Snart dags att bygga igen...

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Smal ljudbild, vad beror det på?

Inläggav Almen » 2022-08-16 09:00

Belker skrev:
sprudel skrev:
eljulio skrev:Att det finns en sötpunkt är ju klart, men hur bred ska man förvänta sig att den ska vara? Som det är nu är det som Goat uttrycker det en enmanssport.

Det är en enmanssport! :)

Det här är lite lustigt. När forumet startade för nästan 20 år sen rådde i stort sett koncensus att bara man vinklar in sina [...]högtalare ordentligt, så kan hela soffan njuta. Jag fattade aldrig det där. Det funkade ju inte!

Du överdriver, Belker. Vad som möjligen sagts är att det beror väldigt mycket på inspelningen (tidsskillnad resp koincident), på högtalarna, samt på rummet. Att det skulle räcka med att vinkla in högtalarna för att alla lyssnare skulle höra en inspelning lika bra har jag aldrig sett någon skriva.

En annan sanning på den tiden var att eq var skräp.

Har jag heller aldrig sett någon skriva. De flesta som skriver om dessa saker är mer nyanserade än du.
...det förefaller som om ingen av oss vet något verkligt värdefullt, men somliga tror att de vet det utan att veta det, under det att jag varken vet det eller inbillar mig veta det.
Sokrates

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-08-16 09:10

Belker skrev:
sprudel skrev:
eljulio skrev:Att det finns en sötpunkt är ju klart, men hur bred ska man förvänta sig att den ska vara? Som det är nu är det som Goat uttrycker det en enmanssport.

Det här är lite lustigt. När forumet startade för nästan 20 år sen rådde i stort sett koncensus att bara man vinklar in sina (ino)högtalare ordentligt, så kan hela soffan njuta. Jag fattade aldrig det där. Det funkade ju inte! En annan sanning på den tiden var att eq var skräp. Nästan värt en egen tråd, dessa heliga kor.

Fakta, råd och rön förändras med aktoritetsskiften, kanske sätter många på forumet större vikt vid vem som säger vad än vad som sägs? :)

JM

Inläggav JM » 2022-08-16 09:12

Vetenskapliga nivån på inläggen är betydligt högre idag. Grupptryckstyckande och pseudovetenskapliga inlägg utan vetenskaplig grund har minskat.
Utvecklingen är positiv som jag ser det.
Skönt att slippa en massa nonsens.
Tex smal ljudbild kan förklaras utifrån tre vetenskapliga fakta.
1 Faktiska fysiken.
2 Fysiologiska faktiska reaktionen i hjärnstammen.
3 Psykologiska responsen på fysiken.

JM
Senast redigerad av JM 2022-08-16 09:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-08-16 09:38

Sidoäggen sitter där de sitter. Har dragit kablar i väggarna för att få det snyggt och det är dessutom den trevligaste möbleringen i rummet.

Flytta kaminen har jag faktiskt tänkt på i mitt stilla sinne, men det handlar nog om en sådär 100 000 kronor att göra, samt övertyga sambon om varför det är viktigt. Tror det är en rätt tuff match i relation till att sitta på en plats och lyssna istället. Men jag förstår hur du tänker. Jag hänger ju trots allt på faktiskt... :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-08-16 09:49

eljulio skrev:Sidoäggen sitter där de sitter. Har dragit kablar i väggarna för att få det snyggt och det är dessutom den trevligaste möbleringen i rummet.

Flytta kaminen har jag faktiskt tänkt på i mitt stilla sinne, men det handlar nog om en sådär 100 000 kronor att göra, samt övertyga sambon om varför det är viktigt. Tror det är en rätt tuff match i relation till att sitta på en plats och lyssna istället. Men jag förstår hur du tänker. Jag hänger ju trots allt på faktiskt... :lol:

Tänkte inte att du skulle ta en ny skorsten, utan ett "sidorör", men jag vet ju inte om golvskyddet är ovanpå eller istället för golv. Vore det ovanpå, så vore det ett tungt lyft av kamin och en skarvbit rör. Men i andra änden blir det ju sådana summor, ha.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-08-16 10:10

eljulio skrev:Sidoäggen sitter där de sitter. Har dragit kablar i väggarna för att få det snyggt och det är dessutom den trevligaste möbleringen i rummet.

Nu har ju du lite speciella högtalare med ett lite annorlunda koncept, så de uppställning du har nu med en bredare öppningsvinkel kanske är att föredra. Men det du skulle kunna testa eftersom det är ett ganska enkelt drag är att skjuta bak soffan (om utrymmet finns) tills du har 360 cm från ditt huvud i sweetspot till vardera högtalare för 30 graders öppningsvinkel, för enligt Peters inlägg på föregående sida så kommer sweetspot att upplevas något bredare med en mindre öppningsvinkel. Som sagt, det är väldigt enkelt att prova ifall utrymme finns.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-08-16 10:15

goat76 skrev:
Belker skrev:
sprudel skrev:

Det här är lite lustigt. När forumet startade för nästan 20 år sen rådde i stort sett koncensus att bara man vinklar in sina (ino)högtalare ordentligt, så kan hela soffan njuta. Jag fattade aldrig det där. Det funkade ju inte! En annan sanning på den tiden var att eq var skräp. Nästan värt en egen tråd, dessa heliga kor.

Fakta, råd och rön förändras med aktoritetsskiften, kanske sätter många på forumet större vikt vid vem som säger vad än vad som sägs? :)

Efter sig själv dömer man andra.
...det förefaller som om ingen av oss vet något verkligt värdefullt, men somliga tror att de vet det utan att veta det, under det att jag varken vet det eller inbillar mig veta det.
Sokrates

JM

Inläggav JM » 2022-08-16 10:27

Testa att låna en centerhögtalare av Peter. Placera högtalaren lätt assymetriskt utan att centerhögtalaren förstörs av värmen från skorstenen. Anpassa lyssningspositionen och ljudstyrkorna/tidsfördröjningen i höger och vänster högtalare till nya lätt assymetriska lyssningspositionen. Sannolikt kommer upplevda hålet i mitten att fyllas.

Alternativt flytta bara lyssningspositionen bakåt något. Dvs ökar reflexljudet något relativt direktljudet.
Min erfarenhet med dipoler är att ljudet blir något bättre med med lyssningspositionen något mer bakåt än vid liksidiga triangeln.
Peters högtalare är bipoler men map reflexljudet är dipoler och bipoler relativt lika upplevelsemässigt. Bipolerna saknar tyvärr dipolernas ortogonala interferenser.

JM

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-08-16 20:41

JM skrev:

Testa att låna en centerhögtalare av Peter. Placera högtalaren lätt assymetriskt [...]
JM

Ja, ursäkta men: a-symmetriskt.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

JM

Inläggav JM » 2022-08-16 21:03

Tack MacBruce.

JM

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-08-16 21:15

JM skrev:Tack MacBruce.

JM

Glad att du tar det på det viset! :-)
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-08-16 21:27

goat76 skrev:
Belker skrev:
sprudel skrev:

Vet inte om du syftar på IÖ? Men i min bok är han verkligen värd att lyssna på. Därtill blir det en trevlig dialog om sakernas tillstånd. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-08-16 23:51

sprudel skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Det här är lite lustigt. När forumet startade för nästan 20 år sen rådde i stort sett koncensus att bara man vinklar in sina (ino)högtalare ordentligt, så kan hela soffan njuta. Jag fattade aldrig det där. Det funkade ju inte! En annan sanning på den tiden var att eq var skräp. Nästan värt en egen tråd, dessa heliga kor.

Vet inte om du syftar på IÖ? Men i min bok är han verkligen värd att lyssna på. Därtill blir det en trevlig dialog om sakernas tillstånd. :)

Jag tycker att IÖ har ett mycket brett kunnande och är värd att lyssna på, likaså med I-or.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-08-17 06:51

Själv saknar jag verkligen IÖ på forumet. Hoppas gästspelet blir permanent och aktivt. Det svåra med auktoriteter är väl ibland att de oftast är mycket kunniga på området och kanske just därför anser sig veta bäst. Detta leder lätt till bristande förståelse för andra perspektiv, dvs. svårigheter att lyssna. Men det behöver vi väl inte ha något problem med på faktiskt! :D

Hur eller hur. Jag har faktiskt flyttat bak soffan ca. 20 cm så nu är avståndet till respektive ägg ca. 310 cm i sötpunkten. Längre från dem kommer jag inte, utan att flytta på äggen och det gör jag inte (möjligen går det några cm. men det tror jag är meningslöst). Hur blev det då? Sötpunkten är nog ungefär lika smal/bred som tidigare, men kanske är ljudbilden något större. Ingen förändring till det sämre, kanske lite till det bättre faktiskt. Ska lyssna lite mer.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-17 09:40

MacBruce skrev:Ja, ursäkta men: a-symmetriskt.

Ur-säkta men: asymmetriskt. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-08-17 18:55

Gitarristen... jösses så bra.

https://open.spotify.com/track/0uPAkQQJ ... 4454854a44

Lyssnade på Zelmani för några år sedan på Kalmar teater och jag vill påstå att Lars Halapi var halva behållningen.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-08-17 19:21

eljulio skrev:Gitarristen... jösses så bra.

https://open.spotify.com/track/0uPAkQQJ ... 4454854a44

Lyssnade på Zelmani för några år sedan på Kalmar teater och jag vill påstå att Lars Halapi var halva behållningen.

Riktigt fint Eljulio.
Tack för tipset.
Min anläggning
Azur 851N – Cambridge Audio. OpenDRC-DA8- Mini DSP .Slutsteg CVA 535 - Copland. A800 - Behringer.
Hembyggda högtalare med SB acustic o Satori element

https://freesound.org/home/

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-08-18 06:26

Kalejdokom skrev:
MacBruce skrev:Ja, ursäkta men: a-symmetriskt.

Ur-säkta men: asymmetriskt. :)

Retsticka! Jag försökte ju bara i förbifarten att visa "schemat för ord-bygget". Men mina krampaktiga försök att vara pedagogisk slår ofta fel, måste jag erkänna. Skall nog sluta med sådant. ;-)
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-08-19 08:36

God morgon. Någon av er som har beställt härifrån? https://www.soundimports.eu/en/minidsp-shd.html

Leverans och garantier är väl det jag mest har i åtanke. Det enda andra alternativet som är aktuellt är detta: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... hd-umik-1/

Men det skiljer ju några tusenlappar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-19 09:07

Det är väl hanteringen av ev. garantiåtaganden som kan skilja. Har ingen erfarenhet av hur de båda sköter sig men den ena är ju i Sverige.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-08-19 09:25

RogerGustavsson skrev:Det är väl hanteringen av ev. garantiåtaganden som kan skilja. Har ingen erfarenhet av hur de båda sköter sig men den ena är ju i Sverige.

Jag köpte Dayton-elementen därifrån och det fungerade utmärkt, men det här är ju lite andra pengar. Garantin är väl viktigast. Skulle tro att de är ok.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-08-19 14:55

När jag hade minidsp köpte jag direkt från Hong Kong. Hade dock inga reklamationer att hantera.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-08-19 15:49

Belker skrev:När jag hade minidsp köpte jag direkt från Hong Kong. Hade dock inga reklamationer att hantera.

Vad blev totalpriset för dig ink frakt, tull och moms?

En annan fråga. Vad har du istället och varför?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-08-19 16:29

eljulio skrev:
Belker skrev:När jag hade minidsp köpte jag direkt från Hong Kong. Hade dock inga reklamationer att hantera.

Oj, det var så länge sen, så det minns jag inte. Men tull och moms och sånt måste man räkna med nuförtiden. Nu har jag analogt cr80s delningsfilter och DSP i HQplayer/roon. Analoga källor tramsar jag inte med längre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-19 16:54

Det blir knapaast någon besparing att köpa direkt från miniDSP. Priset ligger på 1299 $ + frakt + tull + moms.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-08-19 16:56

Belker skrev:
eljulio skrev:

Oj, det var så länge sen, så det minns jag inte. Men tull och moms och sånt måste man räkna med nuförtiden. Nu har jag analogt cr80s delningsfilter och DSP i HQplayer/roon. Analoga källor tramsar jag inte med längre.

Ok, ha, ha... Men då hade det i alla fall inget med ljudkvalitén hos SHD att göra i alla fall, oavsett om det var analogt eller digitalt. I mitt fall ersätter den ju nästan alla burkar jag har i så fall.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-08-19 16:58

RogerGustavsson skrev:Det blir knapaast någon besparing att köpa direkt från miniDSP. Priset ligger på 1299 $ + frakt + tull + moms.

Nej knappast. Det blir från Nederländerna eller Hemmabiobutiken. Tror Nederländerna är ok. Ser ok ut när jag läser på deras hemsida.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-19 17:03

Tycker nog du ska kosta på dig en mikrofon också, UMIK-1. Den är ju nästan ett måste om du tänker använda Dirac.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-08-19 17:05

RogerGustavsson skrev:Tycker nog du ska kosta på dig en mikrofon också, UMIK-1. Den är ju nästan ett måste om du tänker använda Dirac.

Den ingår i köpet, både här https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... hd-umik-1/ och här: https://www.soundimports.eu/en/minidsp-shd.html

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-09-24 12:25

Lite tid över och snubblade över denna produkt. https://spec-corp.jp/audio/RSP-901EX/

Såg en till salu här: https://hifitorget.se/visa_annons.php/r ... 163524.htm

Någonstans anar man att säljaren kanske upptäckte att det här inte var rätt prioritering... :mrgreen:

Lite oklart vad manicken gör för nytta om man säger så. Eller skada.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer