hifikg kan inte låta bli...

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: har Patrick skaffat jobb i branschen?

Inläggav hifikg » 2018-07-09 11:32

Du kanske kan förklara vad "långt infrarött ljus" har för inverkan på ljudet? Jag som alltid trott att det är det blåa lysdiodsljuset som orsakar välljud...
Sitter nöjd :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-07-09 11:36

hifikg skrev:Du kanske kan förklara vad "långt infrarött ljus" har för inverkan på ljudet? Jag som alltid trott att det är det blåa lysdiodsljuset som orsakar välljud...

Det färgar mindre :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-07-09 11:47

Negativa joner kan man få till lite lägre pris om man går direkt till de seriösa handlarna, t ex Kristallrummet

https://www.kristallrummet.se/product.html/saltlampa-med-trafot?&gclid=CjwKCAjwj4zaBRABEiwA0xwsPwZdcLfRdPQlYi2VbaRWdLsu0wdOkjofnQNywBRUexe7CvKQvoBLeBoCzfIQAvD_BwE, men de erbjuder inget långt infrarött ljus.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-07-09 11:52

Ursäkta att jag spammar, men det här var ju väldigt roligt... motiveringen till det fina priset för NCF-boostern var bl a

"Akira Sumiyama
…It doesn’t matter how many you use, a saturation point is never reached"

Ökar inte suget rejält nu?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-07-09 13:59

petersteindl skrev:Oj, det där verkar verkligen som en seriös satsning på grundforskning inom Kvantumgravitation där tensorkalkylens olika lager med sina intrinsiska effekter kan tämjas i det kaotiska nanokosmoset.

Med vänlig hälsning
Albert

kokosmosmet
Smarta människor spelar ofta dumma och ställer frågor · dumma människor spelar ofta smarta och svarar

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-07-09 14:39

darkg skrev:
petersteindl skrev:Oj, det där verkar verkligen som en seriös satsning på grundforskning inom Kvantumgravitation där tensorkalkylens olika lager med sina intrinsiska effekter kan tämjas i det kaotiska nanokosmoset.

Med vänlig hälsning
Albert

kokosmosmet

:D
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg lyssnar på Melissas mamma...

Inläggav hifikg » 2018-07-09 17:13

Noterade att Maritza Horn släppt ett album, det avnjuts nu och ger en hel del tillfredsställelse. Vaggan stod nog inte så långt från päronträdet, mor o dotter är inte så himla olika, måste studera konvolutet för att se om de möjligen samarbetat. Någon som vet?

Användarvisningsbild
Perfector
Vilse i pannkakan

Inläggav Perfector » 2018-07-09 17:23

Maritzas röst är helt outstanding.
Klinga mina klockor med Benny andersson är ett klockrent exempel.
Den sista strofen var mitt hjärtas slag kan bara Hon göra med den kraften.
Jag ryser varje gång jag lyssnar på den plattan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-07-09 17:39

Tyvärr har hon bara förärat Sverige med vinyl (ännu) så jag tog på mig mitt tysk dialekten und köpte den platten här ja...

https://www.qobuz.com/de-de/album/innan-elden-brunnit-ut-maritza-horn/vfk24mwrcrt2a

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-07-09 18:10

hifikg skrev:Tyvärr har hon bara förärat Sverige med vinyl (ännu) så jag tog på mig mitt tysk dialekten und köpte den platten här ja...

https://www.qobuz.com/de-de/album/innan-elden-brunnit-ut-maritza-horn/vfk24mwrcrt2a

Ruskigt bra platta, hon håller hög klass fortfarande. Såg henne live 1986 och hon låter likadan idag.

Qobuz, ja. Det blandas friskt mellan tyska, franska och engelska när jag försöker regga mig... Nåt gick snett första gången så nu får jag bara beskedet att såväl nick som epost är upptagna...

Jag har skickat ett PM till dig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-07-09 21:10

Perfector skrev:Maritzas röst är helt outstanding.

Fantastisk kör också....

Angelique Widengren
Anna-Lotta Larsson
Anne-Lie Rydé
Annifrid "Frida" Lyngstad
Barbro Svensson
Diana Nunez
Eva Dahlgren
Ingela Forsman
Johanna Lundberg
Karin Glenmark
Lena Andersson
Lena Philipsson
Lisa Öhman
Maritza Horn
Mia Lindgren
Monica Forsberg
Monica Svensson
Nanne Nordqvist
Pernilla Wahlgren
Siw Malmkvist
Yvonne Erlandsson
Senast redigerad av Nattlorden 2018-07-09 21:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Vilse i pannkakan

Inläggav Perfector » 2018-07-09 21:16

Nattlorden skrev:

Fantastisk kör också....

[ YouTube ]

Lena Andersson Eva Dahlgren Yvonne Erlandsson Monica Forsberg Ingela Forsman Karin Glenmark Maritza Horn Anna-Lotta Larsson Mia Lindgren Johanna Lundberg Frida Lyngstad Siw Malmkvist Nanne Nordqvist Diana Nunez Lena Philipsson Anne-Lie Rydé Barbro Svensson Monica Svensson Pernilla Wahlgren Angelique Widengren Lisa Öhman

Instämmer.
Och att i den församlingen kunna skicka iväg rösten på den resan gör hennes insats bara bättre varje gång jag lyssnar och ryser av välbehag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-07-09 21:18

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:

Fantastisk kör också....

[ YouTube ]

Lena Andersson Eva Dahlgren Yvonne Erlandsson Monica Forsberg Ingela Forsman Karin Glenmark Maritza Horn Anna-Lotta Larsson Mia Lindgren Johanna Lundberg Frida Lyngstad Siw Malmkvist Nanne Nordqvist Diana Nunez Lena Philipsson Anne-Lie Rydé Barbro Svensson Monica Svensson Pernilla Wahlgren Angelique Widengren Lisa Öhman

Instämmer.
Och att i den församlingen kunna skicka iväg rösten på den resan gör hennes insats bara bättre varje gång jag lyssnar och ryser av välbehag.

Och som gammal Sound of Music / One More Time -fan så uppskattar jag det jag hör av Angelique Widengren.

Användarvisningsbild
Perfector
Vilse i pannkakan

Inläggav Perfector » 2018-07-09 21:46

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:
Nattlorden skrev:
Fantastisk kör också....

[ YouTube ]

Instämmer.

Och som gammal Sound of Music / One More Time -fan så uppskattar jag det jag hör av Angelique Widengren.

OooH!
Lyssnar på plattan och där ligger alla klanger en hel mil upp på skalan välljud.
Rekommenderas varmt

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-07-09 22:59

Ja, det kan man kalla kör. Som när Buddy Guy plockar in Eric Clapton och Mark Knopfler i sitt kompband :)
Lyssnar än en gång på Mamma Maritza och visst är det vackert. Låtarna är skrivna av Ola Magnell.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2018-07-09 23:54

https://www.youtube.com/watch?v=Rjl6VdI2zUw

En lite annorlunda Maritza.
Men lyssna framförallt på blåset! (min gamla trumpetlärare bla)
Dessutom Hempo Hilden som bankar skinn.
\\Sky

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg hamnade på jazzkonsert

Inläggav hifikg » 2018-07-12 01:21

Var ute o spankulerade i vår vackra huvudstad idag. Beundrade bl a framväxten av den nya Slussen och hur rivningen ändå medger både bil- och gångtrafik. Någon har tänkt till där. Så slog det mig att jag har ett nytt medlemskort att hämta ut på Fasching och då upptäckte jag att en "gammal" jazzkatt, Susanna Friberg med band, lirade där i afton, så det var ju bara att ställa sig i den trånga bardelen och digga. Tycker du bilden ser konstig ut? Tja, det är en mobilbild tagen genom fönsterrutan, första delen av konserten valde jag att stå i dörrhålet och lyssna. Det var betydligt svalare där. Andra delen avnjöt jag inne i lokalen då publiken reducerats en aning och en sittplats blev ledig. Alldeles för liten lokal för ungdomarna, många fick vända i dörren.
Bilagor
susanna_jazz.jpg
susanna_jazz.jpg (430.68 KiB) Visad 1046 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-07-12 14:13

Förutom Susanna Fribergs album inhandlade jag en del jazz i Gamla Stan. Bengans vågade jag mig knappt in på...
Bilagor
7270_skivfynd.jpg
7270_skivfynd.jpg (255.89 KiB) Visad 1014 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-07-17 01:44

Har lyssnat på Susanna Fribergs CD "Vilddjur" ett par gånger nu och det är spännande med jazz på gitarr. Rekommenderas.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Svalt och skönt i hifikg´s lyssningsrum

Inläggav hifikg » 2018-07-17 09:13

Någon kanske har noterat att det är ganska varmt nu. Normalt lyssnar jag inte så mycket på musik, verkligen lyssnar alltså, på sommaren. De senaste dagarna har lyssningsrummet lockat med både god musik (tio + en ny CD häromdagen t ex) och svalka. Fördelen med lyssningsrum under jord :)

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-07-17 12:25

Låter skönt :) .
Jag fick damma av den portabla AC’n, för att överhuvudtaget kunna somna, i går kväll.
Den för ett helvetiskt oväsen. Försökte intala mig att jag campade bredvid en forsande älv, men självbedrägeriet gick inte att uppräthålla. Så jag fick stiga upp och stänga av den 8) .
Stereo = Dator,Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-07-17 14:36

KG, var ju uppe i dina trakter i lördags men tyckte det var för fint väder att våldgästa. Blev ju ändå 57 mil att köra den dagen. Trevlig karl den där Bertil jag hämtade högtalarna hos. Han hade gradvis blivit av med hörseln sedan ca 15 år tillbaka och lyssnade inte längre på musik. Några hundra vinyler hade han kvar men allt det andra var redan hämtat.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2018-07-17 15:20

Jag har också rummet under jord i källare samma temp året om. Även en slaf under trappan där jag kryper ner. Härligt med en rum där det är svalt och mörkt alla tider på året :)

Vi brukar inte ha så infernaliskt varmt normalt här uppe i landet, klagar inte utan värme är skönt om man slipper göra nåt tungt arbete, stenläggning eller liknade vilket jag avser att inte göra.

Kvällstid kan man se en film eller spela musik och ta en wirre :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
STDI

Inläggav STDI » 2018-07-17 17:18

Vi är i Kiruna just nu. Betydligt varmare än vad det är i mina sydliga hemtrakter just nu. Lite onödigt varmt även för turistande. Och solen värmer så länge på kvällen. :wink:
Tankarna har faktiskt ibland vandrat till mina lyssnings- resp biorum hemma i källaren (de är inte så exklusiva som det kanske ser ut i skrift). På fredag påbörjas resan hemåt via kusten.

För två år sedan hälsade jag på hos hifikg. Jag minns att jag låg i gräset i solgasset och väntade. Varmt även då.
OD-11(T22+B65OAII), 2xOA-12(T22+B65OAII), 3xOA-14, OA51, OA51Center, OA51.2, 2xOA52, OA-52.LE, 2,5-vägs basstöd till OA52.x, 2xL8, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-07-18 21:02

RogerGustavsson skrev:KG, var ju uppe i dina trakter i lördags men tyckte det var för fint väder att våldgästa. Blev ju ändå 57 mil att köra den dagen. Trevlig karl den där Bertil jag hämtade högtalarna hos. Han hade gradvis blivit av med hörseln sedan ca 15 år tillbaka och lyssnade inte längre på musik. Några hundra vinyler hade han kvar men allt det andra var redan hämtat.

Mäh... fast jag var inte hemma kommer jag ihåg nu. Tog ut frugan på en helg där hon blev lite bortskämd, hon jobbar än, stackarn, men snart har vi semester båda två. Jag har haft fem veckor, har väl sex kvar eller nåt...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-07-19 23:37

Trots svalkan i lyssningsrummet kan jag nästan koka när jag ser sånt här trams...

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/natfilter-natrenare/ansuz-mainz-d-tc1

196.000 kronor för ett nätfilter och det finns säkert dyrare. Borde det inte finnas någon slags konsumentupplysningsplikt. Så länge snuskigt rika och dumma köper prylen må det väl vara hänt, men tänk när Lina Svensson, 29, försakar mat för både sig själv och sina fyra barn, låter hundarna svälta ihjäl och stjäl den fattiga grannens tomglas för att få ihop pengar till månadens avbetalning på nätfiltret, är inte det lite tragiskt?

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2018-07-19 23:46

hifikg skrev:Trots svalkan i lyssningsrummet kan jag nästan koka när jag ser sånt här trams...

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/natfilter-natrenare/ansuz-mainz-d-tc1

196.000 kronor för ett nätfilter och det finns säkert dyrare. Borde det inte finnas någon slags konsumentupplysningsplikt. Så länge snuskigt rika och dumma köper prylen må det väl vara hänt, men tänk när Lina Svensson, 29, försakar mat för både sig själv och sina fyra barn, låter hundarna svälta ihjäl och stjäl den fattiga grannens tomglas för att få ihop pengar till månadens avbetalning på nätfiltret, är inte det lite tragiskt?

Håller med. Trist när bedragare utnyttjar människors okunskap.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Susanna lirar Pianotrio på sologitarr

Inläggav hifikg » 2018-07-22 21:33

Lyssnar just nu på Susanna Risberg, Vilddjur. En skön gitarrbaserad jazz-cd med inslag av välspelad välinspelad "fingerspelad" bas.

"Jazzigt underverk av finkänslighet" skrev Jan Gradvall i en kort recension i DI-Weekend och tösen ger oss en tolkning av Shostakovich Piano Trio No2 på gitarr, en tolkning som samme Gradvall beskriver som "ett underverk av respektfull finkänslighet". Många små underverk på den här lilla skivan, som dessutom begåvats med mycket bra ljud. Skivbolag EhMM och en viss Claes Persson står för mastringen (samme man som står för mastringen av "Mitt Dumma Jag", en skiva som inte är förstörd, trots Sonys inblandning i produktionen). Heja Claes!

För stunden är det den fantastiskt skön tolkning av Shostakovich (!) som klingar i lyssningsrummet. Måste lyssna på den i pianoversion innan kvällen är till ända.

Förstod att skivan var speciell redan när jag lyssnade på den i bilen, på vägen hem från Fasching där jag hörde henne live. Har bytt bil och fått en mindre ljudanläggning i den nya, tror jag, saken ska undersökas, men likväl imponerade musiken redan där. Vartenda spår har blivit en favorit.
Bilagor
vilddjur.jpg
vilddjur.jpg (12.42 KiB) Visad 665 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-07-25 01:01

Nytt från Eric Bibb
http://www.uppsalanyheter.se/blogg/musikbloggen/item/7623-recension-eric-ulrika-bibb-slapper-sitt-album-pray-sing-love
Hittade den hos qobuz i 24 bitars upplösning och slog till direkt, får se om jag hinner lyssna i natt, borde kanske sova en stund...

Började lyssna, de första nio låtarna ska jag nog hinna med innan sovdags (det finns tio).

Ni som gillar Eric kommer inte bli besvikna på den här plattan :)

Borde jag slå till på Buddy Guy´s nya också?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2018-07-27 22:47

Tack för tipset! Riktigt finstämt. Och Susanna Risberg är en höjdare den också.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer