Koppla subben till soffan...?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Koppla subben till soffan...?

Inläggav Nwalmaer » 2005-11-14 15:55

Varför inte, undrar jag. Har nu haft min hembyggda sub riktad med elementet direkt mot soffryggen ett bra tag och upplever den bästa basen jag någonsin hört.

Är jag helt galen? Det är väl inte hifi att göra så? Men basen blir ju så fast och snabb och fysiskt kännbar och... och...

Har även pluggat igen porten, då den inte behövs längre. Elementen tappar inte mycket på att köra sluten låda (Varför jag byggde portad i första hand är ett mysterium) och det låter mycket mer musikaliskt.

Soffan verkar även absorbera all bas så att om man reser sig upp låter det inte alls. Då blir nog grannarna glada, vilket ju är en stor bonus. Även den otäcka rumspåverkan (tex. en enorm peak på runt 60 hz) har jämnats ut.

Får man göra såhär eller blir man utskrattad i hifi-sammanhang?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-11-14 16:41

Allt som fungerar i praktiken är tillåtet. Kanske även sånt som inte fungerar.

Får du inte problem med väldigt varierande bas i olika delar av soffan samt att du tappar detaljer högra upp i basområdet?
Vid vilken frekvens har du delat basen? Är topparna delade neråt eller rullar de av naturligt?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-11-14 18:06

Delar på 90 hz och topparna faller naturligt, har funderat på att slänga på en kondensator där. Kanske inte är en bra idee, då.

Men jo, olika frekvenser påverkar olika delar av soffan så det blir lite galet ibland. Vissa toner ligger i sitsen i stället för ryggen, men det är ju alltid spännande, speciellt om man har dambesök.

Användarvisningsbild
harald

soffan

Inläggav harald » 2005-11-17 23:34

titta på denna sida
http://www.edgarhorn.com/[/url]

Återgå till Teknikforum