I-or skrev:goat76 skrev:
Peter har uttryckligen sagt att Sammels mätningar inte fullt ut överensstämmer med de omfattande mätningar han gjort på sina skapelser.
Sammel har sagt att hans mätmikrofon möjligtvis är orsaken till avvikelserna.
Du har all världens möjlighet att få ta del av Peters mätningar, men av någon anledning så verkar du inte intresserad av det. Är det för att förslaget kommer från mig och inte från I-or?
Vi har alla tagit del av information som pekar på att endast direktljudet bör korrigeras över 300-500 Hz, om du får ta del av Peters mycket nogranna och professionellt gjorda mätningar, vilka han säger överensstämmer med en högsta avvikelse på 0,5 dB, så får du en mycket bra indikation om Sammels mätningar överensstämmer bra.
Risken att sammels mikrofon påverkar mätningarna i avgörande grad är mycket nära noll.
Däremot tror jag inte att Peter hade noterat min kommentar angående problemet med glättningen i REW. Peters kommentarer handlar för övrigt om frekvenser över 17-18 kHz eller så, vilket långtifrån är det viktigaste vad gäller ekvaliseringen.
Läs gärna mitt inlägg ovan, där allt detta avhandlas, så behöver du inte sväva i ovisshet.
Det återstår att ses ifall Peter delar med sig av sina mätningar, men det verkar vara rätt ointressant.