Hemma hos Lasse -hur skapar man en världshit?

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Hemma hos Lasse- hur skapar man en världshit?

Inläggav sprudel » 2020-11-01 10:21

Lassej skrev:Hur skapar man en världshit?

En av mina första favoriter i tidiga tonåren var just gruppen 10cc. Det började för min del med "Wall Street Shuffle". Men på bandets tredje LP fanns mastodonthiten "I'm Not In Love" . Med den låten kom det stora genombrottet, även i USA.
10cc bidrog verkligen till att väcka mitt musikintresse. Har sett dem live två ggr.

Nu till låten "I'm Not In Love" men det var väldigt nära att låten aldrig släpptes. Medlemmarna i bandet var oense. Från början gick den i bossa nova stil. Eric Stewart hade det första utkastet till låten men fick sedan hjälp av Graham Gouldman. Dock gillade inte Kevin Godley och Lol Creme låten som den lät. Att låten sedan verkligen blev till var mycket på grund av studions sekreterare Kitty (som även är den kvinnliga rösten i låten) som tyckte att låten var bra. Till slut kom Kevin Godley med idén att inte använda några instrument utan bara röster. Nu blev det i slutändan även lite instrument med men låten består mest av gruppmedlemmarnas röster. De tog tre veckor att spela in bara rösterna och hur Eric Stewart gjorde detta rent teknisk är väldigt fascinerande. Detta var innan digitaltekniken hade kommit in i studion. Mer berättar jag inte utan läs hela den intressanta storyn om hur man skapade en hit här. Artikel är verkligen läsvärd om man är det minsta intresserad av studioarbete och hur man spelar in låtar. Låten spelades in i Eric's studio Strawberry:

https://www.soundonsound.com/techniques ... c-not-love

Svt hade ett en timmas program om 10CC och framför allt ”I’m not in love”

Sänds inte längre på Svt-play, men kanske här
https://www.playpilot.com/se/movie/i-m- ... ry-of-10c/
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Lassej

Re: Hemma hos Lasse -hur skapar man en världshit?

Inläggav Lassej » 2020-11-01 14:45

Ja, jag såg den på SVT när den sändes. Intressant musikhistoria. Hittade den tyvärr inte på Playpilot.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2020-11-13 22:40

Cloves (Kaity Dunstan) från Australien. Riktigt bra.

Bild

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2020-11-13 22:46

Skönsjungande Paloma Faith har nyligen släppt et nytt album som ska provlyssnas ikväll. Men innan det så laddar jag upp med en gammal hit från 2009 "New York".

Bild

Användarvisningsbild
Lassej

Re: Hemma hos Lasse -njuter av Paloma!

Inläggav Lassej » 2020-11-13 23:10

Mer Paloma i otroligt vackra "Never Tear Us Apart".

Användarvisningsbild
Lassej

Re: Hemma hos Lasse -njuter av Paloma & Ty!

Inläggav Lassej » 2020-11-13 23:27

Det blir inte bättre! Det här ger rysningar.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2020-11-20 01:04

City Boy! Vilka minnen jag har till City Boy. De hade sin storhetstid några år på slutet av 70-talet. "The Day the Earth Caught Fire" blev en stor hit men också bandets sista framgång. De släppte några album till men då hade publiken vänt dem ryggen. Grabbarna från Birmingham lirade melodiös gitarrbaserad rock med mycket stämsång. Bandet hade tre duktiga sångare vilket de också utnyttjade.

Bild

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-11-20 21:13

Lassej skrev:City Boy! Vilka minnen jag har till City Boy. De hade sin storhetstid några år på slutet av 70-talet. "The Day the Earth Caught Fire" blev en stor hit men också bandets sista framgång. De släppte några album till men då hade publiken vänt dem ryggen. Grabbarna från Birmingham lirade melodiös gitarrbaserad rock med mycket stämsång. Bandet hade tre duktiga sångare vilket de också utnyttjade.

[ Bild ]
Ett av de album som måste ingå i varje seriös samling och ett av de mest underskattade någonsin.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2020-11-22 00:21

ottovonkopp skrev:
Lassej skrev:City Boy! Vilka minnen jag har till City Boy. De hade sin storhetstid några år på slutet av 70-talet. "The Day the Earth Caught Fire" blev en stor hit men också bandets sista framgång. De släppte några album till men då hade publiken vänt dem ryggen. Grabbarna från Birmingham lirade melodiös gitarrbaserad rock med mycket stämsång. Bandet hade tre duktiga sångare vilket de också utnyttjade.

[ Bild ]
Ett av de album som måste ingå i varje seriös samling och ett av de mest underskattade någonsin.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, absolut. Hela albumet är kanonbra.

Användarvisningsbild
Lassej

Re: Hemma hos Lasse - njuter till Florence!

Inläggav Lassej » 2020-11-22 00:25

Fantastiska fröken Welsh! Detta är en absolut favoritgrupp. Florence är både skicklig sångerska och låtskrivare.
Bara att höja volymen!

Bild

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2020-11-28 22:35

Chris Rea har jag alltid gillat. Nu har han precis släppt ett nytt album som ska lyssnas igenom ikväll.

Bild

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2020-11-30 23:45

Anna Calvi gillar jag. Lite PJ Harvey vibbar.

Bild

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2020-12-01 21:49

Rockmusik när det är som bäst. Grymt skickliga musiker på scen och man riktigt ser hur kul de har. Orianthi är grym. Kul även att se ZZ Ward lira rock. Hon är förövrigt en skicklig musiker hon också. Dessutom multiinstrumentalist.
Jag gillar hur Billy F verkligen låter sina medmusiker få ta plats. Lyssna och njut.

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer