Zlingo - Basmoduler på plats

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Zlingo - Basmoduler på plats

Inläggav philipbtz » 2020-05-21 00:24

I min erfarenhet är det väldigt knepigt att få bra bas med alla där framme(speciellt i betongrum) om man inte bygger till väldigt bra basfällor. Jag hade testat att placera några längs bakväggen. Alternativt kan du kolla på någon produkt med Dirac som kan städa upp det en del. Men den är en svår utgångspunkt så något behöver antagligen flytta på sig. Lyssningsplatsen är kanske enklast att börja med.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-05-21 03:31

Jag brukar använda Spectrogrammet som är vattenfallskurvan sedd uppifrån. Jag tycker den ger en tydligare bild än vanliga vattenfallsdiagrammet. Dom i- och urbockade rutorna enligt bilden passar mig personligen bäst. (Klicka på dubbelpilsknappen längst ut till höger för att få fram Spectrogram.)

RT60 Decay + Calculate-knappen är bra för att enkelt se hur snabbt olika frekvenser / områden klingar av i tid vid lyssningsplats. Flyttas muspekaren därefter i det undre diagrammet, så visas T60-resultatet i det övre diagrammet och i rutorna, eller; staga sakta framåt/bakåt med piltangenterna på tangentbordet.

I frekvenskurvan för närmast bakväggen syns tydligt vilka som är dina längsmoder. Vid halva rumslängden har jämna moder sina maxvärden och udda sina lägsta.

För Filterd IR: Kurvan ska ligga så mycket som möjligt direkt på den raka linjen för Schröderintegralen, då är ljudet jämnare avklingande över hela frekvensområdet. Om kurvan drar iväg ordentligt från linjen (som vid 5,0 m) är det ett ganska säkert tecken på att lägre frekvenser klingar av med betydligt längre tid än mellanregister-diskant. (Svårast är att får det jämnt mot andra frekvenser för området typ 300-1000 Hz tycker jag. -Kolla RT60 Decay för mer ”detaljnivå”) Vid avstånd 3,6 m verkar det se jämnast ut hos dig.

För tidiga och starka reflektioner kan du spåra upp med Impulse med ETC ibockad. Sätter du musmarkören vi 0 och peaken där, därefter trycker ned CTRL och håller ned den samtidigt som du för muspekaren mot längre tid och en peak, så visas dom röda siffrorna för tid och den längre sträcka du har för reflektionen jämfört med direktljudet. Reflektioner från cirkus 15-30 ms är bra om dom är starka, säg ca -20 dB eller starkare. Samtidigt vill man ofta undvika starkare reflektioner tidigare i tid än dom önskade från ca 15 ms och senare. ( I alla fall om man vill höra så mycket av det inspelade som möjligt. Tycker man att en bred ljudbild är önskvärd ger tidiga starka reflektioner en ökad bredd.)

Jag skulle strunta i att försöka åtgärda moden vid ca 24 Hz, den är svår och där är det inte mycket musik i vilket fall som helst. Längsmoderna vid knappa 50 och 100 Hz är mer värda att försöka åtgärda, troligen är helmholtzabsorbent enklast att få att fungera. Det behövs då 1 variant för vardera frekvensen.

Zlingo Spectrogram.PNG
Zlingo Spectrogram.PNG (771.05 KiB) Visad 169 gånger

Zlingo RT60 Decay.PNG
Zlingo RT60 Decay.PNG (434.78 KiB) Visad 169 gånger

Zlingo Frekvenskurva närmast bakvägg.PNG
Zlingo Frekvenskurva närmast bakvägg.PNG (269.36 KiB) Visad 169 gånger

Zlingo Frekvenskurva halva rumslängden.PNG
Zlingo Frekvenskurva halva rumslängden.PNG (281.37 KiB) Visad 169 gånger

Zlingo 5,0 m Filtered IR ETC och Schroeder integral.PNG
Zlingo 5,0 m Filtered IR ETC och Schroeder integral.PNG (252.49 KiB) Visad 169 gånger

Zlingo 3,6 m Filtered IR ETC och Schroeder integral.PNG
Zlingo 3,6 m Filtered IR ETC och Schroeder integral.PNG (244.39 KiB) Visad 169 gånger

Zlingo 3,6 m ETC.PNG
Zlingo 3,6 m ETC.PNG (246.9 KiB) Visad 169 gånger

Användarvisningsbild
Zlingo

Inläggav Zlingo » 2020-05-23 13:42

philipbtz skrev:I min erfarenhet är det väldigt knepigt att få bra bas med alla där framme(speciellt i betongrum) om man inte bygger till väldigt bra basfällor. Jag hade testat att placera några längs bakväggen. Alternativt kan du kolla på någon produkt med Dirac som kan städa upp det en del. Men den är en svår utgångspunkt så något behöver antagligen flytta på sig. Lyssningsplatsen är kanske enklast att börja med.

Kommer definitivt bli en tuff utmaning. Ska bli intressant att se vad man kan åstadkomma med de tilltänkta basabsorbenterna först. Kan mycket väl bli aktuellt med någon kompensering likt dirac längre fram. Du verkar ha haft goda resultat med det?

Adhoc skrev:Jag brukar använda Spectrogrammet.....

Imponerad av hur mycket information och funktioner som finns i REW. Tack för genomgången, här finns en del att sätta sig in i! :)

Inser att den resistiva absorbenten förmodligen kommer ha begränsad effekt på längsmoderna som jag stör mig på idag.
Har försökt läsa på lite kring helmholtzabsorbenter och det verkar vara ett koncept jag skulle klara av att genomföra även om avstämningen verkar lite klurigt.
Det finns tre positioner som skulle funka för att placera helmholtzarna om man tittar på mitt tidigare koncept för bakväggen. Bild längre ned.
Dessa skulle kunna få en volym på runt 500-700 L styck och skulle också kunna delas i två kaviteter på 250-350 L/styck (så som visas på bilden).
Verkar svårt att uppskatta hur stora volymer på helmholtzarna som krävs för att få märkbar effekt, någon kommentar kring detta?

Förstår att absorbenten skall placeras i tryckmaxima men hur känslig är placering av porten?
Får inte riktigt ihop det här med tryckfördelningen mot bakväggen när det gäller längsmoden. Gjorde några mätningar för att försöka få ökad förståelse.
Vid helmholtz 1, uppe vid taket mot bakvägg är ~50 Hz väldigt tydlig.
Vid helmholtz 2, hörn mot yttervägg/bakvägg är ~50 Hz inte alls lika tydlig och här framträder ~95 Hz något mer.
Vid helmholtz 3, golv/bakvägg är både ~50 och ~95 Hz mindre framträdande. ~25 Hz moden är genomgående mycket kraftig för samtliga positioner.
Länk till mätning: https://drive.google.com/open?id=1hG6En ... X9BGZPseEo

Någon som kan försöka förklara det här med tryckfördelning mot bakvägg och kanske också guida mig kring lämpligast placering av helmholtzarna och dess portar?

Vy mot bakre vägg med HH.JPG
Vy mot bakre vägg med HH.JPG (40.58 KiB) Visad 83 gånger

Bakvägg vid tak.JPG
Bakvägg vid tak.JPG (211.39 KiB) Visad 83 gånger

Hörn yttervägg,bakvägg, låg position.JPG
Hörn yttervägg,bakvägg, låg position.JPG (198.77 KiB) Visad 83 gånger

Bakvägg vid golv.JPG
Bakvägg vid golv.JPG (210.7 KiB) Visad 83 gånger

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-05-23 14:35

Det kan vara lurigt att få bra resultat med Dirac men det går att fixa bra ljud med det. Det är inte plug and play.

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer