Strömgrens goes party!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Re: Per återvänder till Stax

Inläggav Nattlorden » 2018-04-15 19:14

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Jag anser inte den är bisarrt prissatt om man jämför med vad bättre dac:ar, för- och slutsteg och högtalare kostar. De behöver ju bara digital in...

OK, går du med på "bisarrt pris", då? Det är fullt möjligt att det har en TK som avspeglar listpris, men jag tror nog att funktionen av hela kittet kan fås till avsevärt lägre kostnad, utan förlust av ljudkvalitet. Men det kan jag förstps inte veta, jag bara göra en utbildad gissning. :)

Tycker jag inte... det är en produkt du troligtvis kan leva gott med hela livet för ett pris som vissa bränner på 2-3 utlandssemestrar... Eller skaffar jaktlicens, eller f3-licens, eller skaffar en häst eller en segelbåt för. Jag kommer troligtvis inte att höra ett renare ljud och jag har hört anläggningar som kostar långt över miljonen... och min egen hemmabio har kostat som 2st Orpheus utan att komma i närheten... Jag tror INTE du kan komma i närheten av ljudet från dem med billigare komponenter, nej.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2018-04-16 19:20

Jag har haft de mycket klumpigare Stax Sigma, och som jag ångrar att jag sålde dem. Just luftigheten är slående, och mina Sennheiser 650 upplevs inte alls lika snabba och lätta. Sigma idag ligger på runt 8-10 tusen, och det är på tok för mycket.
If I speak at one constant volume
At one constant pitch
At one constant rhythm
Right into your ear,
You still won't hear
You still won't hear

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-04-24 17:21

Sitter nöjd :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-24 19:55

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-04-24 20:10

Nä, knappast!

Däremot fick jag info nyligen om att Quad har gjort hörlurar! Det finns inte mycket att veta ännu, men 11 maj ska de tydligen lanseras enligt denna artikel: https://www.whathifi.com/news/quad-teas ... headphones

Nu har jag ju nyligen köpt nya Stax, men Quad är ju alltid Quad som en gammal tänkare lär ha sagt... :roll:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-04-24 20:11

Det var väl Sennheiser som ersatts av Stax, eller kompletterats med, så de är ute nu :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-04-24 20:12

PerStromgren skrev:Nä, knappast!

Däremot fick jag info nyligen om att Quad har gjort hörlurar! Det finns inte mycket att veta ännu, men 11 maj ska de tydligen lanseras enligt denna artikel: https://www.whathifi.com/news/quad-teas ... headphones

Nu har jag ju nyligen köpt nya Stax, men Quad är ju alltid Quad som en gammal tänkare lär ha sagt... :roll:

Spännande, deras högtalare är ju lite av hörlurar så vem kan göra bättre lurar än Quad, hoppas de inte blir löjligt dyra bara.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-04-24 23:39

PerStromgren skrev:Nä, knappast!

Men dom där Quuad-lurarna är ju inte elektrostatiska!
Jag tror nog du kommer att behålla Stax-lurarna även efter en provlyssning av Quads nya.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
PerStromgren

Ledsen Squeezebox; något att göra?

Inläggav PerStromgren » 2018-08-01 16:30

Vår mest använda Squeezebox, en Classic som står i köket, har ledsnat. Den hittar inte längre vårt trådlösa nät (inte något, utom i slumpmässigt då och då) och svarar märkligt på fjärrkontrollen. Den går att få igång med det trådade nätet, dock.

Vad är nästa steg? Leta upp en beggad likadan? Öppna lådan och leta efter döda maskinister?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Ledsen Squeezebox; något att göra?

Inläggav genstruktur » 2018-08-01 18:16

Trösta den? 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-08-01 18:18

genstruktur skrev:Trösta den? 8)

Det har jag gjort! Den har blivut omklappad på labbänken och allt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-08-01 21:52

Fanken... tror jag slutligen kastade min gamla härom månaden.... den har varit på väg många ggr, men tror jag faktiskt gjorde det till sist.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2018-08-01 23:40

Jag testade en Raspberry Pi för något år sedan. Tror det var en sån här guide jag följde. https://forums.slimdevices.com/showthread.php?106910-HOW-TO-Squeezebox-player-on-Raspberry-Pi-with-(or-without)-HiFiBerry-board

Då jag anslutit den med HDMI till receivern fungerade det inte så bra. Receivern bytte ingång hela tiden då jag aktiverat styrning av apparaterna via HDMI. Avaktiverar man det eller kör digitalt eller analogt ut funkar den nog bra. Den dök upp som en klämbox i servern och den kunde spela musik.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-08-02 01:31

PerStromgren skrev:Vår mest använda Squeezebox, en Classic som står i köket, har ledsnat. Den hittar inte längre vårt trådlösa nät (inte något, utom i slumpmässigt då och då) och svarar märkligt på fjärrkontrollen. Den går att få igång med det trådade nätet, dock.

Vad är nästa steg? Leta upp en beggad likadan? Öppna lådan och leta efter döda maskinister?

Tror jag har en någonstans.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-08-02 06:17

Den där "någonstans" är rolig när man just har flyttat :wink: :mrgreen:
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-08-02 08:45

music4ever skrev:
PerStromgren skrev:Vår mest använda Squeezebox, en Classic som står i köket, har ledsnat. Den hittar inte längre vårt trådlösa nät (inte något, utom i slumpmässigt då och då) och svarar märkligt på fjärrkontrollen. Den går att få igång med det trådade nätet, dock.

Tror jag har en någonstans.

Om du hittar den när du letar efter något annat, vet du var du har en spekulant!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-08-02 09:04

Om du behöver den trådlös för användandet, men den funkar på tråd... så finns det små trådlösa mottagare/sändare som omvandlar till trådat. (Så kör jag till min Xbox på ovanvåningen.)

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2018-08-02 10:48

Kollat nätdelen?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2018-08-02 11:07

Öppna den, ta bort och sätt i wi-fi kortet. Finns guider på nätet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loundesswar!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-08-02 11:39

imac skrev:Kollat nätdelen?

Ja, och provat med en annan kloss. Om du nu menar den externa, alltså.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-08-02 11:40

ottovonkopp skrev:Öppna den, ta bort och sätt i wi-fi kortet. Finns guider på nätet.

Å, tusan! Det ska jag göra, typ genast. Tack för tips!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-08-02 12:24

PerStromgren skrev:
ottovonkopp skrev:Öppna den, ta bort och sätt i wi-fi kortet. Finns guider på nätet.

Nu har jag provat tipset, men det hjälpte tyvärr inte. Jag hänger på tradera tills söndag, där finns en Duet som kan fungera som ersättare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2018-08-03 00:11

PerStromgren skrev:
PerStromgren skrev:

Nu har jag provat tipset, men det hjälpte tyvärr inte. Jag hänger på tradera tills söndag, där finns en Duet som kan fungera som ersättare.

Trist. Om du använder LMS och har en AirPlay-enhet så kan den emulera en SB med hjälp av en plug-in.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loundesswar!

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2018-08-03 10:37

PerStromgren skrev:

Japp

Funkar fjärren ok när du kör den trådat?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-08-03 11:42

imac skrev:
PerStromgren skrev:

Japp

Funkar fjärren ok när du kör den trådat?

Ja, det verkar så, men det är litet slumpmässigt, så jag kan inte säga säkert.

Jag har kommit till insikt om att jag inte kommer att kunna laga den, och ser mig om efter en ersättare. En app- eller webbläsardriven apparat är allt för användarovänlig för kökstjänst, annars kunde jag flyttat en av de squeezeboxmottagare jag har i övrigt i huset. Jag gissar att en airtplay-apparat inte heller lätt betjänas av en vanlig fjärr.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-08-03 11:46

Rekommenderar Sonos ifall smartphone duger.... Skulle aldrig kunna återvända till Squeezebox efter ha kört med den.... (För absolut bästa resultat förordas en bra DAC efter den dock.)

Edit: finns visst "lös fjärr" också: https://www.hifiklubben.se/streaming/so ... lsrc=aw.ds

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-08-03 12:13

Nattlorden skrev:Rekommenderar Sonos ifall smartphone duger.... Skulle aldrig kunna återvända till Squeezebox efter ha kört med den.... (För absolut bästa resultat förordas en bra DAC efter den dock.)

Edit: finns visst "lös fjärr" också: https://www.hifiklubben.se/streaming/so ... lsrc=aw.ds

Det där är ett steg baklänges i användning. Att bläddra bland radiostationerna med en SB Classic mha fjärren ser ut att vara mycket enklare, och det är vad köks-SB:n används till mest.

För en 5-hundring kommer jag troligen att kunna ersätta de trasiga och behålla den bekväma användningen.

PS. Att alltid behöva en telefon för en massa triviala funktioner tycker jag är rätt besvärligt. För det första har jag den inte i fickan för jämnan även när de är hemma, som många verkar ha fö, för det andra måsta man alltid titta på den för att göra något, även något så trivialt som att justera volymen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-08-03 12:28

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Rekommenderar Sonos ifall smartphone duger.... Skulle aldrig kunna återvända till Squeezebox efter ha kört med den.... (För absolut bästa resultat förordas en bra DAC efter den dock.)

Det där är ett steg baklänges i användning. Att bläddra bland radiostationerna med en SB Classic mha fjärren ser ut att vara mycket enklare, och det är vad köks-SB:n används till mest.

För en 5-hundring kommer jag troligen att kunna ersätta de trasiga och behålla den bekväma användningen.

PS. Att alltid behöva en telefon för en massa triviala funktioner tycker jag är rätt besvärligt. För det första har jag den inte i fickan för jämnan även när de är hemma, som många verkar ha fö, för det andra måsta man alltid titta på den för att göra något, även något så trivialt som att justera volymen.

Besvärligt med telefon? 8O 8O 8O 8O Välj en Padda då om det är problem att se något litet.... Skulle du ha det i köket, så låt den ligga på köksbordet. En ellet två generationer gammal iPad kostar inget begagnat. Min iPad är 7 år gammal nu.... en sådan lär folk i princip kasta efter dig....

Fjärren jag visade fixar ju volym. Interfacet på en iPhone eller iPad är överlägset vad Squeezebox klarade av... du ser ju till och med hur skivomslagen ser ut... och att lägga upp spellistor är ju mycket enklare.... och har du haft kompisar över och de fått välja... så kan du ju spara allt de spelat till ett senare tillfälle om du inte kommer ihåg allt de valt... har flera spellistor efter feelgood-träffar som jag kan kicka igång numera...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-08-03 12:35

Ja, jag har aldrig gillat touch-skärmar, som inte ger mig något taktil återkoppling alls. Om du jämför hur du skriver på ett vanligt tangentbord och på ett med touchskärm så fattar du vad jag menar. Även om en dedikerad surfplatta är billig, behöver den ström, eller laddas då och då. Dessutom handlar det som sagt primärt om att lyssna på (webb-)radio och då handlar din lösning om en rejäl övershoot i funktionalitet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-08-03 17:26

PerStromgren skrev:Ja, jag har aldrig gillat touch-skärmar, som inte ger mig något taktil återkoppling alls. Om du jämför hur du skriver på ett vanligt tangentbord och på ett med touchskärm så fattar du vad jag menar. Även om en dedikerad surfplatta är billig, behöver den ström, eller laddas då och då. Dessutom handlar det som sagt primärt om att lyssna på (webb-)radio och då handlar din lösning om en rejäl övershoot i funktionalitet.

Du menar att det är skönare och tystare på en touchskärm än på ett tangentbord?

Naturligtvis låter du paddan sitta i sin laddning permanent. Finns fina ramar du kan väggmontera den i där den laddas automatiskt, så vid de få uddatillfällena du vill ha den annorstädes så kan du plocka ut den...

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer