DVD-ai: infraY12 blir infraY16, bygge pågår!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai leker med textila experiment, bild sida 191

Inläggav DVD-ai » 2020-02-08 13:01

NonMorales skrev:
DVD-ai skrev:En bild på nuläget, pga att det knappt existerar snygga tyger (som jag tycker passar hos mig) som är bra nog i diskanten så är en tillfällig lösning ACO utanpå tyget.
Valet föll på en gardin från Jysk, den heter Austra och färgen är grå, den är i verkligheten lite lätt skimrande silver-grå och jag tycker den är riktigt trevlig.

Fortsättning följer :)

Ett par Von Schweikert VR-4 hade inte varit dumt i det rummet! Dags att uppgradera kanske?

Hmm, ja du skrev något liknande i en annan tråd under Ino forum där TS gjorde gällande att bla nya toppar med mer kapaciteten var av intresse, då ansåg jag i64s vara ett bra val i ett så stort rum som denna person har.

Men vad har det med mig att göra?
Varför skulle det vara en uppgradering för mig?
Och varför skriver du samma sak här?
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: DVD-ai leker med textila experiment

Inläggav Nattlorden » 2020-02-08 15:22

NonMorales skrev:
DVD-ai skrev:En bild på nuläget, pga att det knappt existerar snygga tyger (som jag tycker passar hos mig) som är bra nog i diskanten så är en tillfällig lösning ACO utanpå tyget.
Valet föll på en gardin från Jysk, den heter Austra och färgen är grå, den är i verkligheten lite lätt skimrande silver-grå och jag tycker den är riktigt trevlig.

Ett par Von Schweikert VR-4 hade inte varit dumt i det rummet! Dags att uppgradera kanske?

Från en som verkligen gillar VR-4:orna.... Mot DVD-ai:s högtalare har de inte en dragit in luften för att ha en suck. ( VR-10 skulle kanske haft det, men de har jag inte hört. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2020-02-08 20:44

DVD-ai skrev:
Morello skrev:Skulle det inte bli ännu finare med akustikpanelerna bakom gardinen?

Jo men låta påtagligt sämre, som sagt är snygga gardiner typiskt inte bra nog... :(

Har du jämfört ? :D
Stereo = Dator, TV, Optiskt,Najda, 6 x InterM R300plus, Fukdist och 4 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-02-08 21:01

NADifierad skrev:
DVD-ai skrev:
Morello skrev:Skulle det inte bli ännu finare med akustikpanelerna bakom gardinen?

Jo men låta påtagligt sämre, som sagt är snygga gardiner typiskt inte bra nog... :(

Som DVD-ais talesman och pressfotograf kan jag avslöja att jag var på plats när gardinerna först kom på plats ordentligt.
Vi lyssnade en massa och jag föreslog att han skulle testa att ställa fram ACO-skivorna vid sidoväggarna då jag fortfarande upplevde ljudet lite oroligt i högre register.
Han ställde istället fram dem framför gardinerna och vi såg till att de kom upp en bit från marken.
Jag fick medge att ljudet nu upplevdes betydligt lugnare och kunde stilla min önskan att bråka med hans sidoväggar för stunden.
Själv är jag för tillfället belåten med IKEA Sanela bakom mina iP. De har just fått lite hjälp av billighetsACO (bakom gardinerna).

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2020-02-08 21:35

Ronnie skrev:
NADifierad skrev:
DVD-ai skrev:

Som DVD-ais talesman och pressfotograf kan jag avslöja att jag var på plats när gardinerna först kom på plats ordentligt.
Vi lyssnade en massa och jag föreslog att han skulle testa att ställa fram ACO-skivorna vid sidoväggarna då jag fortfarande upplevde ljudet lite oroligt i högre register.
Han ställde istället fram dem framför gardinerna och vi såg till att de kom upp en bit från marken.
Jag fick medge att ljudet nu upplevdes betydligt lugnare och kunde stilla min önskan att bråka med hans sidoväggar för stunden.
Själv är jag för tillfället belåten med IKEA Sanela bakom mina iP. De har just fått lite hjälp av billighetsACO (bakom gardinerna).

Men skulle det gå att höra skillnad, om de ställdes bakom gardinerna?
Eller har jag missförstått, och ni redan provat även detta? :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt,Najda, 6 x InterM R300plus, Fukdist och 4 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-02-08 21:38

NADifierad skrev:
Ronnie skrev:
NADifierad skrev:Har du jämfört ? :D

Men skulle det gå att höra skillnad, om de ställdes bakom gardinerna?
Eller har jag missförstått, och ni redan provat även detta? :)

De stod där innan de flyttades framför.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2020-02-08 21:43

Ok .
Här snackar vi finlir :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-08 23:50

NADifierad skrev:Ok .
Här snackar vi finlir :D

Alltid! 8)

Men skillnaden är inte försumbar för den sakens skull.
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
dewpo

Re: DVD-ai leker med textila experiment

Inläggav dewpo » 2020-02-09 16:39

B6544224-F342-4AD3-A0B8-7564BC9DAF9A.jpeg
B6544224-F342-4AD3-A0B8-7564BC9DAF9A.jpeg (728.88 KiB) Visad 725 gånger

:D Alltid trevligt att se ett rum där det är tydligt vad som prioriteras (ljudet!)

Sen undrar jag om detta med att gardiner inte är tillräckligt ljud-genomsläppliga?
Är det något som syns på mätningar, Eller är det mer sublima skilllnader?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-10 08:33

Hehe tack :)

Ja ljudet är lite prio hos mig, dock bryr jag mig mycket om hur det ser ut och där är jag inte hemma än.
Det behöver funderas och kluras på hur jag ska göra med lite olika ting som har med gardinerna att göra samt hur jag ska gömma alla kablar snyggt.
Och det ska kluras på om jag ska ordna Ett tillräckligt transparent tyg så jag kan dölja ACO.
Eller om ACO måste vara synlig, ja då är frågan hur jag ska göra denna mindre iögonfallande :roll:

Jag det mätt upp stora skillnader i tygets genomsläpplighet jämfört med ett mycket glest linnetyg, dock har jag inte mätt upp reflexerna än, men det kommer :)
Det är en liten skillnad men som hörs tydligt i form av försämrad upplösning med tyget framför ACO istället för ACO framför tyget
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai Söker cromecast audio att köpa!

Inläggav DVD-ai » 2020-02-12 09:38

Jag vill väldigt gärna köpa en cromecast audio, om någon har en av avyttra !? :)

Och jag säljer en Yamaha wxc-50, den kan bytas mot en cromecast Audio och något drickbart, fördelaktig deal för dig som är sugen på en sådan här Yamaha och sitter på en Cromecast Audio du inte behöver.
Original emballage och tillbehör finns kvar.
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: DVD-ai Cromecast audio köpes, Yamaha wxc-50 säljes!

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-12 13:38

Finns fortfarande Chromecast Audio på t.ex. ebay, från ca 450 kr och uppåt. Tror jag behåller min även om jag sedan en tid gjort som Strömberg och anslutit min datorplatta via USB. Det ger på något vis en bättre upplevelse än via Apple Airport Express eller Chromecast Audio anslutna optiskt till min DAC/försteg. Har några låtar som distar lite när man kör trådlöst. Känns som man inte riktigt vet vad som sker i den förlängda mjukvarukedjan med Airfoil for Windows som krävs för att skicka trådlöst. Med en Apple iPad fungerar det utan extra mjukvara men den har andra begränsningar, den vi har är för gammal. Det är visserligen bökigt med kabel till en datorplatta, inte minst om man vill sitta med plattan i knäet. Nu hävdas det förstås att man kan köra Chromecast Audio som Endpoint i Roon. Det har jag ännu inte testat.

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2020-02-12 15:36

Jag har en chromecast audio till övers och är lite halvsugen på en sån där yamaha :) har följt era äventyr i yamahatråden så jag tror att jag vet vad jag ger mig in på.
Köpt till en liten sån här plupp så att man får optisk ut.
Använde chromecasten i kolonistugan tidigare. Numera har den bara legat.
Ska se över vad jag har för flaskor att skicka med i så fall. Hojta till om det låter intressant

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-12 18:18

Jag har inget behov av Yamahan, men jag har en helt ny oanvänd Chromecast Audio i skrivbordslådan. Kommer nog aldrig använda den så jag kan lika gärna byta bort den.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-13 11:11

RogerGustavsson skrev:Finns fortfarande Chromecast Audio på t.ex. ebay, från ca 450 kr och uppåt. Tror jag behåller min även om jag sedan en tid gjort som Strömberg och anslutit min datorplatta via USB. Det ger på något vis en bättre upplevelse än via Apple Airport Express eller Chromecast Audio anslutna optiskt till min DAC/försteg. Har några låtar som distar lite när man kör trådlöst. Känns som man inte riktigt vet vad som sker i den förlängda mjukvarukedjan med Airfoil for Windows som krävs för att skicka trådlöst. Med en Apple iPad fungerar det utan extra mjukvara men den har andra begränsningar, den vi har är för gammal. Det är visserligen bökigt med kabel till en datorplatta, inte minst om man vill sitta med plattan i knäet. Nu hävdas det förstås att man kan köra Chromecast Audio som Endpoint i Roon. Det har jag ännu inte testat.

Jo men jag vill inte ha grejer på hyllan så jag ser gärna att någon hämtar min Yamaha och lämnar en Cromecast Audio, helst så ny och fräsch som bara möjligt. :)
Jag har inget behov av Yamahan och känner inget större sug efter att jaga konor och ören vid en försäljning av denna heller, då gör jag gärna ett förmånligt byte för någon som vill ha ett försteg/DAC till bra pris. :)
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai Yamaha wxc-50 säljes!

Inläggav DVD-ai » 2020-02-13 18:50

Jag har löst en cromecast på annat vis, så nu är det bara aktuellt att sälja Yamahan.
1000kr?! :)
Mvh/ David

More is more

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-02-13 19:56

Kör du ROON nu ? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-14 13:29

DVD-ai skrev:Jag har löst en cromecast på annat vis, så nu är det bara aktuellt att sälja Yamahan.
1000kr?! :)

Denna är nu såld!
Mvh/ David

More is more

Tangband

Re: DVD-ai Yamaha wxc-50 såld!

Inläggav Tangband » 2020-02-15 09:14

Har du provat låna hem lite dyrare alternativ ? :)

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-02-15 13:49

Kanske dags att se sig om efter en dac med integrerad streamer eller en bättre streamer?

Tycker en Chromecast Audio känns fjuttigt för streaming med tanke på din övriga utrustning. :mrgreen:

Streamer och DAC i ett:
https://www.thephonograph.net/mytek-brooklyn-bridge-review/

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-15 14:19

Det spelades lite musik, Det var inte det starkaste jag spelat men absolut mycket starkare än vad jag brukar.
Låten var Svanrand från bandet Heilung
Undrar hur starkt jag har spelat som starkast här hemma, det måste nästan mätas på det med. :D
Bilagor
rsz_dsc_0869.jpg
rsz_dsc_0869.jpg (1.24 MiB) Visad 176 gånger
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-15 14:25

pontareee skrev:Kanske dags att se sig om efter en dac med integrerad streamer eller en bättre streamer?

Tycker en Chromecast Audio känns fjuttigt för streaming med tanke på din övriga utrustning. :mrgreen:

Streamer och DAC i ett:

Mjo men trådlösa grunkor har jag givit upp hoppen om.
Dom är endast till för när man inte bryr sig, dom fungerar för dåligt...
Nu kör jag USB från min platta och rakt in i DAC, Tidal kan då köra Master audio och DAC aggerar ljudkort och kan hantera allt Tidal levererar utan några dumheter.

Det låter bättre än tidigare lösningar som ställt till det pga bla omsampling.

Trådat är vägen att gå, hur mycket man än vill intala sig att det nog klarar sig utan... :)

Nu är jag nöjd över funktionen som är utan buggar, lagg och utan ljudförstörande signalbehandling.
Man får stå ut med att en sladd är kopplad till plattan bara.
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-15 14:43

Tangband skrev:Har du provat låna hem lite dyrare alternativ ? :)

Nja jag litar inte på någon lösning riktigt, nu kör jag med kabel till plattan och Tidal direkt via USB till min DAC som ljudkort.
Inget chaffs och klanderfri funktion på alla vis :)

Så får det vara för seriös lyssning framöver och Cromecast Audio för när man bara vill kunna vara vart man vill i lägenheten och styra musiken.
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-15 14:55

DVD-ai skrev:Mjo men trådlösa grunkor har jag givit upp hoppen om.
Nu kör jag USB från min platta och rakt in i DAC, Tidal kan då köra Master audio och DAC aggerar ljudkort och kan hantera allt Tidal levererar utan några dumheter.

Låter du Chromecast agera ljudkort?

DVD-ai skrev:Det låter bättre än tidigare lösningar som ställt till det pga bla omsampling.

Trådat är vägen att gå, hur mycket man än vill intala sig att det nog klarar sig utan... :)

Nu är jag nöjd över funktionen som är utan buggar, lagg och utan ljudförstörande signalbehandling.

Vitsen med Chromecast är väl att köra trådlöst?

Jag kör sladd från USB direkt till min DAC om jag vill ha bästa ljudet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-15 15:01

RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:Mjo men trådlösa grunkor har jag givit upp hoppen om.

Låter du Chromecast agera ljudkort?

DVD-ai skrev:Det låter bättre än tidigare lösningar som ställt till det pga bla omsampling.

Vitsen med Chromecast är väl att köra trådlöst?

Jag kör sladd från USB direkt till min DAC om jag vill ha bästa ljudet.

Du missförstår :)
Jag kör inte alls med Cromecast Audio när jag finlyssnar.
Utan då så kör jag USB kabel direkt från plattan och in i min DAC som då agerar ljudkort, Tidal spelas upp på plattan och all information skickas direkt till DAC "utan att passera gå" :D
Detta fungerar felfritt ur alla avseenden!

När jag kör med Cromecast så är denna uppkopplad med nätverkskabel till min router och ljudet överförs via optisk kabel till min DAC, Cromecast styrs trådlöst från plattan.
Denna lösning fungerar inte felfritt den heller så som alla lösningar jag någonsin testat hemma, hos andra eller i butik. :)
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: DVD-ai spelade musik och hade en mick igång!

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-15 16:06

Då gör vi på liknande vis! Att min Tablet-PC hämtar från det trådlösa och skeppar vidare till DAC:en via sladd fungerar bra hos mig.

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-02-15 16:47

DVD-ai skrev:
pontareee skrev:Kanske dags att se sig om efter en dac med integrerad streamer eller en bättre streamer?

Streamer och DAC i ett:

Mjo men trådlösa grunkor har jag givit upp hoppen om.

Det låter bättre än tidigare lösningar som ställt till det pga bla omsampling.

Ah okej fattar, men skaffa en liten pc då och koppla via usb direkt till din benchmark dac, så styr du pc'n/tidal via plattan bara, då är du trådlös i kontrollen men inte musiken?

En intel nuc med windows 10, borde funka fint. På köpet får du en fin mediaspelare som du kopplar till din tv via hdmi för alla dina filmbehov.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-02-15 16:50

DVD-ai skrev:Det spelades lite musik, Det var inte det starkaste jag spelat men absolut mycket starkare än vad jag brukar.
Undrar hur starkt jag har spelat som starkast här hemma, det måste nästan mätas på det med. :D

70 dB(z) är väl nästan samtalsvolym. Menar du att det kändes högt?

Frisk

Re: DVD-ai spelade musik och hade en mick igång!

Inläggav Frisk » 2020-02-15 16:56

Finns det dockningsstationer även till lightning-kontakten, eller hur ansluter du både ethernet-kabeln för musiken och usb-kabeln till DACen? Eller har du musiken lokalt lagrad på plattan?

Jag kör raspberry pi med ethernet från NAS för biblioteket och USB-kabel till DACen, för stunden Topping D50s, men ska jämföra mot Oppo UDP-205 så fort jag orkar. Förväntar mig inte höra någon skillnad, men blir gärna överraskad.

Raspberryn skickar vidare musiken utan omsampling och klarar alla vanliga format inklusive DSD.

Belker skrev:
DVD-ai skrev:Det spelades lite musik, Det var inte det starkaste jag spelat men absolut mycket starkare än vad jag brukar.

Fast bilden inkluderade ju också 115,8 och 123,0...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-15 16:59

Belker skrev:

Fast det står ju 124 dB för topparna....

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer