DVD-ai: Bilder på sida 158

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai: 0,3dB mindre är många gånger mer.

Inläggav DVD-ai » 2018-11-06 07:31

Det går "sådär" med att få upp bilder, blir kanske i helgen?! :roll:
Det är för skönt att bara lyssna på musik och kolla på film så tiden gå och man glömmer bort... :)
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
meshuggener

Re: DVD-ai: sakta och skönt !

Inläggav meshuggener » 2018-11-06 20:49

RMA skrev:Jag har inga motstånd alls i mina och det låter hur bra som helst.
Nu är ju mitt rum ritat av iö och baserat på i28 när det ritades. Har mina djupt in i väldämpade hörn.
Har iallafall inte känt något behov att experimentera med detta.

Låter nästan exakt som mitt rum :-)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-07 07:13

Jag har kollat på film två dagar i rad nu och det står klart att upplevelsen höjts till nya nivåer även då, denna placering av modulerna är verkligen vida överlägsen alla andra testade/möjliga i detta rum.
Jag har beställt en TVmöbel som passar in bra i möbleringen och när den kommer så borde det tå rätt snabbt att kunna få ”färdigt” allt i främre delen av rummet.
Färdigt som i = modifiera gamla absorbenter till att passa okey i nya applikationen.

Det är otroligt vad mycket det påverkar med ett starkt resonant betende runt 90-100Hz, och nu när jag fått ner denna så markant så öppnar sig en svunnen värld i musken.
Även om ljudbilden i detta rum alltid har varit bättre än i förra rummet, så har basen och något i äktheten i ljudet varit lidande.
Det sistnämnda föll på sin plats nu i och med nya placeringen av basmodulerna, dels så fick jag ner resonansen kring 100Hz men sedan hände något mer också.

Om jag testat att spela med enbart två moduler inkopplade så låter det på ett sätt naturligare än om jag spelar med alla 6st och dom står längs med framväggen.
Ställer jag istället modulerna på höjden så blir det naturligare och naturligare ju fler jag kopplar in :D
Det va så jag kom fram till att höjden var viktig i detta rum, men experimentet med två moduler gav också att jag lätt kunde hitta vart på bredden i rummet som modulerna skulle vara.
Nu kunde jag inte ha dom exakt där det var som bäst... pga reflexer på moduler och estetik.
Men jag kan ha dom väldigt nära och detta gjorde underverket i 100Hz området, staplingrn på höjden upplevs främst bidra med självklarhet och integrering mellan toppar och moduler.
Mvh/ David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-08 08:45

meshuggener skrev:
Nu är ju mitt rum ritat av iö och baserat på i28 när det ritades. Har mina djupt in i väldämpade hörn.

Men ni föredrar ca 1,5dB olika nivå i övre bas/undre mellanregister området :)
Då blir man ju nyfiken på om det är skillnader i rummet eller/och i preferens som gör detta?

När jag testat +1,5dB så har det alltid upplevts som alldeles för mycket, påträngande och obehagligt.
Jag kan tänka mig att placerade i hörn kan det kunna behövas dock, men frågan är då hur hårda, väggar som krävs? :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2018-11-08 08:57

DVD-ai skrev:
meshuggener skrev:

Men ni föredrar ca 1,5dB olika nivå i övre bas/undre mellanregister området :)
Då blir man ju nyfiken på om det är skillnader i rummet eller/och i preferens som gör detta?

När jag testat +1,5dB så har det alltid upplevts som alldeles för mycket, påträngande och obehagligt.
Jag kan tänka mig att placerade i hörn kan det kunna behövas dock, men frågan är då hur hårda, väggar som krävs? :)

Jag har betong väggar, ljudet är varken påträngande eller obehagligt.
Vilken sorts väggar meshuggener har vet jag dock inte.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-08 09:29

Det misstänkte jag nästan :)
Jag gissar på att han har mjukare väggar än dig!
Mvh/ David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2018-11-08 16:16

Vore intressant om meshuggener kunde skriva något om sina väggar :) .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-08 17:30

Ja, sannerligen!
Vi vill veta allt!!! :D
Mvh/ David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2018-11-08 19:26

DVD-ai skrev:Ja, sannerligen!
Vi vill veta allt!!! :D

JA. Här går vi igång på alla sorters väggar, hårda som mjuka :lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: DVD-ai: vi vill veta mer om meshuggener's väggar!

Inläggav sprudel » 2018-11-08 23:10

Bättre det än att gå in i väggen! :)
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-09 07:25

Sannerligen ! :D
Mvh/ David

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2018-11-13 20:51

Dom är mjukare än betong

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2018-11-13 21:04

Och dom syns knappt bakom
iso/aco och gardiner :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-13 21:06

Mjuka och dämpade, men nog påverkar det ändå till viss del så det lär vara en del av förklaringen, men ävn andra beteenden i rummet påverkar säkerligen också.
2,2ohm verkar vara vägen att tå här hemma i alla fall :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2018-11-13 22:07

Det nån tjock masonitskiva på befintliga sido väggar.
Och dubbelgips ala ino på bak och framvägg.

Jo det gör nog lite skillnad.

Är lite nyfiken hur Bryston /i32s presterar med 2.7ohm

Jag har 2.2 ohm med liten liten kompromiss att flera skivor blir spelbara. Lite mera "metal" vänligt

Tror inte många snöar in på rumsanpassningen. Det är vi i pingmang klubben och nån till :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-14 12:21

Jag upplever alldeles för stora skillnades på förändringar i nivån i denna rumsanpassning för att inte experimentera med detta, i alla fall lite så att jag hittar ett rimligt rätt läge. :)
Jag har inte investerat pengar i dessa högtalare för att nöja mig med ”som det blir- injustering”... nepp ! :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai: Harakiri - världens starkaste korv?

Inläggav DVD-ai » 2018-11-27 07:54

Nu i dagarna så köpte jag Helldog Harakiri korven direkt av Helldog (som tillfälligt säljer i Nacka Forum), jag lagade till två till middag och hade på en hel färsk och hackad Habanero på.
Det var gott, jag tycker inte att korven var överjävlig alls, den var rätt god dessutom och jag, skulle kunna tänka mig att köra den till lunch på jobbet utan problem.

Nu säljer dom inte sin starkaste sås löst (än) så jag kunde inte göra i enighet med hur det är om man köper korven grillad av dom i gamla stan.
Men jag behöver ha väääääldigt mycket mer chwong än sådär för att ens få någon obekväm känsla som skulle få mig att inte vilja äta vidare.

Är det någon som vet hur mycket skillnad deras sås verkligen gör?
Jag ska testa att äta denna med Exhoresco sås på någon dag här, den såsen är nog den starkaste icke extrakt såsen som går att få tag i :)
Så får vi se vad det resulterar i för upplevelse, det är spännande med stark mat och jag verkar ha en fallenhet för att inte påverkas så mycket av den.

Det blir en hel del Habanero i rediga kvantiteter på och i mat helt naturligt i vardagen :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-11-27 08:28

Skulle tro det är en hel del extrakt i deras sås. Dessutom tror jag att den lagas rätt så varm för att folk inte skall kunna äta för fort.... om jag skulle göra något så dumt som att prova en, så hade jag väntat i ett par minuter innan jag börjat för att låta den svalna....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-27 12:28

Jo, om dom ska, hålla 2mn scovil så är det ju nästan garanterat, att extrakt behövs.
Det finns ju sorter och exemplar som går att koka, ner till 2mn men det är inte gjort i en handvändning direkt.
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-11-27 12:55

DVD-ai skrev:Jo, om dom ska, hålla 2mn scovil så är det ju nästan garanterat, att extrakt behövs.
Det finns ju sorter och exemplar som går att koka, ner till 2mn men det är inte gjort i en handvändning direkt.

Speciellt som det INTE fanns så starka sorter funna när det börjades med Harakikiserveringen.... de har upptäckts senare.

Jag håller mig under 300,000 om jag vill kunna njuta av det personligen även om jag provsmakat (och odlat) starkare. Har fått ChiliKlaus adventskalender av familjen till Fars Dag.... så det blir en het jul för min del... :mrgreen:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-27 17:11

Ja exakt, chilli över 2mn scovile är inget som knappt finns, reaper ligger där uppe men det är beroende på exemplar också...
Men oavsett så är 2mn väldigt starkt, jag åt ett 10mn extrakt en gång, man hade doppat en nöt i det...
Fy fan det var bara störigt och hade inga positiva aspekter alls så det behöver jag inte göra igen, extraktet smakar liksom inte starkt och ger inga bra känslor.
Det bara brinner överallt där den har hamnat och i magen i två dagar typ... Helt värdelöst, det ska ju vara gott!

Jag måste säga att jag är förvånad över Harakiri korven, jag, trodde verkligen att, själva korven skulle var starkare än såhär.
Det är väldigt stark, men jag tänkte mig att jag skulle bli tvungen att stålsätta mig för att få i mig den.
Detta vara ju bara gott och jag njöt för fullt, blev Harakiri till middag dagen efter också bara för att, jag gillade den.

Atom är deras bästa korv, klart godast!
Den är riktigt bra, en av dom bättre korvar jag ätit :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-11-27 17:16

DVD-ai skrev:Ja exakt, chilli över 2mn scovile är inget som knappt finns, reaper ligger där uppe men det är beroende på exemplar också...
Men oavsett så är 2mn väldigt starkt, jag åt ett 10mn extrakt en gång, man hade doppat en nöt i det...
Fy fan det var bara störigt och hade inga positiva aspekter alls så det behöver jag inte göra igen, extraktet smakar liksom inte starkt och ger inga bra känslor.
Det bara brinner överallt där den har hamnat och i magen i två dagar typ... Helt värdelöst, det ska ju vara gott!

Ja, när jag provade Reapern... så även om det var tokstarkt som man fick stå ut med en stund, så kom det ju en god smak efter... annars hade det inte varit lönt....annars kan man ju lika gärna provsmaka en sked som legat i 200 grader i ugnen om man vill det skall göra ont i munnen....

( Skall höra om korvhuset här i Malmö kan ta hem Atom då...)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-27 19:32

Ja kolla det, Atom kan jag rekommendera, jätte god med lite rökigt till och någon senap med lite drag i! :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-11-27 19:36

DVD-ai skrev:Ja kolla det, Atom kan jag rekommendera, jätte god med lite rökigt till och någon senap med lite drag i! :)

Denna tycker jag är bra:
https://www.hot-headz.com/hot-headz-smoky-chipotle-mustard

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-27 19:39

Verkar ju kunna vara den perfekta kombon :lol:
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-11-27 19:41

DVD-ai skrev:Verkar ju kunna vara den perfekta kombon :lol:

Får jag tag på korven skall du få ett utlåtande - senapen har jag ju redan... :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-27 19:50

Jag, har kört stubbs smoky mosquito och Jonnys chipotle/svartpeppar och den kombon är toppen!
Extra gott med lite stekt jalapeno i brödet också :P

Omnomnom nu blev jag ju hungrig...

Har, du något bra tips på vart man kan få tag på Carolina reaper?
Nu är jag ju främst förtjust i färsk chilli, men torkad är okey.
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-11-27 20:13

DVD-ai skrev:Jag, har kört stubbs smoky mosquito och Jonnys chipotle/svartpeppar och den kombon är toppen!
Extra gott med lite stekt jalapeno i brödet också :P

Omnomnom nu blev jag ju hungrig...

Har, du något bra tips på vart man kan få tag på Carolina reaper?
Nu är jag ju främst förtjust i färsk chilli, men torkad är okey.

tycker inte det borde vara så svårt.... fick inte så många på min planta i år att där blev något direkt att erbjuda härifrån.... hade bevattningsförbud lite väl länge...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-28 09:21

Jag har kollat runt lite och inte hittat något bra ställe tyvärr, är lite nyfiken på hur det är att knapra på en reaper så vore kul att testa någon gång :)
Min balkong kommer att vara inglasad till i vår dessutom så tänkte försöka odla lite Habanero, trinidad scorpion men även gärna Reaper :D
Mvh/ David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai: Intressanta saker

Inläggav DVD-ai » 2018-11-30 08:01

Jag, har inte riktigt brytt mig om att testa noga med invinklingen av topparna sedan jag ändrade placeringen på dom, men senaste veckan så har dom fått snurra lite för mig.
Resultatet är (för mig) en aning oväntat, festandet började med att vinkla ut högtalarna, ca 2-3mm åt gången.
För varje utvinkling så reagerade både jag och min vän (som var delaktig denna gång) på att ljudet blev lite mindre "på", vid en viss punkt så började ljudet även att upplevas som mindre hissat i diskanten (något som jag upplevt en tendens till sedan modulerna hamnade som staplar/torn i mitten) vilket var uppskattat.
Det intressanta var att ju mer jag vinklade ut högtalarna ju mindre precis diskantoch ju lägre nivå upplevdes den ha, det började nästan att upplevas bovt (relativt när vi startade).

Jag har inte upplevt detta förr vid utvinkling, min erfarenhet säger mig att utvinkling ger ett mera hissat ljud i diskanten...
Den mesta utvinkling vi testade var att ha högtalarna riktade rakt på lyssnaren.

Mycket intressant detta tycker jag, vidare testar visar att detta hänger väldigt mycket ihop med den ljudgenomsläppliga väggen 50cm bakom soffan, tillför jag mer reflektioner där (har just nu ca 65% reflekterande) så beter det sig istället mer så som jag är van vid.
Alltså utvinkling genererar ett ljusare ljud istället :lol:

Vad roligt det är med alla dessa, variabler Haha

Hur som, just nu så har jag pausat utvinklingen i ett läge som är mycket mera utvinklat än från början och väggen bakom lyssningsplats är som, sagt ca 65% reflekterande.
Jag ska testa att vinkla ut topparna igen för att se hur tiden gör att jag upplever det denna gång, det fanns saker som jag verkligen uppskattade med denna utvinklingen.
Ljudbilden blev verkligen helt svävande och "lätt" på något vis... Dock upplevdes dovheten som fel, men var det pga referensen i stunden eller kan jag kompensera detta med reflektioner från väggen bakom lyssningsplats?
Det är frågan som kräver svar, så ut ska, dom vinklas och ev ska det monteras extra reflektioner på väggen för att se vad som går att göra.

Spännande detta! :)
Mvh/ David

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer