Svarta Katten: Lämpligt inköpsställe för seriekondensator???

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Svarta Katten: Lämpligt inköpsställe för seriekondensator???

Inläggav Adhoc » 2006-02-12 11:55

Länk till Component-forumet, byggtråd börjar här: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry139128

-Är för lat för att skriva ihop något liknande igen ... :)

Edit 130921: Kattskrället verkar irriterad, något måste ordnas. :?: :idea:

Edit 140903: ny rubrik

Edit 140927: Ny rubrik
Senast redigerad av Adhoc 2016-03-31 16:05, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-12 14:19

Coool anläggning! Copy+Pasta text och bild hit över bara? Borde ju vara gjort på noll tid.. :)

/J
admin

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-02-14 20:25

Tja, på nolltid var det inte gjort för en klåpare som jag. Sunkiga sepiabetonade mobilfoton dessutom. Aja, får duga för tillfälett.

Bild

Frontvägg
Mått på rummet: L575xB374xH247 cm till väv, 252 cm till bakomliggande plank.

Sido- och centerhögtalare: Altec Lansing, 16" bas/mellanregister 416-8B med toppmonterat diskanthorn 811 respektive 16" Duplex 604-8K med integrerat constant directivity diskanthorn. 2 st Ino Audio basmoduler, typ Profundus Y2, med 13" baselement . (Någon specialvariant från Focal enligt LJN på forat)

Mittensektionen där TV:en står är en kombination av basabsorbent vid golv och tak tak samt en 23-sekvens QRD-diffusor emellan. Hålet där TV:en står är avpassat för en framtida 42" flatskärm, då ryker också det provisoriska "nödbordet" som behövs för att härbergera CRT:en som är ca 50 cm djup. Mått 240x107x30 cm, vikt ca 42 kg. Innehåll 120 mm Ecophone akustikskivor med 135 mm luftspalt bakom.

På vardera sidan, upp mot taket 2 st absorbenter med mått 120x124x20 cm, vikt ca 27 kg/st, Innehåll 70 mm "fluffig" glasfiber som komprimerats med 60 mm Écophone akustikskivor till en totaltjocklek om 100 mm med 100 mm bakomliggande luftspalt.

Draperi med 11 m bredd finns inköpt och ska upp runtom duk, högtalare och absorbenter. (Mörk rödbetsfärgad tjock ull.)

Tavlorna är oljemålningar (utan glas), porträtt av mig som ung oskyldig gosse till vänster, till höger vid en mer mogen ålder, då man kommit till insikt om viktigare saker i livet än knähundar :-)

Bild

Frontvägg med duken nere
Rullduk från XUS, 4:3, 190 cm bred, vitt matt, gain 1,0, höjd över golv 67 cm. Lämpligt sittavstånd ca 325 cm, så jag makar bak soffan ca 25 cm vid filmtittande

Bild

Höger front+sidoabsorbenter+elektronik
Absorbenten direkt till vänster om elektronikstapeln är vändbar vid biotittande, baksidan har matt mörkt rödbetsfärgat tyg. Mått på absorbenten ca 190x64x10 cm, innehåll 7,5 cm Ecophone akustikskivor, vikt ca 14 kg. Hivade ner pardörrarna med glasrutor i källaren och hängde en likadan absorbent på gångjärnen vid dörrhålet.

Elektroniken uppifrån och ned:
Tangentialskivspelare Revox B795, bra när jag köpte den 1983 och fortfarande en bra skivspelare.
DVD/CD-spelare Pioneer 868i, utmärkt både som DVD och CD-spelare men plastfjärren imponerar inte.
Effektförstärkare RSP, Surround 600, 6x100 W/8 ohm, 6x150 W/4 ohm, fortfarande under utvärdering.
Soundcraftsmen förförstärkare/equalizer PE 2217, används bara som RIAA-förstärkare mellan skivspelaren och Pioneerreceivern iom att phonoingången på Pioneeren inte är så bra. Var "halv-high end" när jag köpte den -77, har funkat klanderfitt i alla år.
Effektförstärkare Fosgate 4200, THX-certifierad,4x125 W/8ohm eller 4x200 W/4ohm, bryggbar till 2x400 W/8 ohm eller 1x600 W/4 ohm + 2x125W/8ohm alternativt 2x600 W/4 ohm. Oljenotan har gått ned men elräkningen nog gått upp. Strömstark pjäs med 100 000 mF kondingar och 2500 W trafo.
Hembioreceiver Pioneer 2011, 7x100 W men används mest som förförstärkare.
Längst ned en dammsamlande Philips DVD-R S75 ???(utan hårddisk)

Bild

Bakändan av rummet
Till höger och vänster om fönstret kombinerade diffusorer/basabsorbenter/DVD/CD- och LP-hylla. Innermåtten på diffusordelen enligt Ingemar Öhmans förslag (hyrde in honom), resterande är egen ide' med LP-hyllor under diffusorn mot golvet samt CD och/eller DVD-hyllor ovanför diffusordelen. Mått 210x84x30 cm. Ovanpå har jag en separat basabsorbentlåda, mått 84x35x30 cm, innehåll 12 cm Ecophone akustikskivor med 13,5 cm luftspalt bakom. LP-hyllan längst ned kan enkelt göras om till en absorbentdel om jag får för mig att ha LP-skivorna någon annanstans. (Kaktusbusken vid vänstra diffusorn står normalt vid mittstolpen till fönstret, vem flyttade den när jag tittade bort?).

Surroundhögtalare: På golvstativ JM Lab LCR 700, i hyllorna JM Lab Chorus 706S som vänts upp och ned för att diskanten ska komma på bättre höjd. I fönstret några hembyggda med Fostex 5" bredbandselement.

Bild

Absorbent- och CD-hylledel
Absorbent med monterad tygram.
Framgår dåligt på bilden, men CD-skivorna är uppställda i set om 4 st med klammor, på varierande djup i hyllan och avstånd sinsemellam, för att undvika en plan front. Tanken är alltså att även CD-hyllan ska ha diffuserande egenskaper

Bild

Absorbentdel utan tygram
Utåt rummet har Ecophoneskivorna belagts med 30 my (mikrometer) tjock aluminiumfolie för att få förbättrad lågbasabsorbtion. (Ide'n är snodd från Ethan Winer)
Och nej, ..., det prasslar inte från aluminiumfolien.

Bild

Diffusordel
Frontstolparna i diffusorn är i råplan 70x27 mm. Fräste upp spår, 25x13 mm, i stolparna utåt rummet för att fixa / påverka de högsta frekvenserna lite. Spåret börjar varierande 5 till 35 mm från stolpens sida. Drog in 2 st spotlights med dimmerfunktion för att kunna få lite pys-mysbelysning och högre WAF-faktor. (Fick klart godkänt för övrigt! På bilden framstår ljuset ganska skarpt och vasst, i verkligheten är det ett gultonat och varmt ljus.)

Diffusordelen ska vara lufttät, så bakstycket i "hyllan", 7 mm plywood har tätats av med karosserikitt som inte hårdnar. Mot bakstycket finns lufttäta "trälådor" med varierande bredd och djup. På "lådfronterna" har spikats trälist 27x27 mm som främst påverkar högre frekvenser, även här med varierande avstånd till närliggande ytor och kanter. (Detaljerna framgår tyvärr dåligt på bilden). Diffusorerna till höger och vänster om fönstret är spegelvända kopior av varandra.

Bild

Sidoabsorbenter
På långväggen till vänster, står 3 st absorbenter, mått 240x64x20 cm, total längd ned mot kortväggen 192 cm, vikt ca 28 kg/sektion. Innehåll: utåt rummet 70 mm glasfiber, densitet 28 kg/m^3, -ganska fluffig från början men har komprimerats med bakomliggande 60 mm Ecophone akustikskivor så totaltjockken blir ca 10 cm med dessa och 10 cm luftspalt bakom. Notmalt står en fårullsklädd Lamino-fåtölj (skymtar på en ovanstående bild) under lysknappen och hjälper också till mot 1:a-reflexer från höger fronthögtalare.

Limträsskivan på absorbenten som är inåt rummet är 25 cm djup och ger en 5 cm utstickande "näbb". Öhman påstod vid sitt besök att "näbben" förbättrar de akustiska egenskaperna på något sätt, har glömt vad detta skulle bestå i, men tror på hans ord.

Längst ned har limträskivorna en urfasning för golvlisten, så absorbenten kan stå dikt mot väggen. Urfasningen underlättar också kabeldragning till högtalare och elkontakter.

http://user.faktiskt.io/Adhoc/Audio+Video%20013.jpg

Fronthögtalare
Element från Altec Lansing; 16" 416 B bas/mellanregister samt diskanthorn 811 B. Elementen har hög verkningsgrad, ca 97-98 dB/1W/1m, någon "muskelförstärkare" behövs alltså inte för att driva dessa till rejält höga ljudtryck. Proppade igen basreflexportarna när jag skaffade de 2 basmodulerna från Ino Audio, för att höja transientegenskaperna hos baselementet ett snäpp.

Lådorna är hembyggen med yttermått 780x600x465 mm för själva lådan. Material: 27 mm stavlimmad ek, fronten är invändigt påbyggd med 18 mm björkplywood för total tjocklek 45 mm, så baselementet kunde försänkas. Invändigt finns förstärkningar och stagningar också i 18 mm plywood samt ca 10 kg bitumen för dämpning av eventuella vibrationer. Burkarna väger ganska mycket, 84 kg/st. Inget kul att baxa runt, så jag satte hjul på dem tills vidare. Så småningom ska hjulen ersättas med en snyggare sockel. Toppen ser lite lustig ut, -kom på att jag behövde någon form av handtag för att baxa upp "klunsarna" från garaget. Tycker dock att "utsicket" gjorde burkarna lite roligare och mer möbellika att se på, lät därför bli att fräsa av utsticket.

Centrum på diskanthornet ligger på 93 cm över golv = öronhöjd.

När andan faller på, degraderas dessa till surroundhögtalare. Jag har ytterligare 2 st Duplex 604-8K, samma koaxialelement som sitter i centerhögtalaren. Rimligen blir det ännu bättre med identiska högtalarelement i de 3 fronthögtalarna

Bild

Centerhögtalare + TV
Hembygge här också men med coaxialelement Altec Lansing 16" Duplex 604-8K. Vikt och inre volym som för sidohögtalarna: 84 kg / 184 L men med lite andra mått för att passa bättre som en liggande centerhögtalare.

Ovanför centern, en 28" Sony CRT-TV. Har utmärkt bild och får hänga med tills plasma/LCD blivit prisvärdare bildmässigt. Utrymmet där TVn står är avpassat för en 42" flatskärm. När den kommer på plats, byggs 2 st QRD-diffusorer som dörrar framför skärmen. En stor svart skärm är inte snygg att se på om TV:en inte är igång. -Varför inte dölja skärmen med ett par diffussordörrar och förhoppningsvis fixa till ljudet ytterligare.

Bild

QRD-diffussor
Ovanför "TV-hålet", har jag byggt en QRD-diffusor. Primtalsbas = 23, med fackbredd 40,8 mm och limträskiva om 300 mm som ger teoretiskt djup 368 mm blir bandbredden för diffusorn teoretiskt från drygt 460 till knapp 4200 Hz. Använde hålkälslist i stället för plana lister som botten på facken, tyckte det var snyggare. Mer idealt hade varit en konvex yta, i stället för en konkav men såna är svåra att hitta på brädgår'n.

När den 50 cm djupa CRT-TV:en ersätts med en 42" flatskärm installeras 2 st QRD-diffusorer med primtalsbas 11 som dörrar framför skärmen, djupet för dessa QRDs lär hamna kring ca 15 cm med en bandbredd på ca 1000-4100 Hz.

Bild

Seriös Rå-Tweak nr 1
De verkliga orsakerna till just audiofilljud är givetvis de seriösa tweakningarna man kan ta till. Inget annat!

Här är 2 st av de fem feta råttorna som kilar uppför sidoabsorbenten. Råttornas position har nogsamt mätts ut med laser för att totaldöda 1:a-reflektionerna från högtalarna, som annars skulle nå öronen inom 30 ms-fönstret = rena rama döden för ett just ljud. Deras svällande bukar är proppade med isotermiserande polyesterhålfiber som omvandlar den kinetiska energin i ljudvågorna till värme. (En annan benämning är Dacron = samma material som finns i Svanås akustikskivor och även hos andra leverantörer som tillhandahåller akustikförbättrande produkter. Man kan även kalla det för kuddfyllning, eller täckjacksisolering men då låter det inte lika flashigt och seriöst.)

På bilden syns även Öhmans "5 cm-näbb", vad den nu kan göra för nytta i sammanhanget ;-).

Bild

Seriös Rå-Tweak nr 2, 3 och 4
Nr 2: Hängandes vid vardera sidan av duken finns vitmagade svartfladdersmöss. Vampyrer besitter stor kraft, det vet alla som sett en bra skräckis. Med dom här förbättras kontrast, BTB och WTW i bilden avsevärt. Jag lovar, prova så får du se!

Nr 3: Direkt under syns den grönhövdade skrikarspindeln (Verteknoppus Tweeterus Tarantulus.) Hörs direkt på latinska namnet att en sådan gör underverk för diskanten, (tweeter = diskant). För säkerhets skull har jag även placerat en spindel på ena högtalaren.

Nr 4: Spindelnätet består av koncentriska ringar djupimpregnerade med äkta stjärndamm som renderar en explosivt kraftfull och jämn spridning av ljudet. Stjärndamm användes flitigt av George Lucas i Star Wars-filmerna. Utan stjärndamm hade vi aldrig hört kanonaderna ute i tomma rymden!!! En given tweak för varje seriös audiofil och cineast.

(Till vänster en ½ close up på mig med knähunden)

Bild

Seriös Rå-Tweak nr 5 och 6
Nr 5: Tidigare var basen så rasande rapp och snabb att den försvann fortare än ljudets hastighet och jag hann inte höra den. Med en sköldpadda, som ju är ett långsamt djur, ovanpå basmodulen botades detta fenomen. Nu kommer basen med ljudets hastighet och allt är frid och fröjd.

Nr 6: Den otvivelaktigt viktigaste tweaken för välljud är ha en dirigent varifrån ljudet emanerar. Längst fram på hedersplats, bredvid blomvasen, har jag därför placerat min nötta nallebjörn. Här på bilden, något slutkörd efter att ha varit i farten med sån bravur att han tom tappat sin dirigentpinne.

För den som missade vad det väsentliga i livet är, syns det kanske bättre på den här close upen av Clown-målningen...

Tog bort direktvisningen av en bild som var nagra tusen pixlar for stor...

/naq
Senast redigerad av Adhoc 2006-02-19 14:50, redigerad totalt 5 gånger.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-02-14 20:36

Ser ut som highend.
Arrangemanget med möss i trappsteg förhindrar kaskaddistorsionen med stegvis generering av överskottsenergetiska övertoner upp till GHz spektrum.
Mao- respekt!
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-02-14 21:01

Naqref eller någon admin, / antiscrollpolis. Copy & Paste vart inte någon höjdare, ca ½ m för brett. Om ni kan trycka ihop inlägget till något hanterligt, bra. Annars, sopa bort det.

Något tips om vad jag gjort för fel?

Inkopierad text såg helt OK ut tom "Skicka"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-14 21:14

Felet var bild:http://user.faktiskt.io/Adhoc/Audio+Video%20013.jpg

Som ar 3181pixlar bred och ar mest vit med en liten del som innehaller bildinnehall. Jat tog bort direktvisningen av den.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-14 22:23

Sido-burkarna verkar ju helrätt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-14 23:36

Mycket intressant anlägning, eftersom den ser ut ungefär som mina tidigare byggplaner såg ut. Skulle vara kul att höra hur det låter.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-02-14 23:43

Dimitri,
För rådisen uppe i högerhörnet är det säkert highend, för rådisen i nedre vänstra mera lowend. I min "enda", -i soffan tycker jag det låter riktigt skapligt numera, efter fix och tricks med möblering och hembyggen av absorbenter och diffusorer.

Naqref,
Tack för fixen!

Max_Headroom,
Japp, gav elementen lite "nya kläder" och körda tillsammans med Y2-orna är jag riktigt nöjd numera. Dom tidigare lådorna var i bedrövligt skick efter ett antal flyttar, 20 år drift och 8 år i malpåse.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-02-15 20:06

Alexi skrev:Mycket intressant anlägning, eftersom den ser ut ungefär som mina tidigare byggplaner såg ut. Skulle vara kul att höra hur det låter.

Skickar ett PM

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-02-17 12:00

Bra jobbat. Intressant anläggning och trevligt lyssningsrum.
Kul att jobbat så mycket med akustiken.
Gillar din dämpning av dörren.

Mvh

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-02-17 22:54

Woland,
Tack för berömmet. Tidsmässigt har det inte varit så mycket handfast jobb med akustikgrejorna. Det som tar tid är planering i förväg med alla smådetaljer som inte syns, för att få en så välfungerande kompromiss som möjligt av det befintliga rummet och som samtidigt ger en framtida flexibilitet. Själva ihopsnickrandet kan göras på några dagar-en vecka, beroende på vad man har för verktyg/maskinpark och utrymme att hålla till i.

Blev själv förvånad av slutresultatet och är mer än nöjd. Uppbyggnaden är som synes en ide’ på ”Live end - Dead end”. Går man in från hallen med skor på eller pratar, slås man av att ekot försvinner, som utomhus på en gräsmatta ungefär. Fortsätter man in i rummet, bakom soffan, blir det liv i ljudet igen, så rummet är inte döddämpat med någon öronlockskänsla som resultat där man sitter i soffan.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-02-26 21:44

Hade besök av Kaffekoppen idag. Trevlig kille med konstigt nick :wink: , -han föredrog att sörpla te.

Kanske är han en vänlig lögnare men det var kul å höra från någon utomstående att anläggningen med hemspikade högtalare och gamla trotjänarelement låter bra även i andras öron (”som att de inte står några högtalare där fram, utan musiken bara finns där”). –Man blir lätt ”hemmablind-döv” av det man är van vid. Om några veckor blir det en sejour till när han fått sina piP:ar omlackade, ska bli klart kul att höra dem med och utan basmodulerna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-27 17:34

ja, nämen tjenare. Nu måste man ju helt klart förklara sig här...;-)

Kaffekoppen kommer sig av att jag troligen aldrig kommer lära mig dricka kaffe, om det inte serveras i Irish Coffe :-)

Mina vänner har gett upp och insett att hos mig gäller sbabbpulverkaffe eller gott thé!

Vad gäller musiken var det härligt dynamiskt och med "livekänsla" i ljudförmedlingen - jag gillade det!

Jag vill ha ditt slutsteg ;-)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-21 17:26

Fantastiskt vilket bygge!

Ser fram emot när du blir "färdig" nu när vi bor grannar.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-08-22 16:52

Sanny_X skrev:Fantastiskt vilket bygge!

Ser fram emot när du blir "färdig" nu när vi bor grannar.

Blir man någonsin "färdig"... ? Sido/fronthögtalare med samma element som centern bör blir klara före veckans slut. Sen blir det lite experimenterande med placeringar och välbehövlig städning, innan det blir dags för draperier, troligen någon form av diffusor / koffertering i taket baktill och takabsorbenter mellan fronthögtalare och soffa.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-17 23:32

Har det hänt något nytt på akustikfronten?

Mvh

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-10-18 03:22

Lite till har det blivit.

Nya vardagsrummet är 561x399x269,5 cm, fronthögtalarna mot ena kortväggen. Högtalare något assymetriskt placerade jmf kortväggen och sweetspot medvetet förskjutet från rummets centrumlinje, vid 175 cm från långvägg och 369 cm från högtalarväggen. De hembyggda Öhman-diffusorerna kan av praktiska skäl inte stå mot bakre kortväggen längre utan har placerats 1 st utefter vardera långväggen, något bakom sweetspot i längsled.

Gjorde en absorbent till med "Öhman-näbb" (240x64x20 cm) så uppställningen är symmetrisk numera med 1+1 st på vardera långväggen. Har låtit sy upp draperierna och satt upp dem så de hänger direkt vid sidan av/bakom fronthögtalarna. Tjock 100% ull ("lodenrockstyg") 2 st a' 237 x 140 cm på varje sida samt ytterligare ett tjockt bomullsdraperi med fluffig yta framför ulldraperierna. (mest av estetiska skäl) En matta om 2x3 m, ull, 22 mm tjock, har införskaffats och placerats framför högtalararna, fri parkettyta är ca 25 cm, i övrigt matta framför högtalarna. De små absorbenterna (185x64x9,5 cm) som hängde vid dörrhålet i förra vardagsrummet hängdes upp i kedjor i taket med 17 cm luftspalt uppåt, invinklade mot sweetspot.

Funderar på att spika ihop en eller flera takhängda QRD-diffusorer för placering direkt ovanför/bakom sweetspot. Får se hur det blir med den saken, -kanske blir lite väl UFO-aktigt :roll: som vardagsrum.

Låter riktigt skapligt i rummet numera tycker jag men jag blir väl nedtagen på jorden igen på lördag när "dissar-Morgan" :wink: kommer och hämtar de överblivna akustikskivorna jag lade ut en blänkare om. Bilder kommer när jag lärt mig att inte radera de bilder jag tar med digatalkameran ... (Där försvan den byggtråden :roll: )

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-18 03:31

Adhoc skrev:Låter riktigt skapligt i rummet numera tycker jag men jag blir väl nedtagen på jorden igen på lördag när "dissar-Morgan" :wink: kommer och hämtar de överblivna akustikskivorna jag lade ut en blänkare om.

Jag är ju allergisk mot långa efterklangstider, men det kan jag inte tänka mig att ditt rum lider av. Det skall bli kul att lyssna en stund. Har aldrig hört högtalare av ditt fabrikat, tror jag. "Dissar-Morgan", förresten? Förstår inte vad du pratar om :oops: :D. Ett nyktert och balanserat omdöme kom jag med. Med tonvikt på nyktert :P.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-22 00:13

Rummet skall du vara stolt över, Adhoc. Riktigt stolt. Dina väggabsorbenter ser bättre ut i verkligheten än på de suddiga bilderna, och jag hade gärna levt med dämpvägg av liknande proportioner (om jag hade haft ett rum som var aningens större än ditt!). Diffusorerna på sidoväggarna bakom lyssningsposition var rena prydnaderna för rummet, med sin integrerade belysning.

Rummets bidrag till ljudet upplevde jag på det hela taget som väldigt nära "riktigt jäkla bra". Kommet från mig är det ett mycket fint omdöme, för jag nöjer mig inte med mindre än perfektion. Heders!

Jag gillade din min när du frågade "Du gillade att lyssna starkt va?", och gick med lugna steg mot förstärkaren. Jag hade inte för mitt liv vågat tro att du skulle dra på så in i h-e i en liten hyreslägenhet!!! Du lär ha skakat om grannarna i trapphuset intill, den saken är säker... Sånt gillar jag. Jag gillar det mycket :D. Nära nog så att NNord skulle ha suttit belåten, skulle jag misstänka.

Jag gillar verkligen din basåtergivning. Torr, klippfast, avgrundsdjup, hård som granit, förmögen att skaka hela rummet (du måste för övrigt flytta ut det fina glasade barskåpet om du skall spela på sådana volymer, för det spelade med friskt!). Sådan basåtergivning får mig att bara vilja fortsätta och fortsätta spela skivor. Det är rena lyckoruset.

Jag förstår vad du menar när du säger att dina högtalare har ett "bett" som IÖs konstruktioner saknar. Jag är inte förtjust i det, utan tycker att det leder till att attacker och transienter överbetonas på ett för mina öron lite lyssningströttande vis. Jag vill liksom hela tiden ha ljudet mjukare. Men samtidigt gillar jag att man kan spela högt utan att det låter direkt ansträngt.

Lyssnade du på JBLs stora "Array"-högtalare på Arken-mässan? 1400 ARRAY BG tror jag modellen hette. Den hade en 14-tummare i basen och ett 3-tums kompressionshorn ovanpå. Den hade väldigt fint bett och suverän ljudtrycksförmåga, och jag tror du skulle gilla den skarpt. jag upplevde dem ha samma karaktär som dina högtalare, men att de var snällare för öronen. Ett lyssningstips, om du skulle känna för att bränna 100.000 kronor på något roligt :).

Det vore spännade att få mäta upp efterklangstiden i ditt lyssningsrum, och det vore spännande att se om ett ännu tjockare tyg för öppningen till hallen skulle göra stor skillnad. I nuläget är det kanske därifrån du får det största bidraget till din efterklangstid vid lite lägre frekvenser, om man skulle våga sig på en liten gissning.

Tack för ett mycket roligt lyssningsbesök. Jag skulle gärna komma och spisa plattor lite mer med dig någon dag. Vi verkar ha lika bra musiksmak ;) *host*

ps. Fy tusan vilken fin basåtergivning du hade! Jag är riktigt hög efteråt bara jag tänker på det...

pps. Det var väl ingen farlig dissning? Jag gillade ju det mesta, och var inte så kritisk mot det jag gillade mindre?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-10-22 11:53

Kul att höra, just från dig Morgan. Du talar ju om både vad och hur du tycker. Ibland något inlindat, ibland något mer rakt på :wink: :) .

Jepp, jag lyssnande på JBL-högtalarna på Arken-mässan och gillade också dem. Men i stället för att bränna iväg 100 loppor på ett bräde, gör jag nog först ett försök med eq på filtret / attentuation mellan bas <=> mellanregister/diskant. Ökar jag ett snäpp på attentuation, så kanske det passar dina öron bättre (men mina kanske sämre då jag har en dipp vid 3 kHz). Själv har jag inte drabbats av någon lyssningströtthet ens vid höga volymer. Vi hade volymratten vid -9 a’ -10 dB har jag för mig, så det fanns ytterligare en del att ta av / alternativt viss marginal mot transienter/klippning.

Vill du mäta upp rummet eller störa grannar, vassego, slå en signal. Ett draperi till eller ytterligare infodring går att få till. –En dörr är i princip omöjlig av byggnadstekniska skäl.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-22 00:54

http://user.faktiskt.io/Adhoc/3%20Vermi ... %f6ger.jpg

Lite nya bilder, läggs in vartefter, på återuppståndna Salong Vermin efter min flytt till Göteborg.

Här frontänden. Fronthögtalarna höger+vänster har nu identiska element som centern (Altec Lansing 640-8K) efter jag spikat lådor till dem. Takhängda absorbenter som jag inte kunde ha i förra kåken pga vävspänt tak har nu kommit upp. Har kompletterat med 1 st sidoabsorbent med Öhman-näbb", både höger- och vänstersida har nu symmetriskt uppställda absorbenter.

http://user.faktiskt.io/Adhoc/4%20A%20V ... ndling.jpg

Akustikbehandlingen i taket, absorbenter ovanför högtalarna invinklade mot sweetspot samt ovanför soffan en hybriddiffusor (visas mer i byggtråden Ljus i akustikmörkret som jag lade in i DIY-delen)

http://user.faktiskt.io/Adhoc/Vermin%20golvreflex.jpg

Golvreflexen som syns i spegeln tas upp av en ganska fet ullmatta från IKEA (18-19 mm lugg), den motsvarande reflexen från taket dämpas av den takhängda absorbenten.

http://user.faktiskt.io/Adhoc/Vermin%20 ... er%20A.jpg
Från sweetspot i vänster sittplats på soffan: Sidoreflexerna dämpas från samtliga 3 fronthögtalare, reflexpunkterna syns i speglarna som är uppställda mot absorbenterna. Samma uppställning absorbenter finns på höger sida i rummet, även från höger sittplast i soffan hamnar spegelbilderna inom absorbenterna.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-22 12:52

Adhoc skrev:Har kompletterat med 1 st sidoabsorbent med "Öhman-näbb", både höger- och vänstersida har nu symmetriskt uppställda absorbenter.

Kan du inte vara snäll och öppna bilden av dina sidoabsorbenter i ett ritprogram och ringa in den där detaljen som du refererar till som "Öhman-näbb"? Förklara gärna vad detaljen är till för också... Jag har aldrig hört begreppet förut, och sådant gör mig nyfiken. Jag ser ingenting ovanligt alls med dina sidoabsorbenter på bilderna, så det handlar kanske om en dold konstruktionsdetalj förresten?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-22 12:56

Det syns ju på denna bilden http://user.faktiskt.io/Adhoc/Vermin%20golvreflex.jpg hur sidan av trä på sidoabsorbenten, allra längst till vänster i bilden, sticker ut utanför absorbentens utsida.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-22 20:52

Morgan skrev:
Adhoc skrev:Har kompletterat med 1 st sidoabsorbent med "Öhman-näbb", både höger- och vänstersida har nu symmetriskt uppställda absorbenter.

Kan du inte vara snäll och öppna bilden av dina sidoabsorbenter i ett ritprogram och ringa in den där detaljen som du refererar till som "Öhman-näbb"? Förklara gärna vad detaljen är till för också... Jag har aldrig hört begreppet förut, och sådant gör mig nyfiken. Jag ser ingenting ovanligt alls med dina sidoabsorbenter på bilderna, så det handlar kanske om en dold konstruktionsdetalj förresten?

Förutom bilden som paa hänvisar till syns och nämns utsticket även på 2 bilder högre upp i tråden. Bilden med 3 sidoabsorbenter samt den med rådisarna, -Seriös Rå-tweak #1. Ingen dold konstruktionsdetalj på något sätt. Citat: "Limträsskivan på absorbenten som är inåt rummet är 25 cm djup och ger en 5 cm utstickande "näbb". Öhman påstod vid sitt besök att "näbben" förbättrar de akustiska egenskaperna på något sätt, har glömt vad detta skulle bestå i, men tror på hans ord.

Längst ned har limträskivorna en urfasning för golvlisten, så absorbenten kan stå dikt mot väggen. Urfasningen underlättar också kabeldragning till högtalare och elkontakter."

Har för övrigt heller aldrig hört begreppet Öhman-näbb förut :wink: , kanske får bassning av honom nu om det myntats ett begrepp innefattandes hans kran :oops: :roll: . Tumregler och näsregler är säkert båda styggelser. Funktionsmässigt kommer jag osökt att tänka på en "inverterad näbb", - avfasningen som görs på på högtalarbaffeln men som sagt det är en gissning ...

Lite mer bilder:
http://user.faktiskt.io/Adhoc/Vermin%20biotajm%202.jpg
Biotajm med draperierna framdragna. Det inre i rödbetsfärgad ull hänger ca 27 cm ut från vägg, det yttre harlekinmönstrade i bomull ca 33 cm ut från vägg. Vid musik hänger de vid höger och vänsterväggen i 2 lager, på högersidan täcks dörrhålet ut mot hallen, där det omöjligt att ha en dörr tyvärr. På vänstersidan, tja där hänger de bara "rakt upp och ned" a´la Mercurius Stage drop-draperi.

http://user.faktiskt.io/Adhoc/Vermin%20 ... 0blixt.jpg
Vänster främre sida med blixt, soffan föst något åt högen för bildens skull. Främre surr-burken har diskanten ca 18 grader fram och 18 grader upp från lyssningsposition, mellan-surren som står i diffsusorhyllan har hamnat ganska rätt i höjdled den med om man ska gå på Öhmans rekommendationer om fördelning i höjdled mellan högtalarna. Dessa 2 surroundhögtalare är parallellkopplade, alltså = 1 kanal. Impedansen blir tillsammans på papperet 4 ohm, troligen lägre vid vissa frekvenser, i och med att Pioneer-receivern jag har kroknar och skyddskretsarna slår till när man drar på rejält hög volym. (Här ser ni också varifrån arkitekten Balaclava snodde idén till sin kåk, "Turning Torso" i Malmö, -från min CD-hylla!!!) Till vänster om CD-stället en diffusor med inre proportioner designade av IÖ (mot mitt förra rum), över och underdel med LP- och DVD-hylla, absorbentdelen överst och den inbyggda belysningen är mina påhitt. IÖ-diffusorernas framkant hamnar rakt sidledes ca 140 respektive 115 cm från lyssningsplats i soffan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-22 21:04

Jag gillade med ljudet och basen hemma hos dig i Sthm, och längtar till ett gbg besök när min tomma pung blir fullare.... pengapungen alltså :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-22 21:18

Kaffekoppen skrev:Jag gillade med ljudet och basen hemma hos dig i Sthm, och längtar till ett gbg besök när min tomma pung blir fullare.... pengapungen alltså :)

Tycker själv att det blivit flera snäpp bättre nu. Pricken över i som jag märker nu, var hybriddiffusorn över soffan som kom på plats för några veckor sedan. Eller om man ska se det som 1020 rätt utplacerade prickar, det var ett om inte svårt så i alla enahanda träljobb att borra 1020 hål. Bättre en tom penningpung än en ful pung, sa flickan ... :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-22 21:32

Det ser estetiskt vackrare ut nu med :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-22 22:04

Kaffekoppen skrev:Det ser estetiskt vackrare ut nu med :)

Vad menar du? Med en tom penningpung :?: :twisted:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-01-22 22:14

Imponerande! Skulle gärna lyssna till detta vid tillfälle.
11010000

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer