MacBruce: Bjarnes bråte

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-12-29 15:17

Magnuz skrev:
MacBruce skrev:Har lagt in några ljudprov i anslutning till "resegrammofonen."
--

Kul! Det lustiga är att ljudkvaliteten känns ganska god "bakom" allt brus och knaster eller hur man ska säga.

Ja, jag blev också överraskad av, hur bra det gick att få det att låta. Jag experimenterade lite med mikrofonplaceringen men framför allt med placeringen av grammofonen. Det gick att locka av den lite extra basåtergivning genom att låta "hornet" mynna ut vid golvet i ett hörn av rummet. :)
--

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-12-29 18:08

"Dust to dust," som de stora grabbarna på andra sidan pölen brukar säga. Den här apparaten stod bakom en avlagd ritbräda på lagret. När dammet hade lagt sig, d.v.s. efter dammsugning, visade sig detta vara en Ferguson "integrerad receiver." Inte särskilt upphetsande kan tyckas men skivspelaren kan köras i 78 rpm, med 3 olika kompensationskurvor -- och jag har något hundratal stenkakor, som jag vill föra över till modernare medium.

Preliminära test visar att spelaren fungerar väl.

Bild
--

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-12-29 19:06

Ljudprov på överföring av 78-varvare via Ferguson-spelaren. Jag skall laborera vidare med olika korrektionskurvor (pre RIAA) men för att vara "rakt av" låter det inte så illa, om jag får säga det själv. En tur i Audacity kan nog göra underverk med brus och knäppar också. :

http://mac.abc.se/~fufug/images/In%20a%20monastery%20garden.mp3
http://mac.abc.se/~fufug/images/Bark%20for%20Barksdale.mp3
--

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-12-29 19:22

Inte illa av en person med "hörselskada". :)
Ser fram emot slutresultatet?

P.S. Angående din sjukdom, min flickvän (som är sjuksköterska) tjatar om saltbalansen. Men det har du redan säkert hört D.S

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-12-29 19:44

landa skrev:Inte illa av en person med "hörselskada". :)
Ser fram emot slutresultatet?

Jo, jag får lita desto mer på ögonen. :) Jag använde Brüel & Kjærs testskivor för att ställa in nålanliggning och "skridsko-effekt" optimalt för LP. Det säger förstås inte så mycket om korr.kurvorna för stenkakor men någonstans skall man börja.

P.S. Angående din sjukdom, min flickvän (som är sjuksköterska) tjatar om saltbalansen. Men det har du redan säkert hört D.S

Hälsa och tacka för omtanken! Som du förmodar, har jag hört om saltbalansen tidigare. Kan rapportera, att det enda som minskar symptomen är motion! Om jag under någon vecka fuskar med min dagliga motionsrunda, ökar bruset i öronen påtagligt. (Det är förstås en högst personlig erfarenhet och jag påstår inte, att alla blir hjälpta av det.)
--

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-12-30 04:41

Connoisseur, en "lagom bra" skivspelare till Texan U66. Den köptes samtidigt med Texan någon gång i mitten av 70-talet och är fortfarande i perfekt skick. Pickupen är en Excel; jag gitter inte nu demontera den för att ta fram modellbeteckningen. :wink: :

Bild

--

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-06 18:41

Har ägnat en timma åt att rengöra inkråmet på Gösta Bäckström-förstärkaren och kolla funktionen. Allt verkar vara i ordning.

Reservdelspaketet visade sig innehålla en full uppsättning rör + några extra; bl.a. 2 st splitter nya likriktarrör (GZ 34) i oöppnade originalförpackningar. Även en uppsättning XLR-kontakter fanns i paketet. :

Bild

Om man har rent under, kan man känna sig säker... :

Bild
--

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2008-01-07 15:06

MacBruce skrev:Lilla mormor har förstås också bidragit till samlingen. Här är en Philips 930A från 1931. :

Bild

--

Såg en sån härom dagen i ett avsnitt av den riktigt bra danska serien Matador. Jag reagerade på den eftersom jag precis sett den på bild här i din presentation. Riktigt vacker!
Att följa strömmen minskar spänningen.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-07 15:24

MusicMan skrev:Såg en sån härom dagen i ett avsnitt av den riktigt bra danska serien Matador. Jag reagerade på den eftersom jag precis sett den på bild här i din presentation. Riktigt vacker!

Kul! Ja, det krängdes nog åtskilliga sådana här apparater. Men visst är de vackra, som du säger.
--

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-01-07 16:05

vackert högtalarskydd i form av Philipslogga. Ser nästan ut att vara snidat av ett enda trästycke med ringen, vågorna och stjärnorna. Handgjort?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-07 16:23

Connoisseuren är en Mk2 ser jag. Spaken som startar spelaren har en gummidutt som ligger an mod tallriken och ser till att den (tallriken) kommer i snurr åt rätt håll.

Jag hade en sådan - ångrar DJUPT att jag gjorde mig av med den. En pärla.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-07 16:39

dimitri skrev:vackert högtalarskydd i form av Philipslogga. Ser nästan ut att vara snidat av ett enda trästycke med ringen, vågorna och stjärnorna. Handgjort?

Tyvärr, det är gjutet. Verkar vara Bakelit.
--

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-07 16:45

soundbrigade skrev:Connoisseuren är en Mk2 ser jag. Spaken som startar spelaren har en gummidutt som ligger an mod tallriken och ser till att den (tallriken) kommer i snurr åt rätt håll.

Att det är en Mk2 ser man också på, att gummiplattan har "stjärn"-mönster. Mk1 hade koncentriska ringar.

Jag hade en sådan - ångrar DJUPT att jag gjorde mig av med den. En pärla.

Ja, den fungerar fint. Jag förvarar remmen svalt i en mörk ask, då spelaren inte används, och den verkar fortfarande som ny.
--

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-10 11:19

Specialare för dem som gillar "knappar och konstiga vred." Ett lite bättre foto på signalgeneratorn i vinjetten, en 605-B från General Radio. :

Bild

Generatorn köptes som överskott från Försvaret någon gång i mitten av 60-talet. Samlarvärdet förstärks av, att en komplett "loggbok" över instrumentet -- med kalibreringskurvor, modifieringar, etc. -- medföljde.

Här syns lite av inkråmet. Notera, att hela lådan är klädd med kopparplåt invändigt. Ljuset i bakgrunden kommer från ett likriktarrör; jag vågar fortfarande spänningssätta apparaten. :)

Bild

--

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-11 00:29

Mera "vajbräj..." Det första instrument jag använde för högtalarmätningar: General Radio Sound and Vibration Analyzer, type 1564-A. Inköpt nytt år 1967, "egentligen" avsett för vibrationsmätningar i jobbet. :

Bild

Instrumentet består av ett svepbart (2,5 Hz - 25 kHz) filter, omkopplingsbart mellan 1/3 eller 1/10 oktav. Den större, grå knoppen döljer en fästanordning för ett kedjehjul; svepet kan nämligen styras via en kedja kopplad till en växellåda, som i sin tur drivs av skrivaren.[*] I stället för att använda General Radios skrivare och växellåda tillverkade vi en egen växel -- med lite kugghjul från Clas Ohlson -- och lät Brüel & Kjærs skrivare ta kommandot.

Lite ovanligt vid den här tiden var det, att instrumentet är helt transistoriserat. Det har även interna ackumulatorer med laddningsautomatik -- tyvärr var livslängden på ackarna ungefär ett halvår, och de var svindyra att ersätta...

Edit: [*] Så här var det tänkt:

Bild
--

MacBruce

Re: MacBruce: Bjarnes bråte

Inläggav MacBruce » 2020-07-12 02:30

Blev påmind om att jag har en gammal "medlems-tråd", och ser att mitt senaste inlägg var 2008-01-10. Den dagen skall jag aldrig glömma...

Jag hade lovat forumet att jag skulle försöka övertala min bror, som hade gesällbrev i klassisk ytbehandling av möbler, att ge några tips i ämnet. I stället blev det han som denna dag sammankallade de närmast anhöriga för att meddela, att han hade en form av obotlig lungcancer, "malignt mesoteliom". Han förutspåddes 6 - 8 månader kvar i jordelivet, men kämpade tappert [*] och avled faktiskt (!) på dagen 1 år senare, 2009-01-10. Under tiden hade även vår mor avlidit, några månader före sin 90-årsdag.

[*] I sammanhanget vill jag ge en eloge till Hospice Gabriel i Lidköping, vilka från första dagen lyckades ge brorsan en perfekt balanserad smärtlindring.

Bortsett från sorg och saknad tog det åtskilligt med tid och kraft att avsluta/avyttra deras intressen, då båda hade haft rätt omfattande verksamheter i privatlivet. Samtidigt hade jag 1 1/2 företag att hålla på fötter, så mina hobbyverksamheter fick gå i träda under några år. Själv råkade jag därefter också ut för några hälsovådligheter, mestadels beroende på "ungdomligt övermod" (vid 70+ års ålder ;) ), och det tog också sin tid...

Nu har jag så smått börjat att samla ihop spillrorna och kan konstatera, att bl.a mina hifi-prylar från den tiden börjar att bli smått ålderstigna, så det är dags att åtminstone börja med att fräscha upp mina högtalare, som börjar att se gamla och stela ut i gummikanterna... Får se vad det blir så småningom. Troligen nya element i gamla lådor till att börja med.

Mina gamla Brüel&Kjaer-instrument, visserligen vackra och fullt fungerande, fick gå till "återvinning" vid min senaste flytt, då de helt enkelt inte fick plats i mitt nya boende. Hade tänkt att annonsera ut instrumenten "för hämtning" till intresserade, men blev tvungen att både bestämma mig för, och börja att flytta till den nya bostaden samma dag, så det blev ingen tid till annonsering.

Numera finns det ju åtskilligt mer kapabla, datorbaserade instrument och simuleringsmöjligheter, och det skall bli intressant att se vad som kan passa mig och mina Mac:ar.

Bilderna till mina tidigare inlägg i denna tråd försvann ju, då jag gick ur klubben där servern var baserad. Det får väl bli därvid...

Katten tittar på vårt nya boende, tvärs över gården, från vårt tidigare boende. Men det visste vi inte då...
Bilagor
DSC01579.jpeg
DSC01579.jpeg (75.93 KiB) Visad 680 gånger
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, www.abc.se

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-07-13 22:33

Det vore ju synd att sitta och uggla med högtalare och datorer, om det plötsligt skulle råka bli flygväder i närområdet. Hög tid att pyssla om dessa raringar, så att de blir flygvärdiga:
Bilagor
DSC01175.JPG.jpeg
DSC01175.JPG.jpeg (401.79 KiB) Visad 594 gånger
DSC01902.jpeg
DSC01902.jpeg (373.42 KiB) Visad 594 gånger

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-17 13:35

Mycket modellflyg blev det ju inte under sommaren, mest beroende på Corona-pandemin. I stället har jag försökt att bringa lite reda i flyttgodset från min senaste flytt. Den blev lite "panikartad", då jag måste börja att packa samma dag som jag bestämde mig för det nya boendet.

Mitt dåvarande boende hade, enl besökande, "starka vibbar av 'Under takåsarna i Paris'", och katten och jag trivdes verkligen bra där. Problemet var att solen låg på på ost- och sydsidan hela dagarna. Det fanns markiser som ändå gjorde det beboeligt, men de var gamla och gick slutligen sönder. Stadsarkitekten förbjöd dock att nya markiser sattes upp, då "de gamla var svartbygge redan från början".

Pga av en lindrig men dock hjärtsvikt blev jag tvungen att flytta, när en värmebölja gjorde boendet omöjligt för mig. Det fanns redan en "inflyttningsklar" hyresgäst till mitt nya boende, ett "gårdshus" tvärs över gården från där jag bodde, men denne hade egentligen "suktat" efter min lägenhet, så det blev ett snabbt byte. Därav "paniken" med packning och flytt.

Katten inspekterar på avstånd sitt nya boende från köksfönstret...
Bilagor
DSC01579.jpeg
DSC01579.jpeg (402.2 KiB) Visad 229 gånger

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-17 17:21

...forts.

Hoppsan! föreg. bild hade jag visst redan lagt upp... :oops:

Apropå trådtitelns "bråte": flyttlådorna avslöjar fortfarande en del "bråte" som var bortglömt redan i mitt tidigare boende. Här ett par svensktillverkade "person"-datorer av fabrikat som troligen är okända för de flesta och har ett visst "historiskt" värde. Dessutom var de rätt avancerade för sin tid och uppbyggda i industrikvalitet på 100 x 160mm Europakort med Euro-buss. Ethernet fanns förstås inte på den här tiden, men under OS-9 kan man "nätverka" med uu* (unix to unix) -rutiner. Och med telefonmodem, så klart. :-) ( I början av 80-talet körde jag faktiskt en BBS på en liknande dator ).

Båda var byggda "runt" Motorolas processor 68B09, med klockfrekvens 2MHz. Tillverkningsår c:a 1979-85, operativsystem FLEX från TSC https://en.wikipedia.org/wiki/Technical_Systems_Consultants, alt OS-9 från Microware https://en.wikipedia.org/wiki/Microware.

FLEX var ett en-användarsystem, men med OS-9 kunde "så många som man hade serieportar för till terminalerna" köra samtidigt. Realistiskt — för en 8-bitarsprocessor med 2MHz klockfrekvens — var dock 4 - 5 användare + printerspooler och ev. modem. OS-9 hade rätt mycket Unix-"stuk", men var främst avsett för styrapplikationer o.dyl. Rätt populärt i små "person"-datorer blev det ändå.

Båda datorerna var utrustade med DAT-RAM (Dynamic Address Translation) http://www.cs.unc.edu/~yakowenk/swtpc/s09dat.html , vilket utökade antalet adressbitar från 16 till 20, för adressering av upp till 1MB RAM. Denna minnesrymd kunde efter begäran tilldelas i portioner om 4kB till processer. En-användarsystem kunde ju förstås bara hantera 65kB, men om man hade mera minne installerat, kunde "resten" formateras och användas som RAM-disk och/eller printerbuffertar, etc.

I tidigare utgåvor av dessa datorer var dock RAM-minnet begränsat till 48kB i varje "sida", vilket gav 768kB totalt, då resten av adressutrymmet var upptaget av I/O-kretsar och "Monitor"-PROM. Detta löstes senare genom att I/O och PROM helt rått "normalt" var urkopplade och kopplades endast in under interrupt, då I/O servades genom "system"-programvara i PROM:et. Enkelt och elegant, och alltihop hanterades till en början med diskreta logik-kretsar, då integrerade MMU-kretsar var åtskilligt dyrare.

Det övre fotot visar en dator från Candela, ett företag under Didact, såvitt jag har kunnat utröna. I "locket" har datorn en 2x40-tecken LCD-display, så den kan köras "huvudlös", dvs utan någon extern skärm. För övrigt har den en 3 1/2" floppy-drive, matad från ena sidan, videoutgång, och ett antal analoga och digitala I/O-kontakter. Datorn var rätt populär för mät-ändamål i skolor. Det är också sådant som jag har använt den till. Den kan installeras med ett OS i taget: antingen OS-9 eller FLEX.

Datorn i det undre fotot kommer från PRIMAL, ett företag som startades i Linköping. Den kan installeras med både FLEX och OS-9 samtidigt, och man väljer med en switch vilket OS man vill boota. I övrigt är det i grundversion en rätt traditionell dator för tiden, avsedd att hanteras via seriella terminaler. Den har 2 st 5 1/4" floppy-drivar på framsidan. Installerat extra-tillbehör är en hårddisk-kontroller med SASI-eller SCSI-snitt.
Bilagor
DSC01663.jpeg
DSC01663.jpeg (1.4 MiB) Visad 202 gånger
DSC01664.jpeg
DSC01664.jpeg (1.36 MiB) Visad 202 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-18 00:46

MacBruce skrev:...Stadsarkitekten förbjöd dock att nya markiser sattes upp, då "de gamla var svartbygge redan från början". ...

Hur fick hen ens reda på att ni funderade på att byta markiser?
Sitter nöjd :)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-18 04:06

hifikg skrev:
MacBruce skrev:...Stadsarkitekten förbjöd dock att nya markiser sattes upp, då "de gamla var svartbygge redan från början". ...

Hur fick hen ens reda på att ni funderade på att byta markiser?

Hyresvärdens dum... eh oförsiktighet, misstänker jag. (Förra gången, när de satte upp markiser utan att fråga, fick ju markiserna sitta uppe i drygt 30 år...) Han har nyss övertagit en del fastigheter i området och planerar vissa upprustningar, så arkitekten är nästan bosatt här för närvarande. Området, Trästaden, lär också vara under EU:s lupp som "bevarandevärt". Å tredje sidan har det beslutats att smälla upp ett modernt, kommunalt schabrak som närmaste granne. Inom planket, som fruktträden lutar sig mot, i bilden nedan. Det lär avsevärt försämra utsikten genom fönstret i sovrummet för min efterträdare.
Bilagor
DSC01382.jpeg
DSC01382.jpeg (1.64 MiB) Visad 158 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-18 11:10

Efter 30 år hävdar man att "urminnesregeln" gäller :)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-18 13:18

hifikg skrev:Efter 30 år hävdar man att "urminnesregeln" gäller :)

Den regeln verkar inte gälla bevarandet av människoliknande ting, tyvärr... ;-)

Vid återläsning av vad jag har skrivit ser jag att jag behöver påpeka, att hyresvärden är en ytterst trevlig person. Mattelärare på högskolenivå i sitt dagliga värv + "ambulerande" kyrkomusiker, mm. :-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-18 13:25

MacBruce skrev:

Vid återläsning av vad jag har skrivit ser jag att jag behöver påpeka, att hyresvärden är en ytterst trevlig person. Mattelärare på högskolenivå i sitt dagliga värv + "ambulerande" kyrkomusiker, mm. :-)

Fast han ställer för många frågor. Typiskt lärare!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-18 13:37

Vilken jättefin misse. Vit med svarta öron. :D Ser ut som en jättestor bomullstuss. Har den även svart svans?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-18 13:48

petersteindl skrev:Vilken jättefin misse. Vit med svarta öron. :D Ser ut som en jättestor bomullstuss. Har den även svart svans?

Mvh
Peter

Tack! Hon finns tyvärr inte längre och är mycket saknad. Jodå, hon hade en svart svans med en tydlig "avgränsning" — det såg ut som om svansen var "påstickad" på baken. :-)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-18 15:02

hifikg skrev:
MacBruce skrev:

Fast han ställer för många frågor. Typiskt lärare!

Han borde ju ha kunnat räkna ut resultatet...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-18 15:15

MacBruce skrev:
petersteindl skrev:Vilken jättefin misse. Vit med svarta öron. :D Ser ut som en jättestor bomullstuss. Har den även svart svans?

Mvh
Peter

Tack! Hon finns tyvärr inte längre och är mycket saknad. Jodå, hon hade en svart svans med en tydlig "avgränsning" — det såg ut som om svansen var "påstickad" på baken. :-)

Va trist. Jag hade en kolsvart vanlig misse från 1975 till 1980. Den var jättefin, med fin tät päls nästan som silke. Den fick hjärninflammation och fick ligga på djursjukhus i 14 dagar för möjlig vård och bättring, men somnade in.

Jag har faktiskt aldrig sett en misse som liknar din. Vilken ögonfärg hade den?

På vilken ort bor du? Det ser fint ut.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Baffel

Inläggav Baffel » 2020-10-18 15:26

Du har ju en författarådra i dig MacBruce . :) Trist när nära och kära går bort. :(

Är det bilder från.......Nora? :D

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-18 16:04

Baffel skrev:Du har ju en författarådra i dig MacBruce . :) Trist när nära och kära går bort. :(

Är det bilder från.......Nora? :D

Oj, tack! (Önskar att mina gamla svensklärare kunde läsa här...) ;-)

Ja, jag har ju egentligen aldrig velat ha några husdjur, då man blir ganska bunden. Under åren har jag dock "pådyvlats" en hund och 3 katter. Väl inne huset vet de, hur man gör sig oumbärlig och saknad vid frånfälle...

Bilden är från Hjo.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer