Moderator: Redaktörer
E skrev:Hej!
Vad för egenskaper måste en högtalare ha för att kunna dra nytta av en placering nära dämpad vägg?
Det kan ju inte enbart vara sådana högtalare som specifikt konstruerats för den placeringen som är möjliga kandidater. Jag tänker mig alltså även andra högtalare, som - Med hjälp av eq! - kan dra nytta ljudtrycksmässigt, distorsionsmässigt eller basutsträckningsmässigt av väggnära placering.
Men vad för krav måste högtalaren uppfylla? Får den ha porten på baksidan - hur nära väggen? Till exempel...
Mvh E*
Kraniet skrev:problemet är ju att basen höjs och därför kommer baffelsteget att bli fel (eftersom det är kompenserat i filtret) och eftersom mellanregistret inte påverkas av nära vägg placering på samma vis så kommer du inte vinna nåt på din uppställning (eftersom du eqar bort basöverskottet)
edit: eller ja du tjänar kanske lite förstärkareffekt möjligtvis
E skrev:piP är ju ganska djupa, men förvisso inte konstruerade av någon amatör...
Jag talar alltså för tydlighetens skull om fronthögtalare här. Om man till exempel har en djup låda och ställer den 15 cm från vägg (5 cm dämpning och 10 cm utrymme för porten) så kan högtalaren hamna 40 cm från väggen. Hmm, då blir det väl en potentiell utsläckning vid ca 430 Hz? Men slipper man inte det mesta av den tack vare dämpningen?
Ditt golv där är ju odämpat.
Ja, man vill väl ogärna behöva hjälpa upp något annat register med EQ, men kanske kan man tänka sig det ändå om man gör tillräckligt stora vinster i basregistret?
(Mikrofonstativet har väl inte kontakt med högtalarlådan där förresten? Ser nästan ut så. Och även om den hade det så inverkar det kanske inte något... Stativet ser tungt ut.)
Mvh E*
Martin skrev:Svante: Vad tror du om att svackan kan bero på att lådans baffel är för liten i förhållande till avståndet till väggen?
Kraniet skrev:
jag tycker mig inte se den dalen på samma vis i de mätningar jag gjorde på lådorna jag byggde. (bortse från mätresultatet under 300 hz dock och det är den övre kurvan i mätningen som är korrekt)
edit: även om det är en dal i området 400-500 hz men en db kan man väl leva med?
Kraniet skrev:min mätning där förresten är med en standardskiva gullfiber på insidan av lådan. vet inte hur det skulle sett ut utan den iofs.
I praktiken (nåja), efter vad jag har märkt i mina simuleringar, så innebär det att ett låddjup på 10 cm kräver en baffel på kanske 50x70 cm om dippen ska försvinna. Jobbigt.
Kraniet skrev:så ser den ut.
Svante skrev:Kraniet skrev:så ser den ut.
Javisstja, de där snyggingarna, de kommer jag ihåg. De är såpass mycket snedställda att jag inte tror att min simulering kommer att vara vettig. Det blir mer som en sidoväggsreflexion.
E skrev:Ja, men jag pratar som sagt om "vanliga" högtalare, som liknar piP till sin form.
Vinner man något på att ställa dem nära dämpad vägg, om man har hjälp av EQ?
Mvh E*
E skrev:Vinner man något på att ställa dem nära dämpad vägg, om man har hjälp av EQ?
Kraniet skrev:om de inte är gjorde för placeringen så kan jag inte se vad man skulle tjäna på det annat än placeringen.
E skrev:Kraniet,
Är du snäll och länkar till den breda grafen (Svantes) i stället - jag avskyr att få texten och sidan serverad i bredformat a la sidorullning.![]()
E skrev:Kraniet skrev:om de inte är gjorde för placeringen så kan jag inte se vad man skulle tjäna på det annat än placeringen.
Enligt norman här så skulle man kunna vinna i distorsion (och det enkla problemet med reflexer löses med den självklara väggdämpningen)?!
Kan man kanske även få basen mer utsträckt med skickligt EQ-ande?
Igen:E skrev:Kraniet,
Är du snäll och länkar till den breda grafen (Svantes) i stället - jag avskyr att få texten och sidan serverad i bredformat a la sidorullning.![]()
Mvh E*
Svante skrev:I praktiken (nåja), efter vad jag har märkt i mina simuleringar, så innebär det att ett låddjup på 10 cm kräver en baffel på kanske 50x70 cm om dippen ska försvinna. Jobbigt.
Kraniet skrev:ja nog kan jag länka. dock undrar jag hur liten skärm du har![]()
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster