Tangband aktiverar- Provar LTAS mätningar

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Tangband

Re: Tangband aktiverar- med mät-mik Dayton imm6

Inläggav Tangband » 2018-09-14 13:41

Vad är nu detta ?
Bilagor
IMG_7775.JPG
IMG_7775.JPG (1.33 MiB) Visad 346 gånger

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-09-14 13:52

Jo, en mätmikrofon med individuell kalibrering för varje mik. Kan användas på min iPad eller iPhone .
Det ska bli intressant att se om kurvorna ser annorlunda ut än den inbyggda miken i iPhone 6.
Sedan iOS 6 har Apple tagit bort limiter och bandbegränsningar vid just mätningar. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-14 13:55

Mätmik är väl att ta i? Kan man använda en förlängningskabel så att den inte sitter i mobilens direkta närhet? Vet man hur signalen från mätmiken processas? Då är väl de där Umik-1 från miniDSP ett bättre väl eftersom man där även har ett mikrofonsteg/ADC som har lite mera kända data? Sedan är det som Johan Lindroos en sak att mäta, en annan att tolka vad man mätt. Vi är nog många som saknar den kunskap som kan behövas där...

Användarvisningsbild
Cortado

Inläggav Cortado » 2018-09-14 13:57

Jag blir ju lite orolig när micken ser ut sådär. Minns jag inte helt fel så såg vi OM1'ans hållare i mätningarna, vilket promptade till att vi gjorde ett VP-rör som har en XLR-kontakt i änden där man sätter micken och sen sitter vp-röret i mickstativet. Detta för att få så lite reflex och diffraktionsytor vid micken.

Men som sagt, det ska bli intressant att se vad vi får för skillnader! :)

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-09-14 13:58

RogerGustavsson skrev:Mätmik är väl att ta i? Kan man använda en förlängningskabel så att den inte sitter i mobilens direkta närhet? Vet man hur signalen från mätmiken processas? Då är väl de där Umik-1 från miniDSP ett bättre väl eftersom man där även har ett mikrofonsteg/ADC som har lite mera kända data? Sedan är det som Johan Lindroos en sak att mäta, en annan att tolka vad man mätt. Vi är nog många som saknar den kunskap som kan behövas där...

Jovisst, dethär är en billig mätmik men man måste väl börja nånstans ? Fått rätt bra recensioner på några ställen. Den verkar optimal med programmet audiotools.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-14 14:01

Tangband skrev:Jovisst, dethär är en billig mätmik men man måste väl börja nånstans ?

Jo, men det vore bättre att börja med en billig PC som du kunde köra riktig mjukvara på. Nu har du ju redan köpt den, men det här är liksom bara en återvändsgränd. Ta den för vad det är och planera inköp av riktig utrustning under tiden.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*unts-unts-unts*

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-09-14 14:58

Mätning i mono
Bilagor
AB1F4D6B-5F3E-4D50-81A2-3028C40B2CDD.jpeg
AB1F4D6B-5F3E-4D50-81A2-3028C40B2CDD.jpeg (470.59 KiB) Visad 323 gånger
Senast redigerad av Tangband 2018-09-14 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-09-14 15:00

Mätning en meter från högtalaren, pink noise en enda högtalare + en subbas. Miken i exakt höjd med diskantdrivern.
Denna mik mäter väldigt annorlunda mot den som sitter inbyggd i min iPhone . Jag vet inte om jag kan lita på kurvorna under 150 hz eftersom det är en del trafik i stan den här tiden.
Bilagor
IMG_7790.JPG
IMG_7790.JPG (116.58 KiB) Visad 323 gånger
Senast redigerad av Tangband 2018-09-14 15:04, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-09-14 15:02

Mätning med rosa brus, stereo i lyssningsposition 3,5 meter från högtalarna i huvudhöjd. Ger en annan frekvensgång.
Bilagor
IMG_7782.JPG
IMG_7782.JPG (116.45 KiB) Visad 322 gånger

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-09-14 15:14

Cortado skrev:Jag blir ju lite orolig när micken ser ut sådär. Minns jag inte helt fel så såg vi OM1'ans hållare i mätningarna, vilket promptade till att vi gjorde ett VP-rör som har en XLR-kontakt i änden där man sätter micken och sen sitter vp-röret i mickstativet. Detta för att få så lite reflex och diffraktionsytor vid micken.

Men som sagt, det ska bli intressant att se vad vi får för skillnader! :)

Cortado- det vore intressant med en rosa brusmätning 1 meter från högtalaren i mono med FUKdist . Har du nån sån ?

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-14 15:18

50 dB på axeln och mycket högre fönster. Med så stort spann och så litet "papper" ser allt rakt ut. Sen är det tydligt att klangbalansen är ... okonventionell, men att få vettiga mätningar först är en förutsättning för att kunna rätta till det.
*unts-unts-unts*

Användarvisningsbild
Cortado

Inläggav Cortado » 2018-09-14 15:25

Tangband skrev: Cortado- det vore intressant med en rosa brusmätning 1 meter från högtalaren i mono med FUKdist . Har du nån sån ?

Kan försöka få till en imorrn.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-09-14 15:32

Gopnik, jag tycker inte kurvan ser jätterak ut vid monomätningen 1 meter från högtalaren, men det är rakare än stereomätningen. Kurvan lutar svagt nedåt mot diskanten med Daytonmiken. Det gör den inte med den inbyggda iPhone mikrofonen. Det är svårt för mig att börja ändra dsp:n i ljudet eftersom varje ändring upplever jag som en försämring. Jag har optimerat dsp-filtret med hörseln och musik i över ett halvår. Baffelsteget är plus 4,1 db från 510 Hz.
Intressant ( om jag kan lita på daytonmiken ) är att jag föredrar lite mer energi vid ca 900 hz. Musiken får liv utan att det känns färgat med några db plus här.

Det går att få snor-raka frekvenskurvor med dbxfiltret men jag är väldigt tveksam till att jag skulle gilla det ljudet.
Senast redigerad av Tangband 2018-09-14 15:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-14 15:42

Tangband skrev:Gopnik, jag tycker inte kurvan ser jätterak ut vid monomätningen 1 meter från högtalaren

Nej, den ser som sagt väldigt konstig ut. Det har däremot inget att göra med det faktum att man inte kan göra seriösa mätningar på ett papper som är en handfull pixlar högt och med 100 dB på vertikalaxeln.
Tangband skrev:Det är svårt för mig att börja ändra i ljudet eftersom varje ändring upplever jag som en försämring. Jag har optimerat dsp-filtret med hörseln och musik i över ett halvår.

Eller, mer sannolikt, så har du spenderat ett halvår på att ratta bort dig och gradvis vänja dig vid en allt mer konstlad klang. Varje förändring kommer nog vara lite obekväm tills igenkänningsfaktorn kommer tillbaka. På samma vis som ett uppskruvande kring 1 khz kan ge en känsla av tydlighet, som man snabbt vänjer sig vid. Och så skruvar man upp lite till, och vänjer sig, och lite till, och lite till, och... Till sist sitter man med den där samtidigt superljusa men blodfattiga, t-y-d-l-i-g-a men samtidigt lite nasala, konstiga klangbalans du ser ut att ha rattat fram. Utan att man riktigt förstår vad som hände.
Det är så det går när man inte kan mäta och se vad man gör.

Börja nu med att ställa in skalorna ordentligt och lär dig de mättekniker som behövs för att både isolera högtalarobjektet från rummet, mäta rummets påverkan som sådan, och till slut även helheten. Även om det sista är det som är minst intressant.
Tangband skrev:Det går att få snor-raka frekvenskurvor med dbxfiltret men jag är väldigt tveksam till att jag skulle gilla det ljudet.

Det är alltså inte "ljudet upptaget någonstans i rummet" som ska vara snörrakt. Och det är så du mäter nu. Och den väldigt ljusa klangen tyder på att du gjort så även tidigare. Det är alltså för rakt - och för krokigt! Du behöver nog börja helt om med ditt filterskruvande om det ska bli bra, men måste behärska mätutrustningen först.
*unts-unts-unts*

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2018-09-14 15:47

En brusmätning LTAS (?) säger väldigt mycket om rummet och lite om högtalaren. Svårt att jämföra om mätningarna görs i samma rum på samma plats osv.
På en meters avstånd summerar inte högtalare med stora avstånd mellan elementen inte likadant som på längre avstånd. Mäter man på längre avstånd med LTAS så blir det ännu mer rum i mätningen.
Jag tycker Tangband ska hitta en bättre app, helst en som gör impulsmätningar, så man själv kan styra hur mycket reflexer man vill ha med. Helst ska det gå att exportera impulsen så vi kan titta på den i bra program.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan, går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Cortado

Inläggav Cortado » 2018-09-14 16:01

Tangband skrev:Gopnik, jag tycker inte kurvan ser jätterak ut vid monomätningen 1 meter från högtalaren, men det är rakare än stereomätningen. Kurvan lutar svagt nedåt mot diskanten med Daytonmiken. Det gör den inte med den inbyggda iPhone mikrofonen. Det är svårt för mig att börja ändra dsp:n i ljudet eftersom varje ändring upplever jag som en försämring. Jag har optimerat dsp-filtret med hörseln och musik i över ett halvår.
Intressant ( om jag kan lita på daytonmiken ) är att jag föredrar lite mer energi vid ca 900 hz. Musiken får liv utan att det känns färgat med några db plus här.

Det går att få snor-raka frekvenskurvor med dbxfiltret men jag är väldigt tveksam till att jag skulle gilla det ljudet.

Jag hade struntat i vad iPhonemiken visar, för tillfället är Daytonmicken med kalibreringsfil det mest pålitliga du har att mäta med (åtminstone borde det vara så). Det du tweakat in är ju något du vant dig vid - man kan vänja sig vid högtalare som har abnormt krokig tonkurva. Om du har möjligheten att göra presets i din DSP så hade jag sparat det du har nu som en preset och sen tweakat till en "snorrak" och sparat det som en preset. Sen lyssna på den raka ett par dagar, med varierande musik och musik med varierande kvalitet för att se hur det låter.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-09-14 16:15

Cortado skrev:
Tangband skrev:Gopnik, jag tycker inte kurvan ser jätterak ut vid monomätningen 1 meter från högtalaren, men det är rakare än stereomätningen. Kurvan lutar svagt nedåt mot diskanten med Daytonmiken. Det gör den inte med den inbyggda iPhone mikrofonen. Det är svårt för mig att börja ändra dsp:n i ljudet eftersom varje ändring upplever jag som en försämring. Jag har optimerat dsp-filtret med hörseln och musik i över ett halvår.

Jag hade struntat i vad iPhonemiken visar, för tillfället är Daytonmicken med kalibreringsfil det mest pålitliga du har att mäta med (åtminstone borde det vara så). Det du tweakat in är ju något du vant dig vid - man kan vänja sig vid högtalare som har abnormt krokig tonkurva. Om du har möjligheten att göra presets i din DSP så hade jag sparat det du har nu som en preset och sen tweakat till en "snorrak" och sparat det som en preset. Sen lyssna på den raka ett par dagar, med varierande musik och musik med varierande kvalitet för att se hur det låter.

Tack för tips, men det hela är ju en djungel. Ska jag försöka ratta till ett ”rakt ljud” 1 meter från högtalaren i mono ? Ska jag använda rosa brus eller vitt brus ? . Ska kurvan vara rak med rosa brus 1 meter från högtalaren, eller ska den vara fallande ( jag mäter ju i rum ) ? Ska miken vara i höjd med diskanten eller placeras mellan bas och diskant ? Tacksam om du kan ge mig några bra förslag.

Imorgon har jag KANSKE möjlighet att mäta frekvensgången hos en vän, han har ett par Akudorik exakt stativhögtalare som är en fyrvägare. Blir intressant att jämföra kurvorna.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-14 16:30

Tangband skrev:Ska jag försöka ratta till ett ”rakt ljud” 1 meter från högtalaren i mono ?

Nej, du ska ha ett "rakt" men någon decibel bassvagt ljud (baffelsteg) från en högtalare i fritt fält. Vilket ska bli ett något basförstärkt ljud framför en tänkt vägg, vilket summerar till någorlunda rak energikurva i mellanbasen. Med en stor dipp om inte väggen är dämpad. Däröver ska det vara "rakt" både rakt fram och i så stora vinklar utåt som möjligt.
Allt detta naturligtvis kraftigt förenklat, men det är en bra början.
Tangband skrev:Ska jag använda rosa brus eller vitt brus ?

Det spelar ingen roll vilken mätsignal du använder, men kurvan ska läsas i för hållande till mätsignalen. Helt ska det inte vara brus alls utan någon form av gatead puls.
Tangband skrev:( jag mäter ju i rum )

Låt bli det. Definitivt till att börja med.
*unts-unts-unts*

Användarvisningsbild
Cortado

Inläggav Cortado » 2018-09-14 16:42

Tangband skrev:Tack för tips, men det hela är ju en djungel. Ska jag försöka ratta till ett ”rakt ljud” 1 meter från högtalaren i mono ? Ska jag använda rosa brus eller vitt brus ? . Ska kurvan vara rak med rosa brus 1 meter från högtalaren, eller ska den vara fallande ( jag mäter ju i rum ) ? Ska miken vara i höjd med diskanten eller placeras mellan bas och diskant ? Tacksam om du kan ge mig några bra förslag.

Jag skulle inte använda brus överhuvudtaget. Programmet har "Impulse response" och verkar för den ha gateing. Du ska kunna skicka resultat via wifi till en dator - exakt hur den funktionen är tänkt vet jag inte utöver det men du kanske kan ladda upp den någonstans på nätet och bjuda på dem här?

Börja testa detta med impulsresponsmätning (svep med gate) och visa vad du får till här. Det ska vara 50dB på Y-axeln.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-09-14 17:33

Det är svårt att tolka detta utan att veta vad som görs i själva beräkningen i appen, som tidigare skrivits. Vad vill du få fram?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-09-14 18:46

gopnik skrev:
Tangband skrev:Ska jag försöka ratta till ett ”rakt ljud” 1 meter från högtalaren i mono ?

Nej, du ska ha ett "rakt" men någon decibel bassvagt ljud (baffelsteg) från en högtalare i fritt fält. Vilket ska bli ett något basförstärkt ljud framför en tänkt vägg, vilket summerar till någorlunda rak energikurva i mellanbasen. Med en stor dipp om inte väggen är dämpad. Däröver ska det vara "rakt" både rakt fram och i så stora vinklar utåt som möjligt.
Allt detta naturligtvis kraftigt förenklat, men det är en bra början.
Tangband skrev:Ska jag använda rosa brus eller vitt brus ?

Det spelar ingen roll vilken mätsignal du använder, men kurvan ska läsas i för hållande till mätsignalen. Helt ska det inte vara brus alls utan någon form av gatead puls.
Tangband skrev:( jag mäter ju i rum )

Låt bli det. Definitivt till att börja med.

Ett litet tillägg : Den där stora "dippen " du pratar om är kompenserad delvis i dsp filtret. Utan kompensation blir det, precis som du säger, en dipp pga reflexen från den odämpade bakväggen . Högtalarens front är 41 cm från bakväggen.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-09-14 18:51

Thomas_A skrev:Det är svårt att tolka detta utan att veta vad som görs i själva beräkningen i appen, som tidigare skrivits. Vad vill du få fram?

Egentligen vill jag ha en referensmätning mot Akudorik exakt med en bättre mikrofon. Det är den bästa stativhögtalaren jag hört, kostar 200000:-.
Det blir intressant att se hur den mäter en meter ifrån med rosa brus. Det blir mätning imorgon kl 14 :) i ett rätt bra dämpat rum med vissa absorbenter på väggarna .

Jag har sedan länge gett upp detdär med att mätningar ger det bästa resultatet . Örat är ett bra instrument att kolla musik med. Men jag kan ändra mig förstås :)

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-14 19:05

Tangband skrev:Ett litet tillägg : Den där stora "dippen " du pratar om är kompenserad delvis i dsp filtret.

Det ska man inte göra. Dels kostar det en massa dist, och dels stället det till energikurvan. Som sagt, börja krypa först. Gå sen.
Få till en högtalare som beter sig vettigt i frifält nu, med så små insatser som möjligt.
Tangband skrev:Jag har sedan länge gett upp detdär med att mätningar ger det bästa resultatet .

Det är ju lätt att komma till den slutsatsen om man inte kan mäta, eller vet hur man gör. Speciellt om man inte är medveten om omfattningen av kunskapsluckorna. Men om det är en inställning du håller fast vid förstår jag inte vad tråden handlar om nu, eller varför folk skulle försöka hjälpa dig. Så som Thomas_A var inne på: vad är syftet? Vad vill du åstadkomma?
*unts-unts-unts*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-09-14 19:08

Tangband skrev:Jag har sedan länge gett upp detdär med att mätningar ger det bästa resultatet . Örat är ett bra instrument att kolla musik med. Men jag kan ändra mig förstås :)

Örat är bra att kolla med, men inte så bra på att föreslå exakt vad som är lösningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-09-14 19:26

Varför använder du inte REW och USB-mik som vanligt fölk!?

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-14 19:31

Belker skrev:Varför använder du inte REW och USB-mik som vanligt fölk!?

Har ingen dator och vägrar skaffa. :roll:
*unts-unts-unts*

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-09-14 19:36

Det är lite synd att det verkar vara lite komplicerat att mäta (rätt), annars hade jag nog mätt mer.
The ability to play gracefully with ideas / Wilde

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-14 19:42

Det är inte alls komplicerat. Om man nu inte gett sig fan på att det ska vara helt omöjligt.
Ställ högtalaren på golvet, lägg mikrofonen framför, starta SIRP och tryck på knappen. Repetera för lite olika vinklar och avstånd. Sen är det bara att hälla upp något alkoholhaltigt, titta på kurvorna, stryka skägget och humma tyst för sig själv i några timmar. Så att det i varje fall ser ut som om man förstår vad man ser. :D
*unts-unts-unts*

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-09-14 19:44

darkg skrev:Det är lite synd att det verkar vara lite komplicerat att mäta (rätt), annars hade jag nog mätt mer.

Rätt eller fel -mäta är roligt! Ger en ny dimension till hobbyn.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-09-14 19:45

Jag är också mätt.
Ligger och halvsvävar i frifält, dvs soffan och är ett med rummet.
Trevlig helg 8) :D !
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer