Svarta Katten: Lämpligt inköpsställe för seriekondensator???

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Hundkojor. Eh, vadå? För en katt? Nej, baffelvägg!

Inläggav Adhoc » 2015-10-07 13:00

Här ha'ru en perfekt o sketbillig stomme för burkarna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40253081/ Det är bara att smälla på dina 30 mm spånplattor, ett hål för 15":aren = klart :mrgreen:

Ingen, absolut ingen, kommer se skillnad på dina burkar och Mark Seatons.
Bild

Jag tror det är bättre att ha waveguiden så nära TD15 M som möjligt, i stället för separat. Förståsigpåare menar på att det blir enklare och bättre integrering vid delningsfrekvensen med så liten c-c- mellan elementen som möjligt. Med separat låda eller på släde direkt ovanpå utökas avståndet.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2015-10-07 20:11

Roligt bygge att följa!

Är det qvarsebo på väggen (katt/kvinnan)? :)
Kacken fresser?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-10-07 20:21

Jag bygger som herrn säger, bör gå ganska smärtfritt att fräsa ut till hornet med.

Den där formen blir nog fin, förutom fasningen i framkant för att hålla det enkelt då.
Materialet blir dock exklusivt spån och kommer målas mattsvart, annars kommer dom vara otroligt lika :D
HTPC Asus e45,Synology 411j, Onkyo 5007,Infinity RS 5000,Martin Logan Logos,SVS PB13U x 2, Focal SR800, Oppo 93,Nordost,Patrick87´s störmkabel

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-10-07 20:39

80-talet skrev:Roligt bygge att följa!

Är det qvarsebo på väggen (katt/kvinnan)? :)

Hans Arnold-litografi.

Elake Homer, när det gäller högtalarlådor finns det många som är riktigt duktiga på forumet, jag är inte en av dom.

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Svarta Katten: Säljer AE TD15 M +nya LCR på G

Inläggav Adhoc » 2016-02-10 10:26

Har efter en malör i det gruppköp som Bubben körde mot Acoustic Elegance fått hem rätt element. I och med det blir 2 st AE TD15 M-8 ohm, 15" midbasar med svart fasplugg, till salu. Elementen är redan tingade av en försigkommen 1:a spekulant för upphämtning om 2 veckor men om det blir något hinder på vägen så ...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-10 10:41

Dom element som ska användas i dom nya LCR-topparna är AEs TD12 M tillsammans med en AMT från Beyma TPL 150H.
http://aespeakers.com/shop/td/td12m/
http://www.beyma.com/getpdf.php?pid=TPL-150/H

Bild

Bild

Jag har skissat på en lite udda variant på låda som kan köras som både sluten låda och som basreflex. Tanken är dock att köra med slutna lådor men iom att de 4 st slutna sub-wåffrarna är fast installerade i frontväggen, lär dom få sitta kvar om man flyttar någon gång. I så fall kan det vara bra att från början förbereda byggena även som basreflex när man ändå håller på.

Själva 12":aren, midbasen, behöver inte särskilt stor volym alls i sluten låda, kring 18-20 L / netto är lämpligt. Samtidigt bör AMT:en med waveguiden fysiskt vara så nära midbasen som möjligt och även vara på lämplig lyssningshöjd. Cirkus 90 cm för min del.

Undre delen av lådan fungerar då enbart som integrerat stativ för att få elementen på rätt höjd. Undre delens volym stängs av med en genomborrad hylla med ett avtätat lock, fungerar samtidigt som stagning inne i lådan. Även AMT:en från Beyma får ett separat avtätat utrymme för att ge lådvolym kring 20 L för midbasen. Plockas de 2 locken bort senare fås en basreflexhögtalare kring 50-talet liter med avstämning strax under 60 Hz.

Tjusiga Sketchup-bilder är det flera som postat men sketchup har jag inte lärt mig, så det får duga med papper-o-penna-skiss. Lägger in lite bilder vartefter. I skissen står F-Port 1500-1700 Hz, det var ett mål men det ser ut att troligen hamna kring 1200-1300 Hz i stället. Qtc-värdena som anges underst är simulerade i Unibox med minimalt till helt fylld låda med isolering mot nettovolymen.

Bild

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-02-10 11:38

8)
Adhoc skrev:Har efter en malör i det gruppköp som Bubben körde mot Acoustic Elegance fått hem rätt element. I och med det blir 2 st AE TD15 M-8 ohm, 15" midbasar med svart fasplugg, till salu. Elementen är redan tingade av en försigkommen 1:a spekulant för upphämtning om 2 veckor men om det blir något hinder på vägen så ...

Bakerman behöver dom som kökshögtalare, runt 70l som du föreslog till mina får han ju LÄTT plats med.
HTPC Asus e45,Synology 411j, Onkyo 5007,Infinity RS 5000,Martin Logan Logos,SVS PB13U x 2, Focal SR800, Oppo 93,Nordost,Patrick87´s störmkabel

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-10 11:45

Bagarn beställde väl själv TD8 i gruppköpet, var dom för rummet med porslinstronen då?

Användarvisningsbild
MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2016-02-10 11:52

Blir bra detta Kurt :)
Driver: V&L Audio Handelsbolaget
www.volaudio.se

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-02-10 13:14

Härligt! Jag älskar skisser/ritningar på rutat papper!

Dessa högtalare ser ut att tåla en hel del effekt, framför allt om du kör lådorna slutna!?

Kör på nu, så vi får se fler bilder! :D

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-10 15:06

Tja, för mig i alla fall går det snabbare att få ned ide'er på rutat papper med tillhörande kludd, istf för fina ritprogram och renderingar.

Jag tvivlar på att jag kommer maxutnyttja elementen ljudvolymmässigt, det vore inte hälsosamt. Det kommer säkert mest småputtra med någon-några enstaka watt in. I simuleringar har jag kört 180 W eftersom det är vad ett av slutstegen ger. Har även ett slutsteg på ca 230 W/8 ohm men det ger i slutändan bara en skillnad på ca 1 dB, från 119 till 120 dB, vad är nyttan med det (?). Bättre att kunna parallellkoppla det starkare steget för 4 ohm och använda det till baslådor.

Simuleringen härnedan är för 20,5 L låda, ca 25,3 L virtuell volym om lådan fylls helt med isolering och Qtc ca 0,572. (Om man ska tro på Unibox alltså ...)

Bild

Samma typ av simuleringar sammanställda i ett jämförelsediagram. 3 olika slutna lådor, 18,4-20,5 L samt endast väggarna inuti täckta med moff för samtliga 3. Någon egentlig skillnad är svår att se mellan de 3 slutna som, kurvorna sammansmälter till den lila-aktiga undre. I samma diagram är även 3 basreflex simulerade med 125W respektive 180 W för den gröna översta. Variationen i övrigt är att portarna om Ø75 mm x L ca 76 mm krympts till Ø71 med ett istoppat rör med Ø 75/71 mm x L 76 för en och samma låda. Portens resonansfrekvens höjs något pga röret med mindre innerdiameter, från ca 1233 till ca 1283 Hz och lufthastigheten i porten ligger vid ca 10 m/s vid 80-talet Hz. Delningen mot 18"-basarna har inte spikats, men lär hamna lite högre än vanliga 80 Hz.

Bild

Med 180 W in och sluten låda ska det inte finnas risk för att skada elementet som bara har x-max 6 mm och x-mech 10 mm. Med 180 W och basreflex finns risk för missöden.

Bild

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-02-10 18:52

Intressant! Sluten låda som faller från ca 100Hz?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-10 22:33

12"-elementet är inte byggt för att främst prestera långt ned i basen. Det har för kort slaglängd och låg konvikt för det. Det är lämpligt för att täcka midbas-mellanregister till lägre diskant. Med högre konvikt hade det fallit 3 dB vid en lägre frekvens än dryga 100 Hz, men samtidigt haft lägre känslighet än ca 97 dB /2,83 / 1 m, kanske 90 dB i stället (?). "En bit ned" under 100 Hz sammanfaller kurvorna för två sådana element som har olika konvikt, beroende på lådvolymen. Ett mer baskapabelt element med högre konvikt hade troligen funkat sämre att para ihop med Beyma-AMT:en vid säg 1500 Hz. Fungerande delningar uppåt mellan TD12 M och diskant som jag sett för olika byggen har varit mellan 900-2000 Hz.

18":arna från AE som kommer användas för lägre basen har ca 2 dB högre känslighet och ska funka utmärkt för delning upp till cirkus 500 Hz enligt John på AE. Förhoppningen är ju att det blir en bra kombination i slutändan. Delningar mellan elementen kommer göras med ett aktivt filter, -blir att sätta sig på skolbänken eller högt ropa på hjälp då :) .

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-02-10 22:52

Precis, det var just det som var min tanke. Alltså med 12"-elementet.

Skulle vara kul att få höra på det färdiga resultatet! Men det är en bit från öst till väst. :roll:

Kan du en berätta vad det var som fick dig att välja just dessa element?

Kör hårt!

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-11 02:46

Om man hängt länge på forum, så är det återkommande att elementen från Acoustic Elegance anses vara bland de bästa som går att handla som privatperson, inklusive jämförelser med JBL, TAD etc. Iom att dom går att handla direkt från tillverkaren utan mellanhänder gör det att pris <=> prestanda blir riktigt bra.

Det stora minuset är att man bör (eller snarare måste) räkna med lång leveranstid. Elementen finns inte på lager utan tillverkas mot kundorder. Det handlar om en småskuttfirma med få anställda. Ekonomiska resurser är små jämfört med drakarna i branschen och när delar köps in hamnar AE inte överst i priolistan pga AEs lägre inköpsantal. Dock, AE strävar på, är opålitligt optimistiska med uppgivna leveranstider men är seriöst pålitliga och ärliga att det som skickas ut motsvarar höga krav. Gör dom fel, rättar dom till det utan tjafs och på sin bekostnad, -som i mitt fall. Har dom fått in "halvbra" grejor från underleverantör så går dessa heller inte vidare ut till kund. -Som i mitt fall, ett AMT-element som var utmärkt när han beställde prover från en OEM:are underkändes till 90% i ankomstkontrollen av en senare större beställningsbatch.

Att TD12 M valdes var för att en centerhögtalare med TD15 M inte skulle få plats under TV:en tillsammans med SEOS 15 waveguide + CD. Då blev valet istället 12":aren tillsammans med TPL 150H från Beyma. En kompromiss, hade nog föredragit TD15 M, å andra sidan dom som kört med både SEOS 15 + CD och TPL 150H verkar anse Beyman som snäppet bättre.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-11 12:47

Bygge av lådramar har kommit en bit på väg. Lådramen kexas ihop av 22 mm golvspånskivor. Bättre pris, hanterligare format vid frakt hem och bättre egenskaper än MDF tycker jag. Ytan är hårdare och lika slät som MFD för målning, det går dessutom att dra i en skruv om det behövs utan materialet spricker sönder lika lätt som MDF. Lister om 27x33 har limmats i bakkant för att kunna ha ett skruvat, infällt bakstycke. Lådvolymen har segmenterats i 3 avtätade delar för AMT:en, midbasen och den undre delen som funkar som "integrerat stativ" för att elementen ska komma på rätt lyssningshöjd.

Bild

Utrymmet för midbasen med uppborrad "avdelarskiva" som försetts med M6 insatsgängor. Genom hålen syns locket med tätningslist som ska skruva fast underifrån. Locket lackas eftersom varken MDF eller spånskiva är helt lufttäta material och utrymmet där midbasen sitter ska ju vara en sluten låda. Samma ide' används för sektionen där Beymaelementet ska sitta. Skruvas locken bort fås en basrefeflexlåda på 50-talet L i stället för sluten låda kring 20 L.

Bild

Lite kontroll att elementen kommer hamna tätt nära varandra. Verkar OK, centrumavstånd mellan elementen blir 282 mm.

Bild

Baffel på G med midbasen försänkt. Baffeln blir i 38 mm Valchromat (genomfärgad MDF) med en plywoodring på baksidan så att elementet kan skruvas fast ordentligt. -Valchromat verkar lika usel hållfasthetsmässigt som vanlig MDF när det gäller spricktendenser när man drar i skruv.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-11 12:54

Adhoc skrev:Bygge av lådramar har kommit en bit på väg. Lådramen kexas ihop av 22 mm golvspånskivor. Bättre pris, hanterligare format vid frakt hem och bättre egenskaper än MDF tycker jag. Ytan är hårdare och lika slät som MFD för målning, det går dessutom att dra i en skruv om det behövs utan materialet spricker sönder lika lätt som MDF.

Om du dämplimmar lite av lådan med dubbla paneler så kommer det inte att höras någon skillnad mot motsvarande byggt i MDF alls.
Men kanterna på golvskivan är väl ett problem, om man inte gerar ihop alla synliga kanter? MDF kan man ju runda eller fasa kanten på, i samma bredd som skivans tjocklek, och få det väldigt snyggt med minimalt med spackling.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-11 14:23

Bra tips Paa. :)

Baffeln ska dämplimmas med 2x19 mm Valchromat, antingen med Swedacs dämplim eller Loctite Henkels Terostat MS 939 eller MS 935. Jag avvaktar med att lägga på dämplimmade sidoskivor i midbasutrymmet. -Jag vet inte om eller vad det kan ge för hörbar skillnad för den ena eller andra inre volymen som ger olika Qtc-värde. Det finns plats att enkelt variera volymen genom att stoppa in skivor av olika tjocklek under midbaselementet. Det är ju enkelt gjort när bakstycket är avskruvbart. Eventuellt oljud / vibrationer från lådsidorna kommer inte kunna gå direkt ut i rummet heller som det är planerat med placeringen.

Snygga kanter blir ett icke-problem tror jag. Jag lägger på 4 mm plywood som fane'r på sidorna och toppen, fräser av dom mot framkant, därefter limmas baffeln på, som sedan kantfräses mot plywoodsidorna. Slipar man Valchromaten med 400 korns slippapper borde det bli helt OK slät yta. Den tråkiga nuvarande beige-grå färgen blir oljebetsad i svart, har gjort några prov och resultat blir bra, borde ge lite "effektverkan" om baffelkanten är helsvart och plywooden i avvikande betsfärg. Kanter runtom kommer behållas raka istf rundade, iom att lådorna ska stoppas in i hundkojor i en baffelväggsliknande historia. Glipan mellan öppningen i hundkojan och högtalarsidan / toppen kommer hamna kring 5 mm och skulle bli mer markant om hörnen på lådan rundades av.

(Från sidan 9:)

Bild

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Svarta Katten: Nu ble're marigt. Smakråd???

Inläggav Adhoc » 2016-02-13 14:54

Smakråd önskas. Bafflar i Valchromat är färdigfrästa så elementen kan monteras försänkta. Har också som hastigast betsat bafflarna till en mörkare ton än orginaltonen i grå-beigt.

Sen dyker frågan upp, Svart front, visst, det är lämpligare om dom ska stå i nedsläckt biorum. Men, oljad ek istället är nog snyggare?

Hm? Jag har material för å göra bafflarna i oljad ekfaner istället. Det blir mycket mera pyssel men kanske ska man köra på det istället. (Mörkbetsat ekfaner, nej det blir inte snyggt.) Åsikter ?

På bilderna är elementen bara lagda på ovanpå ekskivan med ett par "svarta puckar" som symboliserar basreflexportar. För Valchromatbaffeln är elementen försänkta, för ytan återstår lite jobb att få en jämn färgton i betsningen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-13 14:58

Inte ek. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-13 15:09

Måla matt svart.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-13 15:11

Om ek är snyggare och jobbigare, som du tycker, tycker jag inte att du ska bry dig om det om de ska stå i nedsläckt biorum, som de ju ska.

Eftersom du har ek och underförstått även ork och lust över bör du bygga någonting annat av eken!
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-02-13 15:28

Min åsikt; jag tycker att ek är snyggt, till en början. Ek gulnar snabbt, tyvärr.

Kör med svart färg! :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-02-13 16:32

rotel2 skrev:Min åsikt; jag tycker att ek är snyggt, till en början. Ek gulnar snabbt, tyvärr.

Kör med svart färg! :)

Oljad ek gulnar väl ändå inte? Trodde det mörknade om något.

Jag tycker oljad ek är snyggt, men jag hade nog valt det mörkare alternativet eftersom du ju inte lider av brist på trädetaljer i ditt rum och dessutom smälter elementen bättre ihop med det mörka.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-13 17:03

Gå på rosewood i stället!
8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-13 17:26

Borde inte hela fronten göras i stål? Exempelvis en plåt med 12 mm godstjocklek och en med 6 mm. Dessa sättes ihop med en massa gängskruv och med exempelvis D1D mellan plåtarna där den tunnare är den yttre. Den tunnare plåten görs med hål för element som satisfierar ytterdiameter på elementen så att högtalarelementen blir som försänkta och skruvförbandet blir mot den tjocka plåten. Upplevs det för tungt så använd duraluminium. :) Metallplåtarna kan exempelvis lackeras i en snygg rosa kulört.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-13 18:18

Övervägande för svartbets/svartmålat målat hittills med ett par avvikande uppstickare från Paa och Peter. Rosewoodfan'er har jag tyvärr inte, annars hade det varit ett alternativ. Peter förslag skulle kunna bli verklighet om plåten skärs ut med vattenjet. Mot den My Little Pony-rosa fronten, vad tror du om att komplettera den med en slingrande bård runt i vaniljkrämsgult, eller en blomsterranka i marsipangrönt? Jag tror man skulle bli exklusivt ensam med den färgkombinationen. Svårt det här ...

Vad är D1D förresten?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-13 18:30

Adhoc skrev:Övervägande för svartbets/svartmålat målat hittills med ett par avvikande uppstickare från Paa och Peter. Rosewoodfan'er har jag tyvärr inte, annars hade det varit ett alternativ. Peter förslag skulle kunna bli verklighet om plåten skärs ut med vattenjet. Mot den My Little Pony-rosa fronten, vad tror du om att komplettera den med en slingrande bård runt i vaniljkrämsgult, eller en blomsterranka i marsipangrönt? Jag tror man skulle bli exklusivt ensam med den färgkombinationen. Svårt det här ...

Vad är D1D förresten?

Vattenjet fixar avr7000. Blomsterranka i marsipangrönt (princesstårtegrönt) vore snyggt runt my Little Pony-rosa. Exclusivitet är bra.
D1D är en slags dubbelsidigt häftande dämpmatta som effektivt dämpar resonanser då det appliceras rätt. Det fanns på 80/90-talet, speciellt för MDF men även för stål. Idag finns det lim med ungefär samma funktion.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-13 18:36

petersteindl skrev:
D1D är en slags dubbelsidigt häftande dämpmatta som effektivt dämpar resonanser då det appliceras rätt. Det fanns på 80/90-talet, speciellt för MDF men även för stål. Idag finns det lim med ungefär samma funktion.

Mvh
Peter

Det här är ett material som motsvarar Antiphon D1D, och som finns tillgängligt idag:
http://sontech.se/sv/wp-content/uploads ... l-SFRT.pdf

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-13 18:41

paa skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Det här är ett material som motsvarar Antiphon D1D, och som finns tillgängligt idag:
http://sontech.se/sv/wp-content/uploads ... l-SFRT.pdf

Just det. Antiphon hette företaget. Jag googlade och försökte minnas. Tackar. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer