Har lödningen någon roll i återgivningen .....

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belle

Har lödningen någon roll i återgivningen .....

Inläggav Belle » 2005-12-13 20:13

förutom en en kallödning?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-13 20:57

Pratar vi om audio frekvenser så är mitt svar:
Nej det ska inte ha någon betydelse eftersom varken R, L eller C påverkas nämnvärt i någon riktning på grund av en lödning.
En bra lödning uppför sig inte heller som en halvledare(, som ger ljudliga defekter).

Jag vet dock att det finns andra som tycker annorlunda ;)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-13 22:08

Nej, så länge den inte är felaktig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belle

Inläggav Belle » 2005-12-16 22:00

Svante skrev:Nej, så länge den inte är felaktig.

Hur kan den vara felaktig då? fnyfiken :wink:

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2005-12-17 11:11

Kan man alltså tolka detta som att det är ok att förlänga en högtalarkabel genom att löda dit en extra stump?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-12-17 12:04

En mislyckad lödning är väll lätt hänt för en nybörjare. Jag vet många som försökt löda / förlänga sin TV-antennkabel och sätt tydlig påverkan i bilden. Fast kanske en 75ohm coaxkabel är känsligare vid överföringen av bild?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-17 14:19

Det går bra att skarva högtalarledning med lödning. Täck lödställena med krympslang.

Koax är knepigt att skarva utan att få en reflexpunkt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2005-12-17 15:20

Tackar, mina högtalarkablar är ca 20 cm förkorta för att kunna placera slutsteget under stereobänken. Får bli lite lödning med gasolen i jul då.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-17 16:45

Belle skrev:
Svante skrev:Nej, så länge den inte är felaktig.

Hur kan den vara felaktig då? fnyfiken :wink:

Ja, kallödning som du sa, tex, eller bara glapp. Fast det uppstår förstås oftast pga kallödning.

En sak värd att nämnas i sammanhanget är att om man skarvar med "sockerbitar", så ska kablarna inte förtennas innan man skruvar fast dem. Då blir det glapp efter ett tag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-28 11:27

Vilket lödtenn är det bästa? Är det bara smälttemperatur som är det viktiga, iom att lödtennet inte påverkar den elektriska signalen. Jag håller just nu på att löda rca-kontakter, men det går inte så bra.
Jag har bytt lödtenn från ett 60/40 tenn (tenn, bly) till ett blyfritt tenn. Enda problemet är att det blyfria tennet verkar ha högre smältpunkt och det verkar helt omöjligt att få det att löda samman med kontakten.

Hjälper det om jag skaffar en lödkolv med bättre effekt? den jag nu har är på 25W

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-28 11:46

ekeponken skrev:Vilket lödtenn är det bästa? Är det bara smälttemperatur som är det viktiga, iom att lödtennet inte påverkar den elektriska signalen. Jag håller just nu på att löda rca-kontakter, men det går inte så bra.
Jag har bytt lödtenn från ett 60/40 tenn (tenn, bly) till ett blyfritt tenn. Enda problemet är att det blyfria tennet verkar ha högre smältpunkt och det verkar helt omöjligt att få det att löda samman med kontakten.

Hjälper det om jag skaffar en lödkolv med bättre effekt? den jag nu har är på 25W

Blyfritt lödtenn har en klart högre smältpunkt, jag har för mig att det handlar om ca 30 grader. Så du behöver med all säkerhet en lödkolv med högre temperatur. Men de små mängder som privatpersoner löder kan väl göras med 60/40-tenn? När du inte använder grejorna länge, släng dom då inte bara i soppåsen.

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-04-28 16:48

detta har jag faktiskt fått demonstrerat för mig.
två signalkablar som lät rätt så olika trots att kontaktdon och kabel var identisk. Det enda han (en av de som jobbar på High Fidelity i stockholm) hade ändrat var lödningen.
Samma person har provat massa olika sorters lödningar (enlig olika specifikationer som tex militären använder etc) och utvärderat vad som lät bäst.

Jag blev väldigt konfunderad när han mitt i lyssningssessionen kom in och avbröt det hela, bytte kabeln och fortsatte musiken. Smått förvånad blev jag iaf över ljudet då detta inte alls lät som med den förre kabeln.

Vidare drog han (kommer tyvär inte ihåg namnet) en del djupare slutsatser som att skillnaden mellan olika kablar i många fall bara har med kontakteringen och inget med de sk egenskaper som själva kabeln påstås ha.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-28 17:47

Lödningar försämras med tiden. Materialvandring gör att lödningarna blir sköra och spricker. Värmen hjälper till att göra det värre. Därför ska man om man ska löda om något, noggrannt rengöra lödstället från gammalt lödtenn och börja på nytt och inte gasa på med mer värme och mer lödtenn.
Virningar och andra gastäta förbildelser vore att föredra, där man har metallisk kontakt som nära nog är en svetsning.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-04-28 17:54

Kraniet skrev:detta har jag faktiskt fått demonstrerat för mig.
två signalkablar som lät rätt så olika trots att kontaktdon och kabel var identisk. Det enda han (en av de som jobbar på High Fidelity i stockholm) hade ändrat var lödningen.
Samma person har provat massa olika sorters lödningar (enlig olika specifikationer som tex militären använder etc) och utvärderat vad som lät bäst.

Jag blev väldigt konfunderad när han mitt i lyssningssessionen kom in och avbröt det hela, bytte kabeln och fortsatte musiken. Smått förvånad blev jag iaf över ljudet då detta inte alls lät som med den förre kabeln.

Vidare drog han (kommer tyvär inte ihåg namnet) en del djupare slutsatser som att skillnaden mellan olika kablar i många fall bara har med kontakteringen och inget med de sk egenskaper som själva kabeln påstås ha.

Kontentan av detta blir att det inte går att konstruera elektronik överhuvudtaget enligt vedertagen fysisk - och det handlar mer om tur än om skicklighet om det blir nåt bra :) .
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-04-28 18:09

Nån berättade för mig, att man i en välkänd studio väljer lödtenn med stor noggrannhet i sina mixerbord för välljudets syfte :?

Ingen aning om detta var sant eller så, jag har alltid tyckt det låtit väl underligt.. 8)
NN

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-28 18:48

Det var kanske Studio Blue? Det vet i så fall Ing. Öhman mera om.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-04-28 19:58

Kraniet skrev:
Vidare drog han (kommer tyvär inte ihåg namnet)

Låter som han som lystrar till namnet Fredrik Lejonklou på Topicas Linn-mailinglista. Opålitlig, imho.

För att uttrycka sig diplomatiskt...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-28 21:18

Håller med soundbrigade till 100%.
Väl rengjorda kontaktytor innan lödning. Använder man gamla kontakter så bör de befrias från gammalt lödtenn och gärna slipas lätt.
Eftersträva metall mot metallkontakt innan lödtennet påförs.
Om man sen använder 60/40 eller tenn med silverinblandning har föga betydelse.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-29 04:04

NNord skrev:Nån berättade för mig, att man i en välkänd studio väljer lödtenn med stor
noggrannhet i sina mixerbord för välljudets syfte :?

Jag läste om det nyligen i en gammal MoLt. Hette det WonderSolder, det
de kommit fram till var bäst? :?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-29 10:19

skrutten skrev:Kontentan av detta blir att det inte går att konstruera elektronik överhuvudtaget enligt vedertagen fysisk - och det handlar mer om tur än om skicklighet om det blir nåt bra :) .

Jamen, så är det väl 8O

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-04-29 10:44

Visst är det väl så att olika metaller i kombination skapar små hyss i överföringen...? vi snackar om låga nivåer men ändock.

Samma material hela vägen (så långt som möjligt) och gastät förbindning låter sunt i sådana fall.

/Peter

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-04-29 11:58

Ragnwald skrev:
"Eftersträva metall mot metallkontakt innan lödtennet påförs"
efter många kallödningar har jag lärt mig att förtenna varsin ände separat först för att sedan sammnföra dessa och värma. Ev ingen ytterligare lödtenn skall behövas. (läromästare Magura och Bernt)
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-04-29 15:55

dimitri skrev:efter många kallödningar har jag lärt mig att förtenna varsin ände separat först för att sedan sammnföra dessa och värma. Ev ingen ytterligare lödtenn skall behövas. (läromästare Magura och Bernt)

Jag är nästan född med lödkolv i hand. Efter 40 års erfarenhet av lödning är det ironiskt nog svårt att förklara hur man gör en bra lödning. Det ligger lixom i ryggmärgen, jag ser på något sätt hur tennet flyter ut om lödningen blir bra eller inte. Det händer att jag förtennar parterna och smälter ihop men bara om det är jobbigt på annat sätt. Det är nog det enklaste sättet för en nybörjare att få ihop det men det förutsätter att parterna hålls absolut still under stelningen, i synnerhet om tennet inte är exakt 63/37 Pb/Sn. Kolven bör vara temperaturreglerad drygt 300 grader, orkar inte kolven värma så tar man större spets eller större kolv.

Det är riktigt att man ska avlägsna gammalt tenn om man återanvänder något. Blanda gammalt och nytt tenn blir inte så bra. Lödfläta fungerar men om tennet är riktigt gammalt så suger inte flätan upp det, då får man ta till sugen.

Förbindningar bör dessutom utföras så att man minimerar mekanisk belastning på själva lödningen, vik därför runt en tråd i ett lödöra innan lödning.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-04-29 17:17

"vik därför runt en tråd i ett lödöra innan lödning."

Skitkul om man behöver backa bandet... :D

/Peter

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-29 17:25

Piotr skrev:"vik därför runt en tråd i ett lödöra innan lödning."

Skitkul om man behöver backa bandet... :D

/Peter

Du behöver inte snurra den 17 varv ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-04-29 17:43

Eller som man brukar säga:

"Mät två gånger och såga en"
- Militant slacker

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-04 19:24

Jax skrev:Koax är knepigt att skarva utan att få en reflexpunkt.

Så lödningen har faktiskt betydelse?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-05-04 20:20

ekeponken skrev:
Jax skrev:Koax är knepigt att skarva utan att få en reflexpunkt.

Så lödningen har faktiskt betydelse?

Mja, koax är knepigt hur man än gör skarven. Lödning som sådan spelar inte någon större roll.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-04 20:32

Beror ju på vilka frekvenser man ska använda koaxen till. Två närliggande reflexer som tar ut varandra har ju ingen betydelse.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-04 22:56

Jax skrev:Mja, koax är knepigt hur man än gör skarven. Lödning som sådan spelar inte någon större roll.

Och jag som trodde att jag hade avslöjat ett argument för att lödningen faktiskt har betydelse. :wink:

Så länge lödningen är korrekt gjord så påverkar den alltså signalen godtyckligt lite?

Hur ser man att det är en bra lödning? är det när lodet flyter ut längs med lödytorna och liksom tränger in överallt? eller kan det ändå vara en kallödning?

Nästa

Återgå till Teknikforum