BPM

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Tillbaka..med ett juridiskt bekymmer...

Inläggav darkg » 2017-10-10 13:05

Välkommen tillbaka till faktiskt. Ja, och lyckan - det kan ju vara en bonus ;-)

Jag har inga råd om hur ni ska ordna det.
Tough is pretty boring /John Cleese

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-10 14:09

Klart hon kan. Mig veterligt finns ingen myndighet som åker runt och kontrollerar vad hyresgäster och värdar har för sig liksom. Tycker det låter som en bra lösning till ni är säkra på hur ni vill ha det. Lycka till!
Sitter nöjd :-)

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Inläggav Martinlkpg » 2017-10-10 17:25

Jag är helt med på att sambolagen omfattar lösöret hos din nuvarande flickvän. Men eftersom hon står som ensam ägare på huset så kan vell inte du idka på att huset är ditt om ni skulle göra slut bara för du är skriven där? Gifter ni er så är givetvis halva huset ditt, om ni inte skriver något.

Annars är nog det bästa att gå till en jurist. Då får ni svart på vitt.

Mvh Martin
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

spacemonkey69

Inläggav spacemonkey69 » 2017-10-10 18:13

När jag flyttade vi flyttade in till vår nuvarande lägenhet som min sambo köpt så skrev vi avtal att sambolagen inte skulle gälla för vissa saker så som lägenheten. För så vitt jag vet så efter att vi varit sambo under en längre tid(1-2 år ?) så har jag rätt till halva lägenheten. För mig var det inget snack om saker och det var mycket lättare att skriva avtal om vad som skulle gälla så blir det inget snack, och nu när vi är på g att köpa hus så köper vi 50/50 så blir det väldigt smidigt.

obs det ska tilläggas att jag kan minnas fel och detta bör kollas med någon kunnig så att det blir några problem i framtiden.

mvh, joel

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-10-10 20:39

Tack, "darkg".. Skönt att va tbx. Nu måste jag bara få tag i något vassare än telefonen att spela musik ifrån..

"hifikg"
Jag känner likadant. En safe lösning där jag kan skriva mig på samma adress som sambon utan att vi s.a.s är sambos i lagens mening.

"Martinlkpg"
Kollat upp lite mer nu och du har såklart rätt i att huset är hennes även om vi är sambos på riktigt. Kvitton på lösöre osv finns dock inte kvar så ska man säkra upp där ordentligt ska man börja göra förteckningar och skriva papper.. Jag skulle aldrig försöka få med mig vad som inte är mitt, jag lämnade ju rentav allt jag ägde i det förra förhållandet utan tjafs, men det känns inte som ett speciellt romantiskt sätt att börja en relation när man säkrar upp eventualiteten att det går åt h-e...

"spacemonkey69"
Tydligen är det så att boende och annat man har med sig in i samboskapet tillhör den enskilda. Ett boende är ju inget bekymmer men för lösöre har man rätt sällan kvitton och sådant i behåll.

Vet inte riktigt varför jag nojjar.. Jag vet ju att det aldrig skulle kunna bli så att jag vid en eventuell separation skulle bråka om så mycket som en tesked.. Jag är bara rätt obekväm med att flytta in "någon annans" och känner att jag vill göra det så riskfritt och smidigt för henne som jag kan. HON har inte sagt eller ens antytt något men ändå..

Den stora grejen med "hyresgäst-hyresvärdinna" kontra att bara flytta ihop är att vi i lagens mening inte på något vis blandar ihop våra respektive ekonomier. I praktiken är det inte så men om något som sagt skulle hända så skulle man slippa hålla på att ändra med myndigheter. Min inkomst räknas ihop med hennes har jag förstått om vi är skrivna som "sambos" när det kommer till diverse avgifter och bidrag. På ett vis är det kanske att lura staten med hyreslösningen men om det skulle skita sig om ett halvår så blir hon tvungen att börja kämpa fram en massa ändringar igen och det vore smidigt att s.a.s "känna på" läget utan att påverka mer än nödvändigt..
Tidal Hifi, Laptop, Audiolab 8200CD via USB, Sony 5300es/Marantz SR7002, Diverse frontar, CSS SDX10 x 4, iNuke 3000, Antimode 8033, miniDSP balanced 2.4

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-10 21:05

BPM skrev:Vet inte riktigt varför jag nojjar.. Jag vet ju att det aldrig skulle kunna bli så att jag vid en eventuell separation skulle bråka om så mycket som en tesked.. Jag är bara rätt obekväm med att flytta in "någon annans" och känner att jag vill göra det så riskfritt och smidigt för henne som jag kan. HON har inte sagt eller ens antytt något men ändå..

Ja, så känner man ju, om man gör det. Men sanningen är att man inte vet så mycket om framtiden, vilka situationer man hamnar i och vad som då plötsligt står på spel. Saker utanför ens kontroll, till exempel. Man känner bara sig själv och varandra som dem man är nu, om ens det.

Det kan vara oromantisk att skriva papper som nån slags byråkrat, men det har sina poänger. Sägs det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: BPM

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-11-06 22:32

Välkommen tillbaka!

Måste ju bara berätta vart dom här hamnat nu.... 8O 8)

Bild
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-11-07 18:37

MagnusÖstberg skrev:Välkommen tillbaka!

[ Bild ]

Tackar!!

Shit va kul.. Ska inte låtsas att jag inte saknar dem..men där och då var de för stora och fula. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade dock kärringen fått stryka på foten lite tidigare istället..:)
Lite kul med att de har Ingvar-modden.. Den kan inte vara så vanlig då Ingvar rent av glömt bort att han gjort den och behövde påminnas.

Vad är planen? Visst, de är fantastiska högtalare för pengen men du har väl vassare grejer i arsenalen om jag inte missminner mig?
Tidal Hifi, Laptop, Audiolab 8200CD via USB, Sony 5300es/Marantz SR7002, Diverse frontar, CSS SDX10 x 4, iNuke 3000, Antimode 8033, miniDSP balanced 2.4

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-11-07 19:34

[ Bild ]

Du får montera av tv-ramen och måla den vit :!:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-11-11 14:26

Nattlorden skrev:

[ Bild ]

Du får montera av tv-ramen och måla den vit :!:

Bilden är BPMs.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-11-11 14:28

BPM skrev:

[ Bild ]

Tackar!!

Shit va kul.. Ska inte låtsas att jag inte saknar dem..men där och då var de för stora och fula. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade dock kärringen fått stryka på foten lite tidigare istället..:)
Lite kul med att de har Ingvar-modden.. Den kan inte vara så vanlig då Ingvar rent av glömt bort att han gjort den och behövde påminnas.

Vad är planen? Visst, de är fantastiska högtalare för pengen men du har väl vassare grejer i arsenalen om jag inte missminner mig?

De finns i mitt torp nu.

Det är makalösa tingestar och något större än jag mindes dem.

De kommer nog få lite kärlek till sommaren då de får ny ytbehandling.

Kanske stoppar jag in tre basar till i varje.

Förutom att njuta av dem blir de också referensexemplar som jag jämför mina egna kommande alster mot.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2017-11-11 15:14

MagnusÖstberg skrev:
BPM skrev:

[ Bild ]

Tackar!!

De finns i mitt torp nu.

Det är makalösa tingestar och något större än jag mindes dem.

De kommer nog få lite kärlek till sommaren då de får ny ytbehandling.

Förutom att njuta av dem blir de också referensexemplar som jag jämför mina egna kommande alster mot.

Helt fantastiska högtalare. Har haft dem hemma, men fick blankt nej av min bättre hälft när det gällde designen på dem. Sådan tyngd och upplösning i ett paket. Magiskt! Måste vara helt oslagbart bästa ljudet för pengarna.

Lennart

Inläggav Lennart » 2017-11-11 19:01

Du ska stoppa i två nya basar i varje låda + modifiering av filter = LTS 3v-f2 :)

/Lennart

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-11-12 00:05

Nej, det i den här varianten så är det en eller fyra basar. Jag har alltså orginalbasarna på hög.

Antingen en CX21LTS på 4 ohm eller 4 stycken serie-parallellkopplade så det håller sig till 4 ohm.

Jag är inte intresserad av att stoppa in Ino W87 alls :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-11-12 00:09

eljulio skrev:Helt fantastiska högtalare. Har haft dem hemma, men fick blankt nej av min bättre hälft när det gällde designen på dem. Sådan tyngd och upplösning i ett paket. Magiskt! Måste vara helt oslagbart bästa ljudet för pengarna.

Kan bara hålla med. Jag skall se vad man kan göra designmässigt med dem.

Hur som helst, skulle jag någonsin släppa dem har BPM första tjing!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-11-12 10:46

MagnusÖstberg skrev:Kan bara hålla med. Jag skall se vad man kan göra designmässigt med dem.

Hur som helst, skulle jag någonsin släppa dem har BPM första tjing!

Det låter kalas! Lämnade allt ljudrelaterat med förhållandet (som sagt, blev en väska kläder.. Tungt på ett vis när man tänker på vad som fanns men enormt befriande på ett annat..) men ska börja i liten skala igen och ska försöka hålla mig ifrån att slösa pengar som aldrig kommer tillbaka.. Bättre att lägga undan pengar pö om pö, vänta något år och direkt köpa något jag vet är bra.
Jag känner mig själv dock, så man får väl se hur länge man kan hålla sig.

Kom precis på att om du ska smacka i fler basar så har jag dessa i behåll:
Bild

Det är bafflarna som hifikit sålde för uppgraderingen och som följde med när jag köpte högtalarna. Jag har såklart ingen nytta av dem så skicka ett PM om du vill att jag skickar dem norrut. Ingen aning dock om de är avsedda för att uppgradera till 3v-f4 eller 3v-f2 men nerfräsningarna är i alla fall ca 215mm och monteringshålen 189..ish..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-11-12 14:13

Jag har en baffel :D

Dom bafflarna det handlar om har försänkning gjord på båda sidorna...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-11-12 18:51

MagnusÖstberg skrev:Jag har en baffel :D

Dom bafflarna det handlar om har försänkning gjord på båda sidorna...

Mina bafflar är försänkta på båda sidor..:)
Well, du vet var de finns om de skulle behövas.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-11-13 07:50

Jag vill mer än gärna ga dom - jag skickar PM!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-12-21 18:52

Hur går det !? :)
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2018-08-10 12:12

Lång frånvaro igen..och en rent vidrig första halva av 2018.. Har tänkt tanken på att kolla in tidigare men först hittade jag inte sidan och sedan kom jag inte ihåg mitt lösenord och sedan.. Ah well, nu hittade jag ju ändå rätt så här den sista semesterdagen.
Det finns hur mycket som helst att berätta om tiden mellan nyår och maj men det var skitigt, smutsigt och allmänt kaos så jag nöjer mig med att det blev ytterligare en nystart och ytterligare en situation med helt nya förutsättningar.
Livet pekar dock uppåt igen. Trots att jag svor dyrt och heligt att aldrig mer så mycket se åt en kvinna så har jag börjat träffa en fantastisk sak. Fitnessintresserad farmaceut men både skönhet och skärpa så även om jag är försiktig så kan jag inte neka till att mycket av det som man önskar (allt egentligen) sitter på plats. Vi har båda egna liv och ingen har bråttom och allt känns bara "bra".
Boendet är en fråga för sig.. Genom bekanta fick jag i vad som var en ganska brådskande situation möjlighet att hyra en stuga på fantastiska Oknö utanför Mönsterås (var i samma stuga en period förra året efter skilsmässan så kände till vad det handlade om) och vad som var avsett som något temporärt växte på mig på ett vis som nu lett till att det är ett permanentboende. Det är inte utan utmaningar, compact living (totalt 35m2 ungefär) men i gengäld finns tillgång till fantastiska ytor utomhus (100m till östersjön och badplatser, lekplatser osv i antal inom gångavstånd) och jag har bott in mig.
Såpass att jag nu börjat fundera på hur jag på bästa sätt ska kunna få till något som liknar välljud. Det är trångt..*s*
Nu spelar jag genom Denon 2105 på bara en enkel centerkanal som via läget 5ch stereo spelar både höger och vänster kanal och en liten subwoofer. Lite bättre tv-ljud var ambitionen och det tog på ett vis stann där. I lillstugan ligger dock anläggningen i beredskap. En fläskig och i mitt tycke välljudande Marantz receiver, 4st slutna baslådor med CSS SDX10 som via antimodes +7 vid 25Hz får en riktigt bra tonkurva ner under 20Hz, iNuke slutsteg och mina Tannoy Dual Concentric högtalare. Jag har funderat på hur jag ska få plats med grejerna men lite omflyttning av det provisoriska möblemanget har gett en väggyta som, om jag använder basarna som grund för en bänk där den lite större tv:n som är på ingång kan stå och sätter högtalarna, som är små nog, på väggen så finns plötsligt förutsättningar. Hur jag ska få till det rent akustiskt får jag se, rummet har egenskaper som får ett par mupps att låta som bastunga golvare, men arsenalen innehåller även en hittills oanvänd minidsp så jag får väl friska upp minnet i hur den ska användas och helt enkelt göra vad jag kan.

Först lite dåliga bilder (tagna med surfplatta med allt vad det innebär) så att problematiken, men förhoppningsvis även charmen, blir lite klarare.

Utsidan:
Bild
Bild

Från ytterdörren: Ingång till vardagsrum direkt åt höger. Toalett längst ner till höger..
Bild

Från toadörren:
Bild

Finns en stor öppning mellan ovan visade rum och "köket" jag inte bestämt om jag ska sätta igen eller låta vara kvar.. Bänkspisen ska ersättas av en häll som är införskaffad och som helt enkelt fälls in i skivan..
Bild

Ingången till vardagsrummet:
Bild
Bild

Ytan mellan spisen och den högra väggen är alltså vad som finns tillgänglig för anläggningen.

Köket från vardagsrummet:
Bild

Sovplats (och delar av garderoben) från ingången till vardagsrummet:
Bild

Den lilla toaletten, men som ändå har vad man behöver..
Bild

Bakom det gröna tyget finns ytterligare ett rum som är grabbens, men där hans städskicklighet gav att han inte kände sig bekväm med att få bevisen utlagda på internet..:)
Bild

Misc:
Bild
Bild

Så.. Litet alltså men funkar över förväntan.
Ska bli kul att börja labba lite ljud igen. Intresset går i vågor (eller egentligen inte..men ibland finns annat som tar prioritet) och det är helt enkelt tid nu. Känns fantastiskt kul att vara tillbaka här med. Satt i mer än en timme och bara läste innan jag fick för mig att göra inlägget..

Magnus: Förlåt.. Jag har dem ute i lillstugan men det försvann helt ur minnet och kom tillbaka först när jag började läsa runt lite i förmiddags. Inte ens när packade ner dem för flytten tänkte jag på vår överenskommelse.. Eftersom du är du så misstänker jag att du löst vad du behöver men om du fortfarande vill ha dem så är det bara att säga till.

Nu ska jag sätta mig och läsa ikapp allas medlemspresentationer!

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-08-10 12:31

Skönt att det börjar rätta till sig :) .
Mysigt boende!
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-08-10 12:42

"Det tog stann"

Fint uttryck, var i landet säger man så?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2018-08-10 12:47

NADifierad skrev:Skönt att det börjar rätta till sig :) .
Mysigt boende!

Tack Naddis!
Jo, de senaste 2 åren hoppas jag slippa uppleva igen..men för att använda känd vokabulär så är jag inte bitter. Situationer uppstår sällan bara ur tomma intet och såklart har jag en inte marginell del i vad jag hänt och upplevt. Livet går vidare och med lite tur har man med sig lärdomar.

Är faktisk ganska mysigt.. Lite praktiskt knöligt, där arbetsyta i köket väl är den stora grejen men får jag bara dit hällen kan jag smidigt bygga en stor skärbräda på små fötter som täcker den och som blir en bra arbetsbänk när spisen inte behövs.
För vinterboende kommer jag även behöva göra något åt vattnet. Uppvärmning är inget problem, spisen och elementen löser det behagligt och skulle jag vilja sätta in en luftvärmepump så är 35m2 en behaglig yta att värma även för små varianter så det behöver inte bli så dyrt. Vattnet har dock stängts av månadsskiftet oktober-november tidigare om åren då det alltså riskerar att frysa. Torpargrund med oisolerade rör mellan marken och golvet. Har dock börjat läsa på lite och tydligen ska både billiga och hyfsat lättinstallerade värmeslingor kunna lösa problemet.
Har någon kunskaper i ämnet så tipsa gärna. Blir kanske en tråd i den öppna forumdelen annars lite senare.

"darkg"
Haha.. Well, är ju kalmarit ifrån början och uttrycket är inte precis ovanligt här i trakterna så får väl anta att vi snackar sydöstra Småland.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-08-10 12:53

Som rörmokare så är jag väl bekant med värmekabel till servisledningar.
De kan läggas i röret med en självtätande koppling, eller tejpas/strapsas fast på utsidan av röret.
Är röret redan nedgrävt så passar den första varianten bäst.
Lättast är när det handlar om PEM-slang utan vinkelkopplingar :) .
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: BPM: Gravida pingviner säljes/bytes..

Inläggav Bill50x » 2018-08-10 13:27

BPM skrev:Märkligt.. De växer på en *s*

Jag har börjat vänja mig vid utséendet och jag vet inte om jag tycker de är så jäkla fula längre..
Damens reaktion igår kväll lämpar sig inte för vidare förmedlan däremot...

[ Bild ]

Läcker högtalare. Fick epitet "Den havande pingvinen" när den kom... :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2018-08-10 15:06

"Bill50x"

Var ett par år sedan jag hade dessa nu..men minns dem med värme. Lät oförskämt bra och om inte annat så var de...charmiga..

Här hade dylika tingestar varit omöjliga. Ser stora ut på bild men det var ingenting mot hur de upplevdes i verkligheten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-08-10 15:18

Välkommen tillbaka och bra att det verkar ha ordnat upp sig igen då! :)

Mysig stuga, den där skulle kunna göras både praktisk och jätte fin!
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-08-10 18:33

Håller med - jättefint.... misstänker dock att det är i ett längre perspektiv som det kan bli jobbigt.... men att ta ett par veckors semester på ett sådant ställe hade bara varit underbart....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2018-08-10 20:02

Tack ska ni ha!
Känns mer och mer som att jag vill göra detta till något permanent. Har förstått att jag har relativt fria händer och jag tror att mycket vore vunnet om jag skrotat akutgrejerna som finns i stugan nu och faktiskt tapetserar om eller målar de gröna väggarna och panelen vitt, skaffar lite möbler som gör allt lite mer vardagsrum och mindre just "stuga" och sedan blir av med den hemska bänkspisen till förmån för hällen. Problemet är att jag såklart fortfarande gärna vill ha en ugn..men en renodlad sådan och en modernare, lite mindre micro skulle kunna byggas in smidigt under hällen. Skåpen behöver såklart målas med men ett par goda vänner och en helg så skulle hela stället vara åtgärdat. Har inte precis letat ännu men smarta lösningar för förvaring på små ytor går säkert att hitta och lillstugan är ett smidigt förråd.
Man får se vad det blir av det.

Naddis:
Hur mycket tror du att det skulle kosta att få en rörmokare att fixa till lite slingor? Invändiga är nog modellen då jag inte förstår hur man skulle komma åt att göra en utvärtes lösning. Man kommer helt enkelt inte under stugan utan en massa grävande.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer