Spinnande katt, lågfrekvent?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Spinnande katt, lågfrekvent?

Inläggav Erik_Johansson » 2005-12-15 17:04

Inatt när jag skulle sova i en framåtbäddad bäddsoffa med 1 kul liten kisse liggandes på en av soffkuddarna (som är kvar i denna soffmodell när den är utbäddad) slog det mig att kattens spinnljud under utandningsfasen upplevdes som riktigt lågfrekvent. Jag upplevde det som mer högfrekvent när hon andades in för att sedan vid utandning bli ett sorts pressat lågfrekvent ljud som tryckte i öronen. Denna katt spinner rätt högt bör påpekas. :)

Någon som har någon aning om vad det kan röra sig om för frekvenser? Lite skum sak att ligga och fundera på vid midnatt kanske, men ibland blir man ju nyfiken på om man inbillar sig saker, eller om den lilla katten verkligen kan ge ifrån sig så lågfrekventa ljud (kanske 30-40hz enligt min högst osäkra gissning). :) :oops:

/Erik

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-15 17:17

Har två katter. Den lilla kanske spinner som din men den stora hannen spinner med riktigt låg frekvens. Man kanske skulle försöka mäta, det låter som 10-15Hz eller nåt. Motorboating nästan ..
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-15 17:20

phon skrev:Har två katter. Den lilla kanske spinner som din men den stora hannen spinner med riktigt låg frekvens. Man kanske skulle försöka mäta, det låter som 10-15Hz eller nåt. Motorboating nästan ..

Du hör inte 10-15 Hz... så hör du det är det högre. 16 2/3 Hz märker man bara av som en "obehaglig stämning" i rummet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-15 17:22

då skulle jag tro att det är exakt 16 2/3 hz........för katter kan vara obehagliga..... :mrgreen:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-12-15 17:24

Hej!

Jag har läst om det här och lyssnat noga med örat tätt intill vår extremt högt spinnande Felix. Det rör sig mycket riktigt om väldigt låga frekvenser. Enligt flera rapporter ska grundtonen ligga på 25 Hz. Andra säger mellan 20 och 50 Hz medan ytterligare andra talar om området 27-44 Hz. Det är inte förvånande med tanke på hur mjuk och rörlig en misse är. Frekvensen varierar visst också mellan olika raser. Rogivande är det i alla fall. Kanske skulle man spela in ljudet och erbjuda folk med sömnsvårigheter?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-12-15 17:28

Mycket intressant Pekka! Det upplevdes som sagt som mycket lågfrekvent och det var ju kul att fler har samma upplevelser samt att det även finns såna som studerat det. :)

/Erik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-15 17:38

The_Man skrev:då skulle jag tro att det är exakt 16 2/3 hz........för katter kan vara obehagliga..... :mrgreen:

*skratt* Det gäller inte just den frekvensen utan alla låga, att jag valde just den är för att det är den lägsta kyrkorgelpipan som finns musik till...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-15 19:18

Nattlorden skrev:
phon skrev:Har två katter. Den lilla kanske spinner som din men den stora hannen spinner med riktigt låg frekvens. Man kanske skulle försöka mäta, det låter som 10-15Hz eller nåt. Motorboating nästan ..

Du hör inte 10-15 Hz... så hör du det är det högre. 16 2/3 Hz märker man bara av som en "obehaglig stämning" i rummet.

Jodå, man kan höra en ton på 15 Hz om den bara har övertoner. Och eftersom övertonerna (om den är harmonisk) ligger på 30-45-60-75-90... så låter tonen annorlunda mot en 30-Hz-are (som ju har deltonerna 30-60-90-...).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-15 21:10

Då var man ju tvungen att prova. Har ställt in 15Hz och lyssnar i mina små PC-högtalare, och nog hörs det alltid, fast inte så vackert. Ändrade lite, räknade just 130 slag på 30s, det blir 4,3 Hz och det stämde inte alls för jag har ställt in 8,6 Hz, det lägsta som producerar nåt vettigt ljud.

... det var ju lite svårt med dom här högtalarna, men allt över 10Hz hörs tydligt. Och antagligen är det övertoner då, har inget att analysera med här .... jo Rtsect ... men den går bara ner till 1khz ... varför det nu då, options är utblankad, Svante? Jaja, hörs gör det iaf. Nu kan man kanske försöka synka in katten i det hela, men jag misstänker att han inte är så intresserad!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-15 21:12

haha, kantvåg, det underlättade det hela, nu hörs flankerna hela vägen ner (förstås !) men generatorn går inte lägre än 1,8Hz.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-16 00:23

phon skrev: .... jo Rtsect ... men den går bara ner till 1khz ... varför det nu då, options är utblankad, Svante?

Va? Menar du på settings|options, fliken axes? Om du slår av "auto" så kan du skriva vad du vill. Om du dessutom på fliken "general" minskar bandbredden så kan du smala till det rejält.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-16 00:39

Svante skrev:Jodå, man kan höra en ton på 15 Hz om den bara har övertoner.

Fast hör man då verkligen grundtonen på riktigt eller är det örats fantastiska vad-f-n-den-nu-heter-fylla-i-funktion som träder in?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-16 00:50

Magnuz skrev:

Fast hör man då verkligen grundtonen på riktigt eller är det örats fantastiska vad-f-n-den-nu-heter-fylla-i-funktion som träder in?

Nej, grundtonen hör man inte, den kan man ta bort utan att det märks nån skillnad. Men en katt eller en orgelpipa som burrar på 16.666 Hz hörs alldeles utmärkt pga sina övertoner.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-16 01:04

Svante skrev:
Magnuz skrev:

Nej, grundtonen hör man inte, den kan man ta bort utan att det märks nån skillnad. Men en katt eller en orgelpipa som burrar på 16.666 Hz hörs alldeles utmärkt pga sina övertoner.

Eh... obehagskänslan i rummet försvinner om man tar bort grundtonen... så, nej, man kan inte ta bort den utan att det märks skillnad...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-16 01:10

Nattlorden skrev:
Svante skrev:
Magnuz skrev:

Eh... obehagskänslan i rummet försvinner om man tar bort grundtonen... så, nej, man kan inte ta bort den utan att det märks skillnad...

Har du provat? Att verkligen ta bort bara grundtonen? Annars måste den nog vara ruskigt stark för att ge nåt märkbart.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-16 01:15

Svante skrev:Har du provat? Att verkligen ta bort bara grundtonen? Annars måste den nog vara ruskigt stark för att ge nåt märkbart.

Spela en bra inspelning av Also Sprach Zarathustra (en med rätt orgel) på högtalare med och utan kapacitet att återge 16.66 så lär du bli väldigt klar över det väldigt fort. *övertygad*

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-12-16 01:44

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Har du provat? Att verkligen ta bort bara grundtonen? Annars måste den nog vara ruskigt stark för att ge nåt märkbart.

Spela en bra inspelning av Also Sprach Zarathustra (en med rätt orgel) på högtalare med och utan kapacitet att återge 16.66 så lär du bli väldigt klar över det väldigt fort. *övertygad*

Är det inte så att man känner riktigt låga frekvenser bra men kanske inte hör dem så bra? Då märker man ju skillnad på om grundtonen finns kvar eller inte trots att man inte skall höra den.

Tycker själv jag kan märka stor skillnad på högtalare som går riktigt djupt (ca. 15hz) och såna som går hyffsat djupt (ca 30hz). Har ju iof inte gjort nån närmare undersökning....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-16 08:46

Svante skrev: [
Va? Menar du på settings|options, fliken axes? Om du slår av "auto" så kan du skriva vad du vill. Om du dessutom på fliken "general" minskar bandbredden så kan du smala till det rejält.

Äh, det var bara jag som klantade mig, visst fungerar F6! Å 16Hz syns också via mina Viking High performance SuperDuper skrivbordshögtalare! Kantvågen övertoner syns hela vägen upp långt, men om jag lör en så låg sinus så att förstärkaren jobbar någorlunda rent så är 3xf betydligt starkare i RTsec, kanske inte så oväntat med tanke på förstärkare och högtalare. Vid den nivån hör jag inget alls av vare sig grundton eller övertoner. Det var morgonens övningar. :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-16 12:10

Fungerar en ickespinnande katt som en Tubetrap då den sitter i ett hörn? Nån som provat om det går att avstämma katten så att den inte spinner där det finna rumsresonanser och därigenom påverkar ljudbilden mindre?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-16 14:06

Jag tror inte att du får katter att ligga kvar så länge på platser med elaka resonanser. Mina brukar dras väldigt mycket till förstärkaren...

Återgå till Teknikforum