DIY inspelning i flerkanal?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
swede

DIY inspelning i flerkanal?

Inläggav swede » 2003-10-25 13:59

Hej,

Jag har en fundering över hur jag skall gå tillväga för att göra en "surround"-inspelning med enkla medel. Vad är det som behövs i utrustningsväg.

Bakgrunden till min fråga är att jag är med i en kör, som då och då ger konserter i exempelvis kyrkor och andra akustiskt intressanta miljöer. Jag är intresserad av att fånga in själva närvarokänslan.

Så min fråga är väl mer om vad för typ av mikrofoner jag behöver skaffa/låna? Hur bör jag sätta upp dem för en "fler än två kanaler"-inspelning? Går det bra att spela in med exempelvis DAT eller Minidisc? Ex, använda två, tre, eller fyra minidisc-apparater?

Eller rekommenderar ni att jag skall läsa in mig lite mer så jag förstår vad jag skall fråga efter? I sådana fall, vad skall jag läsa?

Ha det gott,
//magnus

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2003-10-25 15:11

Knalla lite längre bak i kyrkan och smäll upp två mickar (rundupptagande), en på höger sida, en på vänster. Spela in och mixa till önskad effekt. Ju längre ifrån källan man ställer mickarna, desto mer rumsinformation (efterklang/reflexer) får man med. (Generellt)

MD borde nog gå. Men det blir en del efterarbete! 8)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2003-10-25 16:26

Tackar för tipset!

//magnus

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-26 11:57

Skall du ha fler än två kanaler kanske en dator (bärbar) med ett flerkanaligt ljudkort skulle funka. Då kan du, till skillnad från MD, spela in okomprimerat.
Eller om du kan låna en Adat (en dat som spelar in 8 kanaler på videoband, vanligt i studio) och några micförstärkare.

Angående mic-karaktär och placering o.s.v. har jag inget bra tips...men många ganska riktade micar borde väl vara lämpligt kanske(?), om man räknar med att täcka upp ungefär samma område som surroundhögtalarna står (du har alltså micarna nära varandra och riktar dem åt olika håll).

OBS: att jag inte kan nåt om inspelningsteknik i surround....

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-02 20:30

Du kan inte använda MD eller DAT om du vill göra en surroundinspelning. Du måste ha minst fyra kanaler och då är det datorn som gäller men det finns också maskiner, t.ex. ADAT eller Tascam Hi8. Dom två sista maskinerna kan man hyra från någon musikaffär men du måste ha en mixer som du kan få ut fyra oberoende kanaler. En anna viktig sak som du måste tänka på, är att du måste ha två likvärdiga mikrofoner för bakkanalerna. Om du spelar in en större kör så föreslår jag fyra mikrofoner till kören (AB stereo) + två mikrofoner på högstativ för ambiensens skull och till sist surround mikrofonerna.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2003-12-02 20:59

Jag tror vi underförstått talade om att använda ett flertal MD-spelare samtidigt, för att senare peta in alltihop i en dator. Där finns väl inga problem förutom synkningen :?: :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-02 21:02

Tank skrev: Där finns väl inga problem förutom synkningen :?: :wink:

Man kan ju kanske ha en klappa som vid filminspelningar :?:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2003-12-02 21:04

Ja, något stort problem blir det nog inte. Lite piller och några cykler processorkraft löser det nog. :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-03 00:16

Man kan nog inte lita på att synken är tillräckligt bra. Jag vet från folk ute på fältet på filminspelningar så funkar inte synken efter ett tag om man inte spelar in tidskoden samtidigt. Det finns stor risk att man får fasproblem mellan kanalerna. Visst man kan försöka lägga kanalerna i en dator men det är ett jäkla pyssel på en sample när och som ofta inte blir perfekt, inte änns i en Pro Tool.

Återgå till Teknikforum