Dämpmaterial

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flutter
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-01-18

Mineralull

Inläggav Flutter » 2006-01-29 12:20

Ok!

Det är alltså inte så dramatiskt man kan använda rockwool eller gullfiber, och om man vill så kan man förändra egenskaperna t.ex med att luckra upp ullen för att få den mindre kompakt.

Jag planerar att bygga en liten transmission line eller isobaric låda med max 5" basar jag ville bara försäkra mig om att inte göra fel när dämpningen skulle utföras.

Man kan kanske göra en låda där ena långsidan är lös så att man kan göra diverse förändringar medan man mäter.

Idag kan man väl använda ett billigt ljudkort tillsammans med en billig mic och ändå åstadkomma ett bra resultat, man kan köra det program man valt i en loop för att se ändringarna i realtid eller näst intill.

Alltså, det finns inga superduper material som gör underverk, men det kan finnas en marginell skillnad som inte påverkar slutresultatet nämnvärt.


\Flutter
Bättre att sova på jobbet än att ligga någon till last.

Användarvisningsbild
MKo
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2005-02-12

Inläggav MKo » 2006-01-30 03:12

IngOehman skrev:Skummade dämpmaterial (polyester, polyeter, polypropylen, polyetylen HR, Stylex och polyolefin t ex) kan vara knepiga att arbeta med eftersom deras flödesegenskaper varierar en hel del från bit till bit, och därför måste mätas upp, orienteras och i förekommande fall kasseras. Därtill ger de inte sällan på grund av att de skärs i raka snitt besvärande ytreflexioner som bidrar destruktivt om de inte nogsamt ingår som en intregrerad del av dimensioneringen.

Anpassar man sin tillämpning till rådande förutsättningar kan materialet var mycket användbart dock.

Vh, iö


Ingvar,

skulle du kunna berätta vad "skummade dämpmaterial" har för egenskaper, i vilka fall passar dom in?


mvh Michael

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2006-02-02 16:39

Har sett att många högtalare har "noppig" skumplast (typ sådan som är i locket av en aluminiumportfölj) som dämpmaterial. Jag har svårt att förstå att det skulle ha någon större verkan. Har ni några erfarenheter?

/J

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-02-02 16:54

MKo skrev:
IngOehman skrev:Skummade dämpmaterial (polyester, polyeter, polypropylen, polyetylen HR, Stylex och polyolefin t ex) kan vara knepiga att arbeta med eftersom deras flödesegenskaper varierar en hel del från bit till bit, och därför måste mätas upp, orienteras och i förekommande fall kasseras. Därtill ger de inte sällan på grund av att de skärs i raka snitt besvärande ytreflexioner som bidrar destruktivt om de inte nogsamt ingår som en intregrerad del av dimensioneringen.

Anpassar man sin tillämpning till rådande förutsättningar kan materialet var mycket användbart dock.

Vh, iö


Ingvar,

skulle du kunna berätta vad "skummade dämpmaterial" har för egenskaper,

De ger både förluster och isotermisering, men deras flödesegenskaper varierar en hel del från bit till bit, och därför måste de mätas upp, orienteras och i förekommande fall kasseras. Därtill ger de inte sällan på grund av att de skärs i raka snitt besvärande ytreflexioner som bidrar destruktivt.

MKo skrev:...i vilka fall passar dom in?

Om de dimensioneras nogsamt för att ingå som en intregrerad del av dimensioneringen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MKo
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2005-02-12

Inläggav MKo » 2006-02-02 21:33

IngOehman skrev:
MKo skrev:
IngOehman skrev:Skummade dämpmaterial (polyester, polyeter, polypropylen, polyetylen HR, Stylex och polyolefin t ex) kan vara knepiga att arbeta med eftersom deras flödesegenskaper varierar en hel del från bit till bit, och därför måste mätas upp, orienteras och i förekommande fall kasseras. Därtill ger de inte sällan på grund av att de skärs i raka snitt besvärande ytreflexioner som bidrar destruktivt om de inte nogsamt ingår som en intregrerad del av dimensioneringen.

Anpassar man sin tillämpning till rådande förutsättningar kan materialet var mycket användbart dock.

Vh, iö


Ingvar,

skulle du kunna berätta vad "skummade dämpmaterial" har för egenskaper,

De ger både förluster och isotermisering, men deras flödesegenskaper varierar en hel del från bit till bit, och därför måste de mätas upp, orienteras och i förekommande fall kasseras. Därtill ger de inte sällan på grund av att de skärs i raka snitt besvärande ytreflexioner som bidrar destruktivt.


En gång till IÖ! ;)

IngOehman skrev:
MKo skrev:...i vilka fall passar dom in?

Om de dimensioneras nogsamt för att ingå som en intregrerad del av dimensioneringen.
Vh, iö


Ok, går det att utveckla det där?

Förlåt mig, jag var nog lite otydlig med min fråga i föregående post, vad jag söker ungefär är(tror jag): :oops:

1: Hur uppför sig materialet med frekvensen samt hur skiljer sig materialet med frekvensen i jämförelse med andra dämpmaterial så som mineralull och "täckjacksfoder"?

2: I vilka fall i en högtalarkonstruktion har skummade dämpmaterial attraktiva egenskaper?

Vet du, eller någon annan för den delen, vart i Sverige alt. världen man kan köpa PE skum?

mvh Michael :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-02-03 01:39

MKo skrev:Förlåt mig, jag var nog lite otydlig med min fråga i föregående post, vad jag söker ungefär är(tror jag): :oops:

1: Hur uppför sig materialet med frekvensen...

Alla dämpmaterial med strukturer som är små i förhållande till våglängderna har i princip frekvensoberoende dämpning. Detta sagt med reservationer för resonanta rörelser i själva materialet. Därtill har varje dämpmaterial en optimal absorptionsimpedans. Ju lågohmigare vågimpedans (t ex krökta vågor rel vågländen) destor fluffigare material behöver man - ju högre akustisk impedans desto tätare material behöver man.

Men detta är inte knutet till själva materialet, utan till vilken strukturtäthet det har. Olika tätheter kan åstadkommas med en mängd olika material. Det är inte sorten (plastfiber, skum, ull) som avgör.

MKo skrev:...samt hur skiljer sig materialet med frekvensen i jämförelse med andra dämpmaterial så som mineralull och "täckjacksfoder"?

Inte alls. Se ovan.

2: I vilka fall i en högtalarkonstruktion har skummade dämpmaterial attraktiva egenskaper?

Du ställer frågor som kräver en hel lärobok som svar, men ett kortsvar får du här (och sen får det faktiskt vara nog).

Rent akustiskt: Aldrig. Som rena dämpmaterial är skummade material bara till nackdel.

Ekonomiskt: Även här kommer skummade material till korta. Täckjacksfoder och i ännu högre grad mineralull är överlägset bättre.

Hanteringsmässigt kan skummade material vara trevliga dock. I varje fall mineralull är obehagligt att ta på.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MKo
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2005-02-12

Inläggav MKo » 2006-02-03 17:42

Tack Ingvar att du tog dig tiden att besvara frågan, jag är alltid tacksam för dina svar ska du veta, du är en klippa!

mvh Michael

Användarvisningsbild
kristerT
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2010-02-18

Inläggav kristerT » 2011-09-24 17:44

Hej
Bra tråd då jag håller på med en ett Center-klot till min hemmabio ,det är ett klot gjutet i betong som så småningom är tänkt att Tangband W5-1880
skall husera , jag har provat med att "mäta" absortion i några material igenom att ställa microfonen ca 30 cm mitt för ESL 63 och svepa en referensmätning sedan lindade /täckte jag microfonen med de material som jag var intreserad av så att det bildade en barriär för ljudvågorna ,
Den översta kurvan är således referns,sedan under den en mätning på lös 25 mm Rockwool nästa gröna kurva är 50mm lös rockwool och den bruna nederst är ett block Oasis ,ett material som kanske kan få den kvinliga delen att intresera sig för högtalarbygge,det är ett ytterst poröst material somm används till att förankra blommor i uppsättningar . Det block som jag hade tillhanda mäter 20*10*8 cm och jag borrade ett hål i ena långsidan för att sticka in mickrofonen till centrum av blocket .
Jag skar till blocken och lade in dem i klotet så att det fortfarande var en klotformad öppning i mitten av högtalarlådan och till det behövdes 3,5 block .
Nu till mina frågor

1. Hur pålitlig blir en sådan mätning som jag gjort på de olika matrialen ,jag förstår att man måste väga dem mot referensmätningen
2 när jag sedan mätte frekvenssvaret i myningen av basreflexröret observerade jag att frekvensen för basreflexröret ökat med nästan 10 Hz och vad beror det på när andra material sänker den frekvensen något



http://laddauppbilder.se/?di=0131687684712



Jag blev lite förvånad att om den här mätningen är pålitlig verkar Oasis vara ett bra dämpmaterial i högtalarlådor

Krister

Gjorde om gigantisk bild till länk.
/antisidoscrollningsmaffian

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2011-09-24 21:48

jag har provat med att "mäta" absortion i några material igenom att ställa microfonen ca 30 cm mitt för ESL 63 och svepa en referensmätning sedan lindade /täckte jag microfonen med de material som jag var intreserad av så att det bildade en barriär för ljudvågorna


nja, så kan man nog inte mäta absorbtionsförmågan hos olika material, vad visar tonkurvan för något om du exempelvis trär en glasburk över mikrofonen, är det glasburkens absorbtionsförmåga?
Bikinitider

Användarvisningsbild
kristerT
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2010-02-18

Inläggav kristerT » 2011-09-24 23:15

Hej
ja i princip är det väl så för glasburken släpper igenom ljud genom att glaset vibrerar i sin egenresonans ,jag vet inte var gränsen går mellan en porös absorbent och en reflektor men alla material absorberar väl ljudets energi i mer eller mindre omfattning oavsett om det är av glas eller något poröst material .Jag har för mig att vid mätning av ett materials absortion delas ett rum av på mitten av materialet som skall mätas och på ena sidan "väggen" alstras frekvenserna av en kalibrerad högtalare och en referensmikrofon medans på andra sidan väggen är en mätmikrofon placerad och på så vis fås absortionsfaktorn fram i porösa material ,när det gäller hårda material vet jag inte hur det går till men det bör väl vara något liknande förfarande .Jag var involverad i en inspelningsstudio för 30 år sedan och då var akustiken ett hett ämne med olika lösningar men mycket av den kunskapen har hamnat i min glömskas garderob, men jag menade inte att detta sätt att mäta på ger en exakt bild av absortionen men ändå en fingervisning som kan vara till hjälp .

Krister

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2011-09-24 23:47

Jag har för mig att vid mätning av ett materials absortion delas ett rum av på mitten av materialet som skall mätas och på ena sidan "väggen" alstras frekvenserna av en kalibrerad högtalare och en referensmikrofon medans på andra sidan väggen är en mätmikrofon placerad och på så vis fås absortionsfaktorn fram i porösa material ,när det gäller hårda material vet jag inte hur det går till men det bör väl vara något liknande förfarande


jag tror att du tänker på ett sånt där impedansrör eller vad det nu heter, jag tror inte man placerar materialet under test mitt i mellan högtalaren och mikrofonen i sådana, det skulle betyda att ett solitt material under test, typ en kakelplatta, som ju är väldigt dåligt på att absorbera ljud skulle få ett utseende i mätningen att den hade jättehög absorbtionsförmåga

ett mätinstrument måste förhindra att man mäter på ett felaktigt sätt och blir lurad

ps. här hittade jag en bild på ett mätrör, både mik och högtalare ska monteras på samma sida om materialet under test

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-09-25 12:50

kristerT skrev:Jag blev lite förvånad att om den här mätningen är pålitlig verkar Oasis vara ett bra dämpmaterial i högtalarlådor


Med nackdel på ett annat plan:
Oasis Handling Advice:
General Advice: We recommend washing your hands after handling Oasis, due to the nature of this product there can be a very fine dust left on anything that comes into contact with it, such as your hands. Avoid getting the dust blown into the eyes - so take extra care when cleaning/sweeping up and in windy locations.


"windy location" gör ju att tanke på basreflex bör undvikas... frågan är dessutom ifall ljudvågor/vibrationer kan frisätta mer damm med tiden.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster