Hifikg förförs av Lana

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Nu ljuder ESL63 hos hifikg igen :)

Inläggav hifikg » 2023-01-29 00:46

Inkopplade och anslutna, enligt alla konstens regler. Kanske hinner jag lyssna lite också.

Jäkla engelsmän... går och lägger mig efter lite Barber via Carlsson.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Carlsson åter på tronen hos hifikg

Inläggav hifikg » 2023-01-29 16:58

ESL63:ornas comeback blev ingen comeback. Visar sig att de behöver fler smekningar av Dr Jerker, så fortsättning följer.

Anslöt OA52 igen, så klart. Och då upptäcker jag ett brum i rummet. Visade sig att en del av brummet kom från ett lysrör i taket. Det ljudet försvann vid nedsläckning, men ett litet irriterande brum kvarstår ändå. Växlade från Andersson till NAD. Brummet kvarstår. Gick vidare till Lodström och då försvann brummet. Aldrig hört förut. Hur kan det bara uppstå? Allt är oförändrat, men lodis-kombon är den enda som inte ger upphov till brum. Felsöker.

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2023-01-29 18:36

hifikg skrev:ESL63:ornas comeback blev ingen comeback. Visar sig att de behöver fler smekningar av Dr Jerker, så fortsättning följer.

Anslöt OA52 igen, så klart. Och då upptäcker jag ett brum i rummet. Visade sig att en del av brummet kom från ett lysrör i taket. Det ljudet försvann vid nedsläckning, men ett litet irriterande brum kvarstår ändå. Växlade från Andersson till NAD. Brummet kvarstår. Gick vidare till Lodström och då försvann brummet. Aldrig hört förut. Hur kan det bara uppstå? Allt är oförändrat, men lodis-kombon är den enda som inte ger upphov till brum. Felsöker.

Det är en signal, ifrån Gud. 8)
Psykfall med en rad diagnoser som tex. Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest dvs.jag är inte som andra vanliga människor. Carlsson fanatiker och även medlem i Kabeltroendes riksförbund

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-29 22:08

Min Lodis e för det mesta tyst.
Ibland brummar den.
Då ere bara en snäll klappning m knuten näve på chassiet lr trafon så försvinner det.
Ibland försvinner det av sej självt.

De e ju rätt irriterande.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-116 (bas SB23MFCL45-4 mid SB15NBAC diskant?) OA-12, OD-11 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-30 00:05

Mycket. Gick hela vägen tillbaka igen och brummet från naden fanns kvar men Andersson var lika tyst som Lodis. Skumt. Får forska vidare en annan dag, just nu är det ändå rören som går varma här.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-30 01:47

Och på den Carlssonska tronen tronar just nu Lisa Ekdahl, hon får bli min godnattsångerska. Hennes första album snurrar genom kablarna, den sötaste fixar omvandlingen från digitalt till analogt, ljudet värms upp av 300B-rören och förmedlas ljuvligt väl av 52:orna, till en mottaglig, nyduschad, hyfsat vaken gubbe. Varför låter inte alla album, minst, så här bra? Det är ändå 30 år sedan snart...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hur bra får det låta!? hifikg häpnar

Inläggav hifikg » 2023-01-30 22:51

Fick lite cravings för Erstrand en sen kväll. Gick in på Discogs o hittade ett roligt album "Jazz i Baljan" med Lars och ett gäng duktiga musiker. Fick hem den idag och tyckte den lät lite bekant, men väl så bra. Visade sig att jag redan har den i min samling. Troligen har jag fått tag i den också via Discogs, vojne... hur ska man undvika dubblettköp?
Bilagor
dubbelbalja.png
dubbelbalja.png (547.42 KiB) Visad 727 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-01-30 23:07

Nej, det får absolut inte låta för bra. Bara lagom bra. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-30 23:10

petersteindl skrev:Nej, det får absolut inte låta för bra. Bara lagom bra. 8)

Då får jag säkert böter nu. Eller blir skönstaxerad!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-31 00:49

Avrundar en sån där skön kväll när det mesta lät överjordiskt bra. Olle Adolphson fick avsluta med fem stora hits :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-02 21:20

Fjärde kvällen på raken som det låter så där extra bra, som det gör ibland. Har inte ändrat på något, bara spelar. Massor. Blandar jazz, country, pop, klassiskt och en del udda toner och allt når öronen på ett sätt som framkallar ståpäls, gång på gång. Andersson står för förstärkningen, sex spelglada rör. Nu kommer Emmylou.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-02-02 21:32

De måste vara elen som blivit bättre nu när elen e så dyr 8) :D
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-116 (bas SB23MFCL45-4 mid SB15NBAC diskant?) OA-12, OD-11 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-02 21:33

Imperial-Blomman skrev:De måste vara elen som blivit bättre nu när elen e så dyr 8) :D

Ah... kvalitetsström alltså. Där har vi det! Fast... jag betalar inget extra för elen.

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2023-02-03 17:35

Nu kan du göra billiga inköp av värsting kabel på https://hifitorget.se/ du och Sladden. :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser som tex. Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest dvs.jag är inte som andra vanliga människor. Carlsson fanatiker och även medlem i Kabeltroendes riksförbund

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg har också gjort det...

Inläggav hifikg » 2023-02-05 13:52

Alla skriverier om ekvalisering har påverkat mig så mycket att jag smög ner en mörk natt och testade. Helt ovetenskapligt och med mjukvara som Apple redan försett mig med och en som jag hittade som demo på det stora nätet.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2023-02-05 14:06

Utan att mäta före och efter, bara på måfå? 8O
Nå, hur låter det då? :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-05 14:11

hifikg skrev:Alla skriverier om ekvalisering har påverkat mig så mycket att jag smög ner en mörk natt och testade. Helt ovetenskapligt och med mjukvara som Apple redan försett mig med och en som jag hittade som demo på det stora nätet.

Vad kom du fram till?
/Strmbrg,

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-02-05 14:34

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Alla skriverier om ekvalisering har påverkat mig så mycket att jag smög ner en mörk natt och testade. Helt ovetenskapligt och med mjukvara som Apple redan försett mig med och en som jag hittade som demo på det stora nätet.

Vad kom du fram till?

Han kom nog fram till samma sak som dig, att automatiska eller förinställda EQ-korrigeringar i regel inte prickar särskilt rätt. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-05 15:07

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:

Vad kom du fram till?

Han kom nog fram till samma sak som dig, att automatiska eller förinställda EQ-korrigeringar i regel inte prickar särskilt rätt. :)

Okay, ja så länge jag är nöjd med realismen - vilket tycks bero på en massa annat än just tonkurvan - så bryr jag mig - efter det där fipplet med DSPn - inte längre om hur tonkurvan ser ut.
Om kurvan vid en korrekt och komplett mätning skulle visa på en massa brister - men realism-illusionen ändå är bra så:
Kan jag antingen försöka själv eller ta hjälp för att rätta till kurvan - och hoppas att realism-illusionen inte sjunker utan stiger ytterligare.
Eller så kan jag strunta i att ta reda på vad mätningarna visar och vara nöjd med att kunna lyssna distraktionsfritt redan som det är.

Litegrann handlar det nog om vad som är ens syfte och vad som är ens intresse.
För min del handlar det numera bara om att få en påtaglig realism-illusion i min egen skalle utifrån enbart den musik jag vill lyssna på.
Jag bryr mig inte om hur sådan musik eller sådana nivåer jag inte vill lyssna på återges.
:)
/Strmbrg,

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-02-05 15:21

Strmbrg skrev:
goat76 skrev:
Strmbrg skrev:
Vad kom du fram till?

Okay, ja så länge jag är nöjd med realismen - vilket tycks bero på en massa annat än just tonkurvan - så bryr jag mig - efter det där fipplet med DSPn - inte längre om hur tonkurvan ser ut.
Om kurvan vid en korrekt och komplett mätning skulle visa på en massa brister - men realism-illusionen ändå är bra så:
Kan jag antingen försöka själv eller ta hjälp för att rätta till kurvan - och hoppas att realism-illusionen inte sjunker utan stiger ytterligare.
Eller så kan jag strunta i att ta reda på vad mätningarna visar och vara nöjd med att kunna lyssna distraktionsfritt redan som det är.

Litegrann handlar det nog om vad som är ens syfte och vad som är ens intresse.
För min del handlar det numera bara om att få en påtaglig realism-illusion i min egen skalle utifrån enbart den musik jag vill lyssna på.
Jag bryr mig inte om hur sådan musik eller sådana nivåer jag inte vill lyssna på återges.
:)

Jag kan tänka mig att problematiken är ett mindre bekymmer med de bas-glesa och okomplicerade (ur ett återgivningsperspektiv) inspelningarna av klassisk musik som du i regel lyssnar på. Det är ett mer påtagligt problem med musik som består av ideligen malande basinstrument och trummor vars baskagge pepprar på hundra gånger per minut. Klassisk musik med någon enstaka bas-explotion lite här och där (eller ingen alls), kommer knappast uppfattas överväldigande och maskerande för resten av frekvensspannet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-05 15:48

goat76 skrev:Jag kan tänka mig att problematiken är ett mindre bekymmer med de bas-glesa och okomplicerade (ur ett återgivningsperspektiv) inspelningarna av klassisk musik som du i regel lyssnar på. Det är ett mer påtagligt problem med musik som består av ideligen malande basinstrument och trummor vars baskagge pepprar på hundra gånger per minut. Klassisk musik med någon enstaka bas-explotion lite här och där (eller ingen alls), kommer knappast uppfattas överväldigande och maskerande för resten av frekvensspannet.

Det stämmer inte med min upplevelse av vad jag hörde.
Och, det handlar absolut inte alls enbart om enstaka bas-explosioner, utan om musiken från en symfoniorkester överlag.
Nu kan det kanske delvis bero på VAD man lyssnar efter. Det är en gissning, eftersom sådant jag lägger märke till kanske inte andra lägger märke till alls.
Hursom så påverkade DSPn, och hur dess kurva justerades MYCKET påtagligt den lågfrekventa delen av den klassiska musiken. Det gick knappt att bortse från det ens om jag "ansträngde mig".
Senast redigerad av Strmbrg 2023-02-05 17:11, redigerad totalt 1 gång.
/Strmbrg,

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-02-05 16:07

Hur gick ni tillväga med era försök med dsp/ekvalisering?

Manuellt eller auto?
Programvara/manick?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sthlm

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-05 17:08

juanth skrev:Hur gick ni tillväga med era försök med dsp/ekvalisering?

Manuellt eller auto?
Programvara/manick?

Auto till att börja med.
Efter en hel del lyssning, framkallad av tvivel på resultatet, så läste jag på mer, i den omfattande manualen och gjorde manuella justeringar utifrån den auto-frammätta korrigeringen.
Visst blev tonkurvan avsevärt jämnare efter såväl auto, som de efterjusterade ytterligare smådetaljerna. Men likafullt var den musikmässiga upplevelsen ganska märklig. Det såg bra ut på graferna med det lät konstigt. I by-pass mätte jag betydligt oroligare kurvor. I korrigerat läge betydligt jämnare. Men ljudmässigt lät det egentligen konstigt oavsett. Konstigt men på lite olika vis.

Det blev som att jag blev sittande funderandes på vilket av de konstigt-låtande alternativen som var bäst.
Men inget av dem var bra.
När jag insåg det så insåg jag även det absurda i att sitta och laborera för att hitta det minst dåliga resultatet. Jag vill ju ha ett bra resultat.

Alltsammans framstod då som än absurdare:
Jag ägnade mig åt att leta efter skillnader och först efter ett tag insåg jag att jag helt missade att fokusera på likheter.
Dvs likheten var egentligen påtaglig oavsett hur jag fipplade: Likheten var att det inte lät bra.

AVimg_8805.jpg
AVimg_8805.jpg (16.49 KiB) Visad 371 gånger
/Strmbrg,

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-05 19:59

Jopp, jag lekte helt utan mätningar och automatik. Eller nästan. Apple har förprogrammerat sin inbyggda equalizer för t ex "jazz", "mindre högtalare", "pop" och "R'n'B" och ett dussin lägen till, förutom att jag kan spara mina egna inställningar. Jorå, det lät olika, men vad lät "bäst"? I en del låtar var det kul att flytta fram rösten, i en del var det tacksamt med en bashöjning, men i slutändan kom jag fram till att jag ändå inte kunde bestämma mig för någon inställning som passade allt, så jag slutade använda den. Lyssnar jag direkt i min nya dator, via de sex inbyggda högtalarna (!) så är den fortfarande aktiv, men det låter ändå som det låter. Ganska okej för den enda lyssnare som sitter framför skärmen. Jag har hört anläggningar, dyra sådana, på mässor som presterar sämre, men de kan alltid spela starkare och för en större publik. Det här är den enda dator jag träffat på som spelar anständigt ljud rakt ur lådan.

Säkert skulle en mätmikrofon och någon sinnrik programvara göra ekvaliseringen bättre i någon mening, men jag gissar att jag skulle bli som många av er andra o ägna mig mer åt mätteknik och finjusteringar, flyttande av subbar, högtalare och mig själv, än åt att avnjuta fonogram. Och jag har alldeles för många fonogram redan för att avsätta tid på det. Tycker ändå att jag ägnar en hel del tid åt "kamerala" uppgifter som att addera ny musik till samlingen nästan varje dag. För det mesta går det smidigt enligt upparbetad rutin, men ibland får jag ägna mer tid än jag egentligen vill åt handpåläggning för att få allt rätt inlagt. Nyss köpte jag nedladdad musik från en, för mig, ny källa. De fonogrammen innehöll inga låttitlar, så jag fick lägga in dem manuellt med hjälp av folder som medföljde. Det kan jag emellertid göra medan jag lyssnar på något annat fonogram, så det är utståbart, även om just det bolaget inte kommer vara någon favorit om det ska vara på det viset. Har mailat dem, men de trodde att jag inte lyckats ladda hem filerna och spela dem, så fortsättning kan följa.

Det här är ett skönt fonogram att sitta och skriva till, väldigt lättsmält, live och inspelat med audiofil stränggnidning o allt :)
Bilagor
sarah m.png
sarah m.png (1.22 MiB) Visad 343 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-05 20:01

Apples Equalizer
Bilagor
eq.png
eq.png (88.45 KiB) Visad 341 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-05 21:24

hifikg skrev:Apples Equalizer

Typ som i telefoner och bilar? Typ?
/Strmbrg,

Användarvisningsbild
juanth

Re: Hifikg har också gjort det... i smyg

Inläggav juanth » 2023-02-05 22:00

Aha..
@Strmbrg Antimode känner jag inte till så mycket men har en känsla att de halkat efter tex MiniDSP.

@kg Apples eq…då ska man nog ha lite tur med rummets problemfrekvenser om det ska ge positivt utfall. Samt mäta upp så man har nåt att gå på.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sthlm

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-05 22:17

juanth skrev:Aha..
@Strmbrg Antimode känner jag inte till så mycket men har en känsla att de halkat efter tex MiniDSP.

@kg Apples eq…då ska man nog ha lite tur med rummets problemfrekvenser om det ska ge positivt utfall. Samt mäta upp så man har nåt att gå på.

Den apparaten kom väl för ett antal år sedan. https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15624/
/Strmbrg,

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-05 23:10

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Apples Equalizer

Typ som i telefoner och bilar? Typ?

Eller datorer. Det är såna som är mitt nav i musiken, dvs all musik lagras på hårddiskar, snurrar genom datorn, som håller ordning på alla låtar o spellistor osv o därifrån till den sötaste och vidare till någon förstärkare för att landa mjukt i OA52 som redovisar resultatet genom att vibrera luftens molekyler tills de når mina öron och fyller mig med välbehag. Oftast.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-05 23:17

juanth skrev:Aha..

Hade någon mjukvara till, men den fick man bara prova någon vecka o sen skulle den inhandlas. Så jag skippade den och alla tankar på apparater för automatik.

Just nu spelar Charlie Haden en fantastisk livekonsert tillsammans med Don Cherry och Ed Blackwell. Och om någon apparat efter många timmars fnulande skulle kunna åstadkomma ytterligare en kvadratmillimeter gåshud så skulle det inte vara mödan värt. Det är gott nog. Tror inte många har upplevt så bra återgivning som jag gör i detta nu. Oavsett rigg och mätningar. Och till er som gjort det säger jag GRATTIS!

Vaxet:
Bilagor
cover.jpeg
cover.jpeg (47.27 KiB) Visad 296 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer