Tangband aktiverar- med mini-Krell !

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Tangband

Re: Tangband aktiverar- Kontaktdistorsion !

Inläggav Tangband » 2019-01-23 20:00

Beslöt igår att dra ut alla xlr - kontakter ( totalt 14 st ) i mitt 3-vägs aktiva system och sätta tillbaka dem igen. Det har inte gjorts förr på två år, undantaget subbasförstärkaren Crown xli 1500 som ju är ganska nyinköpt. Även alla högtalarkablar ( 24 kontakter ! ) drogs ut och sattes fast igen.

Upplever en svag förbättring i tydligheten i ljudet, trodde det var placebo men kort lyssning även idag tycks bekräfta att det faktiskt möjligen låter en smula bättre. Renare och klarare ljud :) .
Kanske kontaktdistorsion förut ? Eller inbillning ?
Någon som har erfarenhet av detta ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-01-23 23:11

Jag brukar innan jag påbörjar en mätsession i labbet testa att "loopa" analysatorn som då visar något under -100dB (0,001%). Jag har aldrig sett skillnad på kablar, men ibland har jag fått lite högre värden pga tafflig kontakt.

Det gäller för övrigt även om jag har Sybarite Audio No1200 inkopplad och testar enkardeligt/entrådigt respektive flerkardeligt - distorsionen är i stora delar av registret (upp till styvt 10kHz) <0,001% oberoende av kabeltyp.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-01-24 00:18

Morello skrev:Jag brukar innan jag påbörjar en mätsession i labbet testa att "loopa" analysatorn som då visar något under -100dB (0,001%). Jag har aldrig sett skillnad på kablar, men ibland har jag fått lite högre värden pga tafflig kontakt.

Det gäller för övrigt även om jag har Sybarite Audio No1200 inkopplad och testar enkardeligt/entrådigt respektive flerkardeligt - distorsionen är i stora delar av registret (upp till styvt 10kHz) <0,001% oberoende av kabeltyp.

Intressant att dåliga kontakter ibland kan ge lite högre värden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-24 12:05

Men inte konstigt alls. Kontakter är, i bristfälligt skick, skapligt olinjära.

Flerkardeliga kablar ger typiskt inte nämnvärd (läs; mätmässigt) THD-påverkan. Den som struntar i artefakter om de är svåra att mäta, bör välja flerkardeliga kablar. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kribban

Re: Tangband aktiverar- Provar delning 18/30 db okt

Inläggav Kribban » 2019-01-25 22:22

Tangband skrev:Subbasarna med Ikea bestå-skal

Väldigt stiligt. Hur har du löst det med luckorna?

Med vänlig hälsning, Christer
klimat-alarmist

Tangband

Re: Tangband aktiverar- Provar delning 18/30 db okt

Inläggav Tangband » 2019-01-25 22:57

Kribban skrev:
Tangband skrev:Subbasarna med Ikea bestå-skal

Väldigt stiligt. Hur har du löst det med luckorna?

Stiligt vet jag inte men.... jo de två subbasarna är ju gjorda av 22 och 30 mm mdf , limmat, skruvat, vars lådor ryms precis inuti ikea bestå- skalet, 2 stycken,- de står precis bredvid varandra .

Efter subbasarna var klara insåg jag att jag behövde skaffa nåt slags elementskydd, - då fanns det ju luckor till bestå-serien att köpa separat för nästan inga pengar alls. :D Fram med sticksågen och såga så luckorna blev en ram, ca 2,5 cm bred och sedan Biltemas Högtalartyg som är fastspänt och häftade med häftpistol på baksidan av luckorna.

Luckorna ( frontskydden ) är därefter fastsatta på respektive subwooferlåda med självhäftande kardborreband köpt på claesohlsson. Efter man sågat ur luckorna väger de inte mycket. Inga gångjärn används alltså.

Dessa var luckorna, samt glasskivan ovanpå:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/prod ... #/40291667
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50196537/
Bilagor
C1C5283E-688F-494A-917A-75CD56E0BFC2.jpeg
C1C5283E-688F-494A-917A-75CD56E0BFC2.jpeg (97.78 KiB) Visad 898 gånger
Senast redigerad av Tangband 2019-01-25 23:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2019-01-25 23:13

Stort tack. Precis vad jag behövde veta. Kommer att göra en liknande lösning i vårt nya vardagsrum

klimat-alarmist

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-01-25 23:14

Kribban skrev:Stort tack. Precis vad jag behövde veta. Kommer att göra en liknande lösning i vårt nya vardagsrum

Kul :)

Tangband

Re: Tangband aktiverar- Provar väldigt branta filter

Inläggav Tangband » 2019-02-11 12:51

Idag ska jag testa filter som är brantare än de jag kört med hittills :)

Hittills, de filter som låtit bäst hos mig är för basar - 30 dB/okt Butterworth vid 78 Hz , mid - 18 dB/okt butterworth vid 78 Hz samt 24dB / okt linkwitz Riley vid 1,8 kHz , diskanthorn- 24 dB/okt linkwitz Riley vid 1,8 kHz.

Tänkte istället på prov plussa 12 dB /okt på allt- det blir alltså 36 dB /okt linkwitz Riley mellan mid och diskant vid 1,8 kHz, samt 42 dB/okt butterworth för basarna vid 78 Hz, midbasen får 30 dB/okt butterworth vid 78 Hz.

Borde summera lika bra som tidigare :) . Men självklart ska jag mäta lite också. Frågan hur en brantare delning upplevs ?

Återkommer kl. 17.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-02-11 13:14

Härligt.
Då kan du berätta hur en brantare delning upplevs :D .
Själv så håller jag mig lagom nöjd, genom att inte jämföra så mycket.
Fast själv är jag inne i en liten lågkonjuktur, vad intresset för anläggningen beträffar.
Fast kul att du ger järnet :) .
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-11 16:34

NADifierad skrev:Härligt.
Då kan du berätta hur en brantare delning upplevs :D .
Själv så håller jag mig lagom nöjd, genom att inte jämföra så mycket.
Fast själv är jag inne i en liten lågkonjuktur, vad intresset för anläggningen beträffar.
Fast kul att du ger järnet :) .

Man borde vara nöjd ja, men... måste ju prova :D .

Klart hittills är att jag gillar udda ordningens filter, delar jag dessutom ända uppe vid 125 Hz med 18dB/ okt båda hållen så låter det helt ok- men jag vet att det förstås skulle kunna bli bättre i detta fall med subbasarna stående under vardera jbl :) . Ska testa :) .

Kan även konstatera att 18 dB/okt 30 dB/okt låter bra för mig vid 78 Hz eftersom mina toppar börjar falla ungefär där då de är pluggade. Det blir akustiskt ungefär ett 30/30 filter.

Även ett 6 dB/okt 18 dB/okt filter vid 78 Hz låter bra. Blir akustiskt ungefär ett 18/18 filter.

Har även testat 30 dB/okt 42 db/okt för midbasar och subbasar vid 78 Hz och det låter bra. Bättre än tex 12 /24 filter vid samma frekvens.

Tja, vad kom jag fram till då ? Inget entydigt utan jag kan nog vara rätt så nöjd med 18/30 filtret jag kört med senaste halvåret. Och att jämna ordningens filter låter sämre i basområdet- tycker jag hittills ivarjefall .

En lärdom jag dragit är att delning 18 db båda hållen vid 125 Hz inte alls låter speciellt illa- kan vara bra att veta vid sommarens tre-vägsbygge. :)

Edit: inte heller med delning mellan boomer och horn vid 1,8 kHz har jag hittat något entydigt- 24 dB linkwitz låter bra,. 48 dB linkwitz upplever jag ger lyssningströtthet i längden. Men jag vet inte vad det skulle bero på.

Däremot verkar den frekvens jag delar vara rätt- delar jag vid 1,7 kHz eller lägre låter det sämre, delar jag vid 1,9 kHz likaså.

Har jag kollat så att allt spelar i fas då, rent akustiskt kanske ni undrar ? Jo , med diskanten fasvänd i Dbx-filtret blir det en stor dipp i frekvensgången vid delningen vid 1,8 kHz. Undre kurvan med boomer och diskant i samma fas.
Mätningen med puls, 20 ms, 24/okt smoothing- 1,1 meter från en högtalare aktiv.
Bilagor
IMG_8506.JPG
IMG_8506.JPG (128.11 KiB) Visad 788 gånger
IMG_8507.JPG
IMG_8507.JPG (128.49 KiB) Visad 788 gånger

Tangband

Re: Tangband aktiverar- Spelar elementen i fas ?

Inläggav Tangband » 2019-02-11 18:48

Det är tydligt att en mätning på frekvenskurvan inte visar allt. :)
Då jag provat med delning vid 1,7 kHz (lät sämre än valda 1,8 kHz ) och 1,9 kHz ( lät sämre ) så ser frekvenskurvan ändå väldigt lika ut om man mäter on axis 1,1 meter från högtalaren.
Jag har provat ett 20-tal olika frekvenser med denna högtalare med början från 1,4 kHz och uppåt till 2300 Hz.
Fastnade för 1,8 kHz som låter bra med alla instrument tydliga i mixen och där akustisk musik låter väldigt naturtrogen.
En rak frekvenskurva är alltså ingen garanti att det låter bra- spridningen med de två elementen som ska delas måste passa vid rätt frekvens och elementen får inte låta pressade vid delningsfrekvensen.
Här måste man nog använda örat :)

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-02-11 19:58

Jag har inte provat själv än men, jag skulle förvänta mig en riktig ravin och inte ett litet tjälskott om allt var ordentligt i fas.
Men det är bara vad jag sett andra lyckas åstadkomma....... :oops: .......

Bild

Typ såhär?

/Johan

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-11 20:07

Tangband mäter inte i ekofri miljö, varför utsläckningen inte blir så fasligt djup.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-11 20:09

Ur(fasligt)djup :D
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger ett par steg | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-26 08:15

Har sedan förra veckan testat Linkwitz Riley 36 db/ okt för diskant/boomer. Det innebär att diskantelementet fasvänds. Utan fasvändning blir det en stor dip vid delningsfrekvensen.
Frekvenskurvan ser likadan ut en meter från högtalaren, som förra Linkwitz 24 db/okt . Resultatet är lovande - möjligen är det ljudmässigt bättre än Linkwitz 24 db/ okt . Återstår en veckas spelande för att iaktta ev. lyssningströtthet innan jag kopplar tillbaka för jämförelse.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-27 15:52

Kopplat tillbaka från 36 db okt linkwitz Riley till 24 , och lyssnar avslappnat, efter en timme står det klart att 24 db/okt linkwitz Riley är den filterbrantheten som fungerar bäst hos mig med dessa högtalare. 36 db filtret låter också bra men ger lite lyssningströtthet, musiken blir en aning tråkigare.
Har förstått tidigare provat 12 db Butterworth samt 18 db med elementen i rätt fas , men det låter inte lika bra som ovanstående brantheter.

Båda linkwitz-filtrena 36 och 24 mäter nästan identiskt i frekvenskurvan, rakt inom +-2 db från 500-12000 Hz, skillnaden är att 36 db linkwitz båda hållen behöver invertera diskanten .

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-02-27 19:53

Kan du prova 48dB/oktav med?

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-27 23:04

rajapruk skrev:Kan du prova 48dB/oktav med?

Jo, jag har jämfört ganska mycket mellan 24 och 48. Upplever att 48 ger en obestämd lyssningströtthet som jag inte vet vad det beror på riktigt. Men det blir lite mindre kul att lyssna på musik, flummigt uttryck, jag vet...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-27 23:43

Kan ju vara bra att ha i åtanke att grupplöptiden (=fasens derivata med avseende på frekvens) ökar med högre ordningstal - givet snarlika Q-värden. Därtill kan man räkna att beteendet utanför referensaxeln blir annorlunda, även om det summeras snarlikt på referensaxeln.

Jag ser inte riktigt varför du skulle behöva så branta filter som ordning åtta (48 dB/oktav=160 dB/dekad)!:)

Tangband

Re: Tangband aktiverar- Delay på diskanthornet

Inläggav Tangband » 2019-03-18 17:05

Beslöt mig för att försöka ta i tu med att se till att elementen spelar precis samtidigt. Det är svårt att se rent fysiskt var elementens akustiska centrum är. Speciellt hornet som ju sitter inne i lådan.

Om jag fasvänder diskanten så det blir en stor utfasning vid delningen, kanske jag kan se hur stor dippen kan bli vid delningen ? Genom att använda delay på endera boomer eller diskanthorn. Jag vet inte om Greg Timbers som konstruerade Jbl 530 redan tänkt på att försänka elementen så de spelar exakt i linje.

Sagt och gjort- började med delay 1 cm på boomern.

Insåg efter en massa mätningar och ytterligare delay att det inte var boomern som skulle fördröjas, det var diskanthornet.

Efter 2 cm delay för diskanthornet blev diskanten , kopplad ur fas , maximerad med dippen i frekvensgången vid delningen.
Vänder jag så tillbaka polvändningen av diskanthornet så det är som det borde vara- blir det väldigt rakt och fint. :)
Provar 3 cm delay- en aning sämre.
Alltså- två cm delay verkar bli bättre. :) sparar inställningen.

Hur lät det då efter 2 cm delay av diskanten ? Jo, det låter lite, lite annorlunda. Ss-ljud har tagit ett svagt steg tillbaka då tex sångerskor sjunger.

Är det någon som känner igen detta som kör aktivt och har använt delay på registren ?
Bilagor
1CA759CD-0459-4E00-A9A4-384B710C7A7A.jpeg
1CA759CD-0459-4E00-A9A4-384B710C7A7A.jpeg (136.59 KiB) Visad 473 gånger
Senast redigerad av Tangband 2019-03-18 18:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-03-18 17:30

Tangband, läste du det Morello skrev?

Olika delningar kan ge spikrak tonkurva rakt fram (referensaxeln) men se väldigt olika ut off-axis.

Du skulle behöva mäta utan några filter alls och se om de redan ligger i fas akustiskt (om det är dina JBL det gäller).

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-03-18 17:57

Cortado skrev:Tangband, läste du det Morello skrev?

Olika delningar kan ge spikrak tonkurva rakt fram (referensaxeln) men se väldigt olika ut off-axis.

Du skulle behöva mäta utan några filter alls och se om de redan ligger i fas akustiskt (om det är dina JBL det gäller).

Bra tips. Elektriskt i fas vet att de redan är.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-03-19 10:01

Morello skrev:Tangband mäter inte i ekofri miljö, varför utsläckningen inte blir så fasligt djup.

Njae... Med sådana högtalare som är aktuella så blir utfasningen normalt större än sådär om element+filter verkligen ger en perfekt fasparallell samverkan. Det är ju dessutom tydligt att integrationen är... skall vi säga måttlig. Vid 1400 Hz så stiger ju nivån vid motfasinkopplingen!

Med allt detta sagt så kan det vara så att detta ÄR de filterfuktioner som (jämfört med de andra han testat) ger Tangband den subjektivt bästa upplevelsen. Att elementen är mer än 120 grader ifrån varandra vi inkoppling ”i fas” (det vill säga på riktigt mer ur än i fas vid 1400 Hz) strax under delningen kan vara precis vad som behövs för att minska direktiviteten i registret under delningen. Det kan vara upplevelsemässigt fördelaktigt om det element som arbetar där har mycket hög direktivitet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-03-19 10:35

Inställningen för att de ska ska spela precis samtidigt bör göras i lyssningspositionen i öronhöjd anser jag, om möjiigt.
1m från högtalaren (där Tangband mätt) blir troligtvis en helt annan inställning pga geometri-skillnader.

Min subjektiva upplevelse är att ljudet ”släpper från högtalaren” när man får till att elementen spelar perfekt tillsammans i tid. Extra viktigt på hornhögtalare med stora ”placeringsfel” av elementens akustiska centrum.

Jag har noterat att Ino-högtalare verkar adressera detta fysiskt så att säga, och undrat för mig själv om inte detta är en av nycklarna till framgång, kanske den största.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-03-19 13:54

Tangband, du kan också ha hamnat i fas, fast hela cykler fel så att säga.
Hornets akustiska centrum är väl rimligtvis längre bak än dina woofers? Och isf ska woofers ha delay för att hamna rätt i tid. Börja med uppskattd rätt fysiska delay och laborera runt den.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-03-19 15:45

rajapruk skrev:Tangband, du kan också ha hamnat i fas, fast hela cykler fel så att säga.
Hornets akustiska centrum är väl rimligtvis längre bak än dina woofers? Och isf ska woofers ha delay för att hamna rätt i tid. Börja med uppskattd rätt fysiska delay och laborera runt den.

Du kan kanske ha rätt i det där.
Två bilder från nätet, den ena visar djupet på baselementet och den andra jbls centerkanal i serien med diskantdrivern, för att se hur drivern i Jbl 530 ser ut.

Kanske omöjligt att veta var centrum är genom att titta på bilderna ? Med avseende för horndrivern- är det där mynningen på drivern som är monterad på hornet som det akustiska centrat ligger ? Eller är det längre bak ?
Bilagor
8CAC7172-A4AC-4D16-BAC3-10FE5771324F.jpeg
8CAC7172-A4AC-4D16-BAC3-10FE5771324F.jpeg (1.18 MiB) Visad 370 gånger
F3FF86D5-A315-41E3-AB5D-AEC9EBF5F3D5.gif
F3FF86D5-A315-41E3-AB5D-AEC9EBF5F3D5.gif (100.09 KiB) Visad 370 gånger

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-03-19 15:48

IngOehman skrev:
Morello skrev:Tangband mäter inte i ekofri miljö, varför utsläckningen inte blir så fasligt djup.

Njae... Med sådana högtalare som är aktuella så blir utfasningen normalt större än sådär om element+filter verkligen ger en perfekt fasparallell samverkan. Det är ju dessutom tydligt att integrationen är... skall vi säga måttlig. Vid 1400 Hz så stiger ju nivån vid motfasinkopplingen!

Med allt detta sagt så kan det vara så att detta ÄR de filterfuktioner som (jämfört med de andra han testat) ger Tangband den subjektivt bästa upplevelsen. Att elementen är mer än 120 grader ifrån varandra vi inkoppling ”i fas” (det vill säga på riktigt mer ur än i fas vid 1400 Hz) strax under delningen kan vara precis vad som behövs för att minska direktiviteten i registret under delningen. Det kan vara upplevelsemässigt fördelaktigt om det element som arbetar där har mycket hög direktivitet.

Vh, iö

Tack för bra info :) . Det är en djungel detta med subjektiv förbättrings-upplevelse och mätbar förbättring ( eller försämring? ) . Ska försöka hitta orsaken till varför det stiger vid 1400 Hz.
Senast redigerad av Tangband 2019-03-19 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-03-19 15:58

Var är det akustiska centrumet i en kompressions-driver ?
Är det vid A eller B ?

Vet jag det kan jag räkna ut allting med en tumstock genom att mäta driverns mynning i hornet utanpå högtalaren samt skruva ut baselementet och mäta avståndet till talspolen.
Bilagor
6728AE62-C5BC-4AE3-8613-C48F0D5C4536.jpeg
6728AE62-C5BC-4AE3-8613-C48F0D5C4536.jpeg (19.04 KiB) Visad 365 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-03-19 17:01

Tangband skrev:Var är det akustiska centrumet i en kompressions-driver ?
Är det vid A eller B ?

Vet jag det kan jag räkna ut allting med en tumstock genom att mäta driverns mynning i hornet utanpå högtalaren samt skruva ut baselementet och mäta avståndet till talspolen.

C.

Mät fasskillnaden mellan elementen akustiskt (=med mikrofon). Du kan med fasinformationen se hur långt ifrån varandra de ligger vilket är det intressanta. Sen varierar fasen med frekvens som Morello skrev (derivatan (förändringshastigheten) ökar med frekvens) och det skiljer sig mellan elementen. Detta kan och bör väl påverka hur man väljer delningsfrekvens.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer