Hifikg – testar Chord Qutest

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
FBK

Re: Hifikg ger dig tipset du inte vill missa!

Inläggav FBK » 2021-07-04 20:19

Trevlig semester ska du ha :D Hoppas grillningen gick bra.. 8O När jag var i andra ändan av telefonen så lät det lite oroväckande då det brann lite för mycket och blåste, så jag avslutade samtalet så kg kunde koncentrera sig på elden...:mrgreen:
Mvh Per

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden än av själva musikupplevelsen.

https://vimeo.com/115987582

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-07-04 20:22

FBK skrev:Trevlig semester ska du ha :D Hoppas grillningen gick bra.. 8O När jag var i andra ändan av telefonen så lät det lite oroväckande då det brann lite för mycket och blåste, så jag avslutade samtalet så kg kunde koncentrera sig på elden...:mrgreen:

Som vanligt är glöden som bäst när grillningen är avslutad :)
Det blev lite dramatiskt med ett embryo till en Kalifornisk skogsbrand, men brandmästare hifikg bekämpade situationen, sen slog jag mig i huvudet och…
Senast redigerad av hifikg 2021-07-04 21:48, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2021-07-04 20:39

Då gissade jag rätt, att det höll på att gå illa. 8O :lol: Jag gjorde en liknande sak när jag var mycket ung när jag och en kompis skulle grilla korv... det blev en större brasa än vad vi tänkt :oops: Som tur var så fanns det vatten i ett dike intill, annars hade vi startat en skogsbrand..... så det blev ingen dricka (till korven) då vi sprang som tokar med termos mellan branden och diket så man lär sig den hårda vägen :roll: En annan gång så var det midsommar med grillning på uteplatsen hos en kille och det slutade med att uteplatsen brann.. då grillen hade blåst omkull och vi satt inne. Men vi lyckades släcka själva som tur var. Numera gör jag inga misstag då jag alltid har tillgång till vatten om det finns brandfara, allt annat är galenskap och man ska aldrig underskatta eld och sommar.
Mvh Per

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden än av själva musikupplevelsen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-07-07 00:11

Outgrundliga äro hifins vägar, idag svängde jag in på en stor loppis i Örebro o plockade åt mig fem tiokronors CD. En innehåller en skiva med Tracy Chapman som jag inte hade tidigare. Just nu lyssnar jag på en CD som låter alldeles utomförträffligt även om jag behöver lite tillvänjning vid en del kornettspel, he he. Samtidigt rippar jag en sån där samlings CD från Naxos med olika Be Bop låtar, en genre som jag börjat uppskatta allt mer, ska bli kul med ett smörgåsbord av olika artister så jag kan hitta mina nya favoriter. Den femte skivan innehåller bara kvinnor. Tror jag missade en nu i min uppräkning, men jag orkar inte ta sju steg till musikdatorn för att kolla, eller vill ni gärna veta?
Bilagor
drop.jpg
drop.jpg (40.16 KiB) Visad 938 gånger

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-07-08 15:33

hifikg skrev:Outgrundliga äro hifins vägar, idag svängde jag in på en stor loppis i Örebro o plockade åt mig fem tiokronors CD. En innehåller en skiva med Tracy Chapman som jag inte hade tidigare. Just nu lyssnar jag på en CD som låter alldeles utomförträffligt även om jag behöver lite tillvänjning vid en del kornettspel, he he. [...]

Om jag skulle våga mig på en rekommendation då, kanske: bekanta dig med "Wild" Bill Davison, t.ex på Youtube, där han är ymnigt förekommande. Främst inom Swing-eran, förvisso. Han spelade också trumpet, när andan föll på. Bortsett från hans musikaliska talanger var han mest känd för sina fruntimmershistorier, att han aldrig spelade när han var nykter (det var han sällan) och att han alltid spelade med ett tuggummi i munnen. Sådant intresserar inte oss, music lovers, förstås.

Han förekom ofta tillsammans med trumpetaren Billy Butterfield, som hade förtjänat mer uppmärksamhet än han fick — han var alltför "timid" och ägnade sig åt musiken...

Wiki-länk till Bill Davison: https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Davison
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-07-08 17:19

Tack för tips! Ska kolla vad jag har i min samling. Ibland har jag artister som jag inte vet om, då ligger de inte sällan på gamla High Fidelity skivor :) O så kan jag förstås strömma också, glömmer det mest hela tiden.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg har hittat "ny" musik med Miles Davis :)

Inläggav hifikg » 2021-07-08 17:47

Sitter o diggar i mitt svala lyssningsrum. Miles Davis lirar live. De påstår att det skedde i Frankrike, men jag tror det händer här, nu. Fast jag har fått en lite skum plats i publiken för delvis låter det som en bootleg, men det är bara Sony som kladdat lite.
Bilagor
livevienne.jpg
livevienne.jpg (100.26 KiB) Visad 877 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg övergår till streaming

Inläggav hifikg » 2021-07-11 10:31

Streaming via bluetooth är vad som gäller fr o m nu. Skippar nog musiken till stor del och satsar på ljudböcker och spännande dokumentärer, för visst är väl musik överskattat? Någon testsignal kanske kan vara skoj också :)
Bilagor
sea0032.jpg
sea0032.jpg (225.85 KiB) Visad 825 gånger

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2021-07-11 13:04

hifikg skrev:Streaming via bluetooth är vad som gäller fr o m nu. Skippar nog musiken till stor del och satsar på ljudböcker och spännande dokumentärer, för visst är väl musik överskattat? Någon testsignal kanske kan vara skoj också :)

Haha, tänk vad hjärnan hittar på ibland. (märkliga kopplingar)
Ett av mina roligaste musikminnen efter snart 50 år som musiker är när vi repade på skansen en sommar,
klockan 3 hade vi paus och då visade det sig vara första måndagen i månaden (signal) och hela brassektionen
rusade till sina instrument och siktade ut över strömmen (streaming) och gjorde en "battle" mot hesa Fredrik oljudet :lol:
Helt oförglömlig musikupplevelse!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-07-11 23:18

Härligt initiativ!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg slutar streama

Inläggav hifikg » 2021-07-16 01:06

Tillbaka i lyssningsrummet lirar jag Peoria Jazzband, Smile, nyrippad och det låter som aldrig förr. Kul, svensk, gladjazz som jag inte hört tidigare. Låter bra. Har ett vagt minne av att Peoria förekommer på någon gammal Opus 3 skiva, så när jag fick se en CD med dem på Tradera slängde jag in ett bud o vann :)
Bilagor
peoriasmile.jpg
peoriasmile.jpg (149.68 KiB) Visad 673 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-07-16 09:35

Tyvärr finns inte Opus 3 albumet på CD. Tycker om den LPn.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-07-16 09:54

hifikg skrev:Tillbaka i lyssningsrummet lirar jag Peoria Jazzband, Smile, nyrippad och det låter som aldrig förr. Kul, svensk, gladjazz som jag inte hört tidigare. Låter bra. Har ett vagt minne av att Peoria förekommer på någon gammal Opus 3 skiva, så när jag fick se en CD med dem på Tradera slängde jag in ett bud o vann :)

Streamar... 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Faktiskt är coolt, trots allt :)

Inläggav hifikg » 2021-07-16 19:54

Tänkte bara säga att jag gillar att läsa era inlägg. Många här är så in i helvete kompetenta och en del är så känslosamma medan några är ständigt på jakt och några få sitter nöjda. Jag hoppas att ni alla kommer till det läget. Receptet är enkelt, men ändå svårt pga tillgången. Tror säkert att ni kan bli nöjda med andra lösningar också. Tänk er att bara luta er tillbaka o njuta av musiken, utan en tanke på byte av prylar :) Det är ett skönt tillstånd, jag lovar. Så mycket mer tid till musikupplevelser. Just nu lirar Elli de Moon och ljudet är raspigt bluessound, men jäklar i min låda, tösen är här. I låten "Wayward girl blues" låter hon musikerna tystna o sjunger a capella så jag förvånas över att whiskyn jag bjuder henne inte försvinner. Gillar du "skitig" blues? Köp hennes musik på Bandcamp!

Som jag skrivit tidigare finns det framföranden där artisten faktiskt tömmer glaset, men det är sällsynt.
Bilagor
elli.jpg
elli.jpg (23.67 KiB) Visad 590 gånger

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2021-07-16 21:06

Va, har jag varit känslosam igen eller ? Jag brukar ju vara det :oops: :mrgreen:
Mvh Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-07-16 23:10

FBK skrev:Va, har jag varit känslosam igen eller ? Jag brukar ju vara det :oops: :mrgreen:

Ja, du hör till dem, andra är kompetenta ;)

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2021-07-18 12:49

hifikg skrev:
FBK skrev:Va, har jag varit känslosam igen eller ? Jag brukar ju vara det :oops: :mrgreen:

Ja, du hör till dem, andra är kompetenta ;)

Jag tillhör ju även "lyssna-och-tyck" gruppen (enligt en del) 8) Och jag måste säga det att jag är jävligt duktig på det numera :P efter många års träning. :mrgreen: Men jag kör även blindtester när det går att genomföra.
Mvh Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Nytt sätt att blindtesta, hifikg förklarar

Inläggav hifikg » 2021-07-18 13:36

Jag har uppfunnit en ny typ av blindtest. Jag lyssnar på allsköns musik och njuter i fulla drag. Somnar i lyssningsfåtöljen. Vaknar några timmar senare i totalt mörker och försöker avgöra om jag lyssnar på streamat ljud eller rippat ljud, rörförstärkare eller transistor, med eller utan subbar osv. Innan jag hinner kolla hur många "rätt" jag har somnar jag om.
Bilagor
darkroom.jpg
Bild från ett tidigare blindtest
darkroom.jpg (18.48 KiB) Visad 442 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Nytt sätt att blindtesta, hifikg förklarar

Inläggav hifikg » 2021-07-20 02:02

Den senaste veckan har jag lyssnat på ett sätt som jag inte brukar. Jag har hoppat mellan olika fonogram, jag har snuttifierat låtar, jag har haft musik på utan att verkligen lyssna, jag har inte häpnat lika ofta som vanligt över hur bra det låter och allt beror på ett, för mig, ovanligt stresspåslag. Hoppas lugnet lägrar sig snart, det är uppenbart att det är en faktor som t o m väger tyngre än kabellyftarna!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg upptäcker att världens bästa högtalare

Inläggav hifikg » 2021-07-21 21:15

blir bättre för varje år!! Det är helt otroligt och inte ens möjligt, men faktum är att "gamla favoriter" låter ännu bättre 2021 än 2011. Märkligt kanske, men det är ett skäl att ge f-n i att byta så ofta! Nu finns det, självklart, många högtalare därute som är bra så sätt nu inte igång att jaga OA52 allihop, många blir säkert nöjda med helt andra doningar.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-07-21 22:16

Du och Tangband har vissa likheter märker jag..... :lol:
Easy like a Sunday morning...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-07-21 23:20

Calleberg skrev:Du och Tangband har vissa likheter märker jag..... :lol:

Har inte han heller bytt högtalare på tre, snart fyra, decennier?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Tre av fem skivor...

Inläggav hifikg » 2021-07-21 23:42

Tre av dagens fem fyndskivor visade sig vara nya, men hur ska jag undvika att köpa dubbletter?
Någon som vill ha Lalehs självbetitlade album? Eller Lisa Nilssons "Hotel Vermont 609"? Kom o hälsa på vetja!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg har lyssnat fel!!!

Inläggav hifikg » 2021-07-22 00:24

Upptäckte just att basisten bytt plats sedan förra lyssningen. Skumt va? Visar sig att jag lyssnat med omkastade kanaler i flera veckor, ja sen jag sist körde med rörkombon gissar jag... så nu måste jag lyssna om allting!!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-07-24 23:21

Börjar hämta mig från chocken o har börjat lyssna om senaste månadens fonogram.

Upptäcker att Diana Krall i Sway låter ganska lik Norah Jones i Come away with me.
Hörlurslyssning i skogen är vad som gäller i helgen :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-07-25 13:49

hifikg skrev:Börjar hämta mig från chocken o har börjat lyssna om senaste månadens fonogram.

Upptäcker att Diana Krall i Sway låter ganska lik Norah Jones i Come away with me.

Precis: Hifikg har lyssnat fel!!!
Båda är ungefär lika tråkiga sångerskor, hemskt långt från t.ex Ella Fitzgerald.
Diana Krall är mycket bättre på att spela piano än att sjunga. Tycker jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-07-25 13:51

paa skrev:
hifikg skrev:Börjar hämta mig från chocken o har börjat lyssna om senaste månadens fonogram.

Precis: Hifikg har lyssnat fel!!!
Båda är ungefär lika tråkiga sångerskor, hemskt långt från t.ex Ella Fitzgerald.
Diana Krall är mycket bättre på att spela piano än att sjunga. Tycker jag.

Ja, gillar man inte den ena (av Diana o Norah) så gillar man nog inte den andra. Själv gillar jag alla tre. Och några till.

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2021-07-25 23:49

Här har du något som kommer lyfta ditt ljud. 8) https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... 132715.htm
Mvh Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-07-26 00:27

FBK skrev:Här har du något som kommer lyfta ditt ljud. 8) https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... 132715.htm

Äsch då, min röda är väl av samma kaliber om man ska tro prislappen. Den skänker jag bort till den som föredrar den (ljudmässigt 9 ggr av 10) före den fula, gråa, Biltemakabeln :)

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2021-07-26 01:20

hifikg skrev:
FBK skrev:Här har du något som kommer lyfta ditt ljud. 8) https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... 132715.htm

Äsch då, min röda är väl av samma kaliber om man ska tro prislappen. Den skänker jag bort till den som föredrar den (ljudmässigt 9 ggr av 10) före den fula, gråa, Biltemakabeln :)

Jag vet att det är skillnader mellan olika HDMI kablar då jag fick bildproblem med gratis versioner, men detta med USB-kabel nja.... så länge den är vettigt byggd och man undviker billigast möjlig.
Mvh Per

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer