Historien om Faktiskt.se

Information angående vår policy med mera.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Historien om Faktiskt.se

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-15 22:38

I början varde det internet, och människan såg att det var gott. Sen gick det käpprätt åt h-e. :wink:

Ungefär så kan man sammanfatta det mesta som förekommer på detta rätt dumma, men effektiva sätt att sammanföra människors öden, äventyr och (skall det senare visa sig) tyckanden. För att förstå hur denna pyttelilla del av cybersoppan vi kallar för Faktiskt.se blev till ett tillhåll för synnerligen märkliga människor, så tarvas det att berättas genom olika människors ögon. Jag berättar min del, från den vinkel jag kom in i det hela. Det krävs att man läser allt för att förstå alltsammans. Jag har ingen aning om vad det rör sig om. Än.

Det var en gång en liten stad i Halland, vi kan kalla den för Halmstad. Jag hade bott där en tid för att plugga. Äntligen när man var på egen fot så kunde man göra allt det där man aldrig kom sig för när man bodde hemma. Jag började allehanda föreningar; kör, kårhus, nationer etc etc. Jag började tom att spela som DJ på pubkvällarna. Där träffade man en samling hängivna människor, och för första gången i mitt liv så började musik spela en avgörande del i mitt liv, om än kanske lite sent. Jag var uppslukad. Det blev som en subkultur att vara DJ på kåren, man fixade tygmärken, tryckte tröjor, åkte på studieresor och givetvis festade och drev hejdlöst med andra föreningar. DJ-föreningen DJF blev ett mönsterexempel på en klubb för extrem inbördes beundran. Vilket föll sig mkt rätt i den form som existerade. Det var naturligt.

Det hade pratats om ett par högtalare som en av DJ:arna hade hemma som var det bästa som samtliga hade hört. Flera lyssningar genomfördes och även jag var fast. Jag hade för första gången mött Carlsson. En ny värld uppenbarades, en värld jag endast hört talas om innan. En av mina bästa vänner hittade således ett par Carlsson oa12 som målades i en klarblå kulör, som i sin tur inspirerats av ett par blå Carlsson oa50.2 i Kristianstad, tillhörandes en viss Jens Ranefjord. Man blev medlem på Hifimagasinet.com´s forum, men det dröjde inte länge förrän det havererade totalt och Hififorum skapades ur dess ruiner. Vid samma tidpunkt hittade jag mina nuvarande högtalare, men hade inte på ett halvår ens råd att montera fungerande element i dem. Jag fick kontakt med Jens via ICQ, och han tipsade om Hififorums irc-kanal #Hififorum.nu på Quakenet. Eller om det var Dalnet, minns inte.

Det var här, som jag nämnde inledningsvis, som det gick käpprätt åt h-e. I positiv bemärkelse. Det var här jag blev varse om ett hififorums rätta ansikte, och jag älskade det jag såg. Ännu en ny värld hade öppnats för mig. Forumet och irc-kanalen gav så mkt av info om hifihobbyn, men samtidigt en massa kunskap om vad för slags människor som sysslar med det. Jag hade nu bara sysslat med hifi ngt år och hade inte en susning om vad det rörde sig om. Jag hade egentligen inga åsikter om något, utan sög i mig allt intressant. Efter ett tag stod det ganska klart att det fanns rätt stora fiskar i den lilla hifiankdammen, en del av dem till synes rätt fula sådana. Politik, prestige och slughet lurade under ytan och tillsynes puttrade. Detta visade sig till slut att Hififorum inte alls var så opartiskt och oskyldigt som man hade hoppats på. Det var antagligen oundvikligt med de givna förutsättningar som fanns. Ur denna "kris" skapades de första tankarna på Faktiskt.se, som skulle vara ett absolut fritt forum utan några som hellst tyckanden om medlemmarnas åsikter. Om detta hade jag ingen aning vid denna tidpunkt. Hififorum gick ur krisen genom att senare säljas till en ny ledning. Ur stoffet fortsatte inte bara Hififorum, utan samtidigt skapades också Euphonia. Därmed grundades förutsättningarna för att täcka in alla egentliga grenar av hifihobbyn; fikastämning, highend-mys och hardcore diskussion.

Jag fick ett privat meddelande av ovan nämnde Jens Ranefjord att han och Hali, Naqref, Peeweed, Fonzeka, Besan, Lazyworm och Aexi, hade startat ett nytt forum som en motreaktion till den senare tidens utveckling på Hififorum.nu, där diskussionen kunde flöda fritt med minimal inblandning av moderatorer. Jag var inte sen att logga in. Samtidigt skapades kanalen #faktiskt.se på Quakenet.org, och det gamla #hififorum.nu tynade bort. #faktiskt.se har frodats sedan dess. Som klassiker genom tiderna har varit online-lagning av slutsteg, uppkomsten av Quakti och framförallt alla riktigt usla ordvitsar. :D

Om man skall tala om Faktiskts historia så kan man nog få in det i en slags perioder med vaga gränser. I början fanns en del av de rabiata linninisterna kvar, men de förde inte så mkt oväsen på slutet (som kuriosa finns en del historiska avtryck i vår policytext, där det nämner linninister, lts:are etc). Mycket av den objektiva, avskalade stämning vi haft på diskussioner har lockat en hel del LTS:are, om man tillåter sig att dela in folk i fack. Jag skulle nog tala osanning om jag påstod att det inte påverkat forumet, naturligtvis positivt men också negativt. Jag tror att många de rätt hårda diskussioner fått diskuterats klart så har många kommit överens, och detta har genererat att alla forumets medlemmar verkar ha haft samma åsikt i mycket, lite fördomsfullt skrivet; också i allt. Jag kan nämna nyckelord som EKK, piP, 668, 208, 1090 etc etc. En spännande sak är att det inte bara attraherat hifi-entusiaster, utan också musiker och fysiker, vilket har gett en del krydda åt diskussionerna.

Många av diskussionerna har behandlat rätt tunga ämnen som hur vi eg ser på vår hobby, vad hifi egentligen är. Detta har varit smältdeglar med mycket uppretade känslor, men ändå har man kommit fram till lösningar och lärdomar. Man har genom bråken också lärt sig att argumentera för att just få ut så mkt ur en diskussion som möjligt. Detta har ju också gjort så att orutinerade debattörer ibland kan ta illa vid sig då deras argument slås hål på rätt effektivt. En nackdel till kanske.

Hur är läget nuförtiden? Det kan beskrivas som stabilt. Mycket är redan diskuterat och det känns som ett vakuum så mängden av inströmmande ämnen har minskat en del på grund av detta, då alla vet vad folk tycker. Detta kan bero på att inflödet av nya medlemmar kanske är lågt, kanske de nya inte vågar att ställa frågor. En del av de som startade forumet har, förhoppningsvis tillfälligt, lämnat sina forna platser för att göra annat. Ändrade förutsättningar i verkligheten, det där tråkiga utanför internet, ändrar också intresset. En del av de gamla finns givetvis i viss mening kvar, andra inte. En del nya har tillkommit som admin, däribland jag. De tre forumen, som en gång var en, har hittat sina former där de kan verka. En tyst "deal" har varit att inget forum kan officiellt (exklusive dess medlemmar) kritisera ett annat. Det finns heller inget behov av det, iaf inte längre. Vi har funnit vår form och inser de behov att de andra finns. Det ÄR omöjligt att samla alla under ett parasoll, det blev smärtsamt tydligt redan när Hifimagasinet brakade samman. Man gjorde om samma misstag med Hififorums "första liv".

Resten är, som man säger, historia. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-06-18 14:12

Da Fuck-this.se story according to Naqref(tm).

....eller så kanske man inte formulera sig om man vill verka seriös... Och vill man det egentligen? Det tar emot ibland för vi vill hellre vara rebellerna men åldern och etableringen kanske börjar ta ut sin rätt. Kan genast berätta att det kanske kommer att skrivas lite förskönande. Tyvärr. Kanske kan Besan (som vet hela historien bäst och som dessutom inte skräder orden) skriva det rättframmare? Framtiden om berättelsen om historen om faktiskt.se får utvisa.... Detta är min subjektiva berättelse om händelseförloppet. Fakta kan ha förvrängts av tidens tand.

För 4-5 år sedan var jag involverad LTS och fick höra på något möte om att det fanns ett ställe som hette hifimagasinet.com där det diskuterades friskt. Eftersom jag var van att diskutera mer eller mindre omodererat sedan usenet-tiden (nu pratar vi semiantika saker inom internet) och jag precis fick tillgång till bredband igen (efter några år med modem) så tänkte jag att det där borde man kolla upp lite. Då det var några år sedan jag höll på med internetdebatterande så var jag lite laddad. Kanske var lite för laddad. ;) Jag var nog inte den snällaste debattanten där och det var lite bråk hit och dit. Hur man uppfattar bråk är ju förvisso en subjektiv sak. Men det var mer än vad ägaren till sajten ville ha. Det tog för mycket tid i anspråk helt enkelt som jag förstod det och forumdelen skulleläggas ner. Bland de aktiva kunde man känna igen ekman, morello, flint (fast han hette något annat då som jag inte minns), Öhman, Timbre, Sladd , Jorma o s v. De gamla stötarna helt enkelt. Ett gäng som verkade tillhöra en gemsam "falang" och i huvudsak hemmahörande på västkusten drog igång ett nytt forum - Hififorum.nu Nu minns jag inte exakt hur det var från första början men de som var moderatorer där under en längre del av den första tiden var åtminstone Sladd(admin), Timbre, Pjotre, Mikael2 samt Epkpeng. En ny skön tid hade börjat! Forumet var betydligt mer lättanvänt och bättre strukturerat än det tidigare. Det erbjöd fler möjligheter att uttrycka sig. Smilare, textformatering och bildvisning är nog de viktigare. Det var här vi började se boomen inom diy för hifi på internet i Sverige under Epkpengs ledning. Eftersom jag är själv en hängiven diyare så var det här jag hängde mest. Men det fanns ju även den vanliga HiFi-delen... Där insåg man snabbt att politiseringen och den tidigare antagonism satte dagordningen om vad som var tillåtet att diskutera. Godtycket i modereringen var dessutom *ähurm* uppenbar. Vill man veta mer hur det kunde se ut så frågar man lämpligen de äldre Linn-fantasterna på Selleri.de... Jag ska explicit påpeka att det fanns moderatorer där som var rakryggade och förstod sin roll som moderator (att det innebär att man ska och hjälpa till debatten att återgå till civilicerade former när den börjar spåra ur).

Jag var fortfarande ingen duvunge och lyckades faktiskt bli avstängd två gånger på obestämd tid.:oops: Fast om sanningen ska fram så visste jag att det skulle ske p g a mitt beteende så det var enligt de regler som fanns då helt rimligt och rättvist. Men det behöver som sagt inte betyda att man gillar läget.

<Sidospår>
I presentationstråden på HF.nu (mycket bra tråd btw) så insåg jag att det fanns ju fantaster i närheten av mig. Tror jag började kommunicera via pm till Lindvall. Och eftersom han kände Ranefjord så blev det nog något pm dit också. Hur det nu var så (kan det ha varit en hänvisning i Ranefjords signatur på HF?) så kom jag in på en sida där Ranefjord hade satt upp så man kunde gå direkt in på irckanalen (hififorum.nu@quakenet). En mycket intressant upplevelse. :D För att kunna göra det fullt ut så behövdes det ett riktigt ircprogram så jag laddade ner mIrc och deltog i debatten. Det visade sig att alla där var inte helt glada på vissa av Admins på HF.nu sätt att hantera forumet. Efter ett tag så blev jag inbjuden till en privat chattkanal. Där befann sig 6st individer; Besan, hali, Ranefjord, Alexi, Jesper73 samt Fonzeka.
</sidospår>

Besan som var den som började allting på irc och hade förelagit för Sladd att man kunde ha en chattkanal vid sidan om forumet som ett komplement för mer direktkommunikation. Sladd tyckte definitivt inte att det var världens bästa idé och framförde det på ett sätt som fick Besan att gå igång... Det var det som fick bollen i rullning. Nu skulle det fixas ett nytt forum där man kunde diskutera hifi och det på neutrala premisser. Grunden var att vi skulle ha moderatorer hämtade från de flesta hifi-falanger, branschinflytandet skulle minimeras (och framför allt så skulle medlemmarna själva få avgöra om ev branschrelationer var väsentliga för beteendet) och INGEN skulle bli avstängd på livstid. Det sista har vi rätt bra statistik på då det finns (idag 060618) ingen som är avstängd mot sin vilja.

Vi började lugnt den 19/3 2003 och släppte in betatestare till forumet två månader senare. Det var människor vi kände från IRC-kanalen. Sedan lät vi det sakta läcka ut att vi fanns. När nyheten nådde vissa individer så märkte vi att det *ähurm* inte uppfattades helt positivt.
Efter starten så har vi inte haft något att anmärka på hur HF.nu har skötts. Och varför skulle vi ha det när vi har vårt egna forum. Flera har dock noterat att vissa saker den förra administrationen har gjort har gynnat vårt medlemsantal betydligt mer än deras. 8)

Så här i retrospektiv så är det rätt fantastiskt att det blev något med tanke på hur oorganiserade och slappa vi är men då hade fanns drivet och viljan.

Det blev rätt mycket om HF.nu här men det är ju ändå Sladds förtjänst som vi finns och frodas - Tack Sladd! Du är vår favorit-Carlsson nummer 2. ;)

/anders

ps.
Bör påpeka precis som V8 nämner att vi numera har ett rimligt gott förhållande till HF.nu (även om vissa av våra medlemmar inte har det).
Kan verka konstigt idag att det var så känsligt med ett nytt forum men då fanns det i princip bara ett forum. Några månader efter vår uppstart så kom Timbre igång med Euphonia. Och många Linnfantaster som inte kände sig hemma på HF.nu startade upp ett nytt forum som snart lades ner och vi försökte hjälpa dem här genom att ge dem en egen del men de startade upp Selleri.de kort efter.
ds.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-06-18 21:58

Post av Alexis version av det hela.
------------------------------------------------------------------------
Jag skriver min version av vad jag minns i den här tråden eftersom jag inte har access att skriva i den andra. Det blir snart 4år sen det hela började så jag tyvärr inte allt i så bra detalj som jag skulle vilja längre. Vi skulle borda ha gjort detta tidigare Sad

Jag har haft hifi och musik som intresse hela mitt liv eller iaf. så långt tillbaks jag kan minnas. Det kom med modersmjölken kan man säga min far, min morbror, morfar etc. alla var väldigt hifi och musik intresserade. Mina föräldrar var hippies och tog mig ända sedan födseln med på olika konserter och festivaler. Min far som amatörmusiker spelade gitarr och sjöng för mig så jag skulle sova på nätterna. När jag blev äldre och började skolan började jag ordna skoldiscon. Med mig själv som Dj. Ingen i klassen kunde ordna någon mixer så istället körde vi två kompletta separata stereo anläggningar och sänkte volymen på den ena när vi höjde på den andra Smile
Denna tillbakablick på min hifi-historia leder mig in på ett tragiskt sidospår. Min morfar måste ha råkat ut för ett av dom mest tragiska hifi relaterade öden.
Han fick en hjärtattack ramlade och slog huvudet i sitt hifirack i massivt glas, tuppade av. Vaknade upp igen snubblade på allt blod och slog huvudet igen i racket och dog. Polisen trodde han blivit mördad när dom kom in i lägenheten. Sad

Jaja åter till vad jag egentligen skulle prata om...

Jag hade helt missat den svenska hifi-fora vågen utan höll till på olika forum och framförallt maillistan Basslist i USA. Men så snubblade jag över Hififorum hösten 2002 och fastnade direkt. Gick på olika träffar och lärde känna en massa trevliga likasinnade. Men efter ett par månader kändes det väldigt frustrerande att potentialen av allt kunnande inte utnyttjades till fullo på hififorum och jag tog upp detta med Besan och pratade löst om att starta något bättre. Efter endel tjat från Besan så lockades jag in på irc. (Hette inte kanalen bara #hififorum?)
Så när jag väl hoppade in på irc där moderatorerna var: Besan, hali, jesper73, fonzeka, Herr_Engel (Ranefjord), dec_alpha. Och vi kom snabbt in på diskussioner om vårt missnöje med hur hififorum.nu drevs och till slut bildade vi en privat liten kanal där diskussionerna på större allvar togs upp. Vår vision började ta form och bli seriös och jag ville ha med mig så mycket duktigt folk som möjligt från hififorum.nu och började treva runt med PM bland olika medlemmar. Jag kände mig heller inte tillräckligt kompetent för att driva DIY delen. Utan lyckades locka in PuckoPelle (Naqref) i det hela. Allt gick rätt så fort i början. Vad jag minns började vi prata på irc i nov. 2002 och i slutet på jan. 2003 var första testversionen igång. Sen höll vi på i all hemlighet och fixade med det hela ända tills någon av hififorum´s medlemmar hittade oss och postade om oss på hififorum.nu i slutet av juli början av aug. tror jag det var?
Sen var vi igång på allvar.

Själv tappade jag tyvärr intresset och hade inte längre heller den nödvändiga tiden att driva faktiskt.se vidare, men jag tycker dom nya moderatorerna (även om jag alltid ville att vi inte skulle ha några moderatorer, utan istället redaktörer) lyckats mycket bra!

Ps. Ni som missat det så finns historien bakom namnet här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=136
_________________
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.


Återgå till Redaktionen informerar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster