom power and two instrument Hi-Z inputs. The back of the Inspire features selectable line or phono (with RIAA filter) inputs great for all types of keyboards, samplers, drum machines and turntables. Outputs on the Inspire 1394 include RCA unbalanced and mini TRS jacks as well as headphone output.

Det inkluderar även flera program.

Jag har hittat det för ca 3000 SEK, 210 Euro i europa och 199USD.
Sedan gäller det mickar och min budget är inte så himla stor,

Jag har sett Samson C03 kräver fantom matning, stormembran condensator mic med
omkopplingsbar karaktäristik ca 80 Euro styck.

Det är ju en kines mic men budgeten...

- BAMBAM

Ragnwald skrev:Oj mycket skrivet sen jag var in sist.

Tja budget är väl obefintlig, men tänkte smyga undan lite kapital för just detta. :wink:

Trevliga förslag på aparatur till överkomligt pris, men vad ska jag med så många ingångar och dyrprogram till ?
Jag tänkte enbart spela in med 2 st mikrofoner, när jag spelar klassisk gitarr eller piano och ev sjunger. Puristiska audiofilinspelningar, varken mer eller mindre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-26 13:06

Behringer C-2 verkar väl ändå inte vara några höjdare på papperet? Man har sett bättre frekvensgång... Om det handlar om puristiska upptagningar är det knappast aktuellt med överdriven närmikning och då får frekvensgången gärna vara mera balanserad för lite längre upptagningsavstånd. Riktade mikrofoners frekvensgång är väldigt avståndsberoende. Rundtagande har inte det fenomenet men placeringen kräver en del tålamod.

Nästa

Återgå till Teknikforum