Moderatorer sökes + Info om adminbyte.

Information angående vår policy med mera.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-31 17:34

hajen1 skrev:Nattlorden skrev:
Att strunt i hemreportage pga kaffebrödsbilder är nog ungefär det dummaste jag hört på denna sidan millenieskiftet. Upp till kamp för kaffebröden!

Ett absolut och 100% stöd! Läste något inlägg i en tråd där Pekka beskrev vad han åt till kaffet. Blev tvungen att klä på mig och gå ut för att köpa mig två wienerbröd :oops:

Ja, kaffebröd borde rent av vara en central post i ALLA hemmahos-reportage! :wink: :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-31 17:37

Det är ju personen som avgör...inte utrustningen..hoppas man.

Är det verkligen så? :D Nu blev jag jätteglad helt plötsligt. eller eh.. Var det stereoutrustningen du menade? :oops:
It takes a joyful sound
To make the world go round

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-31 17:39

Jens skrev:
"....Det har ju prövats förrut, men misslyckats som sagt. Är alla välkomna som det ser ut just nu? Om Mayro har rätt i sina uttalanden så är det inte så... i praktiken."

men misslyckats? Vad har misslyckats?
Kanske starta en omröstning "har Faktiskt.se misslyckats?"
Vad jag kan se kommer 3 röster på alternativ "ja".
Jag menar inte att dessa 3 eller 5 eller 10 röster är oviktiga. Håller med om att alla skall känna sig välkomna. Och tycker faktiskt att alla ÄR välkomna. Håller med om att samtalstonen skall vara hövlig.
Om jag på rak arm skulle dra mig till minnes de riktigt grova invektiven så har dessa producerats av oLTSare.
Jag håller mig främst till detta forum för jag tycker att de andra inte passa mig riktigt. Jag försöker inte styra de andra forumen till att passa mig bättre.

Kan tänka mig att om kunskapsnivån sjönk drastiskt så skulle forumet av några uppfattas som trevligare. Dit vill jag inte att det barkar.

LTSmedlemmar är i minoritet, en klar minoritet. Men det spelar ingen roll, det räcker med en enda för att vara en nagel i ögat.

Jag säger också : skärpning! Visa tolerans, kalla inte folk för saker. Uttryck er hövligt. Men: fortsätt att be folk motivera sina ståndpunkter såvida det inte helt klart framgår att det rör sig om en ren subjektiv åsikt.

Det här forumet är unikt, låt det förbli det.
Jens har SE i sin signatur. Utmärkt! Jag skulle kunna argumentera mot SE men aldrig förlöjliga hans preferans. Och jag tror inte att han skulle uppfatta ett eventuellt meningsutbyte som nedlåtande från min sida. Någon annan kanske skulle det.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-31 18:22

Kan tänka mig att om kunskapsnivån sjönk drastiskt så skulle forumet av några uppfattas som trevligare. Dit vill jag inte att det barkar

så lång tid tog det innan en av dom som ofta tillför noll o ingenting kunde hålla sig...

du är verkligen en "prick" du dimitri..Att förutsätta att folk som ej följer din o en del andras synsätt skulle sänka kunskapsnivån..

lågvattenmärke av stora mått ..och en av dom saker som borde modereras.. ett bra exempel..

Hade jag varit moderator hade text stått omgående som så här.

"var vänlig och kränk ej folk via text på forumet. varken sådana som finns här eller som ev vill bli medlemmar och delta med oss" :evil:

Så modererar man ett utalande som dimitris.. Hur många känner sig välkomma till ett forum där folk anser man sänker kunskapsnivån...

Dimitri.. DU sänker "breddnivån" i alla fall till noll o inget.. DET är däremot störtsäkert..

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-31 18:29

Vem har han kränkt??

Inte mig i alla fall för jag behöver inte ta åt mig trots väldigt bristande kunskaper :oops:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-31 18:35

Dimitri: Kan tänka mig att om kunskapsnivån sjönk drastiskt så skulle forumet av några uppfattas som trevligare. Dit vill jag inte att det barkar.

Jag tycker att det klart framgår att detta är Dimitris personliga åsikt. En åsikt som jag tycker att han har all rätt att ha och skriva.
Det är i sammanhanget oviktigt om man anser att Dimitri har rätt eller fel.

Mayro: Hade jag varit moderator hade text stått omgående som så här.
"var vänlig och kränk ej folk via text på forumet.

Om Mayro vill moderera vad jag anser är åsikter av detta slag så är jag glad att Mayro inte är moderator på faktiskt.se.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-31 18:36

Mayro:

Precis nu krävs den ödmjukhet vi alla söker. Vad jag tror Dimitri far efter är att den tekniska nivån på många trådar är för många ganska avskräckande. Många ids inte att posta då de tror att man framstår som ett fån med sin okunskap.

Det är då man verkligen skall fråga vad saker betyder, det finns säkerligen andra som tycker samma sak, men vågar ännu mindre att posta en fråga. Hellre ett flertal dumma frågor än enstaka jättesmarta. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-31 18:46

Håller med V8:an (jag verkar f.ö. vara en oförbätterlig "medhållare", jag ber så hemskt mycket om ursäkt ifall någon irriterar sig på det :wink: ). Det ligger mycket i talesättet: "den enda dumma frågan är den som inte blir ställd".

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-31 18:46

Det är då man verkligen skall fråga vad saker betyder,

Svaret på frågan är ofta eller leder till: f/e, transparens, 1090, 208, piP, pi60, carlsson, etc...
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-31 18:48

Ranefjord skrev:
Det är då man verkligen skall fråga vad saker betyder,

Svaret på frågan är ofta eller leder till: f/e, transparens, 1090, 208, piP, pi60, carlsson, etc...

mm men om du tex är på dom andra forumen så är det precis samma sak fast med andra märken...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-31 18:50

Det är skillnad i attityd. Du får fler perspektiv på de andra forumen. Här får du som t.ex nybörjare tillgång till så gott som ett enda perspektiv: LTS. Nu överdriver jag givetvis lite grann för att tydligöra. Men faktum är att jag själv inte upplever överdriften som speciellt stor.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-10-31 18:51

Där sa du ett sanningens ord Haakan!

Alltså "bråkar" vi i onödan! 8O

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-31 19:03

Ranefjord skrev:Det är skillnad i attityd. Du får fler perspektiv på de andra forumen.

Tycker du verkligen det? Jag tycker det verkar vara som Haakan säger, samma sak fast andra märken/synsätt. Frågan är om det inte helt enkelt lätt blir så med människor i grupp, att vi har (hemska tanke 8O ) en inbyggd förmåga till likriktning. De som gillar det ena söker sig till ett forum med många likar och de som gillar det andra samlas någon annanstans.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-31 19:08

De som gillar det ena söker sig till ett forum med många likar och de som gillar det andra samlas någon annanstans.

Mycket möjligt. Jag citerar mig själv:

Håller med Mayro. Forumet är enkelspårigt och jag tror det kommer att förbli så. Emellanåt känns det som att alla trådar på något sätt kretsar kring LTS och deras tankar. Sanningar presenteras ideligen. Håller man inte med, får man idiot-stämpel.

Man är utanför gruppen?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-31 19:08

Magnuz skrev:
Ranefjord skrev:Det är skillnad i attityd. Du får fler perspektiv på de andra forumen.

Tycker du verkligen det? Jag tycker det verkar vara som Haakan säger, samma sak fast andra märken/synsätt. Frågan är om det inte helt enkelt lätt blir så med människor i grupp, att vi har (hemska tanke 8O ) en inbyggd förmåga till likriktning. De som gillar det ena söker sig till ett forum med många likar och de som gillar det andra samlas någon annanstans.

Kan det verkligen vara så?? :wink: :roll:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-31 19:22

Det där med idiotstämpeln tror jag är en överdrift, dock. Tycker du på allvar att du blir idiotförklarad på faktiskt, ranefjord?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-31 19:27

Jag är nog på Magnuz linje här, andra forum ger inte fler perspektiv. Det är nog mest en fråga om vilket "läger" som dominerar.

Kanske det är så att det inte går att blanda "lägren"? I så fall har vi bara oss själva att skylla, kanske för att vi stöter bort medlemmar av fel "läger" eller att dessa inte väljer att vara här för att de saknar gelikar.

Även jag tycker att detta forum är lite smalt men ändå, sett ur synvinkeln ovan, så tycker jag att det är det minst smala av alla hifirelaterade forum jag varit i eller observerat.

Vi kanske är lite dåliga på ödmjukhet och då menar jag inte bara den dominanta sidan, det gäller samtliga. Vi har sett exempel både på utskåpning av nykomlingar och nykomlingar som kommit in med taggarna före. Blanda detta med att vi verkar ha olika uppfattningar om vad som är personangrepp eller inte, ett tydligt exempel visades alldeles nyss i denna tråden t.ex.

I övrigt är det av in bestämda åsikt att ett forum aldrig kan modereras till bredd, all styrning av debatterna leder enbart till ytterligare likriktning. Att kräva att folk ska få ha sina åsikter är okej men att kräva att åsikter inte får ifrågasättas (på ett ödmjukt sätt) leder bara till nihilism som är ytterst tråkigt. Mycket av vetenskapen idag har kommit ur heta debatter.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-31 19:35

den som tror mitt inägg var en skämt får nog tänka om lite.. tänka lite objektivt..

Vem i helvete skulle med ev mindre kunskaper ens drömma om att gå med i ett forum där en medlem av flera säger man är glad inte folk deltar för att då sänks kunskapsnivån.. 8O

Hur i helvete ni ens kan få resultatet eller meningen till något annat är rent larvigt skitsnack..

Förlåt mitt språk här. Men detta tenderar till rena löjan av dålig insikt i hur fan folk UPPFATTAR er här..

att jag orkar o kan beror ju på att mina PRAKTISKA erfarenheter väl matchar mångas totala kunskapsbank här.. och att praktiskt så kan ni inte sätta er på mig någonsin. Tekniskt ja.. men praktiskt nej..

Sänker jag er kunskapsbank då kanske?? :lol: :lol:

vilket kvalifiserat skitsnack rent ut sagt..

En annan UTAN min erfarenhet.. Skulle han eller hon PGA ej erfarenheten INTE kunna tillföra kunskap?

Jag tror mig sett mina barn söka sina kunskaper.. ofta kan jag det dom lär sig. Men VÄLDIGT ofta har jag stagnerat o slutat lära nytt också.. detta påminner dom mig om via att ständigt trotts oerfarenhet i livet ge mig NYA vinklignar o synsätt...

DET kallar jag för kunskapsnivå. Att min kunskapsnivå kan ökas ÄVEN från oerfarna små medborgare som ej ena har teknisk eller erfarenhetsmässig kunskap.. Men dom har friska nyfikna ögon som snappar saker jag slutat se för länge sedan...

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-31 19:39

Jag förstår inte att du tar åt dig Mayro. Dimitri nämde inte någonstans vem som skulle sänka kunskapsnivån. Du får inte tro att allt som skrivs på detta forum är riktat mot dig.

Sedan så tycker jag det är väldigt onödigt med alla dessa svordomar då jag tycker det bara tillför en dålig stämning.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-31 19:47

Kribban skrev:Jag förstår inte att du tar åt dig Mayro. Dimitri nämde inte någonstans vem som skulle sänka kunskapsnivån. Du får inte tro att allt som skrivs på detta forum är riktat mot dig.

Sedan så tycker jag det är väldigt onödigt med alla dessa svordomar då jag tycker det bara tillför en dålig stämning.

MVH Christer

bara att du tror jag tar åt mig är ju snurren.. Men man kan fan inte bli annan än frustrerad då folk medvetet spelar dumma.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-31 19:51

Ska jag ta åt mig nu???

Men man kan fan inte bli annan än frustrerad då folk medvetet spelar dumma.

Dina antaganden och din åsikt men jag anser mig inte spela dum :wink:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-31 19:52

Mayro:

Jag försäkrar dig att du har inget att vara arg över i Dimitris inlägg. Läs min motivation tidigare i tråden. Tycker du trots detta att du är orätt behandlad så får du tro mitt ord.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-31 19:54

Nä nu börjar det bli larvigt. Det är F-N gruff och gnäll över allt på det här forumet. Är det höstmörkret som påverkar oss eller vad är det som händer.

Kan vi inte ta och spänna av lite? ALLIHOP!
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-31 19:54

Jensevik skrev:
Kan vi inte ta och spänna av lite? ALLIHOP!

Jo det tycker jag :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-31 19:56

Dimitri skrev:
Kan tänka mig att om kunskapsnivån sjönk drastiskt så skulle forumet av några uppfattas som trevligare. Dit vill jag inte att det barkar.

Dett är så urbota dumt så man blir verkligen 8O :evil: Jag känner personer som har en mycket hög kunskapsnivå och som är mycket trevliga och inte skulle drömma om att komma med nervärderande komentarer eller annat skit bara för att någon inte är så smart på området.
I din värld så verkar det som om, trevlig är lika med okunnig och då är du verkligen ute och cyklar.

När man läser inläggen här så märks det ganska uppenbart att många är inte intresserade av ett bredare Faktiskt.se Och jag tror inte heller att detta forum kommer att ändras nämnvärt, för att det ska ske så måste det till sådan förändringar som mayro har pratat om och det vill inte "gänget" ha som är mest aktiva här.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-10-31 19:57

Det kan nog vara lite DC-riktat här, det är riktigt. Men samtidigt väljer man själv var man tycker bäst om att vara eller hur?

Som sagt, är själv en gröngöling här och fattar ibland inte hälften av det som dryftas. Men jag har varit runt på alla andra forum, HF (läst),Component(medlem),Prisjakt(i början, dock medlem) till slut hittade jag hit och är glad att kunna läsa annat än vad folk "tycker" för nån gång vill man Faktiskt.se veta också!

Men det kanske beror lite på om man gillar grejerna minst lika mycket som att lyssna på musiken eller ej. Jag erkänner att jag i.a.f. inte har tid eller ork att leta grejer stup i ett eller springa på hifi-mässor utan önskar lyssna på musik så nära det går att komma in på den med det som krävs för att göra det möjligt när jag har tid.

Därav har i.a.f. jag insett att detta forum gör denna önskan realiserbar så nära det är möjligt på ett forum.

Resten är problematiskt nog, lyssningsrummet o.s.v...

På HF tittar jag in när jag vill följa upp några trevliga hifi-resor med tillhörande bilder, skitkul.

På Component tittar jag efter utvecklingen på projektorer, bäst där.

På Prisjakt kollar priser och inredning/biomöbler osv...många där, händer mycket och fort.

Men trivs bäst att läsa här då man kan få lära sig hur det verkligen förhåller sig med det man hela tiden söker, och vad som krävs för att få det. Jag kan inte tro, jag måste få veta annars får det vara.

Detta är min högst personliga uppfattning, men det kanske ligger nått i det...va vet jag?

Bästa hälsningar till er alla som gör detta möjligt...

Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-31 20:05

mayro skrev:
Vem i helvete skulle med ev mindre kunskaper ens drömma om att gå med i ett forum där en medlem av flera säger man är glad inte folk deltar för att då sänks kunskapsnivån..

Hur i helvete ni ens kan få resultatet eller meningen till något annat är rent larvigt skitsnack..

Förlåt mitt språk här. Men detta tenderar till rena löjan av dålig insikt i hur fan folk UPPFATTAR er här..

:lol: :lol: Ja man vet inte om man ska skratta åt eländet eller gråta, det är nog på tiden att flertal medlemmar här tar sig själva på mindre allvar, för det är gott om stora egon som inte har någon ödmjukhet innanför västen.
mayro har åter mycket rätt i det han skriver och jag tycker att det är "konstigt" att inte fler inser det. Men det har väll att göra med att egonen är så stora som de är.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-31 20:06

Vee-Eight skrev:Mayro:

Jag försäkrar dig att du har inget att vara arg över i Dimitris inlägg. Läs min motivation tidigare i tråden. Tycker du trots detta att du är orätt behandlad så får du tro mitt ord.

handlar fortfarande inte om mig eller vad jag känner.. det handlar om vad en EV ny medlem utläser av sådana inlägg.. ser du inte skillnaden ?

Jag skiter i om så folk anser mig totalt utan kunskap eller erfarenhet egentligen.. Men läs såsom du var en ev nyinkommande.. tror den personens överlägsna intiligens skulle få honom att anse detta forum rent så inskrängt så han inte ens VILLE av enbart detta skäl delta..

tyvärr...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-31 20:15

Det är ju inte så konstigt att det finns folk som är extra duktiga på det tekniska, för många av dom (förutom Öhman) har gått på olika tekniskaskolor, så då är det inte så konstigt att de kan en hel del då. Men kan inte ni som duktiga på sådant göra en topic där ni lägger in en förklaring. Tex om jag inte fattar vad frekvens är för något då går jag direkt till Öhmans svarslådatopictekniska frågor och där kan jag hitta svaret.

Så vi andra som inte tekniskt kunniga också kan följa med i diskussionerna.

Men i Öhmansteniskatopicfrågor och svar, får det endast finnas seriösa frågor och seriösa svar. TRams och annat raderas bort av de ledningen :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-31 20:16

känns lite som om både mayro och fbk måste dra sitt strå till stacken....för ärligt mayro är du den enda som just nu verkar vara lite upprörd och otrevlig...

FöregåendeNästa

Återgå till Redaktionen informerar