För högt avstämd låda - men mycket sub?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

För högt avstämd låda - men mycket sub?

Inläggav dawen » 2005-10-31 20:22

Hej!

Hur kan man med en elektronisk krets se till att en baslåda med ett element som sitter i en låda som egentligen är för högt avstämd, med hänsyn tagen till elementets t/s-parametrar, levererar mycket bas under lådans resonansfrekvens? Små lådor är väldigt trevligt då man har lite plats, men djup bas är fortfarande ett måste, hur löser man detta rent elektriskt? Jag antar att eq inte är helt rätt svar, vad är det rätta svaret och hur fungerar principen?

Tack på förhand!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-31 20:55

Det du berskriver är väl omöjligt. Kring avstämningen jobbar ju elementet minimalt medans porten bidrar till sitt max. Det du beskriver skulle väl vara någon sorts EQ som kompenserar med mer effekt vilket innebär mer slaglängd och då kommer du ändå inte kunna spela så starkt, då är det väl typ lika bra o bygga endera en underavstämd låda eller en sluten dito !
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-31 20:57

Jag vet inte, därför frågar jag. Jag tror inte att det handlar om enbart eq.

Alternativet vore ju att bygga en låda som var avstämd lägre som passade elementet bättre, men det här fungerar relativt dåligt när det gäller PA. 100 liter baslåda är betydligt enklare att hantera än 500 liter, jag har testat bägge varianterna! :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-31 23:10

Jaha, men vad behöver du för maximal output, och vid vilken frekvens? En portad låda blir väl inte speicellt bredbandig i sitt maximala !
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-31 23:12

NNord skrev:En portad låda blir väl inte speicellt bredbandig i sitt maximala !

Har du missat något ord eller är det jag som inte förstår?

Finns det inte något sätt att lösa det här förutom eq?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-31 23:49

Jag förstår inte din fråga, endera är det väldigt komplicerat eller så menar du någonting som funnits vääääldigt länge :wink:

menar du inte en vanlig EQ? En servokoppling? Kanske AceBASS liknande?

Du kan inte tänka dig att utveckla din fråga lite, vad du behöver för någe...

:?
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-31 23:55

Jag kan konkretisera det hela! :)

Jag har stött på två baslådor med två element från Beyma i varje låda. Dessa var jag osäker på vad de ville ha för delning, den delningen som jag stötte på dem med hade, vad jag ansåg var, stora brister.

Jag ringde helt enkelt upp konstruktören av den här riggen och undrade vad det var som gällde gällande delningsfrekvenser m.m., och han sa att en tanke i konstruktionen var att hålla lådan liten men att ändå se till att den kunde producera djup bas, detta genom någonting i processingen som ingår om man köper den processor han säljer till, som jag inte har tillgång till. Rör det sig enbart om eq är det dock inget problem, men jag fick uppfattningen att så inte var fallet, men vad det annars skulle kunna vet jag inte.

Jag tänkte därför att jag skulle höra här om någon visste vad jag menade, men antingen är jag för otydlig eller så är det ingen som vet något om detta som svarat helt enkelt.

Jag hör helt enkelt av mig till konstruktören! :)

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-11-01 10:24

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-11-01 10:25

Kan inte tönka mig att det rör sig om nått annat än fördiga presets, typ EQ/servo allså, och olika för hur lådan står placerad.

Vad annars skulle det möjligen kunna vara.

Det var alltså en portad låda detta? Ja såklart det var..
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-01 15:51

NN: Vad menar du med Servo?

Eric_Josefsson: Det där verkar vara precis vad jag letar efter! :) Det är helt enkelt bara en form av eq som är applicerad, som man borde kunna göra relativt enkelt med ett digitalt filer med parametrisk eq (gärna i kombination med ett högpassfilter kanske)?

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-11-01 17:05

Håller faktiskt med NNord, en servostyrning låter det som du vill ha, typ Audio pro´s Ace bass (om jag inte missminner mig funktionen på den).
Kort förklarat så är det lågbasmodul med en mikrofon i och en krets som kompenserar (så gott det går...) för dom olinjäriteter som lådkaviteten orsakar (typ för liten låda, dock inte rummets påverkan...).
Tror det finns nån här på forumet som har knåpat lite på en Ace-Bass lösning, kolla med han.

//Peder

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-01 17:07

Näe, det är inte någon sådan lösning jag är ute efter. Återkoppling är bra, men det där är byggt för att gå snett.

Jag pratar ju dock med PAprylar i åtanke, knasig som jag är.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-11-02 01:32

Tänk på vad som händer med konrörelser under avstämningsfrekvens bara och framförallt om du börjar mata den med en massa extra W under avstämningen.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 01:34

lazyworm: Om man tar ner frekvensgången en oktav renderar detta fyra gånger så stort konutslag och sexton gånger så höga krav på effekt, right?

Kanske är enklare att bygga om lådan... :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-02 01:35

Ett trick är att införa ett HP-filter med halvhögt Q, vilket får till följd, om man lägger resonansen rätt, att nivån under den slutna lådans resonansfrekvens ökar en smula. 8) Detta HP-filter kommer även att fungera så att membranförskjutningen minskar för mycket låga frekvenser. 8)

edit: HP, inte LP
Senast redigerad av Morello 2005-11-02 01:48, redigerad totalt 2 gånger.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 01:37

Morello: Ok, det låter rätt rimligt, tror jag! :) Kan du ta ett konkret exempel så jag märker om jag förstått rätt? :oops: :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-11-02 01:55

Du måste köra med ett aktivt HP filter t.ex andra ordningens sen har du delningsfrekvensen runt där du vill boosta och trycker upp Q lite så att du får en puckel elektriskt som också skär av när du kommer ner en liten bit under avstämningen.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 02:03

Någonting i stil med den här bilden?

Bild

Kidnappad från sidan som Eric Josefsson tipsar om :oops:

Aktiva högpassfilter har jag tillgång till, även parametrisk eq. Bägge med variabla q, frekvenser och hela baletten! :) Sån där digitalt hittepå, i form av dBx DriveRack 260.

Jag är medveten om att det inte förekommer någon högpassfiltrering på bilden ovanför, men jag tänkte sikta på en -3dBpunkt runt 35 Hz. PA:t kommer inte kräva något mer (det används främst inomhus dessutom). Puckeln som elementet uppvisar runt ~80 Hz, vad är det? Hur kompenserar jag den, med högpassfiltret?

Eller har den här bilden ingenting att göra med vad jag vill åstadkomma? :oops:

Tack för bra svar Morello och Masken! :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-11-02 02:15

Det där är ju en Linkwits transform circuit, just den där har tryckt upp elementet 15dB från 13Hz vilket är rätt meningslöst i ditt fall.

Har du en trevlig digital låda som du kan/vill nyttja så kan du ju ställa in ett shelving LP och ett shelving HP runt den frekvens som du vill trycka upp.
Men annars kan du ställa in ett traditionellt andra ordningens HP filter med säg Q=1 och se hur mycket den boostar, kan du leka digitalt så är det ju bara att köra trial and error :)

skickar du in en signal i den rackaren så kan du ju mäta utsignalen och se hur den påverkas vid dina olika inställningar i digitaldomänen. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 02:17

Jag misstänker att jag kommer hitta en bra plats utomhus och testa hur de olika inställningarna i den här digitala lådan påverkar ljudet, både när det gäller hörselupplevelsen och hur det ser ut om man tar en mätmik och utför spektralmätningar.

Tack för bra tips iaf! :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 17:40

Nu har jag telefonerat med konstruktören, och det var en lite annorlunda och rätt fiffig lösning, om jag får säga det själv! :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-11-02 18:35

ujj vågar du ringa han mitt i natten :)

vad var det för lösning då? borde ju varit något liknande det vi varit inne på :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 18:38

Masken, det är dag nu ju! Klockan är halv sex på kvällen och jag pratade med honom för ungefär en timme sedan! :D

Jag vågar inte offentligt försöka förklara det här dock, utan jag pm:ar dig! :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-02 20:32

Förbryllande tråd som jag missat...

Är det bara jag som inte begriper om lådan är sluten eller basreflex? Eller horn, rentav?

Sluten: Det funkar åtminstone i princip att höja basen enligt Linkwitz. Ett problem kan bli dist; elementet är ju fjädringskontrollerat under systemets äkta resonansfrekvens fc.
[språkpolisen] i mig måste rycka ut och undanbe att prata om "lådans resonansfrekvens" för ett slutet system. Lådan i sig har ingen resonansfrekvens utan agerar bara fjädring. Resonans blir det först om det finns en massa med i bilden, tex konen. Systemet har alltså en resonansfrekvens, men inte lådan.
[/språkpolisen]

Basreflex: Här är det tämligen dömt att misslyckas med tonkurvejusteringar för att komma under portens avstämningsfrekvens, fh, Under denna frekvens rör sig nämligen port och element i motfas, dvs systemet eldar för kråkorna och konamplituden är stor. Höjer man nivån i det området kommer konamplituden att öka alltför mycket utan att man får särskilt mycket extra ljud. Om däremot lådan är avsiktligt stämd för lågt, så kan den ha en fallande tonkurva ner till fh och det fallet går utmärkt att justera upp med en tonkurvejustering.

Horn: Ungefär samma som basreflex. De kan vara dimensionerade med ett avsiktligt tonkurvefel som man kan justera elektroniskt, men under en viss frekvens som bestäms av hornets utformning är det ingen idé att "blåsa på".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 20:43

Lådan är av typen basreflex. Ledsen för språkmissen, tack för rättelsen. Lådans avstämningsfrekvens borde man väl kunna tala om iaf, eller?

Hörde som sagt av mig till konstruktören, och han hade faktiskt hört med några "forskare" på KTH om principen, och de gav honom rätt. Det är dock en bit över tio år sedan tydligen, så du kanske inte fanns på det bygget då Svante?

Återgå till Teknikforum