Svarta Katten: Lämpligt inköpsställe för seriekondensator???

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

rotel2

Re: Svarta Katten: Nu ble're marigt. Smakråd???

Inläggav rotel2 » 2016-02-13 19:23

Tarzan skrev:
rotel2 skrev:Min åsikt; jag tycker att ek är snyggt, till en början. Ek gulnar snabbt, tyvärr.

Kör med svart färg! :)

Oljad ek gulnar väl ändå inte? Trodde det mörknade om något.

Jag tycker oljad ek är snyggt, men jag hade nog valt det mörkare alternativet eftersom du ju inte lider av brist på trädetaljer i ditt rum och dessutom smälter elementen bättre ihop med det mörka.

Jo, det tycker jag. Dock kan det vara så att oljad ek inte gulnar på samma sätt som lackerad. Men arbetet med att underhålla trä som är oljat upplever jag som jobbigt.
:)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-13 23:40

Tack Paa / Peter, då vet jag vad D1D är. :) Vi har säkert en 5-600 kg av motsvarande bitumenskivor på jobbet i 1,6 mm och 4 mm tjocklek och även Loctite / Henkels sortiment av viskoelastiska limmer som brukar användas för vibrationsdämpanden ändamål (Constrained Layer Damping) i tåg, flygplan, båtar etc. Funderade ett tag på deras Teroson MS 930 som är självnivellerande men den blir nog lite väl mjuk efter härdning, ca 30 Shore. Troligen kommer jag köra på en annan sort som heter MS 939 och som efter genomhärdning landar vid 55 Shore (mitt emellan mellan "gummibandshårdhet" ca 40 Shore och vanlig hårdhet för gummipackningar ca 70 Shore.)

MS-polymerlim brukar inte vara gratis precis ute i bygghandeln men eftersom vi är agentur och säljer sortimentet till industrin / järnhandeln får jag sådant till skapligt pris. Bafflarna har gjorts med ett par cm övermått så jag kommer använda 0,8 mm vulktejp runtom kanterna för att få rätt tjocklek på limytan när baffelskivorna limmas ihop. Vanlig vulktejp är butylgummi som också har utmärkt inre dämpning, ungefär som bitumen, så om det hamnar några små rutor här och där mitt på ytorna också för att det ska bli jämndraget gör det ingen skada.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-14 00:35

Om du limmar med lösningsbaserat eller vattenbaserat lim så är det ingen bra ide att montera en fast distans för limmet, för limmet torkar och tjockleken minskar när lösningsmedlet eller vattnet dunstar. Om vulktejpen då förhindrar att skivorna följer med den minskande limtjockleken så kommer det inte att fungera.
När det gäller dämpskiktets styvhet så ska det matcha materialet som det limmar någotsånär, så att böjligare material som träbaserade skivor bör ha mjukare dämpskikt, och styvare material som stål ska ha styvare dämpskikt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-02-14 08:59

Jag röstar för svarta burkar, kan vara snyggt med träfärgat men inte när det är så mycket i ett rum.
Ex i ett kök, man bryter av dom vita luckorna med en bänkskiva, eller i ett vitt modernt hem så kan det bli snyggt med ett par burkar i trä.
Men i en gillestuga där du redan har så mycket trä så blir det lite too much.
HTPC Asus e45,Synology 411j, Onkyo 5007,Infinity RS 5000,Martin Logan Logos,SVS PB13U x 2, Focal SR800, Oppo 93,Nordost,Patrick87´s störmkabel

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-24 21:50

Får tacka för synpunkterna! :) Det lutar åt att bli svart-grå baffel.

Bra input Paa! Den delen med avdunstning och eventuell krympning hade jag förträngt. Jag tror inte det ska vara något problem med MS-polymerlim dock eftersom skinnbildningstiden är 10 minuter sedan börjar härdningen. (Man får vara snabb, mer tid dock än med sketlim som PL 400 tex som skinnbildar direkt ur patronen och dessutom innehåller luft numera så det fortsätter rinna ut ur patronen.) MS 939 ska vara genomhärdat inom ett dygn och kan påskyndas om ytorna sveps över lätt med fuktat trasa. Ska kolla med kollegan som håller i kemprodukterna på jobbet, för säkerhets skull. Baffelskivorna har i alla fall tillräckligt övermått så att "distanserna" för rätt limtjocklek hamnar utanför lådan och kan dras bort när baffelskivorna limmas ihop.

Tillbaks efter någon veckas semester går det lite långsamt, tanten är krasslig och vill ha det tyst och lugnt.

Bara lite småpill med förberedelser som att "torrmontera" elementet i baffeln och kolla av att en invändig plywoodring passar inuti lådan. -Är lämpligare att dra fast elementet i än Valchromat (MDF). Plywoodringen och innerdelen på baffeln kommer fasas i 45 grader så det inte är en lång rak kanal bakåt.

Finns en del funderingar på att ha elementet "flytande upphängt" också. Kommer i så fall använda en 2-delad bautaslangklämma Ø160-170 med M8-skruvar för att hålla fast elementet kring själva magneten, en 25x3 mm gummilist kommer då ligga mellan magneten och slangklämman. Vitongummipackningen dödar bort elementets vibrationer till värme så de inte överförs direkt till själva lådan. Om jag gör på det viset kommer M5-skruvar vid elementkorgen gå genom genomgående hål i baffeln som avtätas och vibrationsdämpas med vitongummi o-ringar och eventuellt Tredo-brickor. Elementkorgen dras då ganska löst mot en tätningslist och stumma skruvförbindelser mellan vibrerande element och själva lådan minskas / elimineras. (Lite av dom tankar som Andrew Jones kört på en del av TADs högtalare och KEF gör på Blade och några andra.)

(Den vita spånplattebiten är bara en "atrapp" för att kolla av mått och form.)

Bild

Bild

Tvådelad bautaslangklämma som orkar åtskilligt med belastning. FRÅGA: Om jag går på slangklämmefunderingen, är det genomkorkat att ha den i magnetiskt kolstål nära magneten? Kan byta till omagnetisk syrafast i så fall.

Bild

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Svarta Katten: Korkat med kolstål nära elementmagneten??

Inläggav Adhoc » 2016-02-25 23:41

Verkar som jag jag inte behöver oroa mig så värst för det som Paa påpekade; att det kan bli spel/luftmellanrum pga avdunstning av vätska från limmet mellan limmade skivor som har inlagda distanser för en jämntjock utsmetning av limmet. (Specen säger <2% volymförändring och produktchefen att den ligger närmare 1% än 2%, så cirkus 1/100 mm förändring vid 0,8 mm limfogstjocklek och >98% torrhalt för limmet. http://tds.henkel.com/tds5/docs/TEROSON ... 0FR-EN.PDF )

Distanserna hamnar hursomhelst utanför baffelns slutmått och kommer kapas bort, så det blir ett ickeproblem. För andra som kan komma att använda Swedacs dämplim DG-A2, kan dock Paas påpekande om fasta distanser och avdunstning vara bra att ha i bakhuvudet, iom att Swedacs dämplim har en lägre torrhalt på 68% och alltså närmare 1/3 av limmet dunstar bort.

mawes

Inläggav mawes » 2016-03-23 21:13

Har du kommit vidare med dina nya högtalare? Är väldigt intresserad av resultatet då jag tänkt mig nya toppar med samma element :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-03-23 21:21

Lådorna för L+R är färdigbyggda och fick det sista lagret lack på sig sedan någon timme sedan. Så, det börjar bli dags att hämta tillbaks det aktiva delningsfiltret jag lånat ut för å se (höra) om hur det det lirar ihop. Kan bli en lång läroperiod för jag har aldrig använt filtret, det har bara stått och samlat damm.

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Svarta Katten: Lämpligt inköpsställe för seriekondensato

Inläggav Adhoc » 2016-03-31 16:29

Höger och vänster fronthögtalare med Acoustic Elegance TD12 M som midbas och Beyma TPL 150H är klara.

Dags att hämta tillbaks ett utlånat aktivt filter så det kan komma lite ljud ur burkarna också men först vill jag ha dit någon seriekondensator för att skydda Beyma-diskanterna om något skulle gå snett, -slutsteg som fallerar eller man själv klåpar till det.

Någon som har kläm på bra inköpskälla för kondingen? Kanske finns det bättre än Intertechnik: https://www.intertechnik.de/Shop/Freque ... e,275,3996 ? Delning kommer ske med aktivt filter, ca 110 Hz nedåt mot basarna och troligt intervall 1300-1600 Hz uppåt mot Beymorna.

Bild

Bild

Bild

Framifrån ser det ut som en basreflexlåda men lådan har 3 slutna kaviteter inuti och i praktiken kommer lådan användas som sluten, Qtc som sluten hamnar mellan ca 0,6 till knappt 0,7 beroende på hur mycket isolerull som stoppas i. Den undre portade delen fungerar alltså bara som integrerat stativ så att Beyman hamnar på rätt höjd lyssningsmässigt, 900 mm. Lutar jag mig bakåt helt i soffan hamnar öronen kring 87 cm och sitter jag upp kring knappt 1 m. Basarna därfram går inte att ta med om jag skulle flytta någon gång och i så fall är det enkelt att plocka bort några tätande lock inuti, så fås en basreflex som f.n. är avstämd till till ca 60 Hz.

Jag har tagit en hoper kort från bygget som kan läggas in.

mawes

Inläggav mawes » 2016-03-31 19:32

:D det där blir nog väldigt bra. Jäklar vilken size det är på diskanterna, jag har inte förstått hur stora dom är förrän nu. När får du tag i ditt aktiva filter och vad är det för filter? Ser fram emot lyssningsintryck

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-03-31 21:56

Killswitch Engage och Amon Amarth har precis släppt nya plattor, säg till om du vill att jag provar vad sakerna klarar :twisted:
HTPC Asus e45,Synology 411j, Onkyo 5007,Infinity RS 5000,Martin Logan Logos,SVS PB13U x 2, Focal SR800, Oppo 93,Nordost,Patrick87´s störmkabel

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-03-31 23:09

Är det inte dags för dig att bygga stora högtalare i stället för att dricka bärs och bygga stor mage?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-04-01 00:23

Adhoc skrev:Är det inte dags för dig att bygga stora högtalare i stället för att dricka bärs och bygga stor mage?

+X
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-04-05 15:38

Fantastiskt fint jobbat med nya högtalarna! Som alltid är det välplanerat och väl utfört när det gäller dig. Väntar nu på intryck!

Adhoc skrev:Jag har tagit en hoper kort från bygget som kan läggas in.

Vart'är'om!?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-04-05 16:45

Adhoc skrev:Är det inte dags för dig att bygga stora högtalare i stället för att dricka bärs och bygga stor mage?

Nja, finns ju ingen bygglust alls, väntar på att någon ska bli min byggkompis och hålla mig i handen :wink:

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-04-05 20:04

Evil_Homer skrev:

Nja, finns ju ingen bygglust alls, väntar på att någon ska bli min byggkompis och hålla mig i handen :wink:

Fegis! Man får inte köpa massa fina verktyg för att sedan inte använda dom!

Summer Passing

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2016-04-24 19:46

Så var kan man läsa mer om de här högtalarna? De verkar mycket intressanta, men är det ett bygge inspirerat av någon befintlig konstruktion, eller är det ett eget hopkok?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-04-24 21:32

Nej men, kul att se dig dyka upp igen Morgan. :) Dina insiktsfulla inlägg har varit saknade så länge att du började bli kvalificerad för att vara med i den där tråden om saknade faktiskt-medlemmar. :wink:

Högtalarna är ett eget hopkok. För elementen finns det ett antal OK byggtrådar på Diyaudio, sök på TPL 150H så kommer det upp ett antal. Även på AVS-forum finns några ganska färska, Javs bl.a. Lite i efterhand har jag sett att hopkoket överensstämmer väl med andra byggen på diyaudio och jag har fått en del matnyttiga tips från LineSource där om jag skulle överväga passiva filter istf aktivt filter. (-Är helkass på filterdimensionering ... ). JonasW här på faktiskt har identisk setup för elementen och även basar. En skillnad är att han har sina frontar på separata stativ medan jag integrerat in stativet i själva lådan. (En undre basreflexdel som bara lär komma till användning om jag flyttar från kåken).

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-13 12:37

Jag kör med Jantzen Cross Cap från hifikit.se. Möcke bra.
Ska man vara OCD så kör man med en liten bypass cap parallellt över den också, på typ 0.01uf.
Ska man vara OCD-OCD så kör man två stycken "charge coupled" med batteri.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-10-13 13:24

Vet inte om jag vill hoppa på OCD-vagnen, verkar lite småjobbigt på något sätt: Individuals who have OCD feel compelled to perform repetitive actions called compulsions, or rituals, in an attempt to relieve the distress caused by the obsessions. Källa: http://beyondocd.org/ocd-facts

Eller, betydde förkortningen OCD något annat? :wink:

(Köpte några på nätet för ett tag med beteckningen MKP15-47U/600, värden: Capacitor:polypropylene;47uF;600VDC;±5%;Ø46x107mm;0.003)

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-13 18:26

Betydde inget annat :)
Jag har två 6.8uF Jantzen över om du skulle behöva.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-28 12:47

Är dina basar slutna eller portade Kurt? Ser slutna ut, för ett otränat öga iaf!

Tankar gällande detta?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-11-28 16:23

Dom är slutna. Portade hade blivit opraktiska att bygga för en låg avstämning, iom att djupet är ca 30 cm. Jag hade då behövt ha ca Ø150 mm portar som då blivit så långa att de bara kunde byggas in i sidan på lådan och mynna i spaltabsorbenterna ovanför och under TV:en. Bökigt ... Lådorna är dock byggda så stora, ca 174 L, att jag skulle kunna ändra mig. Nu, som "för stora" slutna, får dom ett lågt Q-värde och börjar falla av tidigt men möjligheten att EQ:a upp lågbas finns där.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-28 17:51

I see. Bra att inte bygga in sig i ett hörn när man bygger in sig i ett hörn!
Ska du bygga in centern med på sikt?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-11-28 19:27

Centern är inbyggd och på plats "redan".

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-28 20:10

Adhoc skrev:Centern är inbyggd och på plats "redan".

Bild, annars har det inte hänt!

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-28 20:17

Vilken typ av delning kör du mellan basar och toppar?

Har du dämpning som tar låga frekvenser på bakväggen?

Känner att jag skulle vilja ut och göra studiebesök i närområdet nästa år. Adhoc, Solhaga och Sportbilsentusiasten känns högintressanta :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-11-28 20:29

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-11-28 23:25

rajapruk skrev:1) Vilken typ av delning kör du mellan basar och toppar?

2) Har du dämpning som tar låga frekvenser på bakväggen?

3) Känner att jag skulle vilja ut och göra studiebesök i närområdet nästa år. Adhoc, Solhaga och Sportbilsentusiasten känns högintressanta :)

Som svar på frågorna:
1) Det är typ 63 cm delning mellan basar och toppar, så för frekvensen där bas- och mellanbas kommer spela på båda två är det inom 1/4 våglängd :D :wink:
2) Tja, -om ned till cirkus 70-80 Hz räknas som lågfrekvent. Ca 30 respektive ca 40 cm djup på isoleringen med perforerade 4 mm plywoodskivor framför (BAD-paneler).
3) Det borde funka.

(Bild finns på hårddisk till kapsejsad dator.)

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-28 23:32

Oki, du kör ingen delning med andra ord, utan de hjälps åt där det överlappar.
Att göra så rekommenderade Earl Geddes i en video jag såg nyligen. Den långa våglängden gör det ok, antar jag.
Jag tolkade det som att han menar att ett högpassfilter brantare än 6dB/okt på topparna skulle göra mer skada än nytta.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer