DVD-ai: köpes: Färdigbyggd ”Morello PEQ”

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai: invinkling ger tydligare påverkan med i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-07-10 18:53

David_A skrev:Tycker det verkar som att David och David kommer fram till ungefär samma slutsatser angående vinklar och placeringar på i64s :wink:

Ja det verkar inte bättre än att folk med samma namn även tycker lika, ni är det bevisat 8O :lol:
Mvh/David

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-07-10 23:08

David_A skrev:Tycker det verkar som att David och David kommer fram till ungefär samma slutsatser angående vinklar och placeringar på i64s :wink:

Vad tycker David om i32s nu då, efter spelat lite?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2019-07-11 01:25

i32s hade jag bara drygt en vecka, sedan byttes dom mot ett par i16s. Men det kändes givetvis bekant iom att jag haft både d-optionen och i28 tidigare.
Går aldrig att ta ifrån i56/i64s förmågan att minska rummets inverkan, samt att låta så avslappnat när man spelar högt.
Å andra sidan är i16s ena små lämpliga rackare när man nu blivit trågbodd :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-07-11 10:07

Jag hoppas att mina i32or får det bra i sitt nya hem :)
Mvh/David

Tell

Inläggav Tell » 2019-07-11 12:25

Nu har jag aldrig hört nån i64, men efter era beskrivningar så tänker jag rätt eller fel om jag påstår att i64 spelar bättre dom bl a påminner om linjekällor i deras uppbyggnad?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-07-11 15:21

Det är en del av deras egenskaper att sprida klart snävare i vertikaled ja :)
Det ger trevliga egenskaper som bla kraftig minskning av golv och tak reflexerna, men på det så har man också den en tra kapaciteten med sänkt distorsion som följd.

Efter lite fixande hemma och anpassande så låter det fenomenalt bra hemma nu, ljudet övertygade redan från första början och potentialen var tydlig.
Nu när jag fått lite tid till att justera så står det klart att ljudbilden med i64s vida överträffar ljudbilden jag hade med i32s.
Mvh/David

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-07-11 15:33

Tell skrev:Nu har jag aldrig hört nån i64, men efter era beskrivningar så tänker jag rätt eller fel om jag påstår att i64 spelar bättre dom bl a påminner om linjekällor i deras uppbyggnad?

Viktigt att tänka på är att de kan INTE anses vara linjekällor. Man kan bättre säga att de har kontrollerad vertikal spridning som är olika beroende på frekvens.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai: bottningen av moduler var väggarna !

Inläggav DVD-ai » 2019-07-11 15:45

genstruktur skrev:
Kraniet skrev:
genstruktur skrev:
Ja det är alltid en risk det där. Lite tveksam själv att åka och lyssna på något apfett system :). Blev ju avrådd att lyssna på Solhagas system tex.

För mig har det hittills varit tvärtom. Jag har insett att mitt system är väldigt bra och att det är 5 procenten jag jagar om jag ska ändra nåt. Eftersom jag har begränsat med pengar så är det lätt att sitta nöjd :)

Jag håller med dig i det mesta. Men så har jag en del system kvar att lyssna till med. Man vet aldrig :wink:

Avrådan som jag fick var väl med glimten i ögat med.

Jag vet även att det finns mer att kräma ur mitt eget system. Med bättre rum tex.

Jag skulle nog gå så långt att vilja påstå: Dom flesta system har mer att ge än vad deras nuvarande rum medger. :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: DVD-ai: bottningen av moduler var väggarna !

Inläggav genstruktur » 2019-07-11 21:37

DVD-ai skrev:
genstruktur skrev:
Kraniet skrev:
För mig har det hittills varit tvärtom. Jag har insett att mitt system är väldigt bra och att det är 5 procenten jag jagar om jag ska ändra nåt. Eftersom jag har begränsat med pengar så är det lätt att sitta nöjd :)

Jag håller med dig i det mesta. Men så har jag en del system kvar att lyssna till med. Man vet aldrig :wink:

Avrådan som jag fick var väl med glimten i ögat med.

Jag vet även att det finns mer att kräma ur mitt eget system. Med bättre rum tex.

Jag skulle nog gå så långt att vilja påstå: Dom flesta system har mer att ge än vad deras nuvarande rum medger. :)

Säkert.

Jag menar väl mer att jag hört mitt system i ett IÖ-rum och det lät bättre än mitt vanliga vardagsrum= det finns mer att kräma ur :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai: vinkling ger tydligare påverkan med i64s s170

Inläggav DVD-ai » 2019-07-11 23:27

Haha jag sitter hemma med gåshud, vilken fantastisk kväll med min öppning in i musikens värld !
Det är helt otroligt att sitta njuta av/och lyssna på musiken när alla dess delkomponenter är tydliga som i ett mikroskop och jag kan se hur långt in som helst i den nya värld som bokstavligen öppnar sig framför mig med varje ny låt jag startar.
Wooooowww !!! :o

Jag säger inte att jag har det bästa ljudet på jorden nu, men jag har gåshud över hela kroppen och har haft i timmar... :lol:
Holografiskt, något alldeles vansinnigt !
Och exakt detta var det jag har hört med i64s innan och önskar mig, jösses vad lycklig jag är som har detta hemma nu,det är verkligen såhär musik ska avnjutas.
Man förflyttas in i musiken eller får ett välputsat fönster rakt in i den värld där allting äger rum.

Tack Ingvar för dessa fantastiska högtalare!
Mvh/David

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2019-07-12 02:38

DVD-ai skrev:Haha jag sitter hemma med gåshud, vilken fantastisk kväll med min öppning in i musikens värld !
Det är helt otroligt att sitta njuta av/och lyssna på musiken när alla dess delkomponenter är tydliga som i ett mikroskop och jag kan se hur långt in som helst i den nya värld som bokstavligen öppnar sig framför mig med varje ny låt jag startar.

Jag säger inte att jag har det bästa ljudet på jorden nu, men jag har gåshud över hela kroppen och har haft i timmar... :lol:
Och exakt detta var det jag har hört med i64s innan och önskar mig, jösses vad lycklig jag är som har detta hemma nu,det är verkligen såhär musik ska avnjutas.
Man förflyttas in i musiken eller får ett välputsat fönster rakt in i den värld där allting äger rum.

*Trycker på like-knappen*

Ser fram emot dagen då jag har ett rum värdigt dessa skapelser, de verkar fantastiskt bra!

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: DVD-ai: Tack Ingvar för att du tagit fram i64s s171

Inläggav philipbtz » 2019-07-12 18:19

Jag blir ändå liiite sugen på i56/i64s. Hmm...Kan du försöka beskriva hur stor skillnaden är mot i32s?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-07-12 18:21

philipbtz skrev:Jag blir ändå liiite sugen på i56/i64s. Hmm...Kan du försöka beskriva hur stor skillnaden är mot i32s?

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-07-12 19:04

Haha ja lite så är det. Egentligen den enda egenskapen jag är intresserad av är ljudbildens egenskaper, alltså hur pass 3D och väldefinerad den är. Jag har aldrig varit nära att maxa i32s när de är delade mot basar så ljudtrycksmässigt finns det inget jag saknar. Ljudbilden som den är nu är väldigt bra det är främst inspelningarna som begränsar där tycker jag. Men jag misstänker att det ändå finns lite att hämta i ljudbilden men frågan är hur stor skillnaden egentligen är. Jag har lyssnat för lite på 5-systemen för att dra någon slutsats där. I mitt fall så hade det i så fall varit i56 som hade varit mest intressant då jag tycker det drar iväg med pengarna för mycket annars. När Öhman mätte på mina i32s så gav han mig A+ så de är nog lättsålda :)

Dock begränsar ju infra Y-6 redan i32s så hade behövt mer basar i så fall med så ja det är ju dyrt att byta. Lyssningsavståndet hade jag nog kunnat fixa(sitter nu vid typ 4.1m men hade nog velat ha 5+ meter med i56) med i56:orna hade fått stå farligt nära de främre hörnen och mycket bredare än 3 meter är svårt att fixa från diskant till diskant.

MorganM

Inläggav MorganM » 2019-07-13 22:59

DVD-ai skrev:Haha jag sitter hemma med gåshud, vilken fantastisk kväll med min öppning in i musikens värld !

Hur stort är ditt rum?
Hur långt lyssningsavstånd har du?
Oppo 105D,Holografic Audio pre 25 (remote),Cr 80es,(Rotel rb 1590-Pi 60),(Rotel rb 1590-px2).

makesrain

Inläggav makesrain » 2019-07-14 08:42

Vilken härlig känsla du beskriver, stort grattis till nya högtalarna!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2019-07-14 14:48

philipbtz: får du inte ut mer än 3m mellan diskanterna, kommer det inte att fungera något vidare med i56/64s

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-07-14 22:47

David_A skrev:philipbtz: får du inte ut mer än 3m mellan diskanterna, kommer det inte att fungera något vidare med i56/64s

Jag kommer få 360 cm mellan diskanterna när jag är klart med rummet. Borde räcka.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-07-15 10:43

Misstänker att man vill ha över 4 meter mellan diskanterna med tanke på att man nog borde sitta över 5 meter ifrån dom. Lite gött för då slipper jag fundera över det ens :) mitt rum är för litet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-07-15 11:33

Jag vill påstå att det beror på och antagligen många olika saker.
Nu har jag ej 4m mellan diskanterna och jag upplever att det fungerar bättre med i64s än med i32s i mitt rum, jag har 305cm bara mellan diskanterna (har, en åtgärd på G för att utöka avståndet med ytterligare ca 5cm.
Samma åtgärd ska även ge mig ytterligare 10cm extra lyssningsavstånd.

Jag upplever trots mitt lyssningsavstånd och avståndet mellan topparna att det fungerar bättre än med i32s.
Men jag är övertygad om att det kan bli/har hört uppställning med i64s som låtit - bättre.

Från första början var jag medveten om att det ej är säkert att jag skulle föredra i64s framför i32s i mitt rum.
Jag ville ha i64s dels av skäl med framtidsäkring att göra och med Doption så kan jag använda dessa även i ett för litet rum.
Man kan säga att mitt rum och möjliga placeringar är nog exakt på gränsen till vad som är rimligt.
Jag skulle inte rekommendera 5topparna i ett rum som är mindre...

Mitt rum är 4, 1m brett och 7,6m långt, men i praktiken kan jag ej sitta mycket längre från högtalarna än 4m pga olika orsaker.
Senast redigerad av DVD-ai 2019-07-15 11:39, redigerad totalt 1 gång.
Mvh/David

MorganM

Inläggav MorganM » 2019-07-15 11:38

philipbtz skrev:Misstänker att man vill ha över 4 meter mellan diskanterna med tanke på att man nog borde sitta över 5 meter ifrån dom. Lite gött för då slipper jag fundera över det ens :) mitt rum är för litet.

Då är mitt rum också för litet :( .
Oppo 105D,Holografic Audio pre 25 (remote),Cr 80es,(Rotel rb 1590-Pi 60),(Rotel rb 1590-px2).

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2019-07-15 11:49

MorganM skrev:
philipbtz skrev:Misstänker att man vill ha över 4 meter mellan diskanterna med tanke på att man nog borde sitta över 5 meter ifrån dom. Lite gött för då slipper jag fundera över det ens :) mitt rum är för litet.

Då är mitt rum också för litet :( .

Det är en misstanke ingen sanning ;)

Jag sitter tex väldigt nära närgränsen för mina högtalare, låter det dåligt?
Inte speciellt eftersom jag har väldigt långt till sidoväggarna.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-07-15 13:19

Borde? Tror många sitter "för nära än man borde" till i32s/i28, men de verkar va nöjda ändå.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2019-07-15 16:48

Mitt rum var 4.35, och jag tryckte in dom såpass nära väggen som jag kunde. Men det exakta avståndet mellan just diskanterna kommer jag inte ihåg.
Jag tänkte nog snarare på totala bredden 3m, vilket givetvis blir helt fel i resonemanget.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-07-15 17:19

music4ever skrev:

Borde? Tror många sitter "för nära än man borde" till i32s/i28, men de verkar va nöjda ändå.

Jo det är klart man är nöjd de tål ju att man tänjer på gränserna och man har olika preferenser, för mig det blir för mycket direktljud och ljudbild blir även mycket svårt att få riktigt bra -detta upplever jag iaf med i32s vid 3,0m - helt annan högtalare vid 4,1m. Ingvar har ju skapat olika högtalare för olika avstånd så man kan få en perfekt balans mellan direktljud och reflekterat ljud oavsett rum. Jag är jätteglad att alla som köpt de stora systemen är så nöjda och har fått till det så bra men jag vet inte om jag själv hade vågat gå den vägen med mitt egna rum då det inte kommer bytas kanske någonsin. Sedan hade jag dock mycket väl kunna tänka mig att i56 hos mig hade fungerat bättre än i32s.

Enligt Ingvar:
Ju närmare man sitter en högtalare, desto mindre ljudstrålande yta bör den ha, eftersom stora ytor uppvisar mera geometrisk
distorsion när man ”ser” dem på nära håll, alltså akustiskt. Sådan leder till interferenser och klangfel.

Nä nu känner jag att jag låter så negativ vilket inte är menat utan det är nog bara jag som försöker övertala mig själv att inte köpa i56 :lol:

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-07-15 17:25

David_A skrev:Mitt rum var 4.35, och jag tryckte in dom såpass nära väggen som jag kunde. Men det exakta avståndet mellan just diskanterna kommer jag inte ihåg.
Jag tänkte nog snarare på totala bredden 3m, vilket givetvis blir helt fel i resonemanget.

Mitt rum är 3.8m brett sedan har jag dämp på väggen samt att högtalarna i sig har en viss bredd så jag hamnar runt 3m mellan diskanterna. Men jag hade faktiskt kunnat riva inner-väggarna och tjäna typ 20cm eller mer så ja om jag verkligen vill så finns det ju möjligheter :P

Vilket lyssningsavstånd hade du och testade du olika avstånd?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-07-15 17:42

Ingvar specificerar 4m som minsta lämpliga avstånd för kvalificerad lyssning, jag uppnår detta och med några cm i marginal.
Men mindre vill man nog vara försiktig men, ialla fall i mitt rum för då blir ljudet "på". :)

Bredden blir ju vad den blir för 1/1:18 eller mer i förhållande, detta uppfyller jag precis!
Nu är det ju ingen chansning utan det hade jag räknat på, men har man mindre rum än mitt så skulle jag vara försiktig med att köra på "5topparna".
Mvh/David

MorganM

Re: DVD-ai: Säljer 2st Ino B88z boomer för pi60s, i16s osv..

Inläggav MorganM » 2019-07-15 22:21

Kraniet skrev:
Morello skrev:
DVD-ai skrev:Mitt chema ser lika ut :)

Då undrar man ju vad ni monterat. 1,8? 2,2? 2,7? 3,3? 3,9?

Borde ju ge en väldigt stor skillnad i ljud. Ganska mycket mer dämpning med 3,9 mot 1,8.

Jag upplevde i32s något på gränsen till för "heta" för mina öron. Men det kanske finns justermöjligheter då

Intressant!
Ingvar kanske kan förklara (igen) varför det står så på schemat?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-07-15 23:13

Frågan är om man inte har räknat fel? När Ingvar var hos mig så fick jag uppfattningen att han räknar på avståndet till högtalaren, inte till 1,18 punkten! Det betyder att för mig som kommer ha ett 1,18 avstånd på 425 cm så kommer det bli ca 553 cm till högtalarna (från mitten).
Så är det någon som vet att det absolut är 1.18 avståndet som menas eller själva avståndet till högtalarna, som jag uppfatta Ingvar?
Senast redigerad av music4ever 2019-07-15 23:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-07-15 23:28

music4ever skrev:Frågan är om man räknar fel. När Ingvar var hos mig så fick jag uppfattningen att han räknar på avståndet till högtalaren, inte till 1,18 punkten! Det betyder att för mig som kommer ha ett 1,18 avstånd på 425 cm så kommer det bli ca 553 cm till högtalarna (från mitten).
Så är det någon som vet att det absolut är 1.18 avståndet som menas eller själva avståndet till högtalarna, som jag uppfatta Ingvar.

Väldigt bra poäng!

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer