Jämförelse mätning/simulering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Jämförelse mätning/simulering

Inläggav Svante » 2006-01-23 23:11

Jo, jag har labbat lite med simulering av bakväggsreflexion. Det måste man ju om man ska bygga vägghögtalare, tex till surrounder. Det visar sig att det blir ganska svårt att få till plan tonkurva om man hägenr en högtalare på en vägg, i varje fall om den ska ha någorlunda normala dimensioner.

Nå, eftersom det är seriöst labbande det är frågan om, så slöjdade jag en låda med stor omsorg i wellpapp:

Bild

Sen gjorde jag min simulering av den sneda bakväggen (=golvet) i Basta!. Den här finessen är inte släppt ännu, men den kommer. Mätte gjorde jag också, på c:a 25 cm avstånd för att någorlunda bli kvitt rummet. Högtalaren är liten, baffeln är 22x15 cm, så det är hyfsat ok att göra så. Simuleringen i Basta! lades ovanpå TombStone-mätningen, och resultaten för "basen" och diskanten blev så här:

Bild
Bild

Mikrofonen är en okompenserad Behringer ECM8000, elementen är peerless 811434 och 830870. Vid låga frekvenser blir mätningarna fel, nivån ser ut att stiga mot lägre frekvenser, det gör den inte.

Jag känner mig rätt nöjd, just nu :) Det är kul att simuleringen lyckas fånga dalen vid ~600 Hz och toppen vid ~1300 Hz på basen
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-23 23:16

Snyggt när teori och praktik går hand i hand så här i takt. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-24 01:01

Jäkligt schysst! Frågan är väl lite vad man vill ha för tonkruva från en bakhögtalare, vill man att den ska vara helt rak och isf. i vilken/vilka riktningar. (den måste ju gärna ha väldigt bra spridning över hela registret iaf.)

En feature som jag eftersöker Tombstone är att man ska kunna ställa om skalningen, sätter man fönstret till runt 1dm höjd så skulle jag ändå vilja ha möjligheten att visa stegen i åtminstone 5dB eller gärna 2dB/steg i vissa fall, som det är nu om man drar ihop fönstret i höjdled så det närmar sig en standardiserad mätkurva så blir det 10dB /steg vilket jag tycker är lite väl mycket. I övrigt ett riktigt riktigt bra program tillsammans med dina andra guldklipmar :)

Diskanten på din låda tycker jag har lite väl lika avstånd till 2 sidor, ser inte ut som att du optimerat den i Edge direkt, kanske är det som gör sig påminnt runt 2500Hz också? :P

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-01-24 01:14

Kul och intressant! Är ju en rätt användbar funktion om den stämmer såpass bra!

(nu blev man lite sugen på att simulera nåt i matlab när man ser så fina kurvor :) )

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Jämförelse mätning/simulering

Inläggav phon » 2006-01-24 10:27

Svante skrev: Jo, jag har labbat lite med simulering av bakväggsreflexion.

Tjusigt, ser ju ut att stämma överens riktigt bra! :D

Svante skrev:Det måste man ju om man ska bygga vägghögtalare, tex till surrounder .....

.... och Carlsson kanske? 8)
Då kunde man simulera väggstödet från dom också, ja från alla andra konstiga högtalare med förstås. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-24 14:23

lazyworm skrev:Jäkligt schysst! Frågan är väl lite vad man vill ha för tonkruva från en bakhögtalare, vill man att den ska vara helt rak och isf. i vilken/vilka riktningar. (den måste ju gärna ha väldigt bra spridning över hela registret iaf.)

Mja, det där är ju ett problem i sig. Egentligen skulle man ju vilja simulera en kurva integrerad äver alla riktningar. Också. Basta och Edge är ju bäst rakt framifrån, som kurvorna jag visade här. Värsta marknadsföringen... :D

lazyworm skrev:En feature som jag eftersöker Tombstone är att man ska kunna ställa om skalningen, sätter man fönstret till runt 1dm höjd så skulle jag ändå vilja ha möjligheten att visa stegen i åtminstone 5dB eller gärna 2dB/steg i vissa fall, som det är nu om man drar ihop fönstret i höjdled så det närmar sig en standardiserad mätkurva så blir det 10dB /steg vilket jag tycker är lite väl mycket. I övrigt ett riktigt riktigt bra program tillsammans med dina andra guldklipmar :)

Ja, jag har funderat på det. Det är ju ett generellt problem med mina axlar. Det finns utrymme för förbättringar, men just nu ligger det annat före i pipen.

lazyworm skrev:Diskanten på din låda tycker jag har lite väl lika avstånd till 2 sidor, ser inte ut som att du optimerat den i Edge direkt, kanske är det som gör sig påminnt runt 2500Hz också? :P

Jo, den är faktiskt runtflyttad en del, men i Basta! då, som ju kan samma saker som Edge. Det är ju så att i den färdiga designen är det många saker som samverkar, så en rak kurva i Edge är inte säkert den bästa. Tvära kast i Edge, däremot, brukar man sällan kunna använda sig av. Iaf sitter den lite flyttad åt ena sidan, som du kanske ser. Nu vet jag inte om det är färdigoptimerat, precis, men det vore ju förstås synd att behöva skrota den dyrbara prototyplådan. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-24 12:30

Vågar du avslöja hur du har gjort simuleringen principiellt?

Vi skulle behöva lite feedback för vårt lilla projekt med den lilla 3.5"aren från Thympany.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=14492

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-24 13:41

Precis det jag misstänkte; hela forumet är fullt av såna där jäkla simulanter! 8O :wink:

*kass*
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-24 15:09

Naqref™ skrev:Vågar du avslöja hur du har gjort simuleringen principiellt?

Vi skulle behöva lite feedback för vårt lilla projekt med den lilla 3.5"aren från Thympany.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=14492

Du menar väggreflexen?

Lattjo, jag trodde jag hade dokumenterat det i techdoc, men det var ganska magert där.

Jag tar alla kantkällor (á la Edge som du väl vet hur den funkar) byter tecken på dem och fördröjer dem med motsvarande ett avstånd om två gånger det till bakväggen (vid varje källa) och adderar dem till signalen.

Alla kantkällor får alltså en spegelbild.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-24 15:16

Svante skrev:Alla kantkällor får alltså en spegelbild.

Så enkelt alltså! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-24 15:51

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Alla kantkällor får alltså en spegelbild.

Så enkelt alltså! :)

Yep! Kom ihåg teckenbytet, bara!

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-11-24 15:54

Roligt att se att simuleringarna och de praktiska mätningarna stämmer överens, för de gör de väl, eller ser det bara så ut?

Appropå simuleringar, jag arbetade ihop med en fransk fysiker, doktor och allt från fina universitetet X i Paris. Han svarade mig, när jag en gång oförskämt föreslog att vi skulle använda något simuleringsprogram att, "Simulation is föör lazy enjineers ho dant anderstand ännithing...". Han försvan senare till Kina och har aldrig avhörts igen.

Återgå till Teknikforum