Hifikg förförs av Lana

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg har köpt något riktigt onödigt...

Inläggav hifikg » 2023-03-16 11:33

Nu slipper du leta, fast letar du hittar du även min nya möbel

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
FBK

Re: Hifikg har köpt något riktigt onödigt...

Inläggav FBK » 2023-03-16 15:00

hifikg skrev:Nu slipper du leta, fast letar du hittar du även min nya möbel

[ Bild ]

Inte tid att leta, ska handla.
Psykfall med en rad diagnoser som tex. Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest dvs.jag är inte som andra vanliga människor. Carlsson fanatiker och även medlem i Kabeltroendes riksförbund

MacBruce

Re: Smaskig film på hifikg på gång. Eller inte.

Inläggav MacBruce » 2023-03-16 17:15

hifikg skrev:Hackaren pte.ellis har filmat mig framför datorn i flera månader nu och då jag inte kommer betala de 653€ som begärs kommer ni alla, som har mailat med mig, att få filmen till er mail.
Med mig på ena halvan och det jag tittar på i den andra.

Guuuud vad tråkigt ni kommer att ha!

Har också fått utpressningsbrev från en sådan hackare (polisanmält) — det "roliga" är, att jag inte har någon kamera ansluten till datorn...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-16 23:53

MacBruce skrev:
hifikg skrev:Hackaren pte.ellis har filmat mig framför datorn i flera månader nu och då jag inte kommer betala de 653€ som begärs kommer ni alla, som har mailat med mig, att få filmen till er mail.

Har också fått utpressningsbrev från en sådan hackare (polisanmält) — det "roliga" är, att jag inte har någon kamera ansluten till datorn...

Finns det någon poäng med att polisanmäla?

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2023-03-17 00:45

hifikg skrev:
MacBruce skrev:

Finns det någon poäng med att polisanmäla?

De rekommenderar att man gör det. Fick med hela brevhuvudet med länklista till (vad jag antar vara) ursprungsservern, där "whois" avslöjar att namnet på brevets avsändare är detsamma som serverns driftansvarige. Vill väl dock inte hoppas, att det är så enkelt. Har inte hört ett enda pip från Polisen sedan jag skickade en kopia av mejlet till dem.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Nya bananer hos hifikg

Inläggav hifikg » 2023-03-17 11:34

I utbyte mot mina yrselframkallande "popboxar" fick jag, tidigare nämnda, kondensatorer och ett gäng banankontakter av märket Nakamichi. Vad kan gå fel med såna liksom? Så idag byter jag de gamla biltemabananerna mot Nakamichi. Bör jag förvänta mig en helt ny ljudupplevelse? Kommer att kryo-behandla dem först. -20 grader i två timmar, sen jäklar.
Bilagor
3395_gold.jpg
3395_gold.jpg (36.14 KiB) Visad 484 gånger
3387_naka.jpg
3387_naka.jpg (43.92 KiB) Visad 484 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-17 11:41

De där har nog inte mycket med det ursprungliga Nakamichi att göra... Lite som Sonab och sentida Sonab. Se till att löda fast kabeln, inte skruva.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-03-17 11:52

hifikg skrev:I utbyte mot mina yrselframkallande "popboxar" fick jag, tidigare nämnda, kondensatorer och ett gäng banankontakter av märket Nakamichi. Vad kan gå fel med såna liksom? Så idag byter jag de gamla biltemabananerna mot Nakamichi. Bör jag förvänta mig en helt ny ljudupplevelse? Kommer att kryo-behandla dem först. -20 grader i två timmar, sen jäklar.

Kolla så de inte är gjorda i stål 8)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-03-17 12:03

Just denna modell inte bara bör, utan skall kokas i prima, rysk ormolja under minst 48 timmar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-03-17 12:15

Denna sort av bananer har en ganska liten kontaktyta, denna är bättre tycker/tror jag

nedladdning.jpg
nedladdning.jpg (12.65 KiB) Visad 471 gånger

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-17 12:21

Morello skrev:Just denna modell inte bara bör, utan skall kokas i prima, rysk ormolja under minst 48 timmar.

Då smälter de sannolikt bort. Det här var värsta skräpet ever alltså. Att tränga in med 4 kvadrats kabel var nästan omöjligt, men skam den som ger sig. Sedan vred jag åt båda skruvarna så kabeln nästan gick av därinne (nödvändigt för att få på hylsan). Därefter kändes det som att den satt rejält fast. På med nästa... men den ena skruven gick inte att skruva ut, känns plastigt. Nä, de här bananerna hamnar i säcken för onödiga prylar. Jag får glädja mig åt att de tar avsevärt mindre plats än boxarna. Biltema-Nakamichi 1-0. I högtalaränden har jag, tror jag, Supra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-17 12:22

Calleberg skrev:
hifikg skrev:I utbyte mot mina yrselframkallande "popboxar" fick jag, tidigare nämnda, kondensatorer och ett gäng banankontakter av märket Nakamichi. Vad kan gå fel med såna liksom? Så idag byter jag de gamla biltemabananerna mot Nakamichi. Bör jag förvänta mig en helt ny ljudupplevelse? Kommer att kryo-behandla dem först. -20 grader i två timmar, sen jäklar.

Kolla så de inte är gjorda i stål 8)

Nä, de här verkar tillverkade i plast överdragen med guldfärg, vojne!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-17 12:23

RogerGustavsson skrev:De där har nog inte mycket med det ursprungliga Nakamichi att göra... Lite som Sonab och sentida Sonab. Se till att löda fast kabeln, inte skruva.

Det är nog sant det. Nakamichi kändes som kvalitet, men inte längre. Tror inte det går att löda i det här materialet, då smälter det nog ihop. Känns som mer plast än metall.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Under tiden hos hifikg:

Inläggav hifikg » 2023-03-18 19:45

FBK skrev:
hifikg skrev:Måste motionera CD-spelaren ibland.

den har du INTE sönder.... :evil: :roll: :mrgreen: :wink:
'Om jag få fantisera lite i din tråd så skulle jag vilja ha en hel SVENSK rigg när jag är lika gammal som du nu när det blir Carlsson för mig också , problemet blir bra en Dac. Allt annat finns det bra prylar all väjla på. *Dvs ingent bling bling* :mrgreen:
Slutstegsvall är nästan klart, ska läsa på lite till... :) Men inga rör om du nu tror det. :o

Peter har gjort en DAC som är ren kult. Och svensk. Och klart du ska ha rör, då blir jazzen bäst!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Imorgon händer det, hifikg får...

Inläggav hifikg » 2023-03-19 01:46

Ja, det blir t o m idag med tanke på vad klockan är. ESL 63 ska, äntligen, få spela ut igen efter lång tid.
Äntligen ska de få matas med rörglöd. Blir det ljuv musik? Jag skulle inte alls bli förvånad.
Tänker njuta av dem ett tag och sedan ska jag söka efter ett nytt hem till dem, ett hem där de får spela första fiolen. Det förtjänar de.
Om du inte vet vad ESL 63 är så finns en liten artikel här:

https://www.ljudochbild.se/guide/quad-esl-63-elektrostathogtalare/

Finns förstås en viss "risk" för att de blir kvar i tolv år till.

Good Night Music Lovers

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-19 19:51

Nu är de tillsammans igen. Inkopplade och drivna av rör. Har lyssnat ett par timmar med Lodström, 2x30W, så här långt. Avser att växla till Andersson snart.
Hur det låter? Tja... har ni varit i himlen och lyssnat på änglar som tutar i sina horn någon gång? Kan förstå att somliga håller just dessa som "Världens Bästa Högtalare". Fast då har de inte hört OA52.2. Eller så har de det och sitter alldeles stilla när de lyssnar. Då får man en fantastisk utdelning i form av välljud. Högtalarnas doberman. Fasen, jag som funderade på att göra mig av med dem. Det kommer bli svårt. Erstrand fyller rummet med de skönaste av toner nu. Återkommer!
Bilagor
erstrandsarpilaq.jpg
erstrandsarpilaq.jpg (87.49 KiB) Visad 316 gånger

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2023-03-19 20:04

hifikg skrev:Nu är de tillsammans igen. Inkopplade och drivna av rör. Har lyssnat ett par timmar med Lodström, 2x30W, så här långt. Avser att växla till Andersson snart.
Hur det låter? Tja... har ni varit i himlen och lyssnat på änglar som tutar i sina horn någon gång? Kan förstå att somliga håller just dessa som "Världens Bästa Högtalare". Fast då har de inte hört OA52.2. Eller så har de det och sitter alldeles stilla när de lyssnar. Då får man en fantastisk utdelning i form av välljud. Högtalarnas doberman. Fasen, jag som funderade på att göra mig av med dem. Det kommer bli svårt. Erstrand fyller rummet med de skönaste av toner nu. Återkommer!

Jag tror dig !

Fast de flesta ( dvs jag) har inte plats att möblera några quad.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: ESL63 orsakar ståpäls hos hifikg igen :)

Inläggav hifikg » 2023-03-19 20:38

Säger som Salig Steve, Wow, wow, wow

Det här var roligt att lyssna på. Får gå tillbaka till inledningen av tråden och stämma av intrycken. Den här lilla presentationen började med just en shoot out mellan OA52 och ESL63. ESL63 som jag mest köpte hem av nostalgiska skäl. När de fanns hos handlarna (ja, en handlare om man ska räkna noga) så var jag en fattig student så det blev liksom inte av att skrapa ihop slantar till ett par sådana. Planen var att ha dem ett tag och sedan byta mot något annat som jag varit nyfiken på, t ex Martin Logan. Sedan dess har tolv år förflutit. De senaste två åren (?) har de varit tysta efter en incident. Kan bli en lång kväll det här.

Just nu 2x8W och inget basstöd. Otroligt.

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2023-03-20 02:09

Sitter och gör en spellista. :D
Vi börjar med https://www.youtube.com/watch?v=n7htawQ ... tr%C3%B6g1 8O 8) :mrgreen:
På med Nad:en och baslådorna..... sedan är det fest... :lol:
Vi är ju på landet så lite mer Epa Dunk https://www.youtube.com/watch?v=gE08N99 ... omD%C3%A4r 8O
Bäst att vi hoppar "Fröken snusk" då det kanske blir för vulgärt.... :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser som tex. Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest dvs.jag är inte som andra vanliga människor. Carlsson fanatiker och även medlem i Kabeltroendes riksförbund

JM

Inläggav JM » 2023-03-20 06:14

hifikg skrev:Säger som Salig Steve, Wow, wow, wow

Det här var roligt att lyssna på. Får gå tillbaka till inledningen av tråden och stämma av intrycken. Den här lilla presentationen började med just en shoot out mellan OA52 och ESL63. ESL63 som jag mest köpte hem av nostalgiska skäl. När de fanns hos handlarna (ja, en handlare om man ska räkna noga) så var jag en fattig student så det blev liksom inte av att skrapa ihop slantar till ett par sådana. Planen var att ha dem ett tag och sedan byta mot något annat som jag varit nyfiken på, t ex Martin Logan. Sedan dess har tolv år förflutit. De senaste två åren (?) har de varit tysta efter en incident. Kan bli en lång kväll det här.

Jag förstår precis vad du menar. Nu har dina Quadar betydligt lägre distorsion på direktljudet än alternativet samt färre suboptimala reflexer. Ditt stora ej så dämpade lyssningsrum med din lyssningsposition relativt långt från väggarna är unikt. Med optimala reflexer kommer du höra fler detaljer enligt Toole & Olive. Toole & Olive visar i en av de tidigaste studierna att optimal reflexer ger fler hörbara detaljer än utan optimala reflexer.
Dessutom utan dina subbasar och lyssning på inte så hög ljudvolym (pga rörförstärkarna) minskar intensitetsmaskeringarna på vitala frekvenser från låga frekvenser.
Grattis!

Viewed in total, the indications are that reflections and reverberation improve the ability to hear small timbrel features in impulsive and transient sounds due to nondelayed medium- and low-Q resonances. In music production this might help explain why listeners clearly prefer the sound of instruments played in rooms having a certain amount of reverberation. It may also help to explain why listeners prefer loudspeakers with the smoothest and flattest frequency responses, those with the fewest resonances [1].

https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... nances.pdf

[I] F. E. Toole, "Loudspeaker Measurements and Their Relationship to Listener Preferences," J. Audio Eng. Soc., vol. 34, pt. 1, pp. 227-235 (1986 Apr.); pt. 2; pp. 323-348

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-20 08:23

FBK skrev:Sitter och gör en spellista. :D
Vi börjar med https://www.youtube.com/watch?v=n7htawQ ... tr%C3%B6g1 8O 8) :mrgreen:
På med Nad:en och baslådorna..... sedan är det fest... :lol:
Vi är ju på landet så lite mer Epa Dunk https://www.youtube.com/watch?v=gE08N99 ... omD%C3%A4r 8O
Bäst att vi hoppar "Fröken snusk" då det kanske blir för vulgärt.... :mrgreen:

Duger bra med 2x8W o inga baslådor ska du få höra. Fröken snusk betraktar vi som frikyrkomusik på landet. Är du så ung att du glömt de riktigt vulgära sångerna, som Bordellmammans visor, Tjejernas snuskigaste och artister som Lilla Lovis (Bubbelfest i Röva) eller varför inte Eddie... inte behöver du vara blyg inte, men tyvärr är det sällan några särskilt välljudande produktioner.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-20 08:27

JM skrev:
hifikg skrev:Säger som Salig Steve, Wow, wow, wow

Jag förstår precis vad du menar. Nu har dina Quadar betydligt lägre distorsion på direktljudet än alternativet samt färre suboptimala reflexer. Ditt stora ej så dämpade lyssningsrum med din lyssningsposition relativt långt från väggarna är unikt. Med optimala reflexer kommer du höra fler detaljer enligt Toole & Olive. Toole & Olive visar i en av de tidigaste studierna att optimal reflexer ger fler hörbara detaljer än utan optimala reflexer.
Dessutom utan dina subbasar och lyssning på inte så hög ljudvolym (pga rörförstärkarna) minskar intensitetsmaskeringarna på vitala frekvenser från låga frekvenser.
Grattis!

Viewed in total, the indications are that reflections and reverberation improve the ability to hear small timbrel features in impulsive and transient sounds due to nondelayed medium- and low-Q resonances. In music production this might help explain why listeners clearly prefer the sound of instruments played in rooms having a certain amount of reverberation. It may also help to explain why listeners prefer loudspeakers with the smoothest and flattest frequency responses, those with the fewest resonances [1].

https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... nances.pdf

[I] F. E. Toole, "Loudspeaker Measurements and Their Relationship to Listener Preferences," J. Audio Eng. Soc., vol. 34, pt. 1, pp. 227-235 (1986 Apr.); pt. 2; pp. 323-348

Vi får väl se hur länge "nyhetens behag" varar, i natt blev det mycket spelat o det var en trevlig återkomst. Världens bästa engelska högtalare skäms verkligen inte för sig, men klart de skakar i sina dammskydd när de vet att "Världens Bästa Högtalare" finns i samma rum. Inte utan att jag är lite bortskämd. Några stenkast bort finns fina representanter för världens bästa tyska högtalare, en liten tröst sedan du drog iväg med världens bästa amerikanska högtalare :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Plötsligt lät det inte alls bra, hifikg förundrad...

Inläggav hifikg » 2023-03-20 23:02

Fenomen?

Har min CD-spelare ansluten direkt till förstärkaren OCH till min externa DAC. Så jag kan enkelt välja om jag vill lyssna direkt på CD-spelaren, eller om jag vill ta ljudet genom dacen. Ikväll låter det förskräckligt illa när jag spelar direkt från CD-spelaren, men när jag tar ljudet genom den externa dacen låter det normalt. Ljudet låter distat och allmänt fel, ja t o m balansen blir påverkad, mer ljud kommer från ena kanalen, när jag spelar utan extern DAC. Kan den interna dacen på CD-spelaren plötsligt ha sagt upp sig?

Det började med att jag skulle testa min hörlursförstärkare. Anslöt den till ett försteg och kopplade CD-spelaren som källa. Pillade igång en skiva och drog på mig hörlurarna. Det lät fruktansvärt. Kopplade in datorn via dacen och ljudet lät så bra det kan genom mina gamla Sennheiser lurar, ja riktigt trivsamt. Även vid lyssning på CD-spelaren (genom dacen). Tidigare har jag inte hört någon skillnad mellan ljud direkt från spelaren eller samma ljud genom dacen. Kan tyda på att spelaren har en välgjord intern d/a omvandling. Eller hade.

Kom att tänka på att jag inte har startat om CD-spelaren. Det kan vara värt att prova innan jag ger upp den. Eller inte. Den funkar uppenbarligen som transport.

Någon som upplevt något liknande? Att man får lite bättre, eller annorlunda ljud, vid förbikoppling av intern DAC är väl en sak, men att det låter helfel...

CD-spelaren är S.A.T. om det kan vara någon ledtråd. Fenomenet uppstår oavsett om jag aktiverar översampling eller ej.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-20 23:20

Dessa brukar vara bra.

https://www.conrad.se/p/wago-banankonta ... 6&vat=true

Wago.JPG
Wago.JPG (89.47 KiB) Visad 156 gånger

Frisk

Inläggav Frisk » 2023-03-20 23:38

hifikg skrev:Fenomen?

Har min CD-spelare ansluten direkt till förstärkaren OCH till min externa DAC. Så jag kan enkelt välja om jag vill lyssna direkt på CD-spelaren, eller om jag vill ta ljudet genom dacen. Ikväll låter det förskräckligt illa när jag spelar direkt från CD-spelaren, men när jag tar ljudet genom den externa dacen låter det normalt. Ljudet låter distat och allmänt fel, ja t o m balansen blir påverkad, mer ljud kommer från ena kanalen, när jag spelar utan extern DAC. Kan den interna dacen på CD-spelaren plötsligt ha sagt upp sig?

Det började med att jag skulle testa min hörlursförstärkare. Anslöt den till ett försteg och kopplade CD-spelaren som källa. Pillade igång en skiva och drog på mig hörlurarna. Det lät fruktansvärt. Kopplade in datorn via dacen och ljudet lät så bra det kan genom mina gamla Sennheiser lurar, ja riktigt trivsamt. Även vid lyssning på CD-spelaren (genom dacen). Tidigare har jag inte hört någon skillnad mellan ljud direkt från spelaren eller samma ljud genom dacen. Kan tyda på att spelaren har en välgjord intern d/a omvandling. Eller hade.

Kom att tänka på att jag inte har startat om CD-spelaren. Det kan vara värt att prova innan jag ger upp den. Eller inte. Den funkar uppenbarligen som transport.

Någon som upplevt något liknande? Att man får lite bättre, eller annorlunda ljud, vid förbikoppling av intern DAC är väl en sak, men att det låter helfel...

CD-spelaren är S.A.T. om det kan vara någon ledtråd. Fenomenet uppstår oavsett om jag aktiverar översampling eller ej.

Det verkar tyvärr inte vara helt ovanligt för de DACarna. Jag köpte ju en likadan begagnad där det visade sig att ena kanalen gett upp, verkar vara fler med liknande problem.
Det går väl ställa CD-spelaren till om den ska sampla upp eller ej, har du testat båda inställningar? Jag inser att jag inte testat det med min heller, men tror mitt ena chip är helt dött.

Jag har köpt på mig reservkretsar och räknar med att byta DAC och transimpedans-steg samt addera rekonstruktionsfilter vilket år som helst...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-20 23:51

Lyssnar inte så ofta på den, men förra gången jag använde den... nåja, det är väl alltid så med fel som uppstår. I ena stunden finns de o i nästa inte. Och ja, jag har testat både med och utan uppsampling. Nu ska jag starta om den.

... ... ... ...

Hjälpte inte ett dugg... brrr...

Fungerar din med extern dac?

Frisk

Inläggav Frisk » 2023-03-21 00:11

Trist, ja, min fungerar med extern DAC men har inget ljud alls på ena kanalen.
Du kan ju även testa balanserat ut, om du har något som tar emot en sån signal?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-21 01:25

Frisk skrev:Trist, ja, min fungerar med extern DAC men har inget ljud alls på ena kanalen.

Kan det göra skillnad? Well, dansken har nog möjlighet till det. Får gräva fram XLR-kablaget.
20 minuter till, sen ska jag sova. Det är inte lätt att ta sig ur lyssningsfåtöljen. Just nu klassiskt, Martin Fröst lirar Vivaldi så det står härliga till.

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2023-03-21 04:28

Det var den CD-spelaren. Bra att man fick info om att den suger också, så hifkg kan ha den som prydnad för evigt.

Frisk

Inläggav Frisk » 2023-03-21 11:07

hifikg skrev:
Frisk skrev:Trist, ja, min fungerar med extern DAC men har inget ljud alls på ena kanalen.

Kan det göra skillnad? Well, dansken har nog möjlighet till det. Får gräva fram XLR-kablaget.
20 minuter till, sen ska jag sova. Det är inte lätt att ta sig ur lyssningsfåtöljen. Just nu klassiskt, Martin Fröst lirar Vivaldi så det står härliga till.

Jag minns inte hur kretsen såg ut, borde inte vara någon skillnad, men lite annan signalväg är det mellan RCA och XLR, men jag har för mig det mesta är involverat även i XLR-kedjan.
Det kan ju vara både DACen själv eller steget efter som ställer till problem. (Eller något helt annat)

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer