Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Hackaren pte.ellis har filmat mig framför datorn i flera månader nu och då jag inte kommer betala de 653€ som begärs kommer ni alla, som har mailat med mig, att få filmen till er mail.
Med mig på ena halvan och det jag tittar på i den andra.
Guuuud vad tråkigt ni kommer att ha!
MacBruce skrev:hifikg skrev:Hackaren pte.ellis har filmat mig framför datorn i flera månader nu och då jag inte kommer betala de 653€ som begärs kommer ni alla, som har mailat med mig, att få filmen till er mail.
Har också fått utpressningsbrev från en sådan hackare (polisanmält) — det "roliga" är, att jag inte har någon kamera ansluten till datorn...
hifikg skrev:MacBruce skrev:hifikg skrev:Hackaren pte.ellis har filmat mig framför datorn i flera månader nu och då jag inte kommer betala de 653€ som begärs kommer ni alla, som har mailat med mig, att få filmen till er mail.
Har också fått utpressningsbrev från en sådan hackare (polisanmält) — det "roliga" är, att jag inte har någon kamera ansluten till datorn...
Finns det någon poäng med att polisanmäla?
hifikg skrev:I utbyte mot mina yrselframkallande "popboxar" fick jag, tidigare nämnda, kondensatorer och ett gäng banankontakter av märket Nakamichi. Vad kan gå fel med såna liksom? Så idag byter jag de gamla biltemabananerna mot Nakamichi. Bör jag förvänta mig en helt ny ljudupplevelse? Kommer att kryo-behandla dem först. -20 grader i två timmar, sen jäklar.
Morello skrev:Just denna modell inte bara bör, utan skall kokas i prima, rysk ormolja under minst 48 timmar.
Calleberg skrev:hifikg skrev:I utbyte mot mina yrselframkallande "popboxar" fick jag, tidigare nämnda, kondensatorer och ett gäng banankontakter av märket Nakamichi. Vad kan gå fel med såna liksom? Så idag byter jag de gamla biltemabananerna mot Nakamichi. Bör jag förvänta mig en helt ny ljudupplevelse? Kommer att kryo-behandla dem först. -20 grader i två timmar, sen jäklar.
Kolla så de inte är gjorda i stål
RogerGustavsson skrev:De där har nog inte mycket med det ursprungliga Nakamichi att göra... Lite som Sonab och sentida Sonab. Se till att löda fast kabeln, inte skruva.
FBK skrev:hifikg skrev:Måste motionera CD-spelaren ibland.
den har du INTE sönder....![]()
![]()
![]()
'Om jag få fantisera lite i din tråd så skulle jag vilja ha en hel SVENSK rigg när jag är lika gammal som du nu när det blir Carlsson för mig också , problemet blir bra en Dac. Allt annat finns det bra prylar all väjla på. *Dvs ingent bling bling*![]()
Slutstegsvall är nästan klart, ska läsa på lite till...Men inga rör om du nu tror det.
hifikg skrev:Nu är de tillsammans igen. Inkopplade och drivna av rör. Har lyssnat ett par timmar med Lodström, 2x30W, så här långt. Avser att växla till Andersson snart.
Hur det låter? Tja... har ni varit i himlen och lyssnat på änglar som tutar i sina horn någon gång? Kan förstå att somliga håller just dessa som "Världens Bästa Högtalare". Fast då har de inte hört OA52.2. Eller så har de det och sitter alldeles stilla när de lyssnar. Då får man en fantastisk utdelning i form av välljud. Högtalarnas doberman. Fasen, jag som funderade på att göra mig av med dem. Det kommer bli svårt. Erstrand fyller rummet med de skönaste av toner nu. Återkommer!
hifikg skrev:Säger som Salig Steve, Wow, wow, wow
Det här var roligt att lyssna på. Får gå tillbaka till inledningen av tråden och stämma av intrycken. Den här lilla presentationen började med just en shoot out mellan OA52 och ESL63. ESL63 som jag mest köpte hem av nostalgiska skäl. När de fanns hos handlarna (ja, en handlare om man ska räkna noga) så var jag en fattig student så det blev liksom inte av att skrapa ihop slantar till ett par sådana. Planen var att ha dem ett tag och sedan byta mot något annat som jag varit nyfiken på, t ex Martin Logan. Sedan dess har tolv år förflutit. De senaste två åren (?) har de varit tysta efter en incident. Kan bli en lång kväll det här.
Just nu 2x8W och inget basstöd. Otroligt.
FBK skrev:Sitter och gör en spellista.![]()
Vi börjar med https://www.youtube.com/watch?v=n7htawQ ... tr%C3%B6g1![]()
![]()
![]()
På med Nad:en och baslådorna..... sedan är det fest...![]()
Vi är ju på landet så lite mer Epa Dunk https://www.youtube.com/watch?v=gE08N99 ... omD%C3%A4r
Bäst att vi hoppar "Fröken snusk" då det kanske blir för vulgärt....
JM skrev:hifikg skrev:Säger som Salig Steve, Wow, wow, wow
Det här var roligt att lyssna på. Får gå tillbaka till inledningen av tråden och stämma av intrycken. Den här lilla presentationen började med just en shoot out mellan OA52 och ESL63. ESL63 som jag mest köpte hem av nostalgiska skäl. När de fanns hos handlarna (ja, en handlare om man ska räkna noga) så var jag en fattig student så det blev liksom inte av att skrapa ihop slantar till ett par sådana. Planen var att ha dem ett tag och sedan byta mot något annat som jag varit nyfiken på, t ex Martin Logan. Sedan dess har tolv år förflutit. De senaste två åren (?) har de varit tysta efter en incident. Kan bli en lång kväll det här.
Just nu 2x8W och inget basstöd. Otroligt.
Jag förstår precis vad du menar. Nu har dina Quadar betydligt lägre distorsion på direktljudet än alternativet samt färre suboptimala reflexer. Ditt stora ej så dämpade lyssningsrum med din lyssningsposition relativt långt från väggarna är unikt. Med optimala reflexer kommer du höra fler detaljer enligt Toole & Olive. Toole & Olive visar i en av de tidigaste studierna att optimal reflexer ger fler hörbara detaljer än utan optimala reflexer.
Dessutom utan dina subbasar och lyssning på inte så hög ljudvolym (pga rörförstärkarna) minskar intensitetsmaskeringarna på vitala frekvenser från låga frekvenser.
Grattis!
Viewed in total, the indications are that reflections and reverberation improve the ability to hear small timbrel features in impulsive and transient sounds due to nondelayed medium- and low-Q resonances. In music production this might help explain why listeners clearly prefer the sound of instruments played in rooms having a certain amount of reverberation. It may also help to explain why listeners prefer loudspeakers with the smoothest and flattest frequency responses, those with the fewest resonances [1].
https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... nances.pdf
[I] F. E. Toole, "Loudspeaker Measurements and Their Relationship to Listener Preferences," J. Audio Eng. Soc., vol. 34, pt. 1, pp. 227-235 (1986 Apr.); pt. 2; pp. 323-348
hifikg skrev:I utbyte mot mina yrselframkallande "popboxar" fick jag, tidigare nämnda, kondensatorer och ett gäng banankontakter av märket Nakamichi. Vad kan gå fel med såna liksom? Så idag byter jag de gamla biltemabananerna mot Nakamichi. Bör jag förvänta mig en helt ny ljudupplevelse? Kommer att kryo-behandla dem först. -20 grader i två timmar, sen jäklar.
hifikg skrev:Fenomen?
Har min CD-spelare ansluten direkt till förstärkaren OCH till min externa DAC. Så jag kan enkelt välja om jag vill lyssna direkt på CD-spelaren, eller om jag vill ta ljudet genom dacen. Ikväll låter det förskräckligt illa när jag spelar direkt från CD-spelaren, men när jag tar ljudet genom den externa dacen låter det normalt. Ljudet låter distat och allmänt fel, ja t o m balansen blir påverkad, mer ljud kommer från ena kanalen, när jag spelar utan extern DAC. Kan den interna dacen på CD-spelaren plötsligt ha sagt upp sig?
Det började med att jag skulle testa min hörlursförstärkare. Anslöt den till ett försteg och kopplade CD-spelaren som källa. Pillade igång en skiva och drog på mig hörlurarna. Det lät fruktansvärt. Kopplade in datorn via dacen och ljudet lät så bra det kan genom mina gamla Sennheiser lurar, ja riktigt trivsamt. Även vid lyssning på CD-spelaren (genom dacen). Tidigare har jag inte hört någon skillnad mellan ljud direkt från spelaren eller samma ljud genom dacen. Kan tyda på att spelaren har en välgjord intern d/a omvandling. Eller hade.
Kom att tänka på att jag inte har startat om CD-spelaren. Det kan vara värt att prova innan jag ger upp den. Eller inte. Den funkar uppenbarligen som transport.
Någon som upplevt något liknande? Att man får lite bättre, eller annorlunda ljud, vid förbikoppling av intern DAC är väl en sak, men att det låter helfel...
CD-spelaren är S.A.T. om det kan vara någon ledtråd. Fenomenet uppstår oavsett om jag aktiverar översampling eller ej.
Frisk skrev:Trist, ja, min fungerar med extern DAC men har inget ljud alls på ena kanalen.
Du kan ju även testa balanserat ut, om du har något som tar emot en sån signal?
hifikg skrev:Frisk skrev:Trist, ja, min fungerar med extern DAC men har inget ljud alls på ena kanalen.
Du kan ju även testa balanserat ut, om du har något som tar emot en sån signal?
Kan det göra skillnad? Well, dansken har nog möjlighet till det. Får gräva fram XLR-kablaget.
20 minuter till, sen ska jag sova. Det är inte lätt att ta sig ur lyssningsfåtöljen. Just nu klassiskt, Martin Fröst lirar Vivaldi så det står härliga till.
Återgå till Medlemspresentationer
Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles och 2 gäster