Brum borta!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Nya inställningar...

Inläggav goat76 » 2022-11-14 13:08

I-or skrev:
goat76 skrev:
Peter har uttryckligen sagt att Sammels mätningar inte fullt ut överensstämmer med de omfattande mätningar han gjort på sina skapelser.

Sammel har sagt att hans mätmikrofon möjligtvis är orsaken till avvikelserna.

Du har all världens möjlighet att få ta del av Peters mätningar, men av någon anledning så verkar du inte intresserad av det. Är det för att förslaget kommer från mig och inte från I-or?

Vi har alla tagit del av information som pekar på att endast direktljudet bör korrigeras över 300-500 Hz, om du får ta del av Peters mycket nogranna och professionellt gjorda mätningar, vilka han säger överensstämmer med en högsta avvikelse på 0,5 dB, så får du en mycket bra indikation om Sammels mätningar överensstämmer bra.

Risken att sammels mikrofon påverkar mätningarna i avgörande grad är mycket nära noll.

Däremot tror jag inte att Peter hade noterat min kommentar angående problemet med glättningen i REW. Peters kommentarer handlar för övrigt om frekvenser över 17-18 kHz eller så, vilket långtifrån är det viktigaste vad gäller ekvaliseringen.

Läs gärna mitt inlägg ovan, där allt detta avhandlas, så behöver du inte sväva i ovisshet.

Det återstår att ses ifall Peter delar med sig av sina mätningar, men det verkar vara rätt ointressant.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Nya inställningar...

Inläggav I-or » 2022-11-14 13:37

Som du säkert redan vet så välkomnar jag alltid mätresultat. Ju fler, desto bättre. Det finns för övrigt fler mätningar från sammels sida och vi kan även "slice and dice" de mätningar som redan har presenterats på ett mer detaljerat sätt (framförallt med en lägre grad av glättning) eller roa oss med att försöka analysera impulssvar. Det finns ingen ände på det roliga här. 8)

Dock har Peter definitivt inte mätt Bremen 3D8 i exakt den riktning och med det montage som gäller i eljulios uppställning. Fönsternischen vid vänster högtalare ger påtaglig påverkan för frekvensgången framförallt 500-800 Hz, men sannolikt även runt 3-4 kHz (man kan inte utan mer omfattande mätningar vara helt säker på hur mycket de två exemplaren varierar i sig, men det spelar heller i stort sett ingen roll när man ekvaliserar).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Insomnia...

Inläggav eljulio » 2022-11-19 06:25

Som vanligt en lördag morgon vaknar man vid femtiden. Suck. Det är i alla fall trevligt att ha Ryan Adams på plats i vardagsrummet med en fin livespelning från KB. Låter riktigt fint. :)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-11-19 09:47

eljulio skrev:Som vanligt en lördag morgon vaknar man vid femtiden. Suck. Det är i alla fall trevligt att ha Ryan Adams på plats i vardagsrummet med en fin livespelning från KB. Låter riktigt fint. :)

Vad trevligt dt låter, att vakna med fin musik med bra ljud :)
Min anläggning
Azur 851N – Cambridge Audio. OpenDRC-DA8- Mini DSP .Slutsteg CVA 535 - Copland. A800 - Behringer.
Hembyggda högtalare med SB acustic o Satori element

https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
E

Re: 0.0dB

Inläggav E » 2022-11-19 18:02

I-or skrev:Det visar sig även vid närmare analys att REW gör någonting märkligt med glättningen uppe vid 20 kHz, varför förstärkningen ska vara 5 dB här (inte 9 dB som i diagrammet ovan).

Är det där något gratisprogram som man inte kan lita på för fem öre? 8O

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76

Re: 0.0dB

Inläggav goat76 » 2022-11-19 18:49

E skrev:
I-or skrev:Det visar sig även vid närmare analys att REW gör någonting märkligt med glättningen uppe vid 20 kHz, varför förstärkningen ska vara 5 dB här (inte 9 dB som i diagrammet ovan).

Är det där något gratisprogram som man inte kan lita på för fem öre? 8O

Mvh E*

Nä, det är ett gratisprogram som för det mesta nog är både bra och pålitligt, jag skulle gissa på att något externt fel råkat smygit sig in just denna gång. Sånt händer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-19 18:50

REW fungerar huvudsakligen mycket väl trots att det är gratis. Jag har bara hittat ett par märkligheter.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-11-19 18:56

Ja, om man känner till alla märkligheter (och kan navigera runt dem), då
kanske resten kan påstås vara pålitligt och välfungerande.

Mvh E*

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-11-20 06:37

PS. Hur går det med insomnian?

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Akustik i olika miljöer!

Inläggav eljulio » 2022-11-23 13:37

Det här tycker jag var lite spännande sätt att jobba.

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Frida

Inläggav eljulio » 2022-12-01 06:33

Den här tycker jag är fin: https://open.spotify.com/track/4tjW96ui ... 3bc4d344b3

En artist med ett eget uttryck.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-12-01 10:03

I-or skrev:REW fungerar huvudsakligen mycket väl trots att det är gratis. Jag har bara hittat ett par märkligheter.

Finns dessa dokumenterade någonstans så man kan ha de i bakhuvudet om man händelsevis hamnar i en situation där de kan vara relevanta att känna till?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-12-01 16:06

Den enda riktigt stora konstigheten rör brusnivån "Noise floor" vid distorsionsmätningar, vilken är alldeles för hög. REW ägnar någon sekund före svep till att mäta bakgrundsnivån från mikrofonen, men nivån stämmer inte alls.

Mitt hyggligt tysta vardagsrum uppvisar vanligen en bakgrundsnivå om ca 27 dBA. UMIK-1 har dock en brusnivå om ca 29 dBA, vilken förstås utgör ett golv för mätningen. Om man mäter med REW i SPL Meter-läge så landar man på en uppmätt bakgrundsnivå om ca 31 dBA (10*log(10^(29/10)+10^(27/10)), precis som sig bör. Frekvensspektrum uppvisar den typiska stigningen mot låga frekvenser (ventilationsanläggning, värmepump, cirkulationspump för golvvärme och normalt yttre villaförortsbuller) med mycket låga bakgrundsbullernivåer över 500 Hz.

Dock uppstår felaktigheter vid distorsionsmätningar. Noise floor ligger enligt REW med 3 Hz bandbredd runt ca 26 dB per frekvensband i frekvensområdet 1-4 kHz. Den totala brusnivån enbart i 1-4 kHz-området enligt REW:s Noise floor blir alltså ca 26+10*log(3000/3) = 26+30 = 56 dB, något som självklart omöjligen kan stämma, då detta mellan tummen och pekfingret motsvarar normal samtalsnivå i detta frekvensområde.

Man kan dock bortse från denna knasighet och bara använda sitt omdöme vad gäller brusgolvet vid distorsionsmätning med REW.

Som amatör behöver man inte alls fundera över eventuella problem med mjukvaran, sannolikheten för att man ställer till det helt på egen hand är sådär en miljon gånger högre. :mrgreen:

Man bör också komma ihåg att det för bara ett par decennier sedan kostade i runda slängar 100 kkr i dagens penningvärde att inhandla ett mätsystem med liknande egenskaper. 8O

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Några reflektioner... minidsp Flex

Inläggav eljulio » 2022-12-04 07:09

Nu har det nog gått tillräckligt lång tid för att uttala sig om hur jag uppfattar minidsp Flex.

Kvalitet: Svårt att säga så här långt: Fungerar den lika bra om 3 år så är jag supernöjd. Men en så länge inga buggar eller andra problem.

Återgivning som försteg: Inga hörbara problem, jämfört tidigare försteg jag har haft. Dessutom med ofattbar lyx som att fjärrkontroll ingår!

Funktionalitet: Ja, här är ju produkten helt överlägsen allt annat jag har haft tidigare. Hade den även haft en USB-ingång för uppspelning av musik från extern hårddisk så hade det varit full pott. Nu har den "bara" delningsfilter, dsp, förstegsfunktion, mm...

Handhavande: Mycket enkelt via fjärrkontroll när man väl har gjort inställningarna klara. Sen lyssnar jag nästan alltid på grundinställningen, dvs. för sweetspot.

Slutsats: Varför skaffade jag inte en sådan här tidigare? Är det "audiofil nervosa", eller vad? Med EQ-ingrepp är det ett STORT steg i ökad kvalitet på återgivningen. Ni som har varit här tidigare skulle tveklöst instämma. Allt annat skulle förvåna mig.

Allt ovan har gjort mig sugen på att lära mig mer. Så kanske skaffar jag ändå en mätmikrofon så småningom. Trodde aldrig att jag skulle bli intresserad av det. Kanske som sagt...

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-12-04 12:21

BellsnWhistles skrev:
I-or skrev:REW fungerar huvudsakligen mycket väl trots att det är gratis. Jag har bara hittat ett par märkligheter.

Finns dessa dokumenterade någonstans så man kan ha de i bakhuvudet om man händelsevis hamnar i en situation där de kan vara relevanta att känna till?

Det där med brusgolvet som I:or nämner är något som jag reagerat på också.
REW verkar inte alltid helt kompatibelt med Windows, eller om det är tvärtom.
Ibland när jag gör en mätning på tex vänster kanal så mäts även höger, dvs ljud spelas upp i båda och mätningen blir fel.
Det händer inte alltid och jag har svårt att förstå vad det beror på. Numera stänger jag ned de kanaler som inte ska mätas, i MiniDSP flex eight.

Flex eight har dragits med många barnsjukdomar och jag har fått backa ett par steg i firmware för att slippa de värsta problemen. Den är nyare än de andra flex och kommer nog i fatt. Vad det gäller ljudkvalitet så är jag väldigt nöjd.
Gränssnittet i programmet är lite sådär. Så fort jag byter från en peq till en annan för att justera så måste jag skrolla ned för att se inställningar för amplitud,Q-värde osv. Det där kunde gjorts bättre.

Flex eight har enbart digital in och åtta analog ut.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sthlm

Maarten
fd markih

Inläggav Maarten » 2022-12-04 12:22

Kul eljulio!

Kan bara uppmuntra till att mäta själv, det är så billigt och relativt enkelt. Även om det finns fallgropar så lär man sig mycket och lär sig korrelera hörselintryck mot mätningar. Det är närmast ett ovärderligt verktyg om man vill förbättra sin återgivning. Enda nackdelen är att det krävs lite trialerror i början.

Gällande REW så fick jag gå tillbaka i en tidigare version för att få stegad sinus att fungera (v5.20.7). I övrigt mycket kompetent mjukvara.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-12-04 15:01

Maarten skrev:Kul eljulio!

Kan bara uppmuntra till att mäta själv, det är så billigt och relativt enkelt. Även om det finns fallgropar så lär man sig mycket och lär sig korrelera hörselintryck mot mätningar. Det är närmast ett ovärderligt verktyg om man vill förbättra sin återgivning. Enda nackdelen är att det krävs lite trialerror i början.

Gällande REW så fick jag gå tillbaka i en tidigare version för att få stegad sinus att fungera (v5.20.7). I övrigt mycket kompetent mjukvara.

Japp, vore kul att förkovra sig. Om inte annat så att jag kan mäta upp tv-rummet så småningom när jag får tummen ur och bygger rävarna. Vore väl skönt för Sammel att slippa åka skytteltrafik till Revsudden.

Jag antar att jag behöver mätmick + något form av program mätningarna. Vad rekommenderas i första hand? U-mik har jag sett tidigare.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-12-04 15:02

Angående fotboll så får man ju säga att Argentina sett till spelarmaterialet är sällsynt impotenta... 8O

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-12-04 17:16

Lite förkylning som stör lite. Men lyssnar nu på Georg Riedel, med skivan Perfectly Still. Riktigt bra! Väldigt trevlig basåtergivning och väl inspelat. Tycker jag.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-12-04 17:24

eljulio skrev:Så kanske skaffar jag ändå en mätmikrofon så småningom.

Köp!
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-12-04 17:53

Kul med hejarop!

Denna är väl bra? https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... 6EQAvD_BwE

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-12-04 17:58

Ja.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-12-04 18:04

Då är den beställd. Och då är väl även jag på väg att bli en mätmupp... 8O

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-12-04 18:59

Välkommen.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-12-04 19:28

eljulio skrev:Då är den beställd. Och då är väl även jag på väg att bli en mätmupp... 8O

Kul Eljulio :)
Va ska jag göra nu då?
Bara mäta på mina egna! :)
Min anläggning
Azur 851N – Cambridge Audio. OpenDRC-DA8- Mini DSP .Slutsteg CVA 535 - Copland. A800 - Behringer.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-12-04 21:09

I väntan på mikrofonen så kan du lyssna på det här:

http://open.qobuz.com/album/0060255741308
Börja tex med låt nr 2
Underbar inspelning och musiken tycker jag är högklassig.

9D8536F5-C2E4-4E7F-8B54-E0C35157F664.jpeg
9D8536F5-C2E4-4E7F-8B54-E0C35157F664.jpeg (528.62 KiB) Visad 352 gånger
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sthlm

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-12-05 21:05

Ska lyssnas på! Alltid kul med musiktips.

Vad rekommenderar ni för stativ förresten? Till mätmicken? https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... lGEALw_wcB

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-12-05 21:11

Min anläggning

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-12-05 21:19

sammel skrev:Här är ett förslag :)

https://www.thomann.de/se/millenium_ms2003.htm

Bra pris! Tack!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-12-05 21:43

I-or skrev:Den enda riktigt stora konstigheten rör brusnivån "Noise floor" vid distorsionsmätningar, vilken är alldeles för hög. REW ägnar någon sekund före svep till att mäta bakgrundsnivån från mikrofonen, men nivån stämmer inte alls.

Mitt hyggligt tysta vardagsrum uppvisar vanligen en bakgrundsnivå om ca 27 dBA. UMIK-1 har dock en brusnivå om ca 29 dBA, vilken förstås utgör ett golv för mätningen. Om man mäter med REW i SPL Meter-läge så landar man på en uppmätt bakgrundsnivå om ca 31 dBA (10*log(10^(29/10)+10^(27/10)), precis som sig bör. Frekvensspektrum uppvisar den typiska stigningen mot låga frekvenser (ventilationsanläggning, värmepump, cirkulationspump för golvvärme och normalt yttre villaförortsbuller) med mycket låga bakgrundsbullernivåer över 500 Hz.

Dock uppstår felaktigheter vid distorsionsmätningar. Noise floor ligger enligt REW med 3 Hz bandbredd runt ca 26 dB per frekvensband i frekvensområdet 1-4 kHz. Den totala brusnivån enbart i 1-4 kHz-området enligt REW:s Noise floor blir alltså ca 26+10*log(3000/3) = 26+30 = 56 dB, något som självklart omöjligen kan stämma, då detta mellan tummen och pekfingret motsvarar normal samtalsnivå i detta frekvensområde.

Man kan dock bortse från denna knasighet och bara använda sitt omdöme vad gäller brusgolvet vid distorsionsmätning med REW.

Som amatör behöver man inte alls fundera över eventuella problem med mjukvaran, sannolikheten för att man ställer till det helt på egen hand är sådär en miljon gånger högre. :mrgreen:

Man bör också komma ihåg att det för bara ett par decennier sedan kostade i runda slängar 100 kkr i dagens penningvärde att inhandla ett mätsystem med liknande egenskaper. 8O

Jag vet inte om jag förstår? Så här ser brusgolvet ut när jag mäter i REW =>

Noise flor.jpg
Noise flor.jpg (225.41 KiB) Visad 259 gånger

Tycker det ser rimligt ut i en ganska bullrig lägenhet, hur summerar detta?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer