Moderator: Redaktörer
Belle skrev:Svante skrev:Nej, så länge den inte är felaktig.
Hur kan den vara felaktig då? fnyfiken
ekeponken skrev:Vilket lödtenn är det bästa? Är det bara smälttemperatur som är det viktiga, iom att lödtennet inte påverkar den elektriska signalen. Jag håller just nu på att löda rca-kontakter, men det går inte så bra.
Jag har bytt lödtenn från ett 60/40 tenn (tenn, bly) till ett blyfritt tenn. Enda problemet är att det blyfria tennet verkar ha högre smältpunkt och det verkar helt omöjligt att få det att löda samman med kontakten.
Hjälper det om jag skaffar en lödkolv med bättre effekt? den jag nu har är på 25W
Kraniet skrev:detta har jag faktiskt fått demonstrerat för mig.
två signalkablar som lät rätt så olika trots att kontaktdon och kabel var identisk. Det enda han (en av de som jobbar på High Fidelity i stockholm) hade ändrat var lödningen.
Samma person har provat massa olika sorters lödningar (enlig olika specifikationer som tex militären använder etc) och utvärderat vad som lät bäst.
Jag blev väldigt konfunderad när han mitt i lyssningssessionen kom in och avbröt det hela, bytte kabeln och fortsatte musiken. Smått förvånad blev jag iaf över ljudet då detta inte alls lät som med den förre kabeln.
Vidare drog han (kommer tyvär inte ihåg namnet) en del djupare slutsatser som att skillnaden mellan olika kablar i många fall bara har med kontakteringen och inget med de sk egenskaper som själva kabeln påstås ha.
NNord skrev:Nån berättade för mig, att man i en välkänd studio väljer lödtenn med stor
noggrannhet i sina mixerbord för välljudets syfte![]()
dimitri skrev:efter många kallödningar har jag lärt mig att förtenna varsin ände separat först för att sedan sammnföra dessa och värma. Ev ingen ytterligare lödtenn skall behövas. (läromästare Magura och Bernt)
Piotr skrev:"vik därför runt en tråd i ett lödöra innan lödning."
Skitkul om man behöver backa bandet...
/Peter
ekeponken skrev:Jax skrev:Koax är knepigt att skarva utan att få en reflexpunkt.
Så lödningen har faktiskt betydelse?
Jax skrev:Mja, koax är knepigt hur man än gör skarven. Lödning som sådan spelar inte någon större roll.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster