Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:ESL63:ornas comeback blev ingen comeback. Visar sig att de behöver fler smekningar av Dr Jerker, så fortsättning följer.
Anslöt OA52 igen, så klart. Och då upptäcker jag ett brum i rummet. Visade sig att en del av brummet kom från ett lysrör i taket. Det ljudet försvann vid nedsläckning, men ett litet irriterande brum kvarstår ändå. Växlade från Andersson till NAD. Brummet kvarstår. Gick vidare till Lodström och då försvann brummet. Aldrig hört förut. Hur kan det bara uppstå? Allt är oförändrat, men lodis-kombon är den enda som inte ger upphov till brum. Felsöker.
petersteindl skrev:Nej, det får absolut inte låta för bra. Bara lagom bra.
Imperial-Blomman skrev:De måste vara elen som blivit bättre nu när elen e så dyr![]()
hifikg skrev:Alla skriverier om ekvalisering har påverkat mig så mycket att jag smög ner en mörk natt och testade. Helt ovetenskapligt och med mjukvara som Apple redan försett mig med och en som jag hittade som demo på det stora nätet.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Alla skriverier om ekvalisering har påverkat mig så mycket att jag smög ner en mörk natt och testade. Helt ovetenskapligt och med mjukvara som Apple redan försett mig med och en som jag hittade som demo på det stora nätet.
Vad kom du fram till?
goat76 skrev:Strmbrg skrev:hifikg skrev:Alla skriverier om ekvalisering har påverkat mig så mycket att jag smög ner en mörk natt och testade. Helt ovetenskapligt och med mjukvara som Apple redan försett mig med och en som jag hittade som demo på det stora nätet.
Vad kom du fram till?
Han kom nog fram till samma sak som dig, att automatiska eller förinställda EQ-korrigeringar i regel inte prickar särskilt rätt.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:
Vad kom du fram till?
Han kom nog fram till samma sak som dig, att automatiska eller förinställda EQ-korrigeringar i regel inte prickar särskilt rätt.
Okay, ja så länge jag är nöjd med realismen - vilket tycks bero på en massa annat än just tonkurvan - så bryr jag mig - efter det där fipplet med DSPn - inte längre om hur tonkurvan ser ut.
Om kurvan vid en korrekt och komplett mätning skulle visa på en massa brister - men realism-illusionen ändå är bra så:
Kan jag antingen försöka själv eller ta hjälp för att rätta till kurvan - och hoppas att realism-illusionen inte sjunker utan stiger ytterligare.
Eller så kan jag strunta i att ta reda på vad mätningarna visar och vara nöjd med att kunna lyssna distraktionsfritt redan som det är.
Litegrann handlar det nog om vad som är ens syfte och vad som är ens intresse.
För min del handlar det numera bara om att få en påtaglig realism-illusion i min egen skalle utifrån enbart den musik jag vill lyssna på.
Jag bryr mig inte om hur sådan musik eller sådana nivåer jag inte vill lyssna på återges.
goat76 skrev:Jag kan tänka mig att problematiken är ett mindre bekymmer med de bas-glesa och okomplicerade (ur ett återgivningsperspektiv) inspelningarna av klassisk musik som du i regel lyssnar på. Det är ett mer påtagligt problem med musik som består av ideligen malande basinstrument och trummor vars baskagge pepprar på hundra gånger per minut. Klassisk musik med någon enstaka bas-explotion lite här och där (eller ingen alls), kommer knappast uppfattas överväldigande och maskerande för resten av frekvensspannet.
juanth skrev:Hur gick ni tillväga med era försök med dsp/ekvalisering?
Manuellt eller auto?
Programvara/manick?
hifikg skrev:Apples Equalizer
juanth skrev:Aha..
@Strmbrg Antimode känner jag inte till så mycket men har en känsla att de halkat efter tex MiniDSP.
@kg Apples eq…då ska man nog ha lite tur med rummets problemfrekvenser om det ska ge positivt utfall. Samt mäta upp så man har nåt att gå på.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Apples Equalizer
Typ som i telefoner och bilar? Typ?
juanth skrev:Aha..
@Strmbrg Antimode känner jag inte till så mycket men har en känsla att de halkat efter tex MiniDSP.
@kg Apples eq…då ska man nog ha lite tur med rummets problemfrekvenser om det ska ge positivt utfall. Samt mäta upp så man har nåt att gå på.
Återgå till Medlemspresentationer
Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 3 gäster