Genstruktur - Ett HiFi-liv

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Frisk

Re: Genstruktur - Ett HiFi-liv

Inläggav Frisk » 2020-06-15 19:11

Bra det verkar stämma överens:) tänkte mer om du hade något mer på vägen, cr80x eller så som inte hade förstärkning exakt 1 så borde det kunna ställa till det, likaså om inte volymkontrollen är helt linjär(eller logaritmisk kanske man ska säga i det här fallet. Verkar ju även finnas lite olika sätt att gradera volym, dämpning, ökning eller bara inom ett intervall. Men bra det löste sig.

Anledningen att jag egentligen skrev, hur låter det? Är det någon skillnad? Jag sitter också på (en visserligen väl fungerande) 208 och 1090, men funderar ju lite ändå på om jag kanske skulle göra mig av med de. Nya steg på gång men tänkte använda de gamla till center och så, men känns samtidigt som de börjar bli till åren...

Är det någon uppenbar skillnad? Till vilkens fördel?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-15 22:32

Jadu, det är lite svårt tycker jag.

Men det var väl en av anledningarna till att försöka se till att jag spelade hyfsat lika starkt när jag jämförde. Sen finns det ändå svårigheter tycker jag. Man skulle behöva kunna växla slutsteg med en knapp på någon sekund eller nåt för att kunna jämföra med precist. Nu måste jag först ha tid och inga barn omkring när jag kopplar om. Samt ork :D . Sen skall de justeras för ingångsimpedans i bcX. Jag har också ganska lite tid för att lyssna ensam, starkt och med skydden för elementen på högtalarna avtagna.

Men! Det jag kommit fram till hittils är att jag tycker Rotel RB-1582mkII är ett trevligt slutsteg. Det är avsevärt nyare än NAD 208. Blir ungefär lika varmt vid användning i min bänk (Dvs ljummet typ). Det har triggeringång. Tar lite mindre plats än NAD 208, speciellt eftersom mitt har frontplattan som sticker ut 5cm på varje sida. På det hela taget känns Roteln fräschare, vilket inte är så konstigt då NAD 208 nästan är 25år gammalt snart väl?

Jag tycker nog att de är rätt snarlika i frekvensgång. Jag upplever inte Roteln som "varm" som jag läste vissa benämna det på olika forum. Jag har försökt att spela så starkt som jag gjort förut med 208 och det verkar som Roteln hänger med. (Med viss reservation för att jag endast kontrollerat detta med db-mätare när jag spelar olika musikstycken som jag brukar köra vid utvärdering). På det hela taget tycker jag att det har känts bra ända sedan jag koppla in det.

Vad har ni för musikstycken ni brukar använda för utvärdering?(Om ni nu har några).

Länk till Rotel RB-1582mkII
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2357196

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-28 06:57

Kontrakt påskrivet! Då flyttar man till hus första september. Och pappi får gillestuga 8)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-06-28 08:22

Grattis!
Det är nu det börjar på allvar :D
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-28 08:32

sprudel skrev:Grattis!

Tack!

Ja det skall bli skönt att få ett eget rum och göra precis som jag vill! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-06-28 09:25

genstruktur skrev:

Att ha ett eget rum som man själv bestämmer över kan inte nog överskattas. Skönt att slippa kompromisser ibland ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-28 15:37

Bill50x skrev:
genstruktur skrev:

Att ha ett eget rum som man själv bestämmer över kan inte nog överskattas. Skönt att slippa kompromisser ibland ;-)

/ B

Ja verkligen! Allt eftersom familjen växt blir de bara fler och fler i liten lägenhet känns det som. Gött att slippa tänka på att störa resten av familjen och eventuellt även grannar på samma sätt också. :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-06-28 18:33

Kul och grattis! Hur stort rum blir det?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-28 18:37

Frisk skrev:Kul och grattis! Hur stort rum blir det?

Tack! :)

Lite pinsamt att erkänna men jag konstaterade bara att det såg bra ut. Huset i övrigt med så klart. Skulle tippa på att det är 4x5m typ. Finns ett ännu större hobbyrum annars om det inte skulle fungera, även om det kanske kräver att vi sätter upp lite väggar i sådana fall och delar av.

Hoppas få exakta mått snart :).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-29 18:54

genstruktur skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php?id=96441

Behöver Onkyon själv nu! Så nu är den inte till salu längre 8)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-29 18:55

rimage 19.jpg
rimage 19.jpg (659.54 KiB) Visad 355 gånger

Här tänkte pappi sitta och lyssna på musik och se på film! :D

Hur mycket tid det nu finns till det med två små barn och hus :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-06-29 19:31

Kul! :)

Du får se till att ordna tid till det, skaffa bra dörr och lås så du kan isolera dig... :lol:
Mvh David

More is more

Användarvisningsbild
STDI

Inläggav STDI » 2020-06-29 19:53

genstruktur skrev:
rimage 19.jpg

Jag läste det först som:
Hur mycket tid finns det nu till två små barn och hus?
Med du verkar ha fått rätt på prioriteringarna.
OD11, OD-11(T22+B65OAII), 2xOA12, 3xOA-12(T22+B65OAII), 6xOA-14, 2xOA116, 3xOA50, OA51Center, 2xOA52, OA52.2, OA-52.LE, 2,5-vägs basstöd till OA52.x, 2xL8, SC6, SC6.2

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-06-29 22:34

genstruktur skrev:

Lite pinsamt att erkänna men jag konstaterade bara att det såg bra ut. Huset i övrigt med så klart. Skulle tippa på att det är 4x5m typ. Finns ett ännu större hobbyrum annars om det inte skulle fungera, även om det kanske kräver att vi sätter upp lite väggar i sådana fall och delar av.

Ser mycket fint ut på bilden, det ska nog räcka! (Även om mäklarbilder med vidvinkel kan vara lite missvisande) ser ut att vara ett härligt rum och visst är det lite högre i tak än många källare? (~2,1m)

Inte lätt med husköp, man får 20 minuter visning lite bilder på nätet och knapphändig information och förväntas därefter skriva kontrakt inom ett par dagar. Jag la definitivt mer tid på att undersöka vilka vinterhjul jag skulle ha till cykeln, eller egentligen vilken pryl som helst, än granskningen av huset(innan kontraktskrivning iaf, efter kontraktet fick i alla fall jag lite mer tid till objektundersökning.) Det finns andra punkter att fokusera på än vilka exakta mått rummen har.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-29 23:01

DVD-ai skrev:Kul! :)

Du får se till att ordna tid till det, skaffa bra dörr och lås så du kan isolera dig... :lol:

Och sätta upp claymores i trappan ned 8) . Jag kan laga lite enkel mat som synes med så räknar inte med att komma upp ur grottan för än lagom till våren :).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-29 23:04

STDI skrev:
genstruktur skrev:
rimage 19.jpg

Jag läste det först som:
Hur mycket tid finns det nu till två små barn och hus?
Med du verkar ha fått rätt på prioriteringarna.

Haha! Kanske kan bli svårt att slita sig från sweetspot ibland men jag tror inte det skall bli några problem med prioriteringarna.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-29 23:14

Frisk skrev:
genstruktur skrev:

Ser mycket fint ut på bilden, det ska nog räcka! (Även om mäklarbilder med vidvinkel kan vara lite missvisande) ser ut att vara ett härligt rum och visst är det lite högre i tak än många källare? (~2,1m)

Inte lätt med husköp, man får 20 minuter visning lite bilder på nätet och knapphändig information och förväntas därefter skriva kontrakt inom ett par dagar. Jag la definitivt mer tid på att undersöka vilka vinterhjul jag skulle ha till cykeln, eller egentligen vilken pryl som helst, än granskningen av huset(innan kontraktskrivning iaf, efter kontraktet fick i alla fall jag lite mer tid till objektundersökning.) Det finns andra punkter att fokusera på än vilka exakta mått rummen har.

Ja det är rätt sjukt när man tänker på det. Hur fort allt går och hur lite tid man har på sig. Håller med dig, har definitivt lagt mer tid på inköp av andra otroligt mycket mindre kostsamma saker. Angående måtten på gillestugan konstaterade jag bara att det här ser ut att fungera rätt bra! Utan att ta upp lasermätaren som jag hade i fickan. Glömde helt bort att jag tog med den :oops: . Både jag och sambon blev nog så glada över att hitta ett hus som egentligen hade allt det vi hade på vår önskelista, i det området vi tänkt, till ett pris vi hade råd med så vi glömde helt enkelt bort oss lite.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2020-06-29 23:45

Frisk skrev:Inte lätt med husköp, man får 20 minuter visning lite bilder på nätet och knapphändig information och förväntas därefter skriva kontrakt inom ett par dagar. Jag la definitivt mer tid på att undersöka vilka vinterhjul jag skulle ha till cykeln, eller egentligen vilken pryl som helst, än granskningen av huset(innan kontraktskrivning iaf, efter kontraktet fick i alla fall jag lite mer tid till objektundersökning.)

Är också i husletartagen och jag sa nästan precis samma sak till min flickvän efter att vi kollat på ett hus, jag har lagt mer tid på att läsa om olika kondensatorer till ett hobbybygge än jag spenderat på att ta reda på fakta om huset. Ska kolla på ett hus på torsdag, det kom ut på marknaden i fredags och mäklaren var anträffbar idag, idag togs det även bort från sidan för det var ett så massivt intresse (huset går ju bara på 8,5 miljoner). Vi har tur att få kolla på det men frågan är om vi får köpa det även om vi vill :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2020-06-30 11:47

Vad kul, stort grattis till husköpet :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-30 16:20

Jonas skrev:Vad kul, stort grattis till husköpet :D

Tack Jonas! :D

Det känns riktigt kul! Ett nytt kapitel i livet.

Du får gärna komma och hälsa på sen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-30 16:21

Rydberg skrev:
Frisk skrev:Inte lätt med husköp, man får 20 minuter visning lite bilder på nätet och knapphändig information och förväntas därefter skriva kontrakt inom ett par dagar. Jag la definitivt mer tid på att undersöka vilka vinterhjul jag skulle ha till cykeln, eller egentligen vilken pryl som helst, än granskningen av huset(innan kontraktskrivning iaf, efter kontraktet fick i alla fall jag lite mer tid till objektundersökning.)

Är också i husletartagen och jag sa nästan precis samma sak till min flickvän efter att vi kollat på ett hus, jag har lagt mer tid på att läsa om olika kondensatorer till ett hobbybygge än jag spenderat på att ta reda på fakta om huset. Ska kolla på ett hus på torsdag, det kom ut på marknaden i fredags och mäklaren var anträffbar idag, idag togs det även bort från sidan för det var ett så massivt intresse (huset går ju bara på 8,5 miljoner). Vi har tur att få kolla på det men frågan är om vi får köpa det även om vi vill :?

Spännande! Det är i Tyskland vad jag förstår?

Nästan gratis juh :roll:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-06-30 17:04

Tycker jag me' !

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-06-30 20:01

Adhoc skrev:

Tycker jag me' !

Tack! :D

Nästan så man inte tror det är sant. Idag betalade vi in handpenning.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-06-30 21:01

Här gick det undan. Behöver du ändra på "Ort: Spårvagnarnas förlovade stad"

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-07-01 01:06

Adhoc skrev:Här gick det undan. Behöver du ändra på "Ort: Spårvagnarnas förlovade stad"

Ja, Kungälv blir ny hemkommun :).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2020-07-01 11:16

genstruktur skrev:Spännande! Det är i Tyskland vad jag förstår?

Precis, södra Tyskland. Till skillnad från i Sverige ska lånen här betalas tillbaka och jag gissar att vi kommer att landa på 4-5 miljoner i lån. Jag kommer att arbeta högst till 67 vilket betyder 300 avbetalningar. Runt 17 papp i månaden i bara amortering blir det :|

Grattis till köpet förresten! :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-07-01 14:33

Rydberg skrev:
genstruktur skrev:Spännande! Det är i Tyskland vad jag förstår?

Precis, södra Tyskland. Till skillnad från i Sverige ska lånen här betalas tillbaka och jag gissar att vi kommer att landa på 4-5 miljoner i lån. Jag kommer att arbeta högst till 67 vilket betyder 300 avbetalningar. Runt 17 papp i månaden i bara amortering blir det :|

Grattis till köpet förresten! :D

Tack! :D

Ja det låter som helt andra krav än i Sverige. Lycka till på visning och eventuell budgivning nu då :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-07-01 17:18

Hur hade ni tänkt?

Tv eller projektor? Budgeten är väl inte gigantisk och jag köper gärna begagnat. Låt säga 20k max.

Har aldrig ägt en projektor och anser mig själv inte vara lika intresserad av bild som jag är av ljud. Har heller inte riktigt samma krav på bildkvalitet som ljudkvalitet. Men det får ju inte se ut som skit :). Hade varit kul med projektor och stor bild. Lockar lite att kunna rulla upp duken med när man ej ser på den. En stor tv, typ 75", är ingen jättevacker pjäs tycker jag.

En eventuell projektor får inte bröla för mycket, ogillar störande fläktljud.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-07-01 17:46

I mitt fall finns av mist två anledningar i princip inga alternativ.
1. En stor tv går överhuvudtaget inte ner för trappan till källaren. Dock aldrig undersökt var gränsen går, en 120cm bred säng var i alla fall helt omöjligt.
2. Mitt rum är för smalt för att ha högtalarna vid sidan om duken. Sen vill jag gärna ha centern spelande genom bildkällan.
3. En tv mellan högtalarna ger en stor reflekterande yta som kan påverka negativt.

Jag har en Epson LS10000 (laser) som jag är nöjd med, startar snabbt och jag inte upplever "lampångest", även om det mest handlar om känsla med tanke på hur många timmar om året projektorn går. 3000 timmar, eller vad en lampa håller är många år för mig. Relativt tyst, störande ljud är av ondo!

Det finns bättre projektorer men jag är nöjd med min och de bör gå för runt 20k begagnade, även om jag inte sett någon på ett tag.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-07-01 17:57

Bra inlägg Frisk! :)

Det där har jag inte ens tänkt på. Vad jag ens får in rent fysiskt i gillestugan. Trappan ned var inte så bred tror jag och gången från hobbyrummet hade en 90graders vinkel. :?

En projektorduk borde man kanske kunna få in genom fönstren ut mot trädgården. Tål att undersökas!

Som du säger är ju en stor tv reflekterande yta och torde påverka ljudkvaliteten negativt.

Du kör ljudtransparent duk då?

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer