Hur borde det låta????

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Hur borde det låta????

Inläggav avr7000 » 2005-11-05 23:42

Hallå...

Hur borde det låta som sagt...

Om man tar en sinuston och spelar samma ton i höger o vänster högtalare (i ett döddämpat rum)... vart hamnar "ljudet" i "ljudbilden"?

Sittandes "centerat", borde då tonen hamna i mitten och i samma plan som högtalarbafflarna???

Om vi övergår till musik och pratar "rena" Stereoinspelningar med adekvat mikrofonteknik... hur skall ljudet presenteras ur högtalarna...
Mixerbordspanorerat och processat ljud lämnar vi därhän då det väl går att trixa till det mesta...

Beror en del på rummet kan jag tänka...
kanske en del på högtalarkonstruktionen...

Ni som har kunskaper i ämnet kan väl spåna lite och upplysa mig...

Hur skall det låta under olika förutsättningar (inspelningsteknik, högtalare, rum) och varför....

/Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-11-05 23:45

Borde nog ligga under teknik inser jag nu....

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-06 00:17

Det fanns något som hette konsthuvudstereo en gång i tiden som faktiskt gav en löjligt realistisk perspektivåtergivning vid lyssning i hörlurar. För att det skulle fungera krävdes det att mikrofonerna, 2 st, var mycket lika ett par mänskliga öron i sin karaktäristik och att dom satt monterade på öronens plats i ett konsthuvud med samma form och densitet som ett mänskligt huvud.

Det fanns dom som tyckte att det blev för realistiskt samt att det inte lät bra annat än i hörlurar, så därför finns det inte längre.

Jag tror det är svårt, för att inte säga nästan omöjligt, att uppnå samma realistiska perspektivåtergivning via ett par stereohögtalare i ett normalt lyssningsrum i ett hem. Men jag säger inte att det inte går.

Liknelsen att man sitter bakom en vägg med ett hål i där musikerna finns i ett annat rum bakom hålet är ganska bra.

IÖ har säkert massor med synpunkter i frågan, han skrev någonstans här på faktiskt att han hade varit med om en 5.1-upptagning återgiven via 5.1 som lät nästan identisk med liveframträdandet. Men jag vet inte om det fungerade även i hemmiljö, eller om det bara var vid inspelningstillfället det blev så bra? Att uppnå samma sak med två högtalare lär inte vara lättare.

Jag vet inte om jag tycker det är så vettigt att göra inspelningar som är ultrarealistiska, bra ljud är en sak, utan det vettigaste är nog att spela in så att det låter bra i en vanlig stereo på "sitt sätt".

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-06 15:41

"Jag vet inte om jag tycker det är så vettigt att göra inspelningar som är ultrarealistiska"

Tja, när det gäller akustisk musik är det väl inte så dumt? Inspelning av akustisk musik är väl oftast någon sorts dokumentär företeelse och då är det väl realism man eftersträvar? Därmed inte sagt att man inte kan låta själva inspelningsprocessen vara en del av "det konstnärliga" även vid inspelning av akustisk musik och då blir det ju en annan sak. När det gäller icke akustisk musik (det borde finnas ett bättre ord för det...) är det ju inte längre frågan om att dokumentera ett originaluppförande, så då är väl realismen normalt sett mindre prioriterad.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-06 18:52

För MTV-generationen: Akustisk musik = unplugged.

Vet inte om det handlar om att dokumentera MTV på nåt sätt, kanske är enklast på en DVD-R?

Sedan får man inte glömma "det konstnärliga" i uppspelningsledet, varje liten uppspelare där hemma ställer ju in sina preferenser och har därmed bidragit till konstverket.

Återgå till Teknikforum