Eros fillter funderingar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andre

Eros fillter funderingar

Inläggav andre » 2006-01-24 21:18

Funderar på att bygga denna högtalare "Eros". Den fins på (speakerbuilding.net)
Det jag funderar över är påståendet i artikeln om att en låg delnings frekvens gör att man kan placera högtalarna längre ifrån varandra på baffeln? Genom att göra så skulle även kompressionen på ljudbilden minska,nåt som mtm uppsättningar skall ha problem med.Stämmer detta ?

Bild

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-01-24 23:45

Jag hittar inte "Eros" på speakerbuilding.net men...
Alla MTM med // kopplade basar får en utsläckning rakt framåt vid en frekvens som bestäms av avståndet mellan baselementen. Man kan dölja fel detta genom att dela diskanten lågt och flackt. Det ställer större krav på diskanten ju längre ifrån varandra basarna hamnar. Detta kan vara orsak varför man som regel placerar basarna så nära varandra som det bara går.
Vid själva delningsfrekvensen skall inte en rätt konstruerad MTM ha några problem.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-01-26 19:33

skrutten skrev:Jag hittar inte "Eros" på speakerbuilding.net men...
Alla MTM med // kopplade basar får en utsläckning rakt framåt vid en frekvens som bestäms av avståndet mellan baselementen. Man kan dölja fel detta genom att dela diskanten lågt och flackt. Det ställer större krav på diskanten ju längre ifrån varandra basarna hamnar. Detta kan vara orsak varför man som regel placerar basarna så nära varandra som det bara går.
Vid själva delningsfrekvensen skall inte en rätt konstruerad MTM ha några problem.

Nähä inte blir det ngn utsläckning rakt framåt men spridningen offaxis påverkas kraftigt. Sorry vet inte riktigt vad jag tänkte på :oops: :oops:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-26 20:14

mtm ger framförallt mycket mindre spridning i höjdled förutsatt att båda M elementen spelar upp till lika höga frekvenser

Återgå till Teknikforum