hifikg hoppar högt! Nu med ljudprov!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: hifikg fredagslyssnar

Inläggav PerStromgren » 2020-03-20 20:08

Lirar du på amerikanskorna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg fredagslyssnar

Inläggav hifikg » 2020-03-20 20:10

PerStromgren skrev:Lirar du på amerikanskorna?

Nix, sen ett par veckor står de vända mot väggen medan OA52 lirar för fullt, dvs utan basstöd och delning. Då behövs heller ingen matta på väggen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg diggar Corona

Inläggav hifikg » 2020-03-22 13:01

Polarens MBL ingår i den sk Corona-line serien från MBL. Säljande namn? Tja... Riktigt trevligt ljud levererar de i varje fall!
Ser fram mot att få höra Kelsea mfl på dem
Bilagor
kelsea.jpg
kelsea.jpg (92.67 KiB) Visad 845 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg diggar Corona

Inläggav hifikg » 2020-03-22 19:31

Stämsång som jag blir glad av, små glada trudelutter o inget jättedjup att analysera, pigga flickor, skickliga musikanter och en inspelning som visar att det går att få bra ljud 2020! Duchess med självbetitlat album. Enjoy!
Bilagor
duchess.jpg
duchess.jpg (116.5 KiB) Visad 794 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg steppar upp

Inläggav hifikg » 2020-03-24 21:36

Anslöt subbarna igen o eftersom jag inte är mer än 99,9% säker på kopplingen, måste märka ut bättre, så kopplade jag via NAD 208:an, såna går som bekant aldrig sönder, så det kändes säkrare. Blev rätt vid första försöket, så när som på att jag glömde flytta högtalarkablarna o lyssnade på enbart subbarna ett par timmar innan jag tyckte att det var lite klent mellanregister och total avsaknad av diskant :)

Nu kör jag Carlsson + subbar + NAD 208. Framåt natten kopplar jag in rören ihop med subbarna, något för intresseklubben att anteckna :)

Det som spelas just nu är för övrigt Karin Krog, lite avantgardistisk jazz som avlyssnas bäst blundande så man kan låta sig sväljas av musiken. Omslaget kan säkert väcka bestörtning så jag drog ner storleken ordentligt.
Bilagor
karinkrog.jpg
karinkrog.jpg (141.56 KiB) Visad 686 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-03-25 11:51

Å hur gick det? :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-25 12:42

Johan_Lindroos skrev:Å hur gick det? :)

Iddes inte växla, lyssnade långt in på småtimmarna. Somnade till Eric Clapton :)

Användarvisningsbild
FBK

Re: Hifikg hör på rör

Inläggav FBK » 2020-03-25 21:47

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Det måste väl ändå bero på och bero på mycket, eller? Tänker att kombinationen av försteg o högtalare borde spela en hel del roll, precis som det rum musiken spelas upp i, kanske påverkar t o m valet av DAC. Jag vill inte påstå att något blivit markant "ljusare" jämfört med NAD 208 lyssning. Lite luddigare kanter på en del musik, men inte alls så mycket som jag hoppats och kanske går det att få den att jobba över sin kapacitet, men jag är inte den som går in för att spränga trumhinnorna.

När jag läser runt på nätet kan t o m valet av märke på rören spela in, verkar det som, för att inte säga olika rörtyper. Kombinationerna är näst intill oändliga.

Vilken modell, med vilka rör avnjöt du? Hur länge?

Ingen aning då det var för mycket länge sedan. Var på väg att köpa högtalare som inte blev av, men de demade olika elektronik för att visa hur högtalarna ändrade karaktär tydligt. Och Primaluna sågade jag
direkt. Men du har inte mina öron och jag har inte dina så vi kan uppleva saker olika :wink:

Så kan det förstås vara. Och mycket annat. Du är välkommen att hälsa på, så får du se om du tycker annorlunda här :)

Jag kommer hemskt gärna, skulle vara kul att få lyssna på dina högtalare. Men det får ske lite längre fram någon gång då jag har lite mindre problem med bla. min onda hand (var med om en truckolycka på jobbet) och den där myndigheten som heter Försäkringskassan.
Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-25 23:03

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Ingen aning då det var för mycket länge sedan. Var på väg att köpa högtalare som inte blev av, men de demade olika elektronik för att visa hur högtalarna ändrade karaktär tydligt. Och Primaluna sågade jag
direkt. Men du har inte mina öron och jag har inte dina så vi kan uppleva saker olika :wink:

Så kan det förstås vara. Och mycket annat. Du är välkommen att hälsa på, så får du se om du tycker annorlunda här :)

Jag kommer hemskt gärna, skulle vara kul att få lyssna på dina högtalare. Men det får ske lite längre fram någon gång då jag har lite mindre problem med bla. min onda hand (var med om en truckolycka på jobbet) och den där myndigheten som heter Försäkringskassan.

Du är välkommen, som sagt, och sannolikheten för att Primaluna stannar kvar har ökat sedan den fick stå på några dygn på raken. Har fått för mig att den nu har fått lite av den rörkaraktär (färgning) som jag önskade med den pjäsen :)
Nu har den varit avstängd ett par dygn till förmån för 208:an så frågan är om den behöver värmas upp på nytt eller om den "lärt" sig nu. Hoppas handen läker o att du kan ta dig hit. Fintuna är det Sigtuna det? Eller kanske närbelägna Eskilstuna?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-26 01:34

Avslutar dagen med att lyssna på dagens fynd, Varsamt med Monica Z, inhandlad för tio spänn (tysk pressning o allt). Inledde med transistorer, men reste mig plötsligt upp o flyttade ett gäng kablar o nu är det rörglöd igen. Jag inbillar mig att, trots att rören var iskalla för fem minuter sen, basen låter rundare och Monica en smula mjukare, lite så där fluffigt som jag önskade mig. Nu är jag nöjd med Primalunan också och nu ska den få stå på en vecka i sträck, kan den "mogna" ännu mer? Spelar på en ganska sansad ljudnivå så här på nattkröken.

Lyssna! Saxen i inledningen till "Som ett andetag", mums och sen materialiserar sig Monica i rummet, visst är det en perfekt illusion!?

Användarvisningsbild
anoden

Inläggav anoden » 2020-03-26 13:20

Jag tror rörförstärkaren stannar eftersom du sätter musiken främst, det vittnar om inte annat, valet av högtalare om.(De du spelar på nu).

Keep swinging!

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2020-03-26 18:28

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:

Du är välkommen, som sagt, och sannolikheten för att Primaluna stannar kvar har ökat sedan den fick stå på några dygn på raken. Har fått för mig att den nu har fått lite av den rörkaraktär (färgning) som jag önskade med den pjäsen :)
Nu har den varit avstängd ett par dygn till förmån för 208:an så frågan är om den behöver värmas upp på nytt eller om den "lärt" sig nu. Hoppas handen läker o att du kan ta dig hit. Fintuna är det Sigtuna det? Eller kanske närbelägna Eskilstuna?

Det är Vallentuna. Men jag kommer att flytta till Enköping nästa år om jag får lägenhet då eller när det blir beroende på kötiden.
Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-03-26 20:49

Intressant att den är Tyskpressad, det finns inte enligt discogs.
If I speak at one constant volume
At one constant pitch
At one constant rhythm
Right into your ear,
You still won't hear
You still won't hear

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-03-27 00:17

HenrikTornquist skrev:Intressant att den är Tyskpressad, det finns inte enligt discogs.

Jo då, den finns i själva verket endast på tysk cd-pressning - kolla till exempel https://www.discogs.com/Monica-Z-Varsam ... se/3293984. Bredvid omslagsfotot anges utgivningsland, inte ursprungsland. Har inte hört skivan på femton år och nog aldrig här hemma. Noterar nu att sången på första spåret är ganska förvrängd.

Med vänlig hälsning

Pekka
Chefredaktör Musik & Ljudteknik
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-03-27 06:55

PekkaJohansson skrev:
HenrikTornquist skrev:Intressant att den är Tyskpressad, det finns inte enligt discogs.

Jo då, den finns i själva verket endast på tysk cd-pressning - kolla till exempel https://www.discogs.com/Monica-Z-Varsam ... se/3293984. Bredvid omslagsfotot anges utgivningsland, inte ursprungsland. Har inte hört skivan på femton år och nog aldrig här hemma. Noterar nu att sången på första spåret är ganska förvrängd.

Med vänlig hälsning

Pekka

Helt rätt, jag var inte tillräckligt uppmärksam.
If I speak at one constant volume
At one constant pitch
At one constant rhythm
Right into your ear,
You still won't hear
You still won't hear

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg lyssnar på Cris Barber

Inläggav hifikg » 2020-03-31 15:35

Trodde att jag hittat en unik, CD med felstavning och allt, men icke. Sångerskan heter verkligen Cris, så nu har jag ännu en Barber i min samling och tro det eller ej, men hon är riktigt bra. Ett fonogram som jag verkligen kan rekommendera :)
Bilagor
crisbarber.jpg
crisbarber.jpg (84.52 KiB) Visad 270 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg hoppar högt!

Inläggav hifikg » 2020-04-03 10:17

Köpte en plastskiva igår, jorå, jag smög in till hökaren, tyckte Anders sa att det var okej. Det blev Anna Ihlis "Avskedet 1864-1918". Hade ingen aning om vad det var för musik, men jag kunde inte gärna gå tomhänt från hökaren. Googlade och lärde mig snabbt att det är dikter av gamle E-A Karlfeldt som tonsatts och framförs. So far so good. När iTunes läser in skivan klassas den som "Indie-pop". Första låten brakar igång och jag hoppar högt i fåtöljen och misstänker att ett rör har pajat, växlar till NAD och det låter lika illa ändå. Rena Billie Eilish, varför!?!? Inte ens Sony som producerat, det kollar jag alltid före köp. Övriga låtar låter, som tur är, lite bättre, men inte är det någon audiofil-skiva precis. Kunde ha varit hur bra som helst. Ska ge den en ny chans senare idag, men jag tror att intrycken kommer att bestå, spelade den i sin helhet ett par gånger igår. En skiva som verkligen hade varit intressant om någon lyssnat på den innan de distribuerade den.
Bilagor
annaihlis.png
annaihlis.png (271.54 KiB) Visad 165 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg hoppar högt! Nu med ljudprov

Inläggav hifikg » 2020-04-03 18:55

Inte heller dagens lyssning gav någon glädjekick. Egentligen borde man reklamera, men man e ju svensk...

https://www.dropbox.com/s/cfiyuu6jhhszok6/Anna%20sp1.m4a?dl=0

så illa låter spår ett, medan spår tre låter lite bättre.

https://www.dropbox.com/s/3yyrz4m5domvg34/Anna%20sp3.m4a?dl=0

Jag tror skillnaden är så uppenbar och missljudet så stort att det går fram även på det här viset, vad säger ni?

Lyssnar nu på Viktoria Tolstoy i en inspelning som är helt okej, särskilt i jämförelse med ovanstående.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg hoppar högt! Nu med ljudprov!

Inläggav hifikg » 2020-04-05 00:06

Ingen som iddes lyssna?

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer